آخرین اخبار

رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه مربوط به آن تغذيه

رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه مربوط به آن

  بزرگنمايي:

چه خبر - باورهاي اشتباه در مورد رژيم گرفتن

اکثر شما تصميم به کاهش وزن گرفته ايد. در اين شرايط از خوردن غذاهاي ناسالم اجتناب مي کنيد، ميان وعده نمي خوريد و هر زمان وقت آزاد پيدا مي کنيد به باشگاه مي رويد، اما باز هم نتايج خوبي مشاهده نمي کنيد. در اين باره با دکتر مايکل براد Michelle Braude، پزشک و متخصص تغذيه صحبت کرديم و ايشان به اعتقادات اشتباه رايج در مورد رژيم غذايي اشاره کرده اند که در ادامه به بيان آنها مي پردازيم.

1. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : نخوردن وعده غذايي به کاهش وزن کمک مي کند

شايد تصور کنيد نخوردن يک وعده غذايي يا سپري کردن زمان بين نهار و شام بدون هيچ ميان وعده اي کار بسيار موثري است که در فرايند کاهش وزن انجام مي دهيد، اما دکتر مايکل معتقد است گرسنگي کشيدن روش خوبي براي کاهش وزن نيست. دکتر مايکل علت اين مسئله را اينگونه توضيح مي دهد : زيرا اولا زماني که شما گرسنه مي شويد، همه چيز به نظرتان خوشمزه مي رسد، دوم اينکه براي احساس رضايت بايد غذاي بيشتري بخوريد. در نهايت نتيجه اينگونه است که بعد از گرسنگي کشيدن غذاي بيشتر از حد نياز مي خوريد و همچنين غذاهاي سالمي براي خوردن انتخاب نمي کنيد.
خوردن ميان وعده هاي کوچک و مغذي بين هر وعده غذايي با حفظ ثبات قند خون و قوي تر کردن متابوليسم بدن، از بروز اين مشکل پيشگيري مي کند. دکتر مايکل توصيه مي کند اگر مي دانيد مدت زيادي قرار است بيرون خانه باشيد يا براي مدت طولاني کار انجام دهيد، حتما ميان وعده هاي مقوي همراه خود داشته باشيد. ميان وعده هاي انتخابي شما بايد حاوي 200 کالري يا کمتر باشند و ترکيبي از فيبر، چربي هاي مفيد و پروتئين باشند. به عنوان مثال آجيل، دانه ها و ميوه هاي خشک – يک سيب و يک قاشق غذاخوري کره بادام زميني و غلات سبوس دار با حمص يا هوموس – انتخاب خوبي هستند.

*حمص hummus :حُمص (به عربي: حُمُّص) يا نخود-ارده يک خوراک مديترانه‌اي-عربي است که در خاورميانه بسيار محبوب است؛ و بيشتر در سيني‌هاي مزه به عنوان پيش غذا سرو مي‌شود. اين خوراک از نخود پخته، روغن زيتون، ارده، آبليمو و سير له شده درست مي‌شود.

2. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : در زمان رژيم گرفتن بايد رژيم غذايي بدون گلوتن انتخاب کنيد

مگر اينکه مبتلا به بيماري سلياک celiac يا عدم تحمل گلوتن باشيد، در غير اين صورت انتخاب رژيم غذايي بدون گلوتن هيچ مزيتي ندارد. هر گونه کاهش وزن در صورت انتخاب رژيم غذايي بدون گلوتن احتمالا به اين دليل است که از خوردن کيک، بيسکويت و نان اجتناب مي کنيد و در نتيجه کالري کمتري مصرف مي کنيد و نه به خاطر اينکه گلوتن را از رژيم غذايي خود حذف کرده ايد.
حذف گروه هاي غذايي از رژيم منجر به بروز کمبودهاي غذايي و بروز مشکلات بهداشتي مي شود. اگر هدف شما کاهش وزن است بهتر است بر روي اندازه هر وعده غذايي تمرکز کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درباره بيماري سلياک چه مي دانيد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علت، علامت و درمان سلياک

3. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : غذاهاي سالم باعث افزايش وزن نمي شوند

رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه مربوط به آن

بهتر است به خاطر داشته باشيد صرفا سالم بودن و مغذي بودن يک غذا به اين معنا نيست که مي توانيد مقدار زيادي از آن غذا را بخوريد. حتي اگر تنها به خوردن غذاي سالم مانند آجيل، آووکادو، روغن زيتون و شکلات تلخ عادت داريد، لازم است ميزان مصرف خود از اين مواد غذايي را به خاطر داشته باشيد.
به عنوان مثال مصرف کمي روغن زيتون مزيت هاي زيادي براي سلامت شما دارد، اما اگر مقدار زيادي از آن را روي غذا يا نان خود بريزيد، کالري زيادي دريافت کرده و افزايش وزن در پي خواهد داشت. اين مسئله در مورد آجيل و مغزي جات هم درست است – بهتر است ميزان مناسب و سالم را شناسايي کنيد و از خوردن بيش از آن مقدار اجتناب کنيد.

4. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : کربوهيدرات ها باعث چاقي مي شوند

حذف کامل کربوهيدرات ها از رژيم غذايي در ابتدا منجر به کاهش وزن مي شود، اما اين مسئله پايدار نيست و خيلي زود احساس خستگي و تحريک پذيري خواهيد کرد. به علاوه بعد از اينکه دوباره رژيم غذايي معمول خود را شروع کنيد، مجددا دچار افزايش وزن خواهيد شد. به جاي کنار گذاشتن تمام کربوهيدرات ها، غذاي مناسب بخوريد. غذاهاي مناسب عبارتند از کربوهيدرات هاي تصفيه نشده و حاوي سبوس، مانند غلات سبوس دار يا نان چاودار، کينوا quinoa ، برنج قهوه اي، سيب زميني شيرين و جو. همه اين ها منابع غني از فيبر (يک رژيم غذايي حاوي کربوهيدرات پايين هميشه با يک عارضه جانبي يعني يبوست، همراه است) و انواع مختلف ويتامين ها و مواد معدني ديگر هستند.

*کينوا يا خاويار گياهي quinoa : يک دانه کوچک لوبيا شکل به رنگ عاج است .عطر ملايم و طعمي شيرين و مطلوب دارد. مخصوصا براي کساني که رژيم غذايي دارند و همچنين گياهخواران توصيه مي‌شود. کينوا سرشار از کربوهيدرات‌هاي مفيد براي تامين انرژي بدن است.

5. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : اجتناب از خوردن چربي به کاهش وزن کمک مي کند

رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه مربوط به آن

دکتر مايکل تاکيد مي کند بدن شما براي سوزاندن چربي به منابع خوب چربي نياز دارد. به اين ترتيب اطمينان حاصل کنيد چربي هاي سالم و اشباع نشده موجود در آجيل ها، دانه ها، کره بادام زميني، آووکادو و روغن زيتون مصرف مي کنيد. اين چربي ها داراي مزيت هاي زيادي براي سلامت هستند و احساس رضايت از غذا خوردن به شما مي دهند (احساس سيري کامل). ثابت شده که اين روغن ها خطر بروز بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهند و به بدن در جذب ويتامين ها و مواد معدني کمک مي کنند. آنها را روزانه و به مقادير مناسب در رژيم غذايي خود قرار دهيد تا بيشتر احساس سيري کنيد و در فرايند کاهش وزن موفق تر باشيد.

6. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : ورزش کردن مهم ترين عامل کاهش وزن است

ورزش کردن فوق العاده است و براي حفظ سلامتي ضروري است، اما لازم است که با يک رژيم غذايي خوب و سالم همراه باشد تا به هدف خود در کاهش وزن برسيد. هر مربي ورزشي نيز اين توصيه را به شما خواهد کرد که ورزش کردن نمي تواند جاي رژيم غذايي سالم را بگيرد و اصول اصلي براي کاهش وزن در واقع در آشپزخانه شما وجود دارند. به علاوه ورزش کردن باعث افزايش اشتها مي شود، بنابراين لازم است در اين مورد با دقت بيشتري رفتار کنيد و بعد از هر بار ورزش کردن با احتياط غذا بخوريد.
متاسفانه ورزش کردن اين مجوز را به شما نمي دهد که هر چه مي خواهيد بخوريد و کالري که مي سوزانيد در مقايسه با غذايي که مي خوريد نقش کمتري در تلاش شما براي کاهش وزن دارد. با اين حال ورزش کردن داراي هزاران مزيت ديگر است، بنابراين ورزش منظم همراه با انتخاب يک رژيم غذايي سالم و متعادل يک شيوه زندگي عالي است که مي توانيد انتخاب کنيد.

7. رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه : عدد روي ترازو همه واقعيت مربوط به وزن را نشان مي دهد

دکتر مايکل مي گويد: وزن خود را با رقم روي ترازو محاسبه نکنيد. بيقراري و بي صبري براي مشاهده سريع تر نتيجه چشمگير تمام تلاش هاي شما در روند کاهش وزن را خراب مي کند. به علاوه راه هاي مهم ديگري براي کنترل ميزان کاهش وزن وجود دارد، از جمله چقدر لباس هايتان اندازه شما هستند، چه احساسي داريد و چطور به نظر مي رسيد و سطح انرژي و استقامت شما.
ايجاد تغييرات ثابت در رژيم غذايي و شيوه زندگي و توجه به نتايج يک روند آهسته است و ممکن است چند هفته طول بکشد. سعي کنيد صبور باشد و به عادت هاي جديد و سالم انتخابي خود پايبند بمانيد، بدن شما از تمام تغييراتي که ايجاد کرده ايد هر روز بهره مي برد. به اين عادت ها و نکات پايبند بمانيد و مطمئن باشيد نتيجه خوبي مشاهده خواهيد کرد، به ويژه اينکه نتيجه حاصل پايدار خواهد بود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رژيم غذايي لاغري

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رژيم لاغري 7 روزه اي که 8 کيلو وزن تان را کم مي کند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : قبل از شروع به رژيم گرفتن، اين نکات را بخوانيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : به جاي رژيم گرفتن، اين مواد غذايي را بخوريد تا لاغر شويد


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها