آخرین اخبار

کالري تخمه آفتابگردان چقدر است؟ تغذيه

کالري تخمه آفتابگردان چقدر است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تخمه آفتابگردان چقدر کالري دارد و داراي چه ويتامين هايي است؟

گل آفتابگردان فقط جنبه زيبايي ندارد، بلکه اين گل يک ميوه مغذي به ما مي دهد، دانه آن. دانه هاي گل آفتابگردان در پوست هاي خوراکي، سياه و سفيد و راه راه و سوزني شکل قرار دارند. اين دانه ها يک ميان وعده محبوب هستند. اما همه دانه هاي آفتابگردان شبيه به هم نيستند، به ويژه زماني که صحبت از کالري به ميان مي آيد. ادامه مطلب را بخوانيد تا اطلاعات بيشتري در مورد تخمه آفتابگردان داشته باشيد.

تخمه آفتابگردان چقدر کالري دارد؟

طبق اطلاعات مربوط به مواد مغذي وزارت کشاورزي امريکا:
- 1.4 فنجان آفتابگردان خام داراي 204 کالري است.
- 1.2 فنجان با چربي هاي خوراکي داراي 67 کالري است.
اگر طرفدار تخمه آفتابگردان خشک شده هستيد، 1.4 فنجان از آن حاوي 186 کالري است. 1.4 فنجان تخمه آفتابگردان پخته شده در روغن نيز حاوي 200 کالري است.
تخمه آفتابگردان با طعم هاي مختلف در بازار موجود است، از جمله با طعم ادويه و نمک، خامه و پياز، سس رنچ* ranch و تخمه آفتابگردان شور که معمولا به تخمه آفتابگردان با طعم ادويه و نمک کالري اضافه نمي شود.

*سس رنچ ranch : نوعي سس سالاد ساندويچ آمريکايي است که پايه اصلي آن سس مايونز و باتر ميلک (آب دوغ) هستند.

افرادي که طرفدار شکلات هستند، مي توانند تخمه آفتابگرداني که با شکلات پوشيده شده بخورند، اما هر از گاهي از اين خوردني استفاده کنند. 40 گرم تخمه آفتابگردان که با شکلات تلخ پوشيده شده داراي 200 کالري است.

تخمه آفتابگردان چقدر چربي دارد؟

کالري تخمه آفتابگردان چقدر است؟

تخمه آفتابگردان حاوي چربي زيادي است که بيشتر آن چربي غير اشباع شده است. به گفته انجمن قلب امريکا اسيدهاي چرب غير اشباع مي توانند به قلب کمک کنند. اما بايد به ميزان متعادل خورده شوند و به علاوه به جاي غذاهايي مصرف شوند که داراي چربي هاي ترانس و چربي هاي اشباع شده هستند.
چربي هاي اشباع نشده مي توانند در موارد زير مفيد باشند:
- سطح کلسترول بد خون را کاهش مي دهند
- خطر حمله قلبي را کاهش مي دهند
- خطر سکه مغزي را کاهش مي دهند
- ميزان قند خون را تنظيم مي کنند
- فشار خون را کاهش مي دهند
چربي سالم موجود در تخمه آفتابگردان براي شما مفيد است، اما با اين حال اگر به مقدار زياد مصرف شود، مي تواند باعث چاقي و افزايش دور کمر شود. تخمه آفتابگردان خيلي کوچک است، به همين دليل احتمال زياده روي در خوردن آن وجود دارد. اگر مراقب ميزان خوردن خود نيستيد، لازم است قبل از شروع به خوردن ميزان مناسب را براي خود مشخص کنيد و از خوردن بيش از حد آن پيشگيري کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کلسترول بد و کلسترول خوب يعني چه؟

ديگر فوايد تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان کوچک هست، اما سرشار از مواد مغذي است. اين دانه هاي ريز منبع خوبي از ويتامين ها و مواد مغذي هستند، از جمله 100 درصد از ميزان مورد نياز مس، منيزيم و سلنيوم روزانه را تامين مي کنند.

ويتامين E در تخمه آفتابگردان

ويتامين E فقط يک ويتامين نيست، بلکه گروهي از ترکيبات قابل حل در چربي است که داراي خواص آنتي اکسيداني قوي مي باشد. ويتامين E از آسيب راديکال هاي آزاد به سلول هاي سالم بدن جلوگيري مي کند.

سلنيوم Selenium در تخمه آفتابگردان

اين ماده معدني براي توليد مثل و سنتز DNA مهم است. همچنين سلنيوم به کاهش استرس اکسيداتيو* oxidative stress ناشي از راديکال هاي آزاد کمک مي کند.

* استرس اکسيداتيو oxidative stress :همان پيروزي راديکال هاي آزاد بر دفاع آنتي اکسيداني بدن است و به نوعي به حمله هاي بيولوژيک به ارگانيسم بدن تعبير مي شود. به بيان ديگر، استرس اکسيداتيو عدم تعادل ميان توليد راديکال هاي آزاد و دفاع هاي آنتي اکسيداني تعريف مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : راديکال هاي آزاد چيست، چگونه با راديکال هاي آزاد مقابله کنيم؟

نياسين Niacin در تخمه آفتابگردان

نياسين که ويتامين B 3 نيز ناميده مي شود به بهبود DNA کمک مي کند. اين ويتامين به کاهش کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به بيماري قلبي را نيز کاهش مي دهد.

ويتامين B 6 در تخمه آفتابگردان

اين ويتامين محلول در آب به بدن در ساختن نوراپي نفرين* norepinephrine و سروتونين serotonin کمک مي کند. اين مواد شيميايي سيگنال هاي مغز را انتقال مي دهند. ويتامين B6 همچنين به بهبود علائم سندروم پيش از قاعدگي کمک مي کند.

*نوراپينفرين يا نورآدرنالين NE :ماده‌اي با چند وظيفه‌است، مي‌تواند هورمون باشد (آزاد شده از غدد فوق کليوي) و مي‌تواند به عنوان پيام رسان عصبي در سيستم سمپاتيک عمل کند.

فيبر در تخمه آفتابگردان

کالري تخمه آفتابگردان چقدر است؟

اگر مي خواهيد روده سالم داشته باشيد، فيبر مصرف کنيد. فيبر کمک مي کند روده هاي شما به آرامي و مرتب حرکت کنند. فيبر به کاهش کلسترول و تنظيم فشار خون هم کمک مي کند و با سير نگه داشتن براي مدت طولاني کاهش وزن را بهبود مي بخشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آيا مي دانيد فيبر شما را لاغر ميکند؟چه خوراکيهايي فيبر دارند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه فيبر بيشتري مصرف کنيم؟

پروتئين در تخمه آفتابگردان

پروتئين به ساخت و ساز سلول ها کمک مي کنند. پروتئين کارهاي زيادي براي توليد، نگهداري و بازسازي بافت هاي بدن انجام مي دهد. پروتئين هاي بلوک هاي سازنده در بدن براي موارد زير هستند:

استخوان ها
عضلات
غضروف
پوست
خون
فولات

اگر خانمي هستيد که سن باروري را مي گذرانيد، اين ويتامين از گروه B براي شما ضروري است. اين ويتامين از بروز نقص لوله هاي عصبي، مانند اسپاينا بيفدا* spinal bifida و انانسفالي* anencephaly جلوگيري مي کند. به علاوه فولات به بهبود حافظه کمک مي کند، باعث سلامت قلب مي شود و از سرطان پيشگيري مي کند. اما براي اثربخشي آن تحقيقات بيشتري لازم است.

* اسپاينا بيفيدا Spina bifida:نوعي اختلال مادرزادي است که ناشي از بسته نشدن کامل لوله عصبي جنين است. نام هايي بعضي از مهره هايي که روي نخاع را مي پوشانند، درست تشکيل نمي شوند و باز باقي مي مانند. اگر اين حفره به اندازه کافي بزرگ باشد، بخشي از نخاع از اين حفره بيرون مي زند. ممکن است کيسه پر از مايعي وجود داشته باشد که نخاع را در بر بگيرد و ممکن است اين کيسه وجود نداشته باشد.

* آنانسفالي Anencephaly :يا بي‌مٌخ‌زايي اختلال مغزي ناشي از نقص در کانال عصبي بوده و به دليل عدم بسته‌شدن انتهاي کانال عصبي پديد مي‌آيد. اين اختلال در سن بارداري 23 و 26 روز ايجاد مي‌شود و معمولاً باعث عدم تشکيل قسمت اعظم مغز، جمجمه و پوست سر در اين نوزادان مي‌شود.

اسيد پانتوتنيک Pantothenic acid در تخمخ آفتابگردان

اسيد پانتوتنيک (نام ديگر آن ويتامين B5 است) به بدن کمک مي کند چربي ها، کربوهيدرات ها و پروتئين ها را به انرژي تبديل کند. اين نوع ويتامين B به بهبود زخم ها کمک مي کند و به علاوه باعث کاهش کلسترول مي شود.

آهن در تخمه آفتابگردان

آهن يک ماده معدني است که بدن براي توليد سلول هاي قرمز خون به آنها نياز دارد. شما براي جلوگيري از کم خوني ناشي از کمبود آهن به آهن کافي نياز داريد.

روش هاي مصرف تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان داراي طعم خوبي است، اما اگر فکر مي کنيد طعم آن به تنهايي خوب نيست، روش هاي زيادي وجود دارد تا اين ماده غذايي را وارد رژيم غذايي خود کنيد. در ادامه به اين روش ها اشاره مي کنيم:
- تخمه آفتابگردان را به سالاد سبزيجات يا سالاد مرغ خود اضافه کنيد
- تخمه آفتابگردان را به صبحانه خود اضافه کنيد
- تخمه آفتابگردان را به اسموتي هاي خود اضافه کنيد
- تخمه آفتابگردان را روي ماست يا بستني بپاشيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص تخمه افتاب گردان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن نخل کداميک بهترند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : با تخم آفتابگردان, تخم کدو و بادام زميني از قلب و عروق خود محافظت کنيد!


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف