آخرین اخبار

با انجام اين نکات مهم خودروي خود را براي زمستان آماده کنيد ماشين

با انجام اين نکات مهم خودروي خود را براي زمستان آماده کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - چطور خودرويتان را براي زمستان آماده کنيد؟

با آمدن زمستان، سرماي منجمدکننده و يخ و برف، حتي جابه‌جايي‌هاي کوتاه هم مي‌توانند به يک تصادف منجر شوند. همان‌گونه که بدن انسان نيز با سرما و گرما سر ناسازگاري دارد، آب‌وهوا خودروي شما را نيز از اذيت و آزار بي‌نصيب نمي‌گذارد. هرچند که از ديرهنگام کشور ما ايران آب‌وهوايي عموماً گرم و خشک را پذير بوده و جز در بخش‌هايي از شمال، شمال غربي و غرب کشور، زمستان ديگر استان‌ها بي‌شباهت به خرماپزان تابستان نيست.

اما به‌رسم هرسال، براي ساکنان اين نقاط و کساني که قصد سفر به آنجا را دارند، بهتر آن‌که به يادآوري نکاتي براي مسلح کردن خودرو در برابر هواي سرد بپردازيم.

ماشين را بي‌سرپناه نگذاريد
در صورت امکان، چه‌بهتر که مرکب دلبند خود را جز در گاراژ و يا زير سايبان رها نکنيد. چراکه تراشيدن يخ از روي پنجره در نخستين ساعات بامداد، کار چندان جالب و دلگشايي نخواهد بود. به‌علاوه دور نگه‌داشتن يخ از رنگ بدنه خودرو، به حفظ پرداخت آن کمک مي‌کند. اگر گاراژ يا سايباني دم دست نيست، حداقل روکشي براي خودرو خريده تا برف و يخ از پيکره آن دور بماند. به ياد داشته باشيد که براي از بين بردن نمک از روي روکش، هرچند وقت يک‌بار آن را بشوييد.

باتري را چک کنيد
باتري خودرو و انسان هردو در يک چيز اشتراک دارند ...... از سرما متنفرند. حتي يک باتري سالم نيز اگر با آب‌وهوا نسازد، خودروي شمارا بي استارتر رها مي‌کند. بد نيست بدانيد که به دليل سرما، شايد تا نيمي از نيروي باتري از بين برود. بنابراين پيش از اين‌که در سرماي زمستان به خاطر خرابي باتري کاسه چه کنم به دست بگيريد، باتري مستهلک خودرو را تعويض و يا دست‌آخر آن را براي تست به يک تعميرکار بسپاريد. چون اين تست‌ها 100 درصد هم دقيق نيستند، چه‌بهتر که يک جفت کابل جامپر هم در جعبه ابزارتان داشته باشيد. چه باتري را تعويض کنيد چه نکنيد، در طول سال نيم‌نگاهي هم به قطب‌هاي باتري داشته و با جوش‌شيرين، آب و برس فلزي به جان آن‌ها بيفتيد تا مبادا با زنگ‌زدگي و رسوب اين فصل زيبا را به کامتان تلخ کنند.

معاينه فني را از ياد نبريد
درست مثل سر زدن خودمان به دکتر، بد نيست گاه و بي گاه خودروي خود را نيز به متخصصي مجاز بسپاريد تا از سلامت تمامي اجزا اطمينان حاصل کنيد. البته در صورت نياز، خود شما هم مي‌توانيد دست به آچار برده و معاينه خودرو را انجام دهيد هرچند خوددرماني چندان توصيه نمي‌شود.
يک مکانيک خبره شما از وضعيت سيستم‌ها و قطعات مختلف خودرو از قبيل رادياتور، ترمز و ... با خبر کرده و در همين حين به شما اطمينان مي‌دهد که مايعات مختلف آن ازجمله ضد يخ، روغن ترمز، روغن موتور و ... در سطح مناسبي هستند. همچنين بهتر اينکه هميشه حداقل نيمي از باک خودرو را پر گذاشته تا مبادا لوله‌هاي انتقال سوخت يخ بزنند. تعويض روغن پيش از زمستان نيز بد ايده‌اي نيست.

زنجير چرخ يا تاير زمستاني فراموش نشود
حال که به وضعيت داخلي خودرو رسيدگي شده، نوبت اين است که دستي بر سروگوش بيرون خودرو نيز کشيده شود. جاي تعجب نيست که يکي از کليدي‌ترين موارد براي رانندگي بدون خطر در جاده‌هاي زمستاني، تايرهاي خودرو هستند. ابتدا اطمينان حاصل کنيد که عاج‌هاي تاير از 3.175 ميلي‌متر کوتاه‌تر نباشند تا مبادا مشکلي در چسبندگي به جاده به وجود بيايد. همچنين به دقت به دنبال قسمت‌هاي صاف شده، پارگي و خوردگي‌ها باشيد و در صورت لزوم تاير يا تايرهاي معيوب را تعويض کنيد. گفتني است که نيم‌نگاهي هم به بالانس باد چرخ‌ها بيندازيد.
علاوه بر اين‌ها، اگر در مناطقي شديداً برف خيز سر و کار داريد، بهتر است زنجير چرخ و يا حتي تايرهاي زمستاني را مد نظر داشته باشيد. درحالي‌که دومين مورد را معمولاً براي کل زمستان روي خودرو باقي مي‌نهيد، در هر زمان مي‌توان خودرو را از بند زنجير چرخ رها کرد. اين مورد تنها به سليقه شما باز مي‌گردد.

يک کيت شرايط اضطراري آماده کنيد
براي سر در نياوردن در شرايط خطرناک، کارهاي زيادي از دستتان بر مي‌آيد اما بايد قبول کرد که پيش‌بيني براي هر اتفاقي اساساً غيرممکن است. به همين خاطر جمع‌وجور کردن يک کيت اورژانسي براي بدترين وضعيت‌ها (ازجمله زلزله، بهمن، سيل و جنگ هسته‌اي) ايدهٔ بس درخشاني است. به فکر تهيه چند بطري آب، کنسرو و ديگر خوراکي‌ها، منور، پتو، بيلچه، چراغ قوه، باتري و از همه مهم‌تر يک جعبه کمک‌هاي اوليه باشيد. اگر جمع‌وجور کردن اين موارد از حوصله شما خارج است، شايد در برخي فروشگاه‌ها کيت‌هاي آماده‌اي را نيز بيابيد. درصورتي‌که مي‌خواهيد خيالتان از همه جهات راحت باشد، بد نيست که يک پاور بانک با ظرفيت بالا، راديو و اره تاشو نيز به کيت ذکر شده بيافزاييد.
همچنين به فکر خريد بسته‌اي نمک براي آب کردن يخ هنگام گيرکردن در آن بيفتيد. اگر نگران گيرکردن در برف و سرماييد، پيشنهاد مي‌کنيم که تمامي موارد بالا را جايي در صندوق عقبتان جاي دهيد.

کيسه شن بخريد
باور کنيد يا نه، اگر کاميونت يا خودرويي ديفرانسيل عقب داريد، کيسه شن يار و ياور شما خواهد بود. دو کيسه شن بزرگ خريده و آن‌ها را کف کاميونت يا صندوق عقب خودروي خود قرار دهيد. با اين کار وزن بيشتري بر روي محور عقب پخش شده و در نتيجه چسبندگي خودرو زياد مي‌شود. در بدترين حالت و در صورت گير افتادن در برف، مي‌توان از اين شن‌ها براي ريختن زير تايرها و خلاص شدن از اين وضعيت بهره برد. خوشبختانه کيسه شن نيز نسبتاً ارزان بوده و در پيدا کردنش هم چندان سخت نيست.

برف‌پاک‌کن‌ها را چک کنيد
باور کنيد آن لحظه که هنگام رانندگي در برف و کولاک از پوسيده بودن برف‌پاک‌کن‌هايتان مطلع شويد، اصلاً خوشحال نخواهيد شد. تيغه برف‌پاک‌کن چندان گران‌قيمت نبوده و تعويض آن‌ها هم سخت نيست. اما متأسفانه اغلب از سلامت آن‌ها اطمينان حاصل نمي‌کنيم. اگر آخرين باري که تيغه برف‌پاک‌کن خودروي‌تان را تعويض کرده‌ايد را از ياد برده‌ايد، پيشنهاد مي‌کنيم خريد يک جفت از آن‌ها را مد نظر قرار دهيد. به ياد داشته باشيد که برخي خودروها براي شيشه عقب نيز برف‌پاک‌کن دارند. بد نيست حالا که دست به آچار شده‌ايد، نگاهي هم به واشر مخزن شيشه‌شور بياندازيد.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها