آخرین اخبار

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد سلامت خانواده

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - 5 تا از رايج ترين سرطان ها در بين خانم ها

هر سال تقريبا 850 هزار زن در امريکا عبارت ترسناک "شما مبتلا به سرطان هستيد" را مي شنوند. اما همه اين سرطان ها کشنده و مهلک نيستند. گر چه بسياري از مردم به خاطر ژن معيوب و شايد کمي بدشانسي به بيماري سرطان مبتلا مي شوند، تحقيقات نشان داده اند که حدود دو سوم مرگ هاي ناشي از سرطان قابل پيشگيري است. منظور اين است اگر بدانيد چه چيزي در مقابل شما قرار دارد، موارد زيادي را مي توانيد کنترل کنيد.
در ادامه به چند سرطان رايج که بايد نگران آنها باشيد اشاره مي کنيم. اين سرطان ها از شماره پنج به يک رتبه بندي شده اند.

5. سرطان روده colon cancer

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

به گفته انجمن سرطان در امريکا ممکن است تعجب کنيد که سرطان روده زنان و مردان را به يک اندازه تحت تاثير قرار مي دهد. دکتر ديويد گرينوالد David Greenwald، مدير دانشکده پزشکي کوه سينا و مدير کلينيک گوارش و آندوسکوپي، مي گويد: خبر خوب اين است که تقريبا همه اين سرطان ها قابل پيشگيري هستند.
با غربالگري و چکاپ منظم از خود محافظت کنيد. روش استاندارد طلايي در حال حاضر کولونوسکوپي است که از سن 50 سالگي شروع مي شود و هر 10 سال يک بار تکرار مي شود. در زمان انجام اين آزمايش – که شامل وارد کردن يک لوله نازک و انعظاف پذير به بدن از طريق مقعد است – پزشک مي تواند به هر عاملي که غير طبيعي و ناخوشايند به نظر مي رسد نگاه کند.دکتر گرينوالد مي گويد: "کولونوسکوپي نه تنها سرطان روده را شناسايي مي کند، بلکه به پزشک اين اجازه را مي دهد که پوليپ ها polyp را قبل از اينکه سرطاني شوند کشف و حذف کند."
ديگر گزينه هاي غربالگري عبارتند از: تست غربالگري مدفوع، در اين روش پزشک مدفوع را براي وجود خون که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، مورد آزمايش قرار مي دهد. يا تست DNA مدفوع که کولوگارد* Cologuard ناميده مي شود که پزشک به دنبال تغيير در ژن هاي سرطاني مي گردد. هر يک از اين دو آزمايش ممکن است مثبت باشند که به اين معناست شما باز به کولونوسکوپي نياز داريد.

*کولوگارد Cologuard : اين اولين آزمايشي است که به دنبال DNA مرتبط با سرطان در مدفوع مي گردد. بسياري از آزمايش هاي مدفوع که اکنون انجام مي شود به دنبال خون مي گردد که مي تواند نشانه از وجود يک تومور باشد. اما در آزمايش کولوگارد علاوه بر جستجوي خون در مدفوع، دي.ان.اي را که مي تواند نشانه از سرطان يا رشد هاي پيش از سرطان به نام «پوليپ» باشد، تشخيص داده مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پوليپ ها چيستند و چه خطراتي براي روده دارند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مشخصات افرادي که به سرطان روده بزرگ مبتلا مي شوند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پوليپ روده در کمين اين افراد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه‌هاي اوليه سرطان روده را مي دانيد؟

4. سرطان تيروئيد

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

به گفته انجمن سرطان امريکا ميزان ابتلا به سرطان تيروئيد در 20 سال گذشته افزايش پيدا کرده است، اما دليلي براي ترس وجود ندارد.دکتر ادموند پريبيتکين Edmund Pribitkin، متخصص سرطان تيروئيد در دانشگاه توماس جفرسون Thomas Jefferson در فيلادلفيا مي گويد:ما فکر نمي کنيم رقم مربوط به سرطان تيروئيد افزايش پيدا کرده باشد، اما زماني که MRI يا سي تي اسکن به دلايل ديگر روي بيمار انجام مي دهيم، دلايلي مانند بررسي ميگرن هاي مکرر يا درد گردن، نمونه هاي بيشتري از سرطان تيروئيد را مشاهده مي کنيم" با وجود اينکه ميزان ابتلا افزايش يافته، اما ميزان مرگ و مير ناشي از اين سرطان ثابت مانده است.
براي محافظت از خود در مقابل سرطان تيروئيد اين اقدامات را انجام دهيد: در مورد روش درماني خود عجله نکنيد. اگر پزشک شما يک ندول يا گره کوچک کشف کرد، بهتر است آن را به دقت کنترل کنيد و شتابزده تصميم به جراحي نگيريد. و اگر در نهايت تنها روش جراحي بود، برداشتن تنها نيمي از تيروئيد (به جاي کل آن) مي تواند گزينه خوبي باشد. دکتر پريبيتکين مي گويد: در اين شرايط ممکن است حتي نيازي به جايگزيني هورمون تيروئيد نداشته باشيد. اگر با وجود کوچک بودن ندول، ندول کمتر از يک سانتي متر، پزشک به شما فشار مي آورد که کل غده تيروئيد برداشته شود، بايد اين کار را انجام دهيد. اين جراحي خطراتي در پي دارد ( از جمله آسيب زدن به تارهاي صوتي) و لازم است در ادامه عمر خود هورمون تيروئيد مصرف کنيد.

3. سرطان رحم يا اندومتري Endometrial cancer

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

اين نوع سرطان که سرطان پوشش داخلي رحم نيز ناميده مي شود، بيشتر زنان را در دوران يائسگي تحت تاثير قرار مي دهد (سن شروع اين سرطان معمولا 60 سالگي است).پروفسور سينتيا تامسون Cynthia Thomson، مدير برنامه پيشگيري و کنترل سرطان در مرکز سرطان دانشگاه آريزونا مي گويد: متاسفانه در حال حاضر تست غربالگري مناسبي براي کشف سرطان رحم در مراحل اوليه وجود ندارد.
براي محافظت از خود در مقابل سرطان رحم بهتر است وزن مناسب داشته باشيد. به گفته انجمن سرطان امريکا ميزان شيوع سرطان رحم در زناني که داراي اضافه وزن هستند دو برابر ديگر زنان است و در زنان چاق بيش از سه برابر است. دکتر تامسون در اين باره مي گويد: سلول هاي چربي استروژن ترشح مي کنند که مي تواند تغييرات سرطاني ايجاد کند.اگر قبل از شروع يائسگي قرار داريد و از قرص هاي ضد بارداري استفاده مي کنيد، قرص را حتي تا چندين سال مصرف کنيد. مصرف 5 سال قرص ضد بارداري خطر ابتلا به سرطان رحم را تا 25 درصد کاهش مي دهد.

2. سرطان ريه

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

به گفته انجمن سرطان امريکا، ميزان سرطان ريه طي 4 دهه گذشته به ميزان 98 درصد افزايش يافته است که درصد وحشتناکي است. حتي شوکه کننده تر اين است که بيش از نيمي از موارد ابتلا به سرطان ريه در بين خانم ها مواردي هستند که هرگز سيگار نکشيده اند و علت اين مسئله هنوز کشف نشده است.دکتر ترسي بورز Therese Bevers، يک متخصص پيشگيري از سرطان در مرکز MD Anderson Cancer در هوستون مي گويد: يک توضيح در مورد آن اين است که ريه خانم ها به دود سيگار ديگران حساس تر است و احتمالا استروژن سلول هاي سرطاني را تغذيه مي کند.
خانم ها براي محافظت از خود در مقابل سرطان ريه لازم است سيگار نکشند و از افراد سيگاري دوري کنند که دود سيگار اين افراد خطر ابتلا به سرطان ريه را در آنها بيش از 30 درصد افزايش مي دهد. اگر قبلا سيگار مي کشيده ايد يا خيلي زياد در معرض دود سيگاري ها قرار گرفته ايد، با پزشک مشورت کنيد و اگر لازم است روزانه 325 ميلي گرم آسپيرين مصرف کنيد. دکتر بورز مي گويد: بررسي ها نشان داده اند مصرف آسپيرين مي تواند پيشگيري کننده باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : راه هاي جلوگيري از سرطان ريه و نشانه هاي ابتلا به سرطان ريه

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه هاي اوليه بروز سرطان ريه

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي تشخيص سرطان ريه در افراد سيگاري، اسکن از ريه الزامي است

1. سرطان سينه

سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

از لحاظ فني سرطان سينه سرطان شماره يک در بين زنان نيست، در حقيقت سرطان پوست اين رتبه را به خود مي گيرد. اما انجمن سرطان امريکا سرطان غيرملانوم پوست non-melanoma را در رتبه بندي خود قرار نمي دهد، زيرا اين نوع سرطان به ندرت کشنده است.
بحث را با سرطان سينه ادامه مي دهيم که از هر 8 زن يک نفر به اين سرطان مبتلا مي شود. خبر خوب اينکه بعد از اينکه ميزان سرطان سينه طي دو دهه افزايش پيدا کرد، تعداد زنان مبتلا به سرطان سينه از سال 2000 کاهش پيدا کرده و اين ميزان در سال هاي 2002 تا 2003 به ميزان 7 درصد کاهش پيدا کرده است که شايد علت آن کاهش تعداد زناني است که براي درمان علائم يائسگي از هورمون درماني استفاده مي کنند.
در محافظت از خود در مقابل سرطان سينه به ياد داشته باشيد که ماموگرافي منظم بسيار مهم است. انجمن سرطان امريکا توصيه مي کند خانم ها بعد از 45 سالگي ماموگرافي را سالانه انجام دهند و نسبت به سبک زندگي و عادت هاي خود دقت بيشتري داشته باشند. دکتر جيم آبراهام Jame Abraham، مدير برنامه انکولوژي پستان در مرکز سرطان کلينيک کليولند Cleveland Clinic مي گويد:کم تحرکي، اضافه وزن و خوردن غذاهاي حاوي چربي زياد – به ويژه غذاهايي حاوي چربي حيواني – عواملي هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي دهند. مصرف الکل نيز در زنان خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي دهد و بررسي ها نشان داده اند نوشيدن بيشتر الکل خطر بروز سرطان الکل را بيشتر مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه هاي سرطان سينه چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علائمي ساده و مهم براي تشخيص سرطان سينه

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين علايم سرطان سينه را مي دانيد؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟