بزرگنمايي:
چه خبر - سوپاپ خودرو چيست و چگونه کار مي کند؟
پيشرانه خودروها که قلب تپنده هر اتومبيل محسوب ميشوند در چند سال اخير دستخوش تغييرات بسياري شده است و طراحان و مهندسان حوزه خودروسازي هميشه به دنبال استفاده از فناوريهاي جديد در اين قطعات بودهاند تا بتوانند به نسبتي پايدار و مناسب از مصرف سوخت و توليد نيرو برسند.
قطعاً اغلب تغييرات در پيشرانه خودروها، به دنبال ايجاد يک معادله مصرف سوخت در خودرو است، به شکلي که پيشرانه خودروها بتوانند با کمترين ميزان مصرف انرژي، بيشترين نيرو را توليد کنند.
وقتي صحبت از مصرف سوخت پيشرانه خودروها ميکنيم، بحث کنترل و هدايت سوخت به پيشرانه پيش ميآيد و در اينجا است که قطعاتي به نام سوپاپ اهميت بسياري دست پيدا ميکنند.
اگر بخواهيم به زبان ساده سوپاپ را تعريف کنيم بايد بگوييم، سوپاپ قطعاتي است که مانند يک دريچه سوخت را به داخل سيلندرهاي پيشرانه تزريق ميکنند و دود يا هوا را از داخل سيلندرها خارج و به مخزن يا همان اگزوز هدايت ميکند.
به طور کلي سوپاپ در پيشرانه خودروها به دو شکل سوپاپ گاز و سوپاپ دود يافت ميشود. سوپاپ گاز، سوپاپي است که انرژي يا سوخت مصرفي پيشرانه خودرو با استفاده از آن وارد سيلندرهاي پيشرانه خودرو ميشود. سوپاپ دود هم سوپاپي است که پيشرانه خودروها با بهرهگيري از آن دود بوجود آمده در فرايند مصرف سوخت را از پيشرانه خارج ميکنند.
به طور کلي سوپاپ گاز در پيشرانه خودروها از قطر بيشتري برخوردار است و يه دليل جريان آب کنار اين سوپاپها، هميشه از سوپاپهاي دود دماي پايينتري دارند. همچنين سوپاپ گاز در پيشرانه خودروها، با فرايند مصرف سوخت و احتراق تماس مستقيم ندارند و همين امر باعث شده است اين سوپاپها از فرسايش کمتري برخوردار باشند.
در خودروهاي امروزي سوپاپهاي گاز از دهانهاي با زاويه 45 درجه بهره ميبرند که باعث ميشود جريان هوا سريعتر به داخل سيلندرها وارد شود و فرايند احتراق با سرعت بيشتري انجام شود. سوپاپها در پيشرانه خودروها، سه قسمت بشقابک يا همان سر سوپاپ، ساق و انتهاي ساق است و معمولا در سوپاپهاي گاز به کار رفته در پيشرانه خودروهاي امروزي، انتهاي ساق تيزتر است و باعث ميشود ساق سوپاپ گاز بلندتر مشاهده شود؛ اين تغيير شکل به دليل آسانتر کردن انتقال جريان هوا در يک راستا است.
طبق يک قائده کلي، براي هر سيلندر حداقل دو سوپاپ نياز است، يکي سوپاپ گاز و ديگري سوپاپ دود؛ حال بسياري از خودروسازان براي تقويت قواي پيشرانه و توليد نيروي بيشتر براي هر سيلندر 4 سوپاپ در نطر ميگيرند، دو سوپاپ گاز و دو سوپاپ دود، در اين حالت جريان تزريق سوخت و خروج دود از پيشرانه سريعتر و با حجم بيشتري انجام ميپذيرد که در نهايت باعث افزايش قدرت پيشرانه خودرو ميشود.
معمولاً پيشرانههاي 16 سوپاپ، در واقع پيشرانههاي 4 سيلندري هستند که به ازاي هر سيلندر 2 سوپاپ گاز و 2 سوپاپ دود دارند اما پيشرانههايي که به پيشرانههاي 24 سوپاپ معروف هستند امروزه به دو شکل يافت ميشوند؛ نوع اول اين پيشرانهها، در واقع پيشرانههاي 8 سيلندري هستند که هر يک 2 سوپاپ گاز و 2 سوپاپ دود دارند و نوع دوم اين پيشرانهها، پيشرانههايي هستند که اغلب در خودروهاي پر قدرت به کار ميروند و داراي يک پيشرانه 12 سيلندر هستند و هر پيشرانه به صورت استاندارد 1 سوپاپ گاز و 1 سوپاپ دود دارد.
منبع: jamejamonline.ir