آخرین اخبار

نمک چه تاثيري بر قسمت هاي مخلتف بدن مي گذارد؟ تغذيه

نمک چه تاثيري بر قسمت هاي مخلتف بدن مي گذارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تاثير نمک بر قسمت هاي مختلف بدن

نمک همواره اهميت بسيار زيادي براي بشريت داشته است. در مصر باستان، نمک بخشي جدايي ناپذير از مراسم مذهبي بوده است، و مورها در آفريقا نمک را به نسبت مساوي با طلا معاوضه مي کردند.
بخشي از توجه ويژه ما به نمک با ماده تشکيل دهنده اصلي آن يعني سديم در ارتباط است. بنابر گزارش انجمن قلب آمريکا، حدود 75 درصد از سديم مصرفي ما نه از نمکدان ها، بلکه از غذاهاي فرآوري شده و رستوراني سرچشمه مي گيرد.
سديم براي سلامت انسان ضروري است. اين ماده معدني با اعلام زمان دريافت يا تخليه آب به بدن در تنظيم مايعات نقش دارد. در کنار آن، سديم به حفظ و نگهداري انتقال دهنده هاي عصبي و انقباضات عضلاني - عملکردهايي ضروري براي بقاي انسان - نيز کمک مي کند. در نتيجه، بدن انسان به گونه اي تکامل يافته است که به مصرف سديم تمايل دارد، تا هرگز با کمبود آن مواجه نشود.
مطالعه اي که در سال 2011 توسط پژوهشگران استراليايي انجام شد، نشان داد که واکنش مغز به سديم مشابه با واکنش آن به موادي مانند هروئين، کوکائين، و نيکوتين است، که تمايل بسياري از ما به مصرف مواد غذايي با محتواي سديم بالا را توضيح مي دهد. متاسفانه، مصرف بيش از حد از يک چيز خوب نيز مي تواند مضر باشد. در ادامه به تاثير نمک بر قسمت هاي مختلف بدن مي پردازيم.

1. تاثير نمک بر مغز

مطالعه اي که در سال 2011 توسط پژوهشگران کانادايي با حضور 1,200 بزرگسال کم تحرک با عملکرد عادي مغز انجام شد، نشان داد که طي يک بازه زماني بيش از سه سال، رژيم هاي غذايي با محتواي سديم بالا خطر زوال شناختي را افزايش مي دهد. اين نتايج مستقل از فشار خون بالا و کيفيت رژيم غذايي جهاني بود و نشان مي دهند که مصرف سديم ممکن است به تنهايي بر عملکرد شناختي در بزرگسالان کم تحرک اثراتي فراتر از رژيم غذايي کلي داشته باشد.
دليل اين که چرا سديم براي مغز مضر است، به طور کامل مشخص نشده است، اما به گفته دکتر ديويد کاتز، يکي از پژوهشگران حاضر در مطالعه، ورزش ممکن است يک ديوار محافظتي براي مغز در برابر آثار مضر مصرف بيش از اندازه نمک ايجاد کند.

2. تاثير نمک بر کليه ها

سديم از طريق ارسال سيگنال هايي به کليه ها براي تعيين اين که چه زماني آب را حفظ کرده و چه زماني آن را دفع کنند، نقشي کليدي در متعادل کردن سطوح مايع در بدن انسان بازي مي کند. يک رژيم غذايي با محتواي سديم بالا مي تواند در اين فرآيند حساس اختلال ايجاد کند و افت عملکرد کليه را موجب شود. در نتيجه آب کمتري از بدن دفع مي شود، که ممکن است به فشار خون بالا منجر شود. اين فشار مضاعف بر کليه ها مي تواند به بيماري کليوي يا تشديد مشکلات کليوي موجود منجر شود.
همچنين، رژيم هاي غذايي پر سديم ممکن است خطر ابتلا به سنگ هاي کليه را افزايش دهند. دليل اصلي شکل گيري سنگ هاي کليه کلسيم ادراري است، که اين ماده معدني در افرادي که سديم فراوان مصرف مي کنند، افزايش مي يابد.

3. تاثير نمک بر استخوان ها

نمک چه تاثيري بر قسمت هاي مخلتف بدن مي گذارد؟

به اعتقاد برخي از کارشناسان، دفع بيش از حد کلسيم از طريق ادرار خطر تضعيف استخوان ها را به همراه دارد. در بلند مدت، اين دفع کلسيم با پوکي استخوان، به ويژه در زنان يائسه، پيوند خورده است.

4. تاثير نمک بر قلب

به واسطه اثر احتباس آب، مصرف بيش از اندازه نمک مي تواند در برخي افراد به فشار خون بالا منجر شود. فشار خون نيروي است که خون با هر پمپاژ قلب به ديواره شريان ها وارد مي کند، و فشار خون بالا مي تواند به شرايطي جدي، مانند سکته مغزي و نارسايي قلبي، منجر شود. اگرچه فشار خون با افزايش سن به طور طبيعي افزايش مي يابد، بنابر گزارش انجمن قلب آمريکا، کاهش مصرف نمک مي تواند به پيشگيري از افزايش بيش از حد فشار خون کمک کند.

5. تاثير نمک بر پوست

نمک بيش از حد در رژيم غذايي مي تواند موجب نشانه اي به نام ادم Edema شود. ادم به واسطه تورم، به ويژه در دست ها و پاها، که در نتيجه احتباس مايع شکل مي گيرد، تعريف مي شود. مصرف بيش از حد نمک به طور معمول موجب اين شرايط مي شود. اين تورم زندگي انسان را در معرض تهديد قرار نمي دهد و نشانه اي از يک مشکل سلامت زمينه اي ديگر است، تا اين که خود يک بيماري باشد. با افزايش سن، انسان نسبت به تورم ناشي از مصرف نمک مستعدتر مي شود.

6. تاثير نمک بر معده

مطالعه اي که در سال 1996 در نشريه International Journal of Epidemiology منتشر شد، نشان داد که مرگ و مير ناشي از سرطان معده هم در مردان و هم زنان پيوند نزديکي با مصرف نمک داشته است. همچنين، مصرف نمک فراوان با زخم هاي معده مرتبط بوده است. دليل اين شرايط به طور کامل درک نشده است، اما مطالعه اي ديگر اين تئوري را مطرح کرد که نمک ممکن است اثري مخرب بر غشا مخاطي معده داشته باشد و بافت معده را ناسالم و غيرعادي سازد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه مصرف نمک را کاهش دهيم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مصرف نمک تان در مرز هشدار است اگر اين 5 علايم را داريد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : زمان هايي که مي توانيد مصرف نمک را افزايش دهيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چقدر بايد نمک خورد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نمک هميشه مضر نيست


منبع: asriran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف