آخرین اخبار

صدام قبل از اعدام در گفت‌وگو با تحليل‌گر ارشد سازمان سيا چه گفت؟ جهان

صدام قبل از اعدام در گفت‌وگو با تحليل‌گر ارشد سازمان سيا چه گفت؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آخرين حرف‌هاي صدام در روزهاي قبل از اعدام

درست 11 سال پيش در 9 دي‌ماه سال 1385 و در ساعت 6:07 به وقت محلي، صدام‌حسين به دار آويخته شد. صدام را درست در محلي دار زدند که خودش همان‌جا تعداد زيادي از شهروندان عراقي را شکنجه کرده بود. موفق الربيعي رئيس سازمان امنيت دولت جديد، اجراي اعدام را بر عهده داشت و آرزو کرد که صدام به جهنم واصل شود. صدام به واسطه آرام‌بخش‌هاي قوي، خونسرد بود و زير لب اشهدش را خواند اما قبل از پايان اشهدش اهرم را از زير پايش کشيدند. او شروع به تقلا کرد اما زياد طول نکشيد ...

اما صدام قبل از مرگش در گفت‌وگو با بازجوي خود جان نيکسون تحليل‌گر ارشد سازمان سيا چه گفت؟

نيکسون در اين‌باره روايت مي‌کند: «در حين اينکه به سوال‌ها گوش مي‌داد، خونسرد بود. توجهم به اين جلب شد که چقدر سريع توانسته است خودش را با محيط اطراف و موقعيت تازه‌اش به عنوان زنداني وفق دهد. مثل کسي عمل مي‌کرد که هر شنبه شب به آنجا مي‌آيد و اين بخش منظمي از زندگي روزانه‌اش است. لحظه‌اي متوجه شدم که پشت دست راستش يک تتوي قبيله‌اي دارد؛ بين انگشت‌هاي سبابه و مياني و تتوي ديگري زير مچ دست راستش بود. دهانش همان‌گونه که در عکس‌ها و فيلم‌ها ديده بودم، کج بود. صد در صد مطمئن شدم که خود صدام حسين است.
صدام با صداقت به بسياري از پرسش‌ها پاسخ داد. دست کم آنهايي را که خودش مايل بود جواب بدهد. او چيزي درباره اينکه چطور از بغداد خارج شده يا چه کسي به او کمک کرده بود به زبان نياورد. گفت که متوجه نمي‌شود چرا اين سوال‌ها را از او مي‌پرسم: «چرا درباره سياست از من سوال نمي‌کني؟خيلي چيزها مي‌تواني از من ياد بگيري.» به او گفتم که درست است ولي اول از همه بايد يکسري سوال‌هاي مشخص بپرسم. طبيعتا من اين‌طوري بازجويي نمي‌کنم.
در يک موقعيت از صدام پرسيدم آيا حرفي براي گفتن دارد؟ او گفت: «بله» و سپس از رفتار خشن واحد نيروهاي ويژه با او هنگام دستگيري انتقاد کرد: «آيا اين طرز برخورد با رئيس‌جمهور يک کشور است؟اگر رئيس‌جمهور بوش در چنين موقعيتي بود و به دست عراقي‌ها اسير شده بود، فکر مي‌کنيد همين‌طور با او رفتار مي‌شد؟» با شک و دودلي به صدام نگاه کردم. اينجا مردي نشسته است که براي کشتن مردمش دو بار فکر نمي‌کند. حالا از زخم‌ها و خراش‌هايي که برداشته شکايت دارد. در واقع درست بود؛ نيروهاي ويژه با او خوب رفتار نکرده بودند. يادم مي‌آيد که شنيده بودم کسي به او مشت زده و گفته بود اين هم براي حادثه 11 سپتامبر!
هفته‌ها بعد در جريان بازجويي از صدام از او پرسيدم آيا تا به حال از بدل استفاده کرده‌اي؟ خنديد و گفت: «از کجا مي‌دانيد الان با يکي از آنها حرف‌نمي‌زنيد؟ شايد من بدل او باشم و خود صدام جايي قايم شده است.» سپس سرش را عقب برد و از ته دل خنديد: «نه! فقط يک صدام حسين وجود دارد!»
شروع کرد به نشان دادن جاي چند زخم و جراحت. بعد دشداشه‌اش را بالا زد تا آسيبي را که به پاي چپش وارد آمده بود، نشان دهد. زخم کهنه‌اش را ديدم و ناخودآگاه پرسيدم که اين همان زخمي است که در اثر تير خوردن در جريان تلاش براي کشتن قاسم برداشته بود؟ با يک خرناس تاييد کرد. اين آخرين قسمت کارم براي گرفتن تاييديه بود. ما آدم اصلي را دستگير کرده بوديم. ما صدام حسين را گرفته بوديم.
به او گفتم: «صدام! من در جريان هستم که زندگي خودت را صرف آن کردي تا جايگاهي در تاريخ پيدا کني و نهايت تلاشت را به خرج دادي تا دوران زمامداري‌ات را با ساختن بناهاي يادبود زنده نگه داري. چه احساسي داري وقتي مي‌بيني که همه اين بناها نابود شده‌اند؟» صدام تبسمي کرد. انگشت سبابه‌اش را نشان داد و گفت: «از تو مي‌خواهم به حرف‌هاي من گوش کني. من هرگز از کسي نخواستم مجسمه‌اي از من بسازد. اغلب اعضاي شوراي فرماندهي به من مي‌گفتند که صدام، ما مي‌خواهيم عکس تو را جايي نصب کنيم يا مي‌خواهيم مجسمه‌ات را بسازيم. من چه کاره بودم که اين دستور را لغو کنم؟»
صدام در اواخر عمرش آدمي مذهبي شده بود. انگيزه‌هاي مذهبي‌اش هم از برخي پيوندهاي مخفيانه‌اش با القاعده نشات نمي‌گرفت. فکر مي‌کنم تنها در غروب عمرش بود که مذهب به امري بسيار مهم در زندگي‌اش تبديل شد. اين تصميم بسيار شخصي بود اما وقتي مي‌خواست با بازجويي ما مخالفت کند به مذهب متوسل مي‌شد. اغلب اوقات وقتي روي موضوعاتي دست مي‌گذاشتيم که نمي‌خواست درباره‌شان صحبت کند، نگاهي به اطراف مي‌انداخت و مي‌گفت: «نگهبان کجاست؟ فکر مي‌کنم وقت نماز است!»
در يکي از جلسات وقتي که درباره هيئت حاکمه ايران پرسيديم، صدام تلاش کرد مانند يک سياستمدار برخورد کند. لحني بزرگوارمنشانه به خود گرفت ولي نمي‌توانست نفرتش را از ايراني‌ها پنهان کند. حرف زدن درباره ايراني‌ها او را پريشان مي‌کرد: «ايراني‌ها مردماني غير قابل اعتمادند. همه را دروغگو مي‌دانند. ابتدا يک چيزي مي‌گويند و بعد خلاف آن رفتار مي‌کنند. روحيه ايراني اين طوري است. ايران به اسم اسلام همچنان به دنبال توسعه‌طلبي در جهان عرب است. آنها فکر مي‌کنند اگر زمانه اجازه مي‌داد، رهبري آزادسازي قدس را بر عهده مي‌گرفتند. آنها فکر مي‌کنند که مي‌توانند ملت عرب را رهبري کنند.»
صدام ساعت‌ها درباره ايران حرف زد. کمتر موضوعي اينقدر او را به حرف مي‌آورد. احساسش اين بود که کشورش در طول جنگ، غيورانه عمل کرده و آزمون ميان ارتش‌هاي دو کشور ثابت کرده که عراق، جنگ‌جويان قابل‌تري داشته است. صدام اصرار داشت که ايران مسئول خصومت‌ها بوده است.
دسامبر 2006 بود و من مامور ديدن اعدام صدام در مقر سيا در لانگلي بودم. صدام بيشتر وقت‌ها مي‌گفت که از مرگ واهمه‌اي ندارد و به نظر مي‌رسيد که با پايان کارش کنار آمده است. به احتمال زياد مرگ برايش تسکين بود. او در زندان و با تحقيرهايي که در جريان محاکمه‌اش تحمل مي‌کرد، کنار آمده بود. فکر مي کردم اعدام صدام از تلويزيون پخش مي‌شود اما اعدام او در تاريکي شب، پس از نيمه‌شب رخ داد؛ به گونه‌اي که يک بالگرد آمريکايي، صدام را از زندان برداشت و با انتقال به محلي ديگر او را تحويل دولت مالکي داد. صدام سپس از سوي تحويل‌گيرندگان فورا به زيرزمين ساختمان يک وزارتخانه برده شد. آنچه جهانيان فرداي آن روز ديدند به عقيده من شوک‌آور بود. در ويدئويي که با تلفن همراه ضبط شده بود، صدام در حالي ديده مي‌شد که بالاي يک سکوي موقت برده شده و ماموران اعدام پايين سکو ايستاده‌اند.
* بخش‌هايي از اين گزارش برگرفته از کتاب «بازجويي از صدام» به قلم جان نيکسون است.


منبع:isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد