آخرین اخبار

4 مرحله براي خريد خودرو ماشين

4 مرحله براي خريد خودرو

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه خودروي مناسب خود را بخريم؟ ( از انتخاب تا سند)

زماني براي خريد خودرو، يا بايد در صف ثبت نام نمايندگي خودروساز‌ها صف مي‌کشيديم، يا مستقيم سراغ نمايشگاه‌هاي ماشيني که مي‌شناختيم، مي‌رفتيم يا آخر هفته جايي که فروشنده‌هاي ماشين‌هاي دست دوم جمع مي‌شدند، سر مي‌زديم. البته صفحه‌ي آگهي روزنامه‌ها هم حسابي پرطرفدار بودند. حالا ديگر همه‌چيز تغيير کرده و خيلي از کارها، از ثبت نام خودروي کارخانه‌اي گرفته تا خريد ماشين دست دوم را مي‌توانيم اينترنتي انجام دهيم.

با اين حال همچنان بعضي کار‌ها هستند که در اين عصر تجارت الکترونيک بايد برايشان وقت بگذاريد و از اين طرف شهر به آن طرف بدويد. کار‌هايي که عموما در خريد خودروي دست دوم بايد انجام شوند. از کارشناسي فني خودرو براي مطمئن شدن از سلامت آن گرفته تا محضر و پلاک که يکي دو روز کاري از شما وقت مي‌گيرند. اگر تا به حال خريد و فروش خودرو انجام نداده‌ايد، ممکن است در پيچ و خم آن حسابي گيج شويد.

در ادامه راهنمايي تهيه کرده‌ايم که به صورت مرحله به مرحله شما را با فرايند خريد خودرو آشنا مي‌کند.

گام اول: انتخاب
قطعا گام اول در هر خريدي، انتخاب است. در خريد خودرو هم بايد ببينيد که نيازتان چيست، چه مدل ماشيني نياز شما را برآورده مي‌کند، چقدر پول داريد و مي‌خواهيد ماشين نو بخريد يا دست دوم. يکي از راحت‌ترين کار‌ها براي خريد خودرو‌هاي صفر کيلومتر داخلي، مراجعه به سايت فروش اينترنتي يکي از خودروسازان است. خودروسازان معمولا مدت زماني محدود را براي فروش نقدي يا پيش‌فروش اعلام مي‌کنند.

شما بايد در بازه‌ي زماني مشخص به سايت آن‌ها مراجعه کنيد و خريدتان را انجام دهيد. با اين حال اين کار دردسر‌هايي هم دارد. از جمله اينکه گاهي اوقات در تحويل خودرو تاخير مي‌کنند يا اينکه هميشه آن مدل خودرويي را که قصد خريدش داريد، براي فروش نمي‌گذارند. مثلا ممکن است L90 اتوماتيک بخواهيد، ولي اين ماه آن را براي فروش نقدي نگذاشته باشند؛ بنابراين بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند سراغ خريد خودروي صفر کيلومتر از دست يا خريد خودرو‌هاي دست دوم بروند.
اگر مي‌خواهيد از دست خودروي صفر يا دست دوم بخريد باز هم کافيست که پشت مانيتور بنشينيد. سايت‌هاي مختلفي وجود دارد که فروشنده‌ها ماشين‌هايشان را با اطلاعات کامل و عکس براي فروش مي‌گذارند. معمولا در اين سايت‌ها مي‌توانيد بر اساس برند، مدل، نوع، رنگ و قيمت خودرو يا حتي شهر محل اقامت، خودروي مورد علاقه‌تان را پيدا کنيد. به هر حال اين کار خيلي آسان‌تر از گشت زدن در آن جمعه‌بازار‌هاي شلوغ خريد و فروش ماشين است.


گام دوم: کارشناسي فني
بعد از اينکه خودرويي که به صورت اينترنتي پسنديديد را انتخاب کرديد، با فروشنده تماس بگيريد و پس از صحبت‌هاي اوليه، جايي با او قرار بگذاريد. خودرو را از نزديک ببينيد و اينک بسته به اطلاعاتتان از خودرو، مي‌توانيد درباره‌ي وضعيت سلامتي آن بيشتر بفهميد. اگر قبلا ماشين داشته‌ايد، مي‌توانيد با گشت کوتاهي در شهر تا حدودي متوجه وضعيت آن بشويد. به بدنه و رنگ خوردگي‌ها هم دقت کنيد؛ چراکه مي‌تواند نشان دهنده‌ي سرگذشت پرتلاطم يا آرام ماشين باشند.

جدا از همه‌ي دقت‌هاي اوليه‌اي که بايد بکنيد، حتما بايد خودرو را پيش کارشناس ببريد. معمولا دو کارشناس بايد خودرو را از نزديک ببينند. يکي کارشناس بدنه است که وضعيت سلامت بدنه، رنگ‌شدگي، صافکاري و سوابق تصادف ماشين را برايتان شرح مي‌دهد و ديگري کارشناس فني است که از وضعيت فني خودرو برايتان مي‌گويد.

اگر کارشناس آشنا سراغ داريد، از او بخواهيد که به محل قرار بيايد يا اصلا ماشين را پيش او ببريد.

گام سوم: قول‌نامه
بعد از کارشناسي فني و اطمينان از هماهنگي قيمت خودرو با سلامت آن مي‌توانيد همان‌جا قول‌نامه‌ي دستي بنويسيد. در قول‌نامه اطلاعاتي مثل نام و نام خانوادگي، شماره تلفن، آدرس، نام پدر، شماره ملي، مشخصات کامل کارت ماشين و قيمت معامله را مي‌نويسيد. اگر دوست داشتيد هم مي‌توانيد به يک نمايشگاه خودرو يا دفتر اسناد رسمي مراجعه کنيد تا قول‌نامه‌ي رسمي را روي کاغذ‌هاي مخصوصي که براي اين کار فيلد‌هاي مشخص دارد بنويسيد.
بعد از نوشتن قول‌نامه، بايد حداقل مبلغي يکي دو ميليون توماني را به عنوان بيعانه به فروشنده بدهيد. سپس اگر نخواستيد همان موقع به محضر و تعويض پلاک مراجعه کنيد، مي‌توانيد ماشين را به يک پارکينگ عمومي ببريد. آن‌جا قبضي مي‌نويسند و آن را به دو نيم تقسيم مي‌کنند. يک پاره را به دست فروشنده و پاره‌اي ديگر را به دست خريدار مي‌دهند و زماني که هر دو پاره با هم به پارکينگ برسند ماشين ترخيص مي‌شود. البته پارکينگ در شرايطي است که فروشنده و خريدار به هم اعتماد نداشته باشند در غير اين صورت ماشين مي‌تواند پيش يکي از دو طرف باقي بماند.

حتما دقت لازم را در مورد اسناد و مدارک خودرو داشته باشيد، کارت ملي مالک خودرو را با اسناد و مدارک خودرو کنترل کنيد که مطمئن شويد شخص فروشنده همان مالک خودرو است و در صورتيکه شخص فروشنده از مالک وکالت فروش دارد حتما آن را به دقت بررسي نماييد خصوصا در مورد وقت تعويض پلاک.

از لحظه اي که خودرو را تحويل مي دهيد در قولنامه ساعت دقيق و تاريخ را مکتوب کنيد تا مشخص شود از چه زماني خودرو به خريدار تحويل شده است.

گام چهارم: تعويض پلاک و محضر
بعد از قول‌نامه و گرفتن خودرو از پارکينگ، به همراه مالک به مرکز تعويض پلاک خودرو مي‌دهيد. آنجا مالک بايد مدارک مختلف شامل کارت خودرو، برگ سبز، فاکتور فروش خودرو، سند قطعي (در صورتي که خودرو دست مالک اول نباشد)، بيمه‌ي شخص ثالث، مدارک شناسايي و وکالت، عوارض شهرداري، برگه عدم خلافي و برگه‌ي احراز محل سکونت خريدار را همراه داشته باشد. البته اگر مالک حوصله‌ي ايستادن در صف تعويض پلاک را نداشته باشد، مي‌توانيد قبل از اين کار با هم به محضر يا همان دفتر اسناد رسمي برويد و با تحويل همه‌ي مدارک به محضردار به شما وکالت فروش بدهد که براي تعويض پلاک مراجعه کنيد و با فروشنده خداحافظي کنيد.

در محضر سند قطعي نوشته مي‌شود و مابقي پول ماشين را منهاي بيعانه‌ي اوليه به فروشنده مي‌دهيد. انتقال پول مي‌تواند با چک رمزدار يا کارت به کارت انجام شود. بعد از اين تقريبا کار تمام شده است و مالک همه‌ي مدارک بالا را به محضردار مي‌دهد. البته بحث بيمه هم باقي مي‌ماند. بيمه‌ي شخص ثالث مربوط به خودرو است و با خريد و فروش اتفاقي برايش نمي‌افتد. ولي بيمه‌ي بدنه بايد با تغيير صاحب خودرو تغيير کند؛ بنابراين بايد به يکي از شعب بيمه‌ي مورد نظر مراجعه کنيد تا با يک الصاقيه تغيير مالک خودرو را مشخص کند.


منبع: dande6.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها