آخرین اخبار

آقايان عزيز براي حفظ سلامت خود بايد اين آزمايش ها را انجام دهيد سلامت خانواده

آقايان عزيز براي حفظ سلامت خود بايد اين آزمايش ها را انجام دهيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - آزمايش هايي که لازم است آقايان به صورت منظم انجام دهند

نيازي به برآوردهاي خاصي نيست تا مشخص شود مردان بيشتر از زنان از مراجعه به پزشک اجتناب مي کنند. در حقيقت زنان 100 درصد بيشتر از مردان براي معاينه، انجام تست هاي غربالگري و مشاوره هاي پيشگيري از بيماري به پزشک مراجعه مي کنند، حتي اگر مشکل به وجود آمده خيلي سخت و کشنده نباشد.
دکتر لسلي شلاتر Leslie Schlachter، مدير برنامه سلامت مردان در کوه سينا Mount SinaiMount Sinai مي گويد: بسياري از مردان در طول سال هاي زيادي، از زمان کودکي که به متخصص اطفال مراجعه کرده اند تا 50 سالگي که اولين ترس هاي مربوط به سلامت خود را دارند، به پزشک مراجعه نمي کنند. مراجعه به پزشک نبايد اينقدر به تعويق بيفتد.
چکاپ هاي پيشگيرانه سلامتي به سلامت مردان کمک مي کند. اين معاينات و چکاپ ها باعث مي شود سرطان هاي خطرناک در مراحل اوليه کشف شده و زندگي فرد را نجات دهند.
در ادامه به آزمايشات و معايناتي اشاره مي کنيم که لازم است حتما انجام دهيد تا زندگي سالم تري داشته باشيد.

اين آزمايش ها را آقايان سالي يک بار انجام دهند1. تست قند خون

آقايان عزيز براي حفظ سلامت خود بايد اين آزمايش ها را انجام دهيد

دکتر شلاتر مي گويد: تست سالانه قند خون براي مردان ضروري است تا احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي کاهش پيدا کند.ديابت يک بيماري مزمن است که با افزايش سطح قند خون مشخص مي شود و به شدت خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديگر پيامدها و آسيب هاي اندام هاي داخلي را افزايش مي دهد. پيامدهايي مانند آسيب کبدي و اختلال نعوظ که بر اثر آسيب رسيدن به عصب بروز مي کند. آزمايش سالانه قند خون بهترين روش براي تشخيص ديابت است که قبل از پيشرفت آن مي توان به درمان آن پرداخت.
بسياري از مردان در اوايل ابتلا به ديابت يا تشخيص اين بيماري مي توانند مشکل را با رژيم غذايي مناسب و ورزش کردن مديريت کنند.دکتر شلاتر مي گويد: اگر مديريت سبک زندگي با رژيم غذايي و ورزش کردن کافي نيست، داروهاي خوراکي و انسولين وجود دارد که مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

2. آزمايش و بررسي پوست

مرداني که سابقه ابتلا به سرطان پوست را در خانواده خود داشته اند يا در سنين پايين دچار آفتاب سوختگي شديد شده اند، بيش از ديگران در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. به گفته دکتر شلاتر سرطان پوست مردان را در هر سني تحت تاثير قرار مي دهد.
لازم است سالانه توسط يک متخصص پوست مورد معاينه قرار بگيريد.در خانه نيز به خال ها و نشان هايي که از زمان تولد روي بدن داشته ايد، دقت بيشتري کنيد چرا که تغييرات جزئي مي تواند نشانگر بروز مشکل باشد. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب مهم است.

3. آزمايش PSA

آقايان عزيز براي حفظ سلامت خود بايد اين آزمايش ها را انجام دهيد

از هر 7 آقا يک نفر به سرطان پروستات مبتلا مي شود. به جز سرطان پوست، سرطان پروستات نيز در بين مردان بسيار رايج است. آزمايش SPA يا Prostate Specific Antigen آنتي ژن خاص پروستات همراه با معاينات ديجيتال مقعدي بهترين روش ها براي کشف سرطان پروستات هستند.
دکتر شلاتر مي گويد: همه مردان از 50 تا 70 سالگي بايد سالانه مورد معاينه قرار گيرند.اگر فردي سابقه ابتلا به سرطان پروستات در خانواده خود داشته، آزمايش PSA بايد در سن 40 سالگي آغاز شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سرطان پروستات و باور هاي غلط درباره پروستات

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اولين کاري که همه مردان بايد براي مراقبت از پروستات خود انجام دهند

اين آزمايش ها را آقايان هر 3 سال يک بار انجام دهند4. کولونوسکوپي

کولونوسکوپي آزمايش لازم براي مردان (و زنان) بالاي 50 سال است،در اين سن خطر ابتلا به سرطان روده افزايش پيدا مي کند. ديگر عوامل تشديد کننده عبارتند از سابقه ابتلا به بيماري التهابي روده يا انتخاب يک رژيم غذايي با چربي حيواني بالا.
دکتر شلاتر مي گويد: اگر شما سابقه خانوادگي ابتلا به سرطان روده را نداريد، کولونوسکوپي بايد در سن 50 سالگي انجام شود. کولونوسکوپي هاي بعدي هر 3 تا 10 سال انجام مي شود که اين فاصله بر اساس نتايج هر کولونوسکوپي تعيين مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در چه مواردي بايد کولونوسکوپي انجام داد؟

اين آزمايش ها را آقايان هر 4 سال يک بار انجام دهند5. آزمايش فشار خون و کلسترول

فشار خون بالا مهم ترين عامل بروز سکته مغزي در مردان است و اگر کنترل نشود خيلي خطرناک خواهد بود. کلسترول بالا منجر به بروز مشکلات قلبي و عروقي جدي مي شود، از جمله حمله قلبي و سکته مغزي.
دکتر شلاتر مي گويد: معاينه را مي توانيد با اساس کار خون انجام دهيد. اندازه گيري فشار خون در هر جايي و بدون نياز به ملاقات پزشک انجام مي شود.
مردان از 20 سالگي به بالا هر 3 تا 5 سال بايد کلسترول خود را چک کنند و پس از 50 سالگي اين کار را سالانه انجام دهند.

اگر شانس ابتلا به برخي بيماري ها را داريد اين آزمايش ها را انجام دهيد6. اکوي قلب* يا اکوکارديوگرافي Echocardiogram

بسياري از عوامل مرگبار قلبي با آزمايش کلسترول و کنترل فشار خون و کنترل وزن مديريت مي شوند. اما اگر سابقه بيماري قلبي در بين اعضاي خانواده وجود دارد، يا اگر قبلا دچار کلسترول بالا يا فشار خون بالا بوده ايد، اکوي قلب يا اکوکارديوگرافي مي تواند به شما اطمينان دهد که آسيب قلبي جدي وجود ندارد.

*اکوکارديوگرافي Echocardiogram :پژواک‌نگاري قلب يا اکوکارديوگرافي که به آن سونوگرافي قلب يا اکوي قلب هم گفته مي‌شود روشي غير تهاجمي است که با استفاده از امواج صوتي، ساختمان داخلي قلب به تصوير کشيده مي‌شود و در حقيقت به عنوان استاندارد تشخيص بيماري‌هاي قلبي تلقي مي‌شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 41 خوراکي براي مقابله با فشار خون بالا

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : غذاهايي که کلسترول خون شما را کاهش مي دهند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 5 خوراکي براي کاهش کلسترول بد خون

7. آزمايش آنزيم کبد

آزمايش آنزيم کبد بخشي از کار استاندارد خون است و به دنبال آسيب هاي کبدي است که عوامل مختلفي باعث بروز آن مي شوند، از جمله الکل – به طور کل ميزان مصرف نوشيدني هاي الکلي در بين مردان بيشتر از زنان است.
دکتر شلاتر مي گويد: تست آنزيم هاي کبد براي مردان خيلي مهم است، چرا که مصرف داروهاي بدون نسخه، مصرف الکل، اختلالات التهابي، اختلالات تيروئيد، چاقي و برخي سموم باعث افزايش اين آنزيم ها مي شوند.

8.آزمايش TSH*

تيروئيد با آزادسازي هورمون هايي که سوخت و ساز بدن را تنظيم مي کنند، به همه سلول ها در بدن کمک مي کند. هر گونه تغيير در هورمون هايي که توليد مي کند مي تواند بر روي زندگي يک مرد تاثير بگذارد و منجر به افزايش وزن، بي تفاوتي و خستگي مفرط شود. نوعي آزمايش خون به نام هورمون تحريک کننده تيروئيد TSH مي تواند براي ارزيابي عملکرد تيروئيد اجام شود.
دکتر شلاتر مي گويد: متاسفانه بسياري از نشانه هاي مربوط به کم کاري يا پرکاري تيروئيد، نشانه هايي هستند که مردان احساس مي کنند بخشي از زندگي آنهاست. اما اگر آزمايش انجام شده هر گونه اختلالي نشان دهد، اين اختلالات با مصرف دارو برطرف مي شوند.

*TSH يا thyroid-stimulating hormone : هورموني است که عملکرد تيروئيد را کنترل مي کند. اين هورمون، هورمون تيروئيد تحريک کننده است. در واقع اين هورمون از غده هيپوفيز در مغز توليد مي شود.

9. آزمايش غربالگري ريه

سرطان ريه يکي از قابل پيشگيري ترين سرطان هاست. 90 درصد مواقع در افراد سيگاري اين سرطان تشخيص داده مي شود. ديگر افراد مبتلا به سرطان ريه کساني هستند که از لحاظ ژنتيکي مستعد ابتلا به اين بيماري هستند يا کساني که در معرض دود سيگار ديگران يا مواد شيميايي سمي قرار گرفته اند.
دکتر شلاتر مي گويد: پيشگيري بسيار مهم است. سرطان ريه اغلب شرايطي است که به صورت اتفاقي و در اسکن هاي مربوط به ديگر بيماري ها کشف مي شود. غربالگري سرطان ريه کمي بحث براگيز است، چرا که فرم هاي پذيرفته شده اسکن اين بيماري داراي پرتوهايي هستند.
متخصصان سرطان ريه به دنبال روش هايي هستند که ميزان کمتري از پرتو در آزمايش به کار گرفته شود که ممکن است در آينده امکان پذير شود. استفاده از اشعه ايکس به طور ساليانه به عنوان ابزاري براي غربالگري ريه توصيه نمي شود.

انتخاب يک سبک زندگي سالم

علاوه بر مراجعه به پزشک روش هاي زيادي ديگري وجود دارد که مردان – و در واقع همه افراد – مي توانند براي پيشگيري از بيماري استفاده کنند. که در ادامه به آنها اشاره مي کنيم.
- ورزش کردن: 3 تا 4 روز در هفته و هر بار به مدت 30 تا 45 دقيقه ورزش کنيد. اين ورزش ها شامل ورزش هاي قلبي عروقي و وزنه برداري مي شود.
- رژيم غذايي متعادل: يک رژيم غذايي متعادل انتخاب کنيد که حاوي چربي کمي است و شامل مخلوطي از سبزيجات، ميوه ها، پروتئين، فيبر، گوشت بدون چربي و کربوهيدرات هاي پيچيده است و ميزان غذاهاي فرآوري شده و قند اضافه شده به رژيم غذايي خود را محدود کنيد.
- نوشيدن آب به ميزان کافي: به بدن خود آبرساني کنيد و مايعات به ميزان کافي بنوشيد.
- سيگار نکشيد: 95 درصد تشخيص سرطان ريه در افرادي است که سيگار مي کشند. سيگار کشيدن خطر ابتلا به بسياري از سرطان ها و بيماري هاي مزمن ديگر را نيز افزايش مي دهد.
- اجتناب از الکل: از نوشيدن بيش از حد الکل اجتناب کنيد.
- خواب کافي: شما حداقل به 7 ساعت خواب شبانه نياز داريد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟