آخرین اخبار

بهترين غذاهاي تخميري براي سلامت روده شما تغذيه

بهترين غذاهاي تخميري براي سلامت روده شما

  بزرگنمايي:

چه خبر - بهترين خوراکي هاي تخمير شده براي روده

مواد غذايي تخمير شده در سال هاي اخير دوباره مورد توجه قرار گرفته اند و در راس خوراکي هاي مورد علاقه افراد قرار گرفته اند. خوراکي هاي تخمير شده مثل زاواکراوت* (sauerkraut)، و کيمچي* (kimchi) به عنوان خوراکي هايي خوشمزه مورد توجه قرار نگرفته اند با اين حال محققان به اين نتيجه رسيده اند که خوراکي هاي تخمير شده از نظر سلامت براي مغز، روده و ساير بخش هاي بدن مورد توجه عموم هستند. فرايند تخمير باعث پرورش باکتري هاي ضروري از قبيل لاکتوباسيل (Lactobacilli) و بيفيدوباکتري (Bifidobacteria) مي شود که باعث مي شوند خوراکي هاي تخمير شده که با گياهان تهيه مي شوند، منبع خوبي از پروبيوتيک براي گياه خواران باشند. سبزيجات در حين آماده سازي در آب نمک قرار مي گيرند تا باکتري هاي خطرناک وبيماري زاي آن ها کشته شوند. باکتري هاي خوب لاکتوز و ساير قندها و نشاسته موجود در غذاها را تجزيه کرده و باعث مي شوند فرايند هضم آسان تر شود. و به محض اين که به روده شما برسند به تجزيه غذاها و دور نگه داشتن باکتري هاي بد مثل E. coli و C. difficile از بدنتان ادامه مي دهند.

* زاواکراوت sauerkraut : ترشي کلم رنده شده

* کيمچيkimchi : يک خوراک تخميرشده سنتي کره‌اي است که از سبزيجات و ادويه‌جات گوناگون و البته بيشتر اوقات با نوعي کلم چيني به نام بائچو (baechu) و فلفل قرمز درست مي‌شود.

بهترين خوراکي هاي تخمير شده براي روده کدامند

بهترين غذاهاي تخميري براي سلامت روده شما

وقتي صحبت از خوراکي هاي تخمير شده به ميان مي آيد، انتخاب هاي شما به زاواکراوت يا سوياي تخمير شده محدود نمي شود. گزينه هاي فوق العاده ديگري هم در اين زمينه وجود دارند از جمله چاي، ماست و سبزيجات متنوع. در اين مقاله 9 خوراکي تخمير شده که براي روده تان مفيد هستند را به شما معرفي مي کنيم.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مواد غذايي تخمير شده و 10 فايده آنها براي بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چرا بايد مواد غذايي حاوي پروبيوتيک بخوريم؟+ منابع پروبيوتيک

1 . مصرف ماست براي سلامت روده

ماست داراي منافع زيادي براي بدن دارد که بيشتر آن به دليل محتواي غني پروبيوتيک آن است. انواع مختلفي از ماست ها حاوي ميلياردها باکتري کشت شده زنده هستند که از سيستم گوارش حمايت مي کند و در برخي تحقيقات فوايد آن براي پوست هم مشخص شده است. ماست سنتي و غيرپاستوريزه بهترين گزينه براي شماست.البته اگر تحمل هضم لبنيات را داشته باشيد. در غير اين صورت مي توانيد ماست هاي غير لبني که اين روز هاي به فروش مي رسند و از شير نارگيل يا بادام تهيه شده اند را استفاده کنيد. دقت کنيد از ماست هايي استفاده کنيد که حاوي باکتري هاي فعال کشت شده باشند و سعي کنيد از انواع ساده و پر چرب آن که بدون قند هستند استفاده نماييد. ماست هايي که حاوي قند هستند تاثير برعکس روي بدنتان مي گذارند چون قند باکتري هاي بيماري زا را تغذيه مي کند، ضمن اين که باعث افزايش مصرف قندتان هم خواهد شد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 11 منبع پروبيوتيک خوشمزه و تاثيرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما

2 . مصرف ناتو براي سلامت روده

ناتو (Natto ) با لوبياي سويا تهيه شده و طي فرايند تخمير آن، باکتري مفيد باسيلوس (Bacillus ) توليد مي شود. ناتو منبعي عالي از کلسيم، آهن، فيبر غذايي و ويتامين K2 است. شايد اطلاعي در مورد اين ويتامين نداشته باشيد ولي K2 براي سلامت قلب ضروري است و کلسيم را از رگ هاي خوني به سمت استخوان هايي که به آن نياز دارند هدايت مي کند. ناتو همچنين حاوي ناتوکيناس (nattokinase ) است، يک عامل ضد لخته قدرتمند که از قلب و مغزتان محافظت کرده و فشار خون را پايين مي آورد.

3 . مصرف کفير براي سلامت روده

کفير (Kefir) کمي شبيه دوغ است ولي قوام بيشتري دارد. تحقيقات گزارش داده اند که کفير تحريک روده را کاهش داده و از ورود سموم و ساير عوامل بيماري زا به خون جلوگيري مي کند. اگر خواستيد از نوشيدني کفير استفاده کنيد حتما از انواع ارگانيک آن بدون قند تصفيه شده استفاده کنيد. يا اين که مي توانيد خودتان با خريد دانه هاي کفير، آب کفير بدون لبنيات مثلا با آب نارگيل درست کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مواد لبني کفير و مهمترين فوايد کفير

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کفير احتمال بروز پوکي استخوان را کاهش مي دهد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مواد لبني کفير و مهمترين فوايد کفير

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آشنايي با خواص نوشيدني کفير

4 . مصرف کامبوچا براي سلامت روده

کامبوچا (Kombucha) از چاي، آب تميز، شکر، مخمر و باکتري توليد مي شود و اخيرا به خاطر خواص پروبيوتيکي که دارد طرفدار زيادي پيدا کرده است. گاز دار بودن اين نوشيدني باعث محبوبيت آن بين افرادي شده که به خوردن نوشابه علاقه دارند. تحقيقات نشان داده است که اين چاي تخمير شده با E. coli و Staph bacteria در سيستم گوارش مقابله کرده و در مقابله با بيماري ها و بهبود هضم به ما کمک مي کند.

5 . مصرف زاواکراوت براي سلامت روده

زاواکراوت (sauerkraut) سنتي با استفاده از آب، نمک و کلم و در نهايت حرارت کم براي جلوگيري از کشته شدن ميکروب هاي مفيد تهيه مي شود. طعم ترش آن به خاطر تخمير لاکتوز يا تجزيه لاکتوز بوسيله باکتري هاي پروبيوتيک موجود در کلم است. يک وعده از آن دوز بالايي از پروبيوتيک هاي سالم که به بهبود هضم کمک مي کنند به بدنتان مي رساند. تحقيقات نشان داده اند که زاواکراوت خام از شکل گيري سلول هاي سرطاني پيشگيري مي کند. بهتر است زاواکراوت خام خريداري نماييد و بهتر از آن اين است که خودتان با کلم ارگانيک و نمک هيماليا آن را در خانه درست نماييد.

6 . مصرف کيمچي براي سلامت روده

کيمچي (Kimchi) کلم تخمير شده تند آسيايي است، مثل زاواکراوت با پروبيوتيک فراوان تهيه مي شود. تحقيقات گسترده نشان مي دهد که کيمچي براي سلامت روده بزرگ، پايين آوردن کلسترول، بهتر فکر کردن، قوي تر شدن سيستم ايمني، پوست سالم و کاهش وزن مفيد است. تحقيقات بيشتر نشان داده اند که خاصيت آنتي اکسيداني و ضد پيري داشته از فعاليت هاي ايمني بدن حمايت مي کند.

7 . مصرف تمپه براي سلامت روده

اين کيک اندونزيايي طعمي خوشمزه و بافتي جويدني دارد . تمپه اغلب به جاي گوشت در دستور غذاهاي گياهي مورد استفاده قرار مي گيرد. به طور سنتي از لوبياي سويا و شروع کننده مخمر تهيه مي شود و تخميرکنترل شده را تحمل مي کند و منبعي فوق العاده از باکتري هاي پروبيوتيک است. تمپه (Tempeh) همچنين منبعي عالي از کلسيم، آهن و منيزيم است.

8 . مصرف خيارشور براي سلامت روده

بهترين غذاهاي تخميري براي سلامت روده شما

خيار شور خام ( غير پاستوريزه ) شباهت زيادي به زاواکراوت دارد و معرفي عالي براي خوراکي هاي غني شده از پروبيوتيک است. خيارشور با لاکتو-تخمير* lacto-fermentation توليد شده و يک ميان وعده خوشمزه است که به هضم کمک کرده و باعث تقويت سيستم ايمني مي شود.

* لاکتو-تخمير lacto-fermentation :فرايند ساده تخمير است که به جز آب، نمک و سبزيجات به چيز ديگري نياز ندارد.

9 . مصرف لاسي براي سلامت روده

ماست و لبنيات تخمير شده نقش مهمي در غذاهاي هندي ايفا مي کنند. براي تهيه لاسي (Lassi) از ترکيب ماست و شير يا آب و گاهي ميوه ها و ادويه ها براي درست کردن يک نوشيدني غني از پروبيوتيک استفاده مي شود. اين نوشيدني خيلي سريع هضم شده و به بازسازي باکتري هاي خوب روده کمک کرده و تحريک روده بزرگ را کاهش مي دهد. باز هم توصيه مي کنم که از محصولات معمول در بازار به خصوص محصولات توليد شده از شير گاو استفاده نکنيد. اگر مي خواهيد لاسي بنوشيد بهتر است محصولي پيدا کنيد که از شير بز باشد که از علف تغذيه مي کند. شير بز خيلي راحت تر هضم مي شود. اگر گياه خوار هستيد مي توانيد لاسي را با شير نارگيل ارگانيک يا شير بادام تهيه کنيد.

ساير نکات براي تقويت هضم روده

هر يک از اين 9 خوراکي پروبيوتيک کمک مي کند تا تعادل به اکوسيستم روده شما بازگردد ولي تنها راه حمايت از هضم اين خوراکي ها نيستند.پري بيوتيک ها prebiotic يا خوراکي هاي حاوي اينولين* inulin، باکتري هاي موجود در روده تان را با فراهم آوردن غذايي که نياز دارند تقويت مي کنند. مکمل هاي پروبيوتيک مثل Floratrex™ فرمولي پيشرفته حاوي بيش از 23 زنجيره پروبيوتيک و پري بيوتيک دارند که يک راه عالي براي حمايت از سيستم هضمتان هستند.

* اينولين Inulin : اينولين توسط تعدادي از گياهان به عنوان وسيله اي جهت ذخيره ي انرژي خصوصاً در ريشه ها و ساقه هاي زير زميني استفاده مي گردد.بيشتر گياهاني که اينولين را جهت ذخيره ي انرژي سنتز و ذخيره مي کنند از فرم هاي ديگر کربوهيدرات همانند نشاسته جهت ذخيره ي انرژي استفاده نمي‌کنند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پروبيوتيک، پري بيوتيک و سين بيوتيک جه تفاوتي دارند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : با فرآورده هاي غذايي پروبيوتيک آشنا شويم




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف