آخرین اخبار

راه هاي ساده براي افزايش عمر خودرو ماشين

راه هاي ساده براي افزايش عمر خودرو

  بزرگنمايي:

چه خبر - ساده ترين روش ها براي افزايش عمر ماشين

هر رانند‌ه‌اي به اهميت تعويض مرتب روغن آگاه است. عموم راننده‌ها مي‌دانند که با گرفتگي فيلتر هوا، اتمام لنت ترمز و کشيدگي تسمه دينام چه کنند. براي بسياري از اين موارد حتي چراغ‌هاي هشداردهنده‌اي نيز در خودرو وجود دارد. اما نکات ديگري نيز هستند که بر عمر خودروي شما اثر مي‌گذارند.

اگر از آن دسته رانندگاني هستيد که مي‌خواهند خودرو حداکثر عمر مفيد را داشته باشد، دانستن اين نکات به شما کمک مي‌کند:

خودرو را تميز نگه داريد

شستن خودرو تنها بر ظاهر آن اثر نمي‌گذارد. بسياري از آلودگي‌هاي روي سطح خودرو موجب پوسيدگي مي‌شوند و شما با شستن، اين آلودگي‌ها را پاک مي‌کنيد. رنگ خودرو از سطح خارجي بدنه در برابر زنگ‌زدگي محافظت مي‌کند. اما سطوح داخلي به طور پيوسته در معرض آب و کثيفي قرار دارند. به همين دليل است که خصوصا در فصل زمستان که سطح راه‌ها نمک‌پاشي مي‌شود، شستشوي مرتب خودرو اهميت بيشتري دارد.

نمک باعث مي‌شود تا از يخ‌زدگي جاده در امان باشيد، اما اگر حواستان نباشد، ممکن است يک سوراخ در قطعات فلزي زير خودرويتان ايجاد کند. بسياري از خودروها به گونه‌اي طراحي شده‌اند که آب روي قطعات شاسي، اگزوز، تعليق و ساير قطعات زير خودرو باقي نماند، اما باز هم دليل نمي‌شود که خودرويتان را مرتب نشوييد.

وسايل اضافي را از خودرو خارج کنيد

کالين چپمن، طراح خودروهاي اسپرت لوتوس، فلسفه مهندسي خود را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «ابتدا همه چيز را ساده کنيد، سپس وزن را کاهش دهيد». منظور او اين است که هرچه خودرو سبک‌تر باشد، کيفيت رانندگي بهتري خواهد داشت.

اگر شما بچه‌هايي داريد که هر روز بايد به مدرسه برسانيد، يا تجهيزاتي که هر روز بايد به سر کار ببريد، يا وسايل بزرگتري که با تريلر به پشت خودرويتان وصل کنيد، به احتمال قوي خودروي شما يک خودروي اسپرت کوپه سبک نيست. اما باز هم گفته چپمن در مورد شما صدق مي‌کند. چه خودروي شما ون باشد، چه وانت پيکاپ و چه شاسي‌بلند.

هرچه خودرو سنگين‌تر باشد، فشار بيشتري بر موتور، ترمز و سيستم تعليق وارد مي‌شود. با اينکه يک خودرو توان حمل بار زيادي را دارد، اما حمل بار در مدت طولاني باعث کاهش عمر خودرو مي‌شود. پس وسايل اضافي را از خودرو خارج کنيد و تنها چيزهايي که نياز داريد را در خودرو نگه داريد. کوچکترين فايده اين کار، کاهش مصرف سوخت خودروي شماست.

با خودروي سرد زياد گاز ندهيد

صبح زود از خواب بيدار شده‌ايد و اميدواريد که امروز به ترافيک بر نخوريد. سريع در خودرويتان مي‌نشينيد و حرکت مي‌کنيد. اما خودروي شما بعد از چند ساعت استراحت، نيازمند کمي زمان است تا بتواند به کارکرد عادي برسد. وقتي موتور چند ساعت خاموش باشد، روغن موتور که وظيفه روانکاري قطعات موتور را بر عهده دارد، سرد شده و در زير موتور جمع مي‌شود. وقتي خودرو را روشن مي‌کنيد، پمپ روغن، روغن را دوباره در موتور مي‌چرخاند. اما يکي دو دقيقه طول مي‌کشد تا روغن به طور کامل به تمام نقاط موتور برسد.

وقتي بلافاصله پس از روشن‌شدن خودرو حرکت کنيد، اصطکاک زيادي ميان قطعات موتور ايجاد شده و موجب ساييدگي سطوح آن‌ها مي‌شود. پس از خاموشي‌هاي طولاني (چند ساعته) بهتر است بين 30 تا 45 ثانيه به خودرويتان زمان براي درجا کارکردن بدهيد و سپس حرکت را آغاز کنيد. دقت کنيد درجا کارکردن بيش از 1 دقيقه توصيه نمي‌شود. چرا که هم فايده خاصي براي موتور ندارد و هم هوا را آلوده مي‌کند. پس از آغاز حرکت تا زماني که دماي موتور به حالت عادي برسد، آهسته برانيد. در اين زمان موتور بسيار آسيپ پذير است. همچنين کارکرد موتور سرد نسبتاً آلاينده است و با گاز دادن بيشتر، شدت آلايندگي آن را افزايش مي‌دهيد.

گاهي هم گاز را تخته کنيد
خط قرمز دور موتور بسياري از خودروها بالاتر از 6000 دور بر دقيقه است. اما در رانندگي روزمره دور موتور به سختي حتي به نصف اين ميزان مي‌رسد. سيستم‌هاي مدرن نيرومحرکه به ‌گونه‌اي طراحي شده‌اند که دور موتور را به منظور کاهش مصرف سوخت، پايين نگاه دارند. در دور موتورهاي بالا هم مصرف سوخت افزايش مي‌يابد و هم استهلاک قطعات بيشتر مي‌شود، اما در واقعيت، هر از گاهي گاز دادن براي موتور فوايدي هم دارد.

در دورهاي بالا با افزايش جريان هوا، رسوب کربن (دوده) از روي سوپاپ‌ها، اتاق احتراق و ساير نقاط مسير هوا پاک مي‌شود. اگر اين رسوب روي سطح قطعات انباشته شود، باعث احتراق نامنظم و کاهش سطح عملکرد موتور مي‌شود و براي پاک کردن آن، بايد وقت زيادي صرف شود. هر چند صد کيلومتر يک‌بار بگذاريد دور موتور به خط قرمز برسد و با اين کار، رسوب دوده را از موتور پاک کنيد. دقت کنيد که اين کار را فقط در شرايطي که موتور به خوبي گرم شده انجام دهيد. قبل از انجام اين کار، از امنيت شرايط اطمينان حاصل کنيد. در يک پارکينگ خيلي بزرگ و خالي، و يا هنگام افزايش سرعت در آزادراه، مي‌توانيد اين تکنيک را به کار بگيريد. شايد کمي سوخت مصرف شود، اما عمر خودروي شما افزايش خواهد يافت.

حتي اگر بهترين مراقبت را از خودرويتان داشته باشيد، باز هم قطعات خودرو فرسوده مي‌شوند و نياز به جايگزيني دارند. وقتي يک قطعه خراب شد، آن را به يک مکانيک ماهر و معتبر بسپاريد و از قطعات با کيفيت و اصلي استفاده کنيد. استفاده از قطعات بي‌کيفيت و همچنين بي‌توجهي به خرابي قطعات خودرو، تنها باعث ضرر بيشتر در درازمدت خواهد شد. به خاطر داشته باشيد، اگر به موقع براي تعمير خودرويتان هزينه کنيد، نيازي به هزينه بيشتر براي خريد يک خودروي نو نخواهيد داشت..


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها