آخرین اخبار

چگونگي خواستگاري دختر از پسر مورد علاقه اش، به بهانه خواستگاري از واليباليست معروف روابط عاطفي

چگونگي خواستگاري دختر از پسر مورد علاقه اش، به بهانه خواستگاري از واليباليست معروف

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه يک دختر از پر مورد علاقه اش خواستگاري کند

چند وقت قبل يک دختر خانم در حاشيه مراسم افتتاح يک رستوران از محمدرضا گلزار خواستگاري کرد. قبل ترش ويشکا آسايش در گفت وگويي با يک تلويزيون اينترنتي اعلام کرد خودش از همسرش خواستگاري کرده. به تازگي هم که محمد موسوي واليباليست خوش قد و بالاي کشورمان در برنامه «دورهمي» گفت چند باري خانم ها با حضور در هتل محل اقامتش همراه با خانواده از او خواستگاري کرده اند. هر بار که خبرهايي اين چنيني از سلبريتي ها منتشر مي شود ماجراي خواستگاري دختر خانم ها از آقايان داغ مي شود. بحث اصلي اين است که اگر يک خانم به آقايي علاقه مند شد و احساس کرد مي تواند با او خوشبخت باشد چه رفتاري بايد داشته باشد؟ بايد از ترس اين که احياناً برچسب خواستگار نداشتن، وقيح بودن و... به او بخورد بي خيال حسش شود و شاهد ازدواج فرد مورد علاقه اش با ديگري باشد؟ اتفاقي که در بسياري از اوقات موجب تجرد قطعي دختر شکست خورده هم مي شود. يا دختر مي تواند با رعايت چارچوب هايي که باعث حفظ شأن خودش و خانواده اش باشد از طريق واسطه قابل اطميناني دغدغه اش را پيگيري کند؟ البته حساب خواستگاري دختر خانم ها از سلبريتي ها کاملاً جداست، اين که يک دختر به کسي که هم کفو او نيست و اصلاً نمي شناسدش با يک دسته گل پيشنهاد ازدواج بدهد با اين که يک دختر خانم به همکار يا همکلاسي يا فاميلش احساس علاقه کند و از مسير درستش پيگير ماجرا باشد اساساً فرق دارد. در اين پرونده و به بهانه صحبت هاي محمد موسوي سراغ موضوع جالب خواستگاري دخترها از پسرها و شرايطش رفتيم.

پاسخ هايي روان شناسانه به رايج ترين سوالات درباره خواستگاري دختر از پسر

خواستگاري و ازدواج يک راه و يک شيوه ندارد. اين اتفاق غافلگير کننده، ممکن است براي هر کدام از ما به شکلي خودش را نشان دهد اما حالا مي خواهيم به سراغ نوعي خاص تر از خواستگاري ها برويم. خواستگاري دختر از پسر! همين جمله کافي است تا بمبي بين اعضاي خانواده منفجر شود و همه شروع کنند به اظهار نظر و قضاوت. اظهارنظرهايي که البته معمولا با نهي و بدگويي از دختر همراه است و همين مسئله باعث شده که دخترها با وجود علاقه به طرف مقابل نتوانند اين مسئله را پيگيري و به نوعي از مرد مورد نظرشان خواستگاري کنند.

مزاياي خواستگاري دخترها از پسر

با اين حال، بايد يادمان باشد به بهانه تغيير يک فرهنگ نبايد ارزش هاي انساني و اعتقادي کم رنگ شود. همان طور که در بيشتر جوامع عرف است پسران با کمال احترام و تشريفات ويژه به خدمت خانواده دختر مي رسند و از او خواستگاري مي کنند، اما در برخي مناطق جهان خانم ها به خواستگاري آقايان مي روند. حال چگونه بايد اين بحران را پشت سر گذاشت که در اين ماجرا به دختر خانم ها آسيب روحي وارد نشود و اين مسئله به بهترين و منطقي ترين شکل ممکن حل شود؟ اگر اين مسئله به طور اصولي فرهنگ سازي شود، ازدواج ها به مراتب ساده تر مي شود و اگر پيشنهاد دهنده دختر باشد به مرور مسلماً رسم هاي مجلل و اضافي و مهريه هاي عجيب از بين مي رود و سنت هاي اشرافي و مصرف گرايانه از بين خواهد رفت. در ضمن هيچ دختري با پسري ازدواج نخواهد کرد که قبل از او عاشق ديگري شده و فقط به خاطر يک باور عمومي نتوانسته عشق اش را مطرح کند و تا آخر عمر به خاطر آن ماجرا مي سوزد و مي سازد!

بايد فرهنگ سازي شود

خواستگاري چه از طرف پسر چه از طرف دختر صورت گيرد بايد بر مبناي سه ديدگاه فرهنگي، اعتقادي و ضوابط و چارچوب هاي اجتماعي باشد و البته در هيچ قانوني تعيين نشده است که دختر از پسر خواستگاري نکند و هيچ الزامي هم تعيين نشده که حتما پسر از دختر خواستگاري کند. در اين بين، تنها مشکلي که در بحث خواستگاري دختران از پسران وجود دارد بُعد فرهنگي آن است و اصولا دختران حتي در مواردي که تمايل داشته باشند تن به اين کار نمي دهند چون از شنيدن جواب منفي و خرد شدن غرورشان واهمه دارند و از همه مهم تر، شايد بعدها در زندگي مشترک اين خواستگاري دستاويزي براي طعنه و کنايه مرد باشد. به عقيده ما مشاوران خانواده و روان شناسان، براي اين کار بايد به طور جدي فرهنگ سازي شود. البته مسئولان، فرهيختگان، استادان دانشگاه ها و رسانه ها در امر فرهنگ سازي در اين زمينه مي توانند پيشتاز باشند تا خانواده ها درک بهتري از اين ماجرا داشته باشند.

اهميت معيارهاي مناسب در اين نوع خواستگاري

دخترها نبايد به اين مسئله به حالت شوخي و تمسخر نگاه کنند يا بر اساس معيارهاي ظاهري تصميمي درباره اين مسئله بگيرند. مسلما خانم ها مرد خوب و بد را تشخيص مي دهند و هر کسي را در خيابان ديدند، بدون شناخت از او خواستگاري نمي کنند. اصل مهم در اين مسئله، انتخاب معيارهاي درست و منطقي است. وقتي دختري، پسري را مي بيند که متدين و سالم است و خودش هم دختري است در سن ازدواج، چرا نبايد پيشنهاد دهنده باشد؟ اما مسئله اساسي واهمه دختران از شنيدن جواب منفي است که به دليل آن، بسياري مواقع با وجود علاقه فراوان به طرف مقابل پيش قدم اين امر نمي شوند.

خودتان را کوچک نکنيد

بسياري از دخترها از اين مسئله واهمه و ترس دارند که ممکن است با وجود علاقه شديد به طرف مقابل، جواب منفي بشنوند و نبايد اين کار را بکنند. به طور طبيعي مطرح نکردن اين مسئله عوارضي دارد که در نهايت از نظر رواني، شخصيتي، اجتماعي و خانوادگي به ضرر دختر تمام مي شود. البته که شرايط با شنيدن جواب منفي بدتر مي شود زيرا دختران از نظر عاطفي هيجاني در عين حال که در سطح بالاتري از جنس مخالف هستند شکستگي شان نيز به همين ميزان از نظر عاطفي بيشتر از مردان است. بنابراين با وجود احتمال دريافت پاسخ منفي يا مثبت، بايد سعي شود با درايت خاصي عمل شود. دختري که علاقه مند به پسري است بايد مواظب باشد که بيش از حد اشتياق نشان دادن، باعث مي شود در بعضي مواقع کنايه و منت گذاشتن از طرف مقابل ايجاد شود. دختر و خانواده اش هم بايد آمادگي نه شنيدن را داشته باشند.

از واسطه ها بايد کمک گرفت

واضح است که خواستگاري دختر از پسر بايد با ملاحظات ويژه انجام بگيرد و واسطه ها نقش پر رنگي در اين زمينه دارند. واسطه گر مي تواند يک روان شناس، مشاور، استاد دانشگاه، امام جماعت دانشگاه يا شخص مورد اعتماد و دلسوز در خانواده باشد که بدون تمسخر و سو گيري بتواند در اين مسئله ياري گر شما باشد. فراموش نکنيد واسطه گر بايد شخصي متعهد و دلسوز و راز دار باشد و با اين مسئله برخوردي منطقي کند. خيلي وقت ها واسطه مي تواند موضوع علاقه دختر به پسر را هم همان ابتدا مطرح نکند و صرفاً به پسر يا خانواده اش بگويد دختر خوبي با فلان مشخصات وجود دارد که گزينه مناسبي براي ازدواج است.

توهم پسرها از رفتارهاي غيرکلامي دختران

يک اشتباه رايج هم در بين پسران قابل تأمل است! از نظر پسران، دختران هنگامي که مي خواهند علايق رمانتيک خود را به صورت زيرکانه و پيچيده نشان دهند از يک سري علايم و نشانه ها استفاده مي کنند؛ در حالي که بعضي از نشانه ها و رفتارهاي دخترانه ممکن است لزوما دليل بر علاقه مندي نباشد چون بعضي دختران کلا ممکن است در بسياري از شرايط، حالت هاي دوستانه و صميمي نشان دهند. دختري که به پسري علاقه مند باشد طبيعتا از راه هاي ديگري علاقه خود را نشان مي دهد تا بتواند آن حس پيوستگي و علاقه مشترک را با پسر پيدا کند. خلاصه يک سري رفتارها با يک بار صورت گرفتن نمي تواند دليل برداشتن عشق و علاقه و پيشنهادي براي ازدواج باشد.

آقايان و خانواده هايشان بخوانندوقتي يک دختر يا خانواده اش از شما خواستگاري مي کند ...

ماجراي ابراز علاقه و خواستگاري دخترها از پسران، دو وجه دارد؛ يک بخش ماجرا اين است که دخترها ياد بگيرند چطور از راه درست و با حفظ عزت‎نفسشان احساس شان را زير پا نگذارند و خانواده‎هاي دختردار هم ظرفيت پذيرش اين مسئله را در خودشان ايجاد کنند تا به‎جاي سرزنش، از دخترشان و خواسته‎اش حمايت کنند. آن طرف قصه، اما پسرها و خانواده‎هايشان هستند که نوع برخورد و واکنششان به اين مسئله هنوز به‎قدر کافي پخته نيست. براي همين فکر کرديم بد نيست اين بخش پرونده را به گفت‎وگويي بي‎تعارف با پسرها و پدر و مادرهايشان اختصاص بدهيم:

هر حرف و رفتاري را ابراز علاقه و خواستگاري قلمداد نکنيد

يک درخواست کمک از طرف همکارتان، يک تشکر صميمانه از طرف هم‎کلاسي‎تان، يک جمله تحسين‎برانگيز از طرف همسايه‌تان به‎ معني خواستگاري کردن از شما نيست. اگر استادتان با شما خوش‎رفتار است، منظورش اين نيست که آرزو دارد دامادش شويد. تا وقتي از ابراز علاقه کسي مطمئن نشده‎ايد، کاري نکنيد که آبروي طرف مقابل به‎خطر بيفتد.

اگر تعبير شما از رفتار طرف مقابل درست بود؛ يعني اگر دختري/ خانواده دختري مستقيم يا غير مستقيم به وصلت با شما تمايل نشان داد، هيچ معنايي ندارد جز هماني که شما وقتي به خواستگاري مي‏رويد در ذهن داريد

به‎نظر مي‎رسد اين آدم، مناسب من /دختر من است. درست است که در جامعه ما خواستگاري کردن دخترها، خيلي مرسوم نيست اما هر امر غيرمرسومي لزوما معناي منفي پنهاني ندارد. کليشه‎هاي من‎درآورديِ «لابد هيچ خواستگار ديگه‎اي نداره»، «چه دختر بي‎حيايي»، «نکنه به مال و اموال ما چشم دوختن» و ... را دور بريزيد. تحقيق کردن و پرس‎وجو و آشنايي به درد همين موارد مي‎خورد.

خواستگاري دخترها از شما، معناي فوق مثبت پنهاني هم ندارد

وقتي از دختري خواستگاري مي‎کنيد، منظورتان اين نيست که او مهم‎ترين آدم روي کره زمين است. فقط فکر کرده‎ايد او احتمالا مي‎تواند شريک زندگي آينده‎تان باشد، درست يا غلط بودن اين فکر بعدها در جريان آشنايي مشخص خواهدشد. متقابلا خواستگاري دختران از شما هم به اين معني نيست که شما مهم‎ترين آدم روي کره زمين هستيد، پس ماجرا را زيادي بزرگ نکنيد.

اگر خواستگاري به خوشي سرگرفت و به ازدواج ختم شد هم لازم است شما و خانواده ‏تان يک‎سري نکات را يادتان بماند

وقتي دو نفر در کنار هم زندگي مي‏ کنند –در شرايط عادي- يعني هر دو به اين وصلت راضي بوده‎اند. پس ديگر فرقي نمي‎کند چه کسي پا پيش گذاشته ‎است؛ موقع دعوا و ناراحتي به‎ زبان آوردن جملاتي مثل «تو بودي که به من پيشنهاد دادي»، هيچ فايده‎اي ندارد جز نابود کردن رابطه و زندگي‎تان.

اگر در بين فاميل و آشنايان شما خواستگاري دختران از پسران مسئله نپذيرفتني و احيانا مذمومي است، لازم نيست آن‎ها از جزئيات آشنايي شما و همسرتان باخبر شوند

منظورم اين نيست که پنهان‎کاري کنيد چون هيچ امر قبيحي اتفاق نيفتاده که نياز به پنهان کردن داشته‎باشد، فقط حواستان باشد مدام جلوي همه به شوخي و جدي نگوييد «ايشون بود که از من خواستگاري کرد». پچ‎پچ‎ها و نگاه‎هاي معني‎دار ديگران هيچ خوشايند همسرتان نيست.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه از دختر مورد علاقه ام خواستگاري کنم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه از همکارم خواستگاري کنم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پسر مورد علاقه ام به خواستگاري خواهرم آمده است!!


منبع : khorasannews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟