آخرین اخبار

رژيم غذايي ضدالتهاب چرا برايمان مهم است؟ ما به شما مي گوييم تغذيه

رژيم غذايي ضدالتهاب چرا برايمان مهم است؟ ما به شما مي گوييم

  بزرگنمايي:

چه خبر - اهمي رژيم غذايي ضد التهاب چيست؟

دامنه بيماري هايي که به خاطر التهاب ايجاد مي شوند ترسناکند ولي گام هايي ساده براي کاهش اين خطر وجود دارد که مي توانيد انجام دهيد.
از هر 10 علت مرگ و مير در آمريکا 8 مورد آن مربوط به بيماري هاي قلبي، سرطان، بيماري هاي مزمن تنفسي، سکته مغزي، بيماري آلزايمر، ديابت، پنوموني pneumonia (که به آن سينه پهلو يا ذات الريه هم گفته مي شود) /آنفولانزا و بيماري کليوي است که به طور مستقيم دليل يکساني دارند: التهاب.

رژيم غذايي ضدالتهاب چرا برايمان مهم است؟ ما به شما مي گوييم

مي دانيم که التهاب کم در طولاني مدت مي تواند تمام سلول ها و بافت هاي بدن را درگير کرده و نقشي کليدي در همه مشکلات بدن ايفا کند. از آکنه گرفته تا آرتريت، از بيماري سلياک گرفته تا پسوريازيس، از درد مزمن گرفته تا افسردگي، از بي خوابي گرفته تا لوپوس lupus، از اسکلروزيس چند گانه گرفته تا پوکي استخوان و اين ليست به همينجا ختم نمي شود. اين مشکلات متنوع سلامتي همه يک عامل مشترک به نام التهاب مزمن دارند.
مشکلات سلامتي که با التهاب مزمن در ارتباط هستند عبارتند از:

پيري سريع
آکنه
دژنراسيون ماکولا مرتبط با سن
آلرژي
آلزايمر
اضطراب
آسم
اختلال نقص توجه/بيش فعالي
اختلال دو قطبي
برونشيت
سرطان
سندرم تونل کارپال
بيماي سلياک
خستگي مزمن
بيماري مزمن انسداد ريه
درد مزمن
استرس مزمن
ورم ملتحمه
بيماري کرون
افسردگي
ديابت
اگزما
فيبروميالژيا
بيماري کيسه صفرا
ورم معده
ريزش مو
بيماري قلبي
هپاتيت
بيخوابي
سندرم روده تحريک پذير
لوپوس
سندرم متابوليک
اسکلروزيس چند گانه
از دست دادن عضلات
پوکي استخوان
اضافه وزن/چاقي
بيماري پريودنتال
پنوموني
پسوريازيس
آرتريت روماتوئيد
اسکيزوفرني
اسکلرودرمي
سينوزيت
تاندونيت
کوليت اولتراسيو

تعداد و دامنه بيماري هاي التهابي هشدار دهنده است به خصوص اين که التهاب مي تواند بدون ايجاد علايم واضح سال ها در سکوت بدون اين که متوجه شويم به بدن آسيب برساند. ولي اگر بخواهيم نيمه پر ليوان را ببينيم: شناخت مجرم مشترک بسياري از بيماري هاي ما يک راه درمان مشترک به ما نشان مي دهد.
آيا مي توانيم ريشه تشديد بيماري قلبي، سرطان، آلزايمر، ديابت نوع 2 و ساير قاتلين را با خاموش کردن آتش التهاب از بين ببريم؟ يا بهتر است پيش از آن که جرقه بيماري روشن شود، از آن جلوگيري کنيم؟ پاسخ کوتاه، بله است. پاسخ بلند تر داشتن يک سبک زندگي سالم براي دور نگه داشتن التهاب و بسياري از نشانه هاي ناتوان کننده و شرايط مرگبار در دراز مدت است. به همين دليل است که بايد تمام بدن درمان شود.

مهم ترين علل التهاب مزمن

رژيم غذايي ضدالتهاب چرا برايمان مهم است؟ ما به شما مي گوييم

عوامل مختلفي در پاسخ التهابي بدن دخيل هستند، از جمله ژنتيک، عوامل مربوط به سبک زندگي و تاريخچه سلامت شما.
با اين حال، از فردي به فرد ديگر، اغلب عوامل خارجي مشابه هستند. يک لحظه براي مقايسه عادت هاي سبک زندگيتان و تاريخچه سلامت خود با اين 14 عامل اصلي که در زير ليست شده وقت بگذاريد. چه تعداد از اين عوامل زندگي شما را تحت تاثير قرار داده است؟
1 .غذاهاي فراوري شده از جمله گوشت هاي فراوري شده، غذاهاي آماده بسته بندي شده، فست فود ها
2 .چربي هاي ناسالم، چربي هاي اشباع و ترانس
3 . قند
4 . مصرف بيش از حد الکل
5 . ميوه ها و سبزيجات تازه نامرغوب
6 . غلات
7 . حساسيت هاي غذايي
8 . نفوذ پذيري روده کوچک ( سندرم روده چکه کن )
9 . قرار گرفتن در معرض مواد سمي و آلاينده هاي محيطي
10 . سيگار کشيدن
11 . افراط در ورزش، چه ورزش کردن زياد و چه ورزش نکردن، به ويژه ورزش نکردن و عدم تحرک
12 . عادات خواب ضعيف، چه خواب خيلي کم و چه خواب خيلي زياد
13 . استرس مزمن
14 . افزايش سن
در اين ليست چند عامل وجود دارد که بيشتر بايد رويشان تاکيد کرد. اول اينکه اغلب اين دلايل التهاب مزمن تا حدود زيادي تحت کنترلمان هستند. خودمان انتخاب مي کنيم چه بخوريم و چه بنوشيم. سيگار بکشيم يا نکشيم. سطح ورزشمان را انتخاب کنيم يا چه مدت بي حرکت بنشينيم. مي توانيم به صورت عالي بهداشت خوابمان را تمرين کنيم و روي کاهش عوامل استرس مزمن در زندگي کار کنيم و براي مقابله با آن استراتژي طراحي کنيم. مي توانيم ياد بگيريم کدام خوراکي باعث ايجاد التهاب مي شود و کدام يک آن را محدود مي کند و آن ها را با خوراکي هاي خوشمزه ضد التهاب جايگزين نماييم. با وجودي که بسياري از ما در محيط هاي آلوده زندگي مي کنيم يا به طور معمول در معرض سموم به دليل محصولاتي که روزانه استفاده مي کنيم، هستيم ولي مي توانيم از خودمان مراقبت کرده و آسيب ها را به حداقل برسانيم. نتيجه اين که بسياري از علل التهاب مزمن با شيوه زندگي در ارتباط هستند. در نتيجه قدرت حفظ سلامت مطلوب و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري ها در دست خودمان است.
دوم اين که، اغلب علل اوليه التهاب مزمن به تغذيه مربوط مي شود. چيزي که مي خوريم و مي نوشيم و در برخي موارد چيزهايي که نمي خوريم و نمي نوشيم. غذا نقش مهمي در ايجاد و از بين رفتن التهاب مزمن دارد. به همين دليل است که يک رويکرد ضد التهابي در خوردن غذا که شامل طيف گسترده اي از خوراکي هاي خوشمزه است که آتش التهاب را خاموش مي کنند، اهميت اساسي دارد.
اجازه دهيد نگاهي مختصر به هر کدام از عوامل اوليه التهاب مزمن بيندازيم. ما با بزرگترين محدوده ناخواسته ايجاد کننده التهاب مزمن در زندگي شما شروع ميکنيم که همان رژيم غذايي است.

نکاتي براي رژيم غذايي و سبک زندگي در جلوگيري از التهاب مزمن

رژيم غذايي ضدالتهاب چرا برايمان مهم است؟ ما به شما مي گوييم

شواهد علمي زيادي ما را مطمئن مي کند که مي توانيم مداخلات مثبت و موثر در هر مرحله از فرايند التهابي بدن ايجاد کنيم.بديهي است که خاموش کردن جرقه هاي ابتدايي التهاب خيلي ساده تر از خاموش کردن آژيري است که با بيماري هاي التهابي نمايان شده است.
براي حفظ شرايط مطلوب سلامت بايد از يک روش ضد التهابي براي بدن استفاده کنيد. در اين جا قدم هايي کليدي که به اين منظور مي توانيد برداريد را با شما در ميان مي گذاريم:
- از همه غذاهاي فراوري شده دوري کنيد، از جمله گوشت فراوري شده، مواد غذايي آماده بسته بندي شده و فست فودها.
- به طور کامل از چربي هاي ترانس دوري کنيد و مصرف چربي هاي اشباع را به حداقل برسانيد.
- قند زيادي مصرف نکنيد.
- اگر الکل مي نوشيد مصرفش را کاهش دهيد.
- ميوه ها و سبزيجات مرغوب و تازه به ميزان زياد مصرف کنيد.
- مصرف غلات را محدود کرده يا حذف کنيد.
- براي شناسايي هر گونه آلرژي و حساسيت غذايي زمان بگذاريد واز رژيمتان حذفشان نماييد.
- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض سموم و آلاينده ها اجتناب کنيد.
- سيگار نکشيد و از استشمام بوي سيگار ديگران خودداري کنيد.
- به صورت منظم و با شدت متوسط ورزش کنيد و در طول روز حتما تحرک داشته باشيد.
- تا 64 سالگي بايد 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشيد و بيشتر از 64 سالگي 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نياز داريد.
- استرس در زندگيتان را کاهش دهيد و از تکنيک هايي مانند مديتيشن، يوگا، تنفس عميق و نوشتن وقايع روزانه، صحبت کردن و خنديدن با دوستان يا مشاوره براي مقابله با عوامل استرس زاي زندگيتان استفاده کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : طبيعي‌ترين داروي ضدالتهاب را بشناسيد


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف