آخرین اخبار

صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟ تغذيه

صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - شير يا آب پرتقال! کدام را صبح ها بنوشيم؟

ممکن است از آن دسته افرادي باشيد که صبح ها وقتي بيدار مي شويد، آب پرتقال مي نوشيد، يک نوشيدني محبوب در بين بسياري از مردم. اما شايد متوجه نباشيد که آب پرتقال حاوي مقدار زيادي قند است. پس صبح ها چه بنوشيم؟ شير يا آب پرتقال؟ در ادامه به بررسي هر دو نوشيدني براي صبح مي پردازيم.

اگر صبح ها آب پرتقال بنوشيممزيت هاي نوشيدن آب پرتقال در هنگام صبح

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

227 گرم آب پرتقال داراي 110 کالري است. اين مقدار آب پرتقال حاوي ويتامين C لازم براي تمام روز است، و همچنين آنتي اکسيداني قوي دارد که از پوست شما در مقابل آسيب ديدگي خورشيد و از مغز در مقابل آلودگي هوا و آلودگي محيطي مانند سرب محافظت مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايدي از آب پرتقال

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص درماني پوست پرتقال

ضررهاي نوشيدن آب پرتقال در هنگام صبح

نوشيدن زياد آب پرتقال ممکن است آسيب جدي به ميناي دندان بزند. يک پژوهش جديد توسط پروفسور يانفنگ رن Yanfeng Ren استاديار دانشگاه و موسسه بهداشت دهان و دندان راچستر استمن Rochester Eastman نشان داد بعد از پنج روز که آب پرتقال هر روز نوشيده شده، سختي ميناي دندان را به ميزان 84 درصد کاهش مي دهد. ديگر آب ميوه ها نيز داراي تاثيرات مشابهي هستند. دکتر يانفنگ رن مي گويد: " ما آب پرتقال را براي تحقيق انتخاب کرديم زيرا خيلي پرطرفدار است. اما اکثر آب ميوه ها داراي pH کمتر از 4 هستند (که خيلي اسيدي است) تا از رشد باکتري ها جلوگيري کنند. آب زغال اخته خيلي اسيدي تر از آب پرتقال است. نوشيدني هاي انرژي زا و نوشابه ها حتي بدتر هستند زيرا سطح pH در اغلب اين نوشيدني ها 2.6 است (هر چه سطح pH کمتر باشد، ماده اسيدي تر است).

اگر صبح ها شير بنوشيممزيت هاي نوشيدن شير در هنگام صبح

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

يک ليوان شير با 2 درصد چربي 20 درصد از پروتئين و يک سوم کلسيم مورد نياز روزانه شما را تامين مي کند. به علاوه يک پژوهش جديد نشان داده است افرادي که صبح ها شير مي نوشند، موقع نهار معمولا زياد پرخوري نمي کنند که به خاطر وجود پروتئين در شير است و همچنين کلسيم به تنظيم هورمون هاي کنترل کننده وزن کمک مي کند. از لحاظ محيط زيستي شير يک محصول محلي محسوب مي شود، چرا که حمل شير به مناطق دور دست ممکن است باعث ترش شدن شير شود. اما با اين حال مي توان شير را از محل توليد آن تا چند کيلومتر دورتر انتقال داد و نگران اين مشکل نبود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شير را صبح بخوريم بهتر است يا آخر شب؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اجازه داريم به جاي آب هم شير بنوشيم؟

ضررهاي نوشيدن شير در هنگام صبح

شير حاوي چربي هاي اشباع شده است که خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد و به بيماري هاي مرتبط با چاقي مانند ديابت کمک مي کند،مگر اينکه شير بدون چربي مصرف کنيد. در مورد مسائل محيط زيستي، شير غير ارگانيک يا شير غير آلي* nonorganic milk شامل عمليات فشرده تغذيه حيوا ن مي شود که با زباله هاي حيواني و مصرف بيش از اندازه آنتي بيوتيک توسط حيوان و تزريق هورمون هاي رشد به حيوان (که تمام موارد وارد مسيرهاي آبي مي شوند) مسيرهاي آبي آلوده مي شوند.

* شير غير ارگانيک يا شير غير آلي nonorganic milk : محصولات آلي مواد غذايي توليد شده از شير دام هايي هستند که در مزارع کارخانه اي پرورش داده مي شوند و در اين مزارع شيوه هاي استاندارد پرورش دام رعايت نمي شود. معمولا هورمون هاي رشد، کودهاي حيواني و آنتي بيوتيک در اين مزارع زياد مورد استفاده قرار مي گيرند.

شير يا آب پرتقال! کدام بهتر است؟

 صبح ها شير بخوريم يا آب پرتقال؟

بهتر است شير را به عنوان نوشيدني صبحگاهي خود انتخاب کنيد. دکتر رن مي گويد شير به دندان ها آسيب نمي زند، زيرا داراي کلسيم بيشتري است که در حقيقت به بازسازي ميناي دندان کمک مي کند. اما بهتر است از شير طبيعي استفاده کنيد، زيرا نه تنها شيرهاي طبيعي حاوي آفت کش ها، کودها، آنتي بيوتيک ها و هورمون هاي رشد نيستند، بلکه حاوي آنتي اکسيدان مفيدي هستند که در آب پرتقال هم موجود است. شير طبيعي نسبت به آب پرتقال حاوي 75 درصد آنتي اکسيدان بتاکاروتن beta-carotene بيشتر و 50 درصد ويتامين E بيشتر (يک آنتي اکسيدان قوي که به تقويت سيستم ايمني کمک مي کند و مي تواند با برخي سرطان ها و بيماري هاي قلبي مبارزه کند) است، همچنين دو تا سه برابر آنتي اکسيدان لوتئين lutein و زآگزانتين zeaxanthin بيشتر از آب پرتقال دارد که به سلامت چشم ها کمک مي کنند، به علاوه 70 درصد بيشتر از آب پرتقال اسيدهاي چرب امگا 3 دارد.

* بتا کاروتن beta-carotene : يک رنگدانه قرمز-نارنجي است که در گياهان و ميوه ها يافت ميشود. اين ترکيب پيش ساز ويتامين A است.

*لوتئين lutein و زآگزانتين zeaxanthin : هر دو آنتي اکسيدان هايي هستند که در سبزيجات يفت مي شوند. به علاوه هر دو در شبکيه چشم موجود هستند، به همين دليل مصرف آنها به تقويت چشم کمک مي کند.

هنوز آماده کنار گذاشتن آب پرتقال نيستيد؟ رن مي گويد: لازم نيست نوشيدن صبح گاهي آب پرتقال را به طور کامل کنار بگذاريد، اما سرعت نوشيدن آن را افزايش دهيد. اگر زمان نوشيدن آب پرتقال زياد باشد، يعني اگر شما کم کم و جرعه جرعه آب پرتقال خود را مي نوشيد، اين آبميوه مدت زيادي با دندان هاي شما در تماس خواهد بود و بنابراين احتمال تاثيرات فرسايشي آب ميوه بيشتر خواهد شد. به علاوه به همين خاطر است که خوردن يک پرتقال کامل از نوشيدن آب آن بهتر است. زماني که پرتقال را مي خوريد، تماس آن با دندان ها کمتر خواهد بود، به علاوه تمام مواد مغذي پرتقال به بدن شما مي رسد و عارضه جانبي دريافت نخواهيد کرد.
و توصيه آخر دکتر رن: بعد ز اينکه آب ميوه مي خوريد دهان خود را با آب بشوييد، اما مسواک نزنيد. اگر بلافاصله بعد از نوشيدن آب ميوه مسواک بزنيد، مسواک لايه نرم شده ميناي دندان را از بين مي برد. بهتر است بعد از نوشيدن آبميوه به مدت 30 دقيقه صبر کنيد تا بزاق دهان دوباره دندان ها را سفت کند و سپس مسواک بزنيد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه

20معجزه عسل و دارچين

منابع کلسيم که خاصيت چربي سوزي بالايي دارند

خواص جوانه تربچه از چربي سوزي تا جوان سازي پوست و تصفيه خون

خوراکي هايي که به تدريج شما را مي کشد

رژيم خام خواري چيست و چه مزيت ها و عورضي دارد؟

کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟

غذاهايي که به عضله سازي کمک مي کنند

روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟

گوجه فرنگي، معجزه اي براي درمان کبد چرب

بهترين غذاها براي داشتن ريه سالم و تنفس راحت

خوراکي هايي که درد مفاصل را افزايش مي دهد

خواص چاي سبز و هويج براي کاهش علائم آلزايمر

قبل و بعد از اهداي خون چه بخوريم و چه نخوريم؟

بي خوابي خود را با اين ميوه ها درمان کنيد

چي بخورم لاغر شم؟ 15 توصيه براي صاف شدن شکم قبل از عيد

ويتامين E چه فايده اي براي بدن دارد و آيا مصرف آن عوارض دارد؟

کليه هاي خود را با اين غذاها پاکسازي کنيد

اگر آبريزش بيني داريد اين خوراکي ها را نخوريد

پوست ميوه هايي که نبايد دور بريزيد

سبزيجات سفيد رنگ اما مقوي

اگر هر روز يک پياز خام بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

لبنيات کم چرب بهتر است يا پر چرب

خوراکي هايي که باعث مرگ ناگهاني مي شوند

خواص مصرف چاي ايراني از ديدگاه طب سنتي

خواص بادمجان از سلامت قلب تا ديابت

کدام رژيم براي لاغري بهتر است؟ چربي يا کربوهيدرات

کاهش وزن با دمنوش سماق + خواص دمنوش سماق

10 راه پنهاني براي افزايش كلسيم

قند خون خود را به اين روش ها کنترل کنيد

ميوه اي که به سرعت لاغرتان مي کند

خطر سکته قلبي را با اين سبزيجات مهار کنيد

خوردن يک عدد سيب ناشتا چه فوايدي دارد

معجزه ويتامين D در بدن ، چه زماني مکمل ويتامين D نياز داريد؟

چربي هايي که به چربي سوزي کمک مي کنند

هر يک از ما بر اساس گروه خوني خود چه غذايي بخوريم؟