آخرین اخبار

صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟ تغذيه

صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - شير يا آب پرتقال! کدام را صبح ها بنوشيم؟

ممکن است از آن دسته افرادي باشيد که صبح ها وقتي بيدار مي شويد، آب پرتقال مي نوشيد، يک نوشيدني محبوب در بين بسياري از مردم. اما شايد متوجه نباشيد که آب پرتقال حاوي مقدار زيادي قند است. پس صبح ها چه بنوشيم؟ شير يا آب پرتقال؟ در ادامه به بررسي هر دو نوشيدني براي صبح مي پردازيم.

اگر صبح ها آب پرتقال بنوشيممزيت هاي نوشيدن آب پرتقال در هنگام صبح

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

227 گرم آب پرتقال داراي 110 کالري است. اين مقدار آب پرتقال حاوي ويتامين C لازم براي تمام روز است، و همچنين آنتي اکسيداني قوي دارد که از پوست شما در مقابل آسيب ديدگي خورشيد و از مغز در مقابل آلودگي هوا و آلودگي محيطي مانند سرب محافظت مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايدي از آب پرتقال

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص درماني پوست پرتقال

ضررهاي نوشيدن آب پرتقال در هنگام صبح

نوشيدن زياد آب پرتقال ممکن است آسيب جدي به ميناي دندان بزند. يک پژوهش جديد توسط پروفسور يانفنگ رن Yanfeng Ren استاديار دانشگاه و موسسه بهداشت دهان و دندان راچستر استمن Rochester Eastman نشان داد بعد از پنج روز که آب پرتقال هر روز نوشيده شده، سختي ميناي دندان را به ميزان 84 درصد کاهش مي دهد. ديگر آب ميوه ها نيز داراي تاثيرات مشابهي هستند. دکتر يانفنگ رن مي گويد: " ما آب پرتقال را براي تحقيق انتخاب کرديم زيرا خيلي پرطرفدار است. اما اکثر آب ميوه ها داراي pH کمتر از 4 هستند (که خيلي اسيدي است) تا از رشد باکتري ها جلوگيري کنند. آب زغال اخته خيلي اسيدي تر از آب پرتقال است. نوشيدني هاي انرژي زا و نوشابه ها حتي بدتر هستند زيرا سطح pH در اغلب اين نوشيدني ها 2.6 است (هر چه سطح pH کمتر باشد، ماده اسيدي تر است).

اگر صبح ها شير بنوشيممزيت هاي نوشيدن شير در هنگام صبح

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

يک ليوان شير با 2 درصد چربي 20 درصد از پروتئين و يک سوم کلسيم مورد نياز روزانه شما را تامين مي کند. به علاوه يک پژوهش جديد نشان داده است افرادي که صبح ها شير مي نوشند، موقع نهار معمولا زياد پرخوري نمي کنند که به خاطر وجود پروتئين در شير است و همچنين کلسيم به تنظيم هورمون هاي کنترل کننده وزن کمک مي کند. از لحاظ محيط زيستي شير يک محصول محلي محسوب مي شود، چرا که حمل شير به مناطق دور دست ممکن است باعث ترش شدن شير شود. اما با اين حال مي توان شير را از محل توليد آن تا چند کيلومتر دورتر انتقال داد و نگران اين مشکل نبود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شير را صبح بخوريم بهتر است يا آخر شب؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اجازه داريم به جاي آب هم شير بنوشيم؟

ضررهاي نوشيدن شير در هنگام صبح

شير حاوي چربي هاي اشباع شده است که خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد و به بيماري هاي مرتبط با چاقي مانند ديابت کمک مي کند،مگر اينکه شير بدون چربي مصرف کنيد. در مورد مسائل محيط زيستي، شير غير ارگانيک يا شير غير آلي* nonorganic milk شامل عمليات فشرده تغذيه حيوا ن مي شود که با زباله هاي حيواني و مصرف بيش از اندازه آنتي بيوتيک توسط حيوان و تزريق هورمون هاي رشد به حيوان (که تمام موارد وارد مسيرهاي آبي مي شوند) مسيرهاي آبي آلوده مي شوند.

* شير غير ارگانيک يا شير غير آلي nonorganic milk : محصولات آلي مواد غذايي توليد شده از شير دام هايي هستند که در مزارع کارخانه اي پرورش داده مي شوند و در اين مزارع شيوه هاي استاندارد پرورش دام رعايت نمي شود. معمولا هورمون هاي رشد، کودهاي حيواني و آنتي بيوتيک در اين مزارع زياد مورد استفاده قرار مي گيرند.

شير يا آب پرتقال! کدام بهتر است؟

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

بهتر است شير را به عنوان نوشيدني صبحگاهي خود انتخاب کنيد. دکتر رن مي گويد شير به دندان ها آسيب نمي زند، زيرا داراي کلسيم بيشتري است که در حقيقت به بازسازي ميناي دندان کمک مي کند. اما بهتر است از شير طبيعي استفاده کنيد، زيرا نه تنها شيرهاي طبيعي حاوي آفت کش ها، کودها، آنتي بيوتيک ها و هورمون هاي رشد نيستند، بلکه حاوي آنتي اکسيدان مفيدي هستند که در آب پرتقال هم موجود است. شير طبيعي نسبت به آب پرتقال حاوي 75 درصد آنتي اکسيدان بتاکاروتن beta-carotene بيشتر و 50 درصد ويتامين E بيشتر (يک آنتي اکسيدان قوي که به تقويت سيستم ايمني کمک مي کند و مي تواند با برخي سرطان ها و بيماري هاي قلبي مبارزه کند) است، همچنين دو تا سه برابر آنتي اکسيدان لوتئين lutein و زآگزانتين zeaxanthin بيشتر از آب پرتقال دارد که به سلامت چشم ها کمک مي کنند، به علاوه 70 درصد بيشتر از آب پرتقال اسيدهاي چرب امگا 3 دارد.

* بتا کاروتن beta-carotene : يک رنگدانه قرمز-نارنجي است که در گياهان و ميوه ها يافت ميشود. اين ترکيب پيش ساز ويتامين A است.

*لوتئين lutein و زآگزانتين zeaxanthin : هر دو آنتي اکسيدان هايي هستند که در سبزيجات يفت مي شوند. به علاوه هر دو در شبکيه چشم موجود هستند، به همين دليل مصرف آنها به تقويت چشم کمک مي کند.

هنوز آماده کنار گذاشتن آب پرتقال نيستيد؟ رن مي گويد: لازم نيست نوشيدن صبح گاهي آب پرتقال را به طور کامل کنار بگذاريد، اما سرعت نوشيدن آن را افزايش دهيد. اگر زمان نوشيدن آب پرتقال زياد باشد، يعني اگر شما کم کم و جرعه جرعه آب پرتقال خود را مي نوشيد، اين آبميوه مدت زيادي با دندان هاي شما در تماس خواهد بود و بنابراين احتمال تاثيرات فرسايشي آب ميوه بيشتر خواهد شد. به علاوه به همين خاطر است که خوردن يک پرتقال کامل از نوشيدن آب آن بهتر است. زماني که پرتقال را مي خوريد، تماس آن با دندان ها کمتر خواهد بود، به علاوه تمام مواد مغذي پرتقال به بدن شما مي رسد و عارضه جانبي دريافت نخواهيد کرد.
و توصيه آخر دکتر رن: بعد ز اينکه آب ميوه مي خوريد دهان خود را با آب بشوييد، اما مسواک نزنيد. اگر بلافاصله بعد از نوشيدن آب ميوه مسواک بزنيد، مسواک لايه نرم شده ميناي دندان را از بين مي برد. بهتر است بعد از نوشيدن آبميوه به مدت 30 دقيقه صبر کنيد تا بزاق دهان دوباره دندان ها را سفت کند و سپس مسواک بزنيد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف