آخرین اخبار

چرا گاز معده بدبو مي شود؟ تغذيه

چرا گاز معده بدبو مي شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - دلايل بدبو شدن گاز معده و روده چيست

محصولاتي مانند برنج و ماکاروني لزوما کربوهيدرات‌هاي ايجادکننده گاز نيستند، اما استفاده زياد از آن‌ها مي‌تواند تحرکات روده را آهسته و نامطلوب کند. دقيقا همين مشکل است که مي‌تواند به يبوست منجر شود و بوي بدي در گاز معده و روده به‌وجود بياورد در ادامه مقاله دلايلي که باععث مي شود گاز روده شما بدبو شود را با هم مرور مي کنيم.

1. مشکلات مربوط به روده باعث بدبو شدن گاز معده مي شود

باکتري‌هاي روده در طول فرآيند هضم، ترکيبات حاوي گوگردي مانند هيدروژن سولفيد توليد مي‌کند که بوي زننده‌اي را در گاز معده به‌ وجود مي‌آورند. علاوه بر اين، مواد غذايي مصرفي مي‌توانند روي تناسب باکتري‌هاي درون کولون تاثير بگذارند و در نتيجه گاز معده هم از اين عدم تناسب بي‌نصيب باقي نمي‌ماند. محققان مي‌گويند که بعضي از افراد داراي فلور خاصي درون روده‌شان هستند که ميزان ايجاد گاز معده را بيشتر مي‌کند و حتي بدبويي اين گاز را افزايش مي‌دهد.

2. مواد غذايي سرشار از سولفور باعث بدبو شدن گاز معده مي شود

مواد غذايي سرشار از سولفور مي‌توانند بوي شديدا زننده و ناخوشايندي به گاز معده بدهند. سبزي‌هاي چليپايي مانند کلم بروکلي، کلم بروکسل، ‌گل‌کلم و کلم در همين گروه قرار مي‌گيرند و معمولا باعث ايجاد گاز معده بدبو مي‌شوند. ديگر مواد غذايي سرشار از سولفور عبارت‌اند از سير، پياز، عدس، پنير چدار* cheddar cheese، ميوه خشک و مغزهاي خام. محققان استراليايي در سال‌هاي اخير به اين نتيجه رسيده‌اند که با اضافه شدن نوعي ترکيب حاوي سولفور به‌ نام سيستئين Cystéine که در منابع پروتئيني يافت مي‌شود، ميزان انتشار هيدروژن سولفيد نيز در روده‌ها حدودا 7 برابر افزايش مي‌يابد و گاز معده نيز شديدا بدبو مي‌شود. به همين دليل است که بدن‌سازاني که به مقدار زيادي از پودرهاي پروتئيني استفاده مي‌کنند، ممکن است شديدا با گازهاي معده و روده بدبو مواجه شوند.

* پنير چدار cheddar cheese : پنير چدار, پنيري نسبتا سفت, با رنگ سفيد تا زرد پررنگ است. اين پنير مزه تندي دارد و از شير خام گاو تهيه مي شود و پس از توليد 9 تا 24 ماه به آن استراحت مي دهند.

3. عدم تحمل لاکتوز باعث بدبو شدن گاز معده مي شود

عدم تحمل لاکتوز باعث بدبو شدن گاز روده مي شود

بعضي از افراد، محصولاتي مانند شير، پنير، بستني و... را مسئول بدبو شدن گاز معده و روده مي‌دانند. واقعيت اين است که بخشي از مردم جهان (مثلا بين 30 تا 50 ميليون نفر از آمريکايي‌ها)، فاقد آنزيم لاکتاز Lactase در بدن‌شان هستند که براي هضم لاکتوز Lactose موجود در محصولات لبني لازم است. لاکتوز در بدن اين افراد از روده کوچک بدون هيچ گونه جذبي مي‌گذرد و به سمت کولون مي‌رود؛ يعني جايي که تريليون‌ها باکتري منتظرش هستند. نتيجه اين برخورد چيزي نيست جز گاز معده شديدا بدبو، چون شير و محصولات لبني حاوي سولفور نيز هستند. اين افراد همچنين مي‌توانند با مشکل عدم تحمل قندهاي ديگر نيز مواجه باشند. در نتيجه آنان با دريافت قندهاي ساکروز (قند رايج) و فراکتوز (قند موجود در ميوه خام و بعضي از مواد غذايي فرآوري‌شده) با همين مشکل مواجه شوند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : عدم تحمل لاکتوز بيماري ژنتيکي است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اگر لاکتوز لبنيات اذيت تان مي کند اين خوراکي ها را جايگزين کنيد

4. رافينوز* Retene باعث بدبو شدن گاز معده مي شود

لوبيا، يکي از مواد غذايي سرشار از پروتئين، آنتي‌اکسيدان‌ها، ويتامين‌ها و مواد معدني است. با اين‌ حال، همين خوراکي مغذي مي‌تواند باعث ايجاد گاز معده بسيار زياد و بدبو شود. دليلش اين است که انواع لوبياها حاوي اليگوساکاريدهاي خانواده رافينوز (RFOs) هستند که پس از مصرف مي‌توانند گاز معده و روده زيادي ايجاد کنند. انواع حبوبات و سبزي‌هاي چليپايي نيز همين ويژگي را دارند. دستگاه گوارش انسان‌ها فاقد آنزيم مهمي است که براي تجزيه و هضم اين قندها ضروري محسوب مي‌شود. يکي از مطالعات اخير در همين زمينه نشان مي‌دهد که خيساندن لوبيا در آب به جداسازي اليگوساکاريدهاي خانواده رافينوز (RFOs) کمک مي‌کند، بدون اين‌که ارزش تغذيه‌اي لوبيا را کاهش بدهد. به‌ علاوه، استفاده از قرص‌هاي هضم آنزيمي نيز مي‌تواند به تسکين علائم استفاده از اين مواد غذايي کمک کند.

* رفيونوز تريساکاريدها Retene : متشکل از گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز است و در لوبيا، کلم، گل سرخ، بروکلي، مارچوبه و سبزيجات ديگر و غلات کامل موجود است.

5. يبوست باعث بدبود شدن گاز معده مي شود

محصولاتي مانند برنج و ماکاروني لزوما کربوهيدرات‌هاي ايجادکننده گاز نيستند، اما استفاده زياد از آن‌ها مي‌تواند تحرکات روده را آهسته و نامطلوب کند. دقيقا همين مشکل است که مي‌تواند به يبوست منجر شود و بوي بدي در گاز معده به ‌وجود بياورد. محققان مي‌گويند که وقتي ما به يبوست مبتلا مي‌شويم، مدفوع براي مدت طولاني‌اي در کولون يا روده بزرگ باقي مي‌ماند و باکتري‌ها مي‌توانند به آن رسوخ کنند و باعث شکل‌گيري گاز زياد و بدبو شوند.

6. بعضي داروها باعث بدبو شدن گاز معده مي شوند

بعضي از داروهاي تجويزي، ويتامين‌ها و مکمل‌ها مي‌توانند همين روده‌ها را تحت تاثير قرار بدهند و باعث شکل‌گيري گاز معده و روده بدبو شوند. دلايل اين نوسان‌ها و اختلال‌ها با توجه به نوع داروها متفاوت هستند و ميزان گاز ايجادشده نيز در هر فرد نسبت به فرد ديگر متفاوت است. افرادي که داروهاي کاهش وزن مصرف مي‌کنند، معمولا با اين گازهاي بدبو مواجه مي‌شوند. مکمل‌هاي آهن، مکمل‌هاي حاوي فيبر و داروي متفورمين نيز مي‌توانند گاز معده زيادي به‌ وجود بياورند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چطور گازهاي روده‌اي را کم کنيم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين خوراکي ها ضدنفخ هستند!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اگر نفخ و گاز معده داريد، خوردن اين خوراکي ها را کنترل کنيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : از بين بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکي


منبع: salamatism.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف