آخرین اخبار

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده تغذيه

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه هاي روده ناسالم و چطور روده خود را تقويت کنيم؟

روده نقشي حياتي در حفظ سلامت کلي بدن دارد. در واقع يک معده ناراحت اغلب اولين نشانه مشکل سلامتي در بدن شماست. به علاوه بر خلاف ساير بخش هاي بدن، هر مشکلي که در روده ايجاد شود بلافاصله مشخص خواهد شد.
مشکلات روده مي تواند موقت يا مزمن باشد که مشکلات مزمن معمولا بدتر هستند. با اين وجود ضروري است که علايم را شناسايي کرده و بهترين شيوه عمل براي سلامت روده کوچک يا بزرگ را اعمال نمود.
در اين مقاله شما خواهيد آموخت که چگونه اختلالات روده را تشخيص دهيد و چه اقداماتي براي سلامت سيستم گوارشتان انجام دهيد. آخرين نکته اي که در اين مقاله آورده ايم راهي ساده براي حفظ سلامت فلور روده* flora به شما آموزش مي دهد. خواندن اين مقاله را از دست ندهيد.

* فلور روده Flora :فلور روده يا جانورگان روده موجودات ريزي هستند که در مجراهاي گوارشي انسان و ديگر حيوانات يافت مي‌شوند.

اجازه دهيد در مورد سيستم گوارش و علائم يک روده ناسالم اطلاعاتي را به شما بدهيم:

حفظ سلامت روده: روده شما بدن و ذهنتان را اداره مي کند

هر چيزي که مصرف مي کنيد مي تواند از طريق معده و روده بر تمام بدنتان تاثير بگذارد. مسئوليت دستگاه گوارش جذب مواد مغذي و جلوگيري از جذب سموم در جريان خون است.
يک روده سالم مواد مغذي لازم را براي بدن فراهم مي کند و سموم را از بدن دفع مي کند تا تاثيري بر سلامتي شما نداشته باشند همچنين از حرکت درست مواد غذايي در طول دستگاه گوارش محافظت مي نمايد.
اگر سيستم گوارش شما ناکارآمد باشد، سلامت شما دچار مشکل خواهد شد. بسياري از کارشناسان معتقدند که روده ها در سلامت کلي فيزيکي و جسمي دخيل هستند چون اختلالات گوارشي بر تمام بدن تاثير گذارند.مشکلات گوارشي مي تواند عواقب متعدد سلامتي را به دنبال داشته باشند، که به آنها اشاره مي کنيم.

عواقب مربوط به مشکلات گوارشيسندرم روده تحريک پذير
آلرژي
آکنه
بيماري کبد
بيماري هاي ايمني
سرطان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بيماري روده تحريك پذير چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مبتلايان به سندرم روده تحريک پذير بخوانند

مشکل روده چرا اتفاق مي افتد؟

روده به عنوان سپري براي سيستم ايمني عمل مي کند. بنابراين زماني که روده شما آسيب ببيند نسبت به بيماري هاي مختلف آسيب پذيرتر خواهيد شد.
عدم تعادل غذايي، داروها يا حتي استرس مي تواند روي تعادل باکتري هاي موجود در دستگاه گوارش تاثير بگذارد که باعث افزايش حساسيت شما به مشکلات سلامت متعددي خواهد شد.
حالا که مي دانيم چرا سلامت روده ضروري است بياييد نگاهي به شرايطي که در صورت عدم تعادل روده ها به وجود خواهد آمد، بيندازيم. اين مشکلات نشانه هاي روده ناسالم هستند.

نشانه هاي روده ناسالم1 . روده هاي ناسالم منجر به بيماري هاي خودايمني مي شوند

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

بيماري هاي خودايمني زماني رخ مي دهند که سيستم ايمني بدن شما سلول هاي سالم بدنتان را به عنوان عامل خارجي شناسايي مي کند در نتيجه به سلول هاي سالم حمله کرده آن ها را از بين برده و باعث التهاب مي شوند.
مهم تر از همه اين که سيستم ايمني بدنتان به طور کامل تجزيه شده و شما را نسبت به بيماري هاي مختلف آسيب پذير مي کند. از آن گذشته هنگامي که سيستم ايمني به سلول هاي سالم حمله مي کند براي دفاع در مقابل پاتوژن هاي* Pathogen خارجي ناتوان مي شود.

* پاتوژن Pathogen :يا بيماري‌زا يا بيمارگر٬ عامل توليد بيماري بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتري و غيرزنده مانند سم تقسيم مي‌شود.

افزايش تعدد باکتري هاي بد در روده ها مي تواند منجر به بيماري هاي خودايمني شود. عوامل مختلفي براي بيماري هاي خودايمني وجود دارد با اين حال متخصصان پزشکي معتقدند که روده يکي از عوامل اصلي دخيل در ايجاد اين بيماري هاست. زماني که پزشکتان بيماري خودايمني را در شما تشخيص داد مراقبت هاي مناسب از روده براي شما الزامي خواهد بود.
پزشک شما برنامه اي براي درمان و بهبود سلامت روده شما تنظيم خواهد کرد. مراقبت هاي پزشکي اوليه مي تواند شدت و گسترش مشکل را محدود کند.
بيش از 80 بيماري خودايمني شناخته شده وجود دارد. بسياري از آن ها علايم مشابهي دارند. بنابراين تشخيصشان مشکل است. تعدادي از آن ها عبارتند از:
- بيماري هاشيموتو Hashimoto’s Disease: التهاب غده تيروئيد
- بيماري گريوز Graves’ Disease: فعاليت بيش از حد غده تيروئيد
- بيماري آديسون Addison’s Disease : نارسايي هورمون آدرنال
- آرتريت روماتوئيد Rheumatoid Arthritis : التهاب مفاصل و بافت هاي اطراف
- ديابت نوع 1: انقباض سلول هاي توليد کننده انسولين در پانکراس
- کم خوني کشنده Pernicious Anemia: کاهش گلبول هاي قرمز خون
- بيماري کرون Crohn’s Disease: بيماري التهابي مزمن روده
- کوليت اولسراتيو (Ulcerative Colitis ): بيماري التهابي روده

2 . احساس افسردگي يا استرس: روده هاي شما مقصرند

مشکلات سلامت رواني مانند اضطراب، افسردگي و استرس مسلما نتيجه سبک زندگي سريع دنياي امروز است. با اين حال اغلب مردم تشخيص نمي دهند سلامت روده هايشان هم مي تواند مسئول سلامت ذهنيشان باشد.
تحقيقات به طور قطعي ارتباط بين روده و سلامت ذهني را نشان داده اند. اجاره دهيد جزئيات بيشتري در اين زمينه در اختيارتان قرار دهيم.
حدود 500 ميليون نورون يا عصب در ديواره روده وجود دارد. اين عصب ها سيستم عصبي روده اي enteric nervous system يا ENS را تشکيل مي دهند. سيستم عصبي روده اي 30 نوع انتقال دهنده عصبي متفاوت توليد مي کند. در نتيجه سيستم عصبي روده اي مسئول حفظ تعادل سلامت ذهني ماست که مي تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و سلامت کلي ذهن را تضمين کند.
بنابراين هنگامي که سلامت روده شما به خطر بيفتد، وضعيت رواني شما هم دچار مشکل خواهد شد. برخي از علايم ايجاد مشکل در روده ها عبارت است از:

افسردگي
اضطراب
استرس
خستگي ذهني
مغز مه آلود
3 . مراقب روده هاي خود باشيد تا مراقب وزنتان باشد

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

محققين مطالعات زيادي براي يافتن ارتباط بين تعداد باکتري هاي موجود در روده و وزن کلي يک فرد انجام داده اند. بر اساس نتايج افرادي که وزن سالمي دارند نسبت به افرادي که اضافه وزن دارند باکتري هاي سالم و متنوع بيشتري در روده هايشان دارند. در واقع باکتري هاي روده کوچک افراد چاق تفاوت زيادي با افراد لاغر دارند.
برا ساس مطالعات دو خانواده از باکتري ها در روده کوچک وجود دارد که محققان ارتباط بين وزن بدن و آن ها را پيدا کرده اند:
- فيرميکوتس Firmicutes:نوعي باکتري که در مقادير بالاتري در افراد چاق ديده مي شوند. فيرميکوتس ها در استخراج کالري از قندهاي پيچيده ، کارآمدتر عمل کرده و بدنتان اين کالري ها را به عنوان چربي ذخيره مي کند در نتيجه روند افزايش وزن سرعت مي گيرد.
- باکتروئيدس Bacteroidetes: نوعي ديگر از خانواده باکتري ها که در افراد چاق خيلي کمتر ديده مي شوند.
در يک آزمايش، محققين باکتري فيرميکوتس را وارد بدن موش ها با وزن طبيعي کردند در نتيجه موش ها شروع به افزايش وزن سريع کردند حتي با وجود ثابت بودن رژيم غذايي.
در يک آزمايش ديگر محققين خاطر نشان کردند که افراد چاق که کاهش وزن داشتند مقدار باکتروئيدس در روده هايشان افزايش پيدا کرده است. همزمان مقدار فيرميکوتس کاهش پيدا کرده است.
نتيجه گيري: باکتري هايي در روده شما وجود دارد که مي تواند بر چگونگي ذخيره چربي و سطح گلوکز در خون تاثير بگذارند. اين باکتري ها روي هورمون هاي احساس سيري و گرسنگي شما هم تاثير گذارند.
اگر توازن فلور روده به هم بخوريد، ممکن است منجر به چاقي و مشکلات مرتبط با آن شود. به منظور از بين بردن چاقي و ساير بيماري ها بايد تعادل باکتري هاي روده تان را تنظيم کنيد. اين کار با مصرف مکمل هاي پروبيوتيک مناسب که در آخرين نکته در موردشان مي خوانيد، به صورت روزانه امکان پذير است.

4 . حقيقت درباره عملکرد ضعيف روده شما و ديابت

مطالعات ارتباط مستقيمي بين ديابت نوع 2 و يک روده ناسالم پيدا کرده اند. آن ها متوجه شدند ميزان باکتري هاي متخاصم در افرد مبتلا به ديابت بالاتر است. وزن يکي ديگر از عوامل مهم ابتلا به ديابت است.
ما در مورد چگونگي عدم تعادل باکتري هاي روده که منجر به ابتلا به چاقي مي شوند بحث کرديم. به همان طريق باکتري هاي روده شما عامل ريسک ابتلا به ديابت نوع 2 را تعيين مي کنند.

5 . پوست و روده شما: فلور ناسالم باعث به وجود آمدن لک و آکنه مي شود

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

پوست بزرگترين ارگان بدن شماست. پوست مثل يک حصار از ورود سموم به بدن جلوگيري مي کند ولي از حساسيت بسيار بالايي هم برخوردار است بنابراين به راحتي به بيماري هاي پوستي زيادي مبتلا مي شويد.
در بسياري موارد مشکلات روده از قبيل رفلاکس معده، نفخ، تنفس بدبو و يبوست مسئول مشکلات پوستي هستند. برخي از بيماري هاي پوستي ناشي از ضعف روده عبارتند از:

روزاسه*
درماتيت Dermatitis
آکنه

* روزاسه rosacea: يا آکنه بزرگسالي، عبارت است از التهاب و قرمزي مزمن پوست صورت

مطالعات متعددي وجود دارد که ارتباط بين پوست و روده را نشان مي دهد. بر اساس نتايج آن ها مشکلات قطعا نشانه اي از مشکلات مربوط به روده باشند. همان طور که در يک مطالعه مشخص شد 54% بيماراني که از آکنه رنج مي برند از نوعي بيماري به اسم رشد بيش از حد باکتري روده کوچک* Small Intestine Bacteria Overgrowth هم رنج مي برند.

* رشد بيش از حد باکتري روده کوچک Small Intestine Bacteria Overgrowth :اين بيماري معمولا ناشي از يک بيماري ديگر است که بر روي عملکرد روده کوچک تاثير مي گذارد.

کارشناسان متوجه شده اند که با مصرف مکمل هاي پروبيوتيک به طور معني داري از بيماري هاي پوستي کاسته مي شودچون به بازسازي تعادل باکتري هاي روده کمک مي کنند. يک رژيم غذايي سالم مساوي با داشتن يک پوست سالم است. رژيم غذايي سالم عبارت است از: اجتناب از مصرف خوراکي هايي که منجر به التهاب مي شوند از قبيل لبنيات و روغن هاي هيدروليز، مصرف بيشتر ميوه ها، سبزيجات، مايعات و آب.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد پروبيوتيک ها براي بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 11 منبع پروبيوتيک خوشمزه و تاثيرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پروبيوتيک و 7 نکته اي که قبل از مصرف پروبيوتيک بايد بدانيد

6 . رفلاکس اسيد معده: نشانه اي از مشکلات دستگاه گوارش

رفلاکس اسيد معده يکي از مشکلات دردناک سوء هاضمه است که نتيجه توليد بيش از حد اسيد در معده است. اسيد اضافه وارد مري شده و باعث ايجاد سوزش در وسط قفسه سينه مي شود. رفلاکس اسيدي مي تواند ناراحتي زيادي به وجود بياورد که معمولا بعد از غذا يا در طول شب رخ مي دهد. نکته شگفت انگيز اينجاست که علت اصلي رفلاکس اسيدي در روده شماست.
رفلاکس اسيدي همراه با نفخ، آروغ و گاز زماني اتفاق مي افتد که باکتري هاي روده شما در فرايند هضم وارد مي شوند. باکتري هاي روده خوراکي ها را تجزيه نموده و به هضم آن ها کمک مي کنند در نتيجه اين فعاليت باکتري ها گازهايي در روده کوچک آزاد مي کنند.
به طور کلي گاز و آروغ کاملا طبيعي هستند. به طور متوسط هر فرد حدود 15 تا 20 بار روزانه از بدنش گاز خارج مي شود. با اين حال اگر به طور مداوم از آروغ زدن، گاز يا نفخ رنج مي بريد ممکن است به دليل درست کار نکردن روده شما باشد.
مطالعه اي که اخيرا انجام شده پيشنهاد مي دهد که عدم تعادل باکتري هاي معده و پايين مري باعث ايجاد رفلاکس اسيدي مي شوند. معمولا گروه هاي متفاوتي از باکتري ها در انتهاي مري و معده وجود دارند که از اختلالات شکمي جلوگيري مي کنند. غلظت اين باکتري ها در افراد مبتلا به رفلاکس بسيار کمتر است.

7. رفلاکس اسيد معده GERD و فلور روده: ارتباطي بينشان وجود دارد؟

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

اگر رفلاکس اسيدي به طور مکرر هفته اي دو بار ايجاد شد نشانه پيشرفت بيماري رفلاکس معده است که به صورت خلاصه به نام GERD يا Gastroesphageal Reflux Disease شناخته مي شود، يک بيماري مزمن دستگاه گوارش. ساير نشانه هاي رفلاکس اسيد معده عبارتند از:

سوزش سر دل که ساينده دندان هاست
بوي بد دهن
درد قفسه سينه
درد در قسمت فوقاني شکم
حالت تهوع
دشواري تنفس و بلع
سوزش سر دل مداوم

GERD در اثر فقدان اسيد معده و رشد بيش از حد باکتري در معده و روده کوچک بوجود مي آيد. بنابراين درمان مناسب آن برگرداندن توليد اسيد معده به اندازه مناسب و از بين بردن رشد بيش از حد باکتري هاست.
اگر به طور منظم با اين مشکلات برخورد مي کنيد بايد به پزشک مراجعه نماييد. پزشکتان پيشنهادات لازم براي تغيير رژيم غذايي به شما مي دهد. بايد از نوشيدني ها و خوراکي هايي که اين علايم را تشديد مي کند پرهيز نماييد.
ممکن است مجبور به مصرف متناوب آنتي اسيدها يا ساير داروهاي کاهش دهنده توليد اسيد معده شويد. در برخي موارد پزشکتان ممکن است دارو يا عمل جراحي را توصيه کند. به منظور اجتناب از مشکل به طور کامل بايد روزانه دوبار فلور روده هايتان را بازسازي کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علائم رفلاکس اسيدي معده کدام است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : جلوگيري از رفلاکس معده و سوزش سر دل با 8 راه ساده

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 8 توصيه بر عليه ريفلاکس

8 . حساسيت روده: عدم تعادل باکتري منجر به يبوست مي شود

گاهي بعد از غذا خوردن احساس نفخ يا ناراحتي داريد و ممکن است متوجه شويد دچار يبوست شده ايد. اين ها نشانه هاي درست کار نکردن روده شماست. يک روده سالم با تعادل مناسب مي تواند فرايند دفع را آسان و راحت کند.
يبوست يکي از نشانه هاي قابل توجه روده ناسالم است به خصوص زماني که مدفوع سفت يا بدون آب باشد.مدفوع سفت نشان از اين دارد که باکتري کمتري براي شل کردن و حفظ رطوبت آن وجود دارد در غير اين صورت سلول هاي باکتري رطوبت مدفوع را حفظ خواهند کرد.

9 . سندرم روده تحريک پذير: يک مشکل در حال رشد در روده

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

اگر چند ماه و ماهي حداقل 3 بار ناراحتي يا درد شکم داريد ممکن است مبتلا به سندرم روده تحريک پذير شده باشيد که به نام IBS هم شناخته مي شود يک بيماري شايع در دستگاه گوارش است.علايم IBS متفاو است ممکن است يک روز از يبوست رنج ببريد و روز بعد مدفوعتان سفت باشد.نفخ و اسهال هم جزو علايم اين بيماري هستند.
علت دقيق سندرم روده تحريک پذير هنوز مشخص نيست. با اين حال واقعيت اين است که سلامت روده نقش مهمي در بدن ما دارد به همين دليل:
- استفاده از آنتي بيوتيک ممکن است فلور روده را به هم ريخته و افراد را به سمت IBS سوق دهد.
- در بسياري از موارد IBS ناگهان بعد از عفونت روده يا معده توسط باکتري ها بوجود مي آيد.
- رشد بيش از حد باکتري هاي روده کوچک ممکن است باعث ايجاد روده تحريک پذير شود.
- ممکن است التهاب خيلي کم ديوراه روده ها در برخي بيماران ديده شود که معمولا به دليل ارتباط غير طبيعي باکتري هاي روده ايجاد مي شود.
معمولا براي درمان اين مشکل آنتي بيوتيک يا پروبيوتيک تجويز مي شود، پزشکتان با تجويز اين داروها ترکيب باکتري هاي روده را تغيير مي دهد.
علاوه براين بايد روي رژيم غذايي مناسب تمرکز کنيد و از خوراکي هايي که گاز توليد مي کنند اجتناب نماييد. رژيم غذايي تان بايد کم چرب ولي غني از فيبر باشد. برخي از خوراکي هايي که بايد از آن ها اجتناب کنيد عبارتند از:

شيرين کننده هاي مصنوعي
کافئين
محصولات لبني
الکل

مي توانيد با مصرف ماست که پر از باکتري هاي خوب است به بهبود وضعيت روده خود کمک کنيد.استرس مي تواند منجر به IBS شود. اگر دليل مشکل شما استرس است بهتر است از درمان ها و داروهاي ضد افسردگي با مشورت متخصص بهره مند شويد.

10 . به روده خود گوش دهيد: عدم تعادل منجر به ديورتيکوليت مي شود

ديورتيکوليت* Diverticulitis ناشي از وجود کيسه هاي کوچک به نام ديورتيکولا diverticula است. اين کيسه هاي کوچک مي توانند هر جايي در سيستم گوارش به وجود آيند. به وجود آمدن آن ها نيازمند نقاط ضعف در پوشش ديواره دستگاه گوارش است. ديورتيکولا به طور معمول در ديواره روده بزرگ بوجود مي آيد.

*ديورتيکوليت Diverticulitis : ديورتيكولوز يا همان‌ بيماري‌ ديورتيكولي‌ عبارت‌ است‌ از وجود بيرون‌زدگي‌هاي‌ كوچك‌ كيسه‌ مانند (ديورتيكول‌) در ديواره‌ روده‌ بزرگ‌. وجود اين‌ ديورتيكول‌ها ممكن‌ است‌ علامتي‌ به‌ همراه‌ نداشته‌ باشد. ديورتيكوليت‌ نيز يعني‌ التهاب‌ ديورتيكول‌. ديورتيكولوز مسري‌ يا سرطاني‌ نيست‌.

اگر ديورتيکولا داريد ولي هيچ علامتي مشاهده نمي کنيد به يک بيماري به نام ديورتيکولوز diverticulosis مبتلا شده ايد. اين بيماري خفيف است و به ندرت مشکلي ايجاد مي کند. از سويي ديگر اگر اين کيسه ها شروع به خونريزي يا التهاب کنند، ديورتيکوليت شروع مي شود.چاقي يکي از عوامل اصلي ابتلا به ديورتيکوليت است.
پزشکان فکر مي کنند که التهاب زماني شروع مي شود که باکتري ها يا مدفوع در ديورتيکولا گير مي افتند. براي فرايند عبور صحيح مدفوع و سلامت رود و پيشگيري از حمله باکتري هاي بد، دستگاه گوارش به باکتري هاي خوب نيازمند است. کاهش اين باکتري ها موجب برانگيختگي ديورتيکوليت مي شود.

نشانه هاي ديورتيکوليت درد شکم
تب
خونريزي رکتوم
درمان ديورتيکوليت

- آنتي بيوتيک ها به درمان خفيف ديورتيکوليت کمک مي کنند.
- بايد از رژيم مايعات استفاده کنيد تا روده بزرگ فرصت بهبود پيدا کند.
- يکي از علل ايجاد ديورتيکوليت کمبود فيبر است بنابراين بايد از خوراکي هاي غني از فيبر استفاده کنيد تا فيبر مورد نياز در طول درمان شما را تامين کنند.
- يک درمان گر مي تواند فلور روده شما را بهينه سازي کرده و التهاب را کاهش دهد.
- در موارد شديد ديورتيکوليت براي برداشتن بخش مبتلا شده به جراحي نيازمند هستيم.
حال که مي دانيد روده هاي ناسالم چطور باعث ايجاد بيماري هاي متعدد مي شود اجازه دهيد روش هايي ساده براي سلامت روده ها به شما پيشنهاد دهيم.

تقويت روده1. محصولات لبني: مغذي هستند ولي هميشه براي روده ها خوب نيستند

شير و محصولات لبني مي توانند براي بدن مفيد باشند ولي ميدانستيد که مي توانند اعتياد آور بوده و براي روده شما مفيد نباشند؟ اين محصولات حاوي کازامورفين (casomorphins ) هستند که به مورفين مربوط مي شوند. کازامورفين بعد از هضم کازئين (casein ) در محصولات لبني توليد مي شود که کازئين يکي از پروتئين هاي اصلي شير است.
کازئين مي تواند براي بدن مضر هم باشد چون قادر به افزايش سطح کورتيزول در بدن است و يکي از عوامل دخيل در ايجاد سندرودم روده چکه کن است. علايم اين بيماري عبارتند از:

گاز
گرفتگي
حساسيت غذايي
نفخ

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سندرم روده چکه کن چيست؟ و 10 علائم داشتن روده چکه کن

2 . تشخيص غذاهايي که به آن ها آلرژي داريد: جلوي اختلالات گوارشي را مي گيرد

نشانه هاي يک روده ناسالم + روش هايي براي تقويت روده

يکي از شايع ترين اثرات آلرژي غذايي التهاب است. التهاب مي تواند روي تمام اجزاي بدنتان تاثير بگذارد از جمله روده شما. التهاب مسلما براي روده هاي شما بد است بنابراين بايد خوراکي هايي که به آن ها آلرژي داريد را پيدا کنيد.
يک روش مي تواند روش حذفي باشد، با اين حال روش بهتر ملاقات با پزشک و انجام آزمايش آلرژي است. اين آزمايش به شما کمک خواهد کرد متوجه شويد که کدام آيتم هاي خوراکي براي شما حساسيت زاست و بعد از آن مي تواند رژيم غذايي خود را بدون موارد حساسيت زا تنظيم نماييد تا از خطر آلرژي و التهاب مسون بمانيد.

3. هيدراته بمانيد: چرا که روده شما به آب نياز دارد

نمي توانيد اهميت آب در عملکرد مطلوب فرايند گوارش خود را دست کم بگيريد. بدن انسان عمدتا از آب تشکيل شده. بدن هر فرد معمولي حاوي حدود 60 درصد آب است بنابراين براي عملکرد مناسب انواع فرايندهاي بدن ضروري است.
روده شما هم براي حفظ حرکت مواد غذايي و پيشگيري از نفخ و يبوست به آب نياز دارد.زماني که بدنتان آب کافي نداشته باشد تعادل باکتري هاي روده به هم خورده و منجر به التهاب مي شود. با مصرف به اندازه آب بدنتان را هيدراته نگه داريد و عملکرد روده ها را بهبود دهيد.

4. . مقداري فيبر به رژيم خود اضافه کنيد: تا به حفظ حرکت غذا در روده کمک کنيد

فيبر براي فرايند هضم مهم است و يکي از فوايد آن حفظ سلامت روده است. ساير فوايد فيبر عبارتند از:

حرکت روده ها را نرمال مي کند.
سموم را جذب کرده و به بيرون از بدن مي راند.
به شما براي حفظ وزن سالم کمک مي کنند.
از روده در مقابل التهاب محافظت مي کنند.
خطر ابتلا به ديورتيکوليت را کاهش مي دهند.
اغلب فيبرها مدتي طولاني به شما احساس سيري مي دهند.
5. . بازگرداندن سلامت روده ها: افزودن پروبيوتيک

آنتي بيوتيک ها باکتري هاي مضر روده را از بين مي برند. با اين حال باعث از بين رفتن باکتري هاي مفيد هم مي شوند. ساير داروها و غذاهاي فراوري شده روي سطح باکتري هاي خوب شکم تاثير مي گذارند. استرس هم يکي از عوامل اين تغيير است.
به منظور برگرداندن تعادل باکتري هاي خوب در معده نياز به مصرف پروبيوتيک دارد. پروبيوتيک ها باکتري هاي زنده و مخمرهايي هستند که به بدن انسان کمک مي کنند مخصوصا به سيستم گوارش. آن ها به ايجاد تعادل بين باکتري هاي خوب و بد به ويژه بعد از مصرف آنتي بيوتيک ها کمک مي کنند.
راه هاي دريافت پروبيوتيک عبارتند از:
- خوراکي هاي زيادي وجود دارد که غني از پروبيوتيک هستند، از قبيل کلم ترش sauerkraut و ماست.
- مي توانيد از نوشيدني هاي پروبيوتيک استفاده کنيد ولي بهتر است فقط از انواعي که قند کمي دارند استفاده کنيد.
- مکمل هاي پروبيوتيک هم در دسترس هستند.
- حفظ سلامت روده شما مسلما ضروري است با اين حال اگر بعد از تلاش خود نتيجه اي که خواستيد نگرفتيد بايد درمان جايگزين انتخاب کنيد. تميز کردن روده بزرگ بهترين راه براي اطمينان از عملکرد بهينه سيستم گوارش شماست.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها