آخرین اخبار

پروبيوتيک و 7 نکته اي که قبل از مصرف پروبيوتيک بايد بدانيد تغذيه

پروبيوتيک و 7 نکته اي که قبل از مصرف پروبيوتيک بايد بدانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - جوانب مثبت و منفي پروبيوتيک ها

خوراکي هايي وجود دارد که حاوي هاله سلامتي هستند. پروبيوتيک هايي که عملا کانون سلامت هستند. شايد زياده روي نباشد اگر بگوييم پروبيوتيک ها زندگي مي بخشند. پروبيوتيک در حال حاضر يک صنعت 37 ميليارد دلاري در آمريکاست. فروش ماست غني از پروبيوتيک و کفير حدود 30 درصد درآمد آن در طول 3 سال گذشته را از آن خود کرده است. به گفته تيم بلاد Tim Blood مشاور حقوقي در سن ديگو که متخصص، در محافظت از مصرف کنندگان در مقابل تبليغات است، فقط عبارت حاوي پروبيوتيک به فروش بهتر يک محصول کمک مي کند.
درواقع، ادعاي اوليه براي شهرت پروبيوتيک بسيار جذاب است، تسکين دهنده اختلالات گوارشي مانند اسهال، يبوست، رفلاکس اسيدي که 70 ميليون نفر ( اغلب زنان ) را درگير کرده است. در حال حاضر غوغاي زيادي براي تبليغ پروبيوتيک مي شود.
دومين ادعا براي عملکرد پروبيوتيک (هم غذايي، هم مکمل)، بهبود معجزه آسا در مقابل آلرژي و افسردگي، بهبود سيستم ايمني و حتي مبارزه با بيماري هاي مزمن مانند آلزايمر، ديابت و ميگرن است. در نتيجه، اين محصولات فقط به خوراکي هاي طبيعي حاوي آن محدود نمي شود (مثل ماست و خوراکي هاي تخمير شده از قبيل کيمچي و ميسو ) از آب بطري گرفته تا چيپس تورتيلا مي تواند با اين باکتري هاي دوست بدن همراه باشند.
به نظر مي رسد که روده، مکاني مناسب براي رشد همه نوع ميکروب است. در مطالعاتي دانشمندان متوجه شدند که 3 پوند ميکروب در دستگاه گوارش زندگي مي کنند، حدود 40 ميليارد باکتري، قارچ و ويروس که به نام ميکروبيوم شناخته مي شوند. آنها مانند يک ارگان زنده هستند و براي بيرون کشيدن مواد مغذي از خوراکي ها با بدن کار مي کنند، ميکروب هاي مهاجم را دور کرده و سيستم ايمني بدن را کاليبره مي کنند. از آن جايي که تغيير در ميکروبيوم با بيماري هاي دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحريک پذير مرتبط هستند، اضافه کردن باکتري هاي خوب به شکل پروبيوتيک بايد سلامت شما را بهبود دهند.
به گفته دکتر رابرت هاتکينز Robert Hutkins دانشمند مرکز غذا براي سلامت نبراسکا در لينکلن، شايد بهتر باشد نوشيدني کامبوچاي (حاصل تخمير چاي سبز يا سياه مي‌باشد) خود را کنار بگذاريد، چون هنوز فايده آن از نظر علمي ثابت نشده است. از صدها زنجيره پروبيوتيک شناخته شده، فقط تعداد اندکي براي درمان بيماري هاي خاص مفيد هستند و هيچ گونه شواهدي مبني بر تاثير آن ها روي ميکروبيوم افراد سالم در مطالعات اخير وجود ندارد. ادارات رسمي در اروپا که نظارت سنگين تري نسبت به آمريکا روي مکمل ها دارند، اجازه نمي دهند از کلمه پروبيوتيک براي هيچ گونه ادعاي سلامت استفاده شود. تنها استفاده تاييد شده مربوط به اين ميکروارگانيسم ها در اروپا "ماست زنده کشت شده و بهبود هضم لاکتوز است که اين مساله باعث تعجب ما شده است، بنابراين از دانشمندان متخصص در تحقيقات پروبيوتيک کمک گرفتيم تا واقعيت جوانب مثبت و منفي پروبيوتيک ها را به ما نشان دهند.

پروبيوتيک ها فقط ملاقات کننده هستند
پروبيوتيک ها فقط ملاقات کننده هستند

زماني که پروبيوتيک را مصرف مي کنيد، در اکوسيستم روده کوچک و در بين باکتري هايي که از قبل وجود داشته اند ساکن نمي شوند. ممکن است مصرف شان به نفع ميکروارگانيسم هايي که شما را بيمار کرده اند باشد ( به همين دليل است که پروبيوتيک ها اغلب براي درمان اسهال عفوني مفيد هستند)، اما در نهايت فقط از طريق روده عبور مي کنند. بنابراين مصرف بيش از حد آن ها معنايي نخواهد داشت و به صورت طبيعي دفع خواهند شد، بنابراين اگر مي خواهيد از مزاياي سلامت آن بهره مند شويد بايد تقريبا هر روز مصرف شان کنيد.

ممکن است در حال مصرف پروبيوتيک هاي مورد نياز نباشيد
ممکن است در حال مصرف پروبيوتيک هاي مورد نياز نباشيد

بسياري از پروبيوتيک هايي که به مواد غذايي اضافه مي شوند به اين دليل انتخاب شده اند که ايمن هستند و توليدشان راحت و ارزان است و لزوما بهترين گزينه براي حفظ سلامتي و درمان بيماري نيستند. محققان همچنان در حال آزمايش براي تعين بهترين زنجيره پروبيوتيک براي هر مشکل خاص هستند.

جزئيات در مورد پروبيوتيک ها اهميت دارند
جزئيات در مورد پروبيوتيک ها اهميت دارند

مطمئن شويد که از يک زنجيره درست براي مشکل سلامتي خود استفاده مي کنيد ( مثلا لاکتوباسيل lactobacillus انواع مختلفي دارد، از قبيل لاکتوباسيل اسيدوفيل Lactobacillus acidophilous و لاکتو باسيل ريوتري Lactobacillus reuteri که هر کدام براي مشکل خاصي مفيد هستند). حداقل 1 ميليارد واحد هاي تشکيل دهنده کلوني (CFUs ) در هر سرو وجود دارد که مقدار تقريبي نشان دهنده ميزان فايده آن هاست. اگر روي برچسب، انواع پروبيوتيک موجود، نوشته نشده بود آن را مصرف نکنيد. آزمايشگاه هاي مصرف کننده يک گروه مستقل هستند که روي مکمل ها آزمايش کرده و مقدار واحد هاي تشکيل دهنده کلوني را از 2.5 ميليون در هر سرو تا 900 ميليارد پيدا مي کنند. روي بسته بندي کفير و ماست بايد به دنبال کلمه کشت زنده live cultures يا کشت فعال زنده live active cultures باشيد.

پروبيوتيک ها حساس هستند
پروبيوتيک ها حساس هستند

مراقب عمر مفيد پروبيوتيک ها باشيد. حتي اگر برچسب يک محصول نشان دهند که حاوي يک ميليارد کلوني است، ممکن است زماني که کپسول را قورت مي دهيد همه آن ها زنده نباشند. از آن جايي که پروبيوتيک ها ارگانيسم هاي زنده هستند در دماي بالا ممکن است بميرند ( اگر روي برچسب نوشته شده در يخچال نگهداري شود، حتما همين کار را انجام دهيد) و اگر مدت زمان زيادي در قفسه ها يا مسير حمل و نقل مانده باشند ممکن است از بين رفته باشند. بنابراين، اگر قصد سفر داريد مکمل هاي پروبيوتيک خود را در آخرين مرحله برداريد، چون ماندن شان در هواي داغ ماشين ممکن است کارايي آن ها را کم کند. همچنين در طول زمان خواص خود را از دست خواهند داد، بنابراين هنگام خريد از بسته بندي هايي استفاده کنيد که تاريخ انقضاي بيشتري داشته باشند.

اسيد معده باعث تخريب پروبيوتيک ها مي شود
اسيد معده باعث تخريب پروبيوتيک ها مي شود

برخي از زنجيره ها نمي توانند از اسيد معده جان سالم به در برند. بنابراين، اگر از مکمل استفاده مي کنيد مطمئن شويد داراي پوشش باشد، پوسته بيروني کمک مي کند پروبيوتيک ها به روده برسند. اگر فقط انواع بدون پوشش در دسترستان است، آن را به همراه غذا مصرف کنيد تا از محيط تهاجمي نجات پيدا کنند.

يک زنجيره از پروبيوتيک ها مناسب همه بيماري ها نيست
يک زنجيره از پروبيوتيک ها مناسب همه بيماري ها نيست

دکتر متيو سيبورا Matthew Ciorba متخصص بيماري هاي معده و روده که روي ميکروبيوم روده انسان در دانشگاه واشينگتن مطالعه کرده، مي گويد: حتي با وجود اسهال ناشي از مصرف آنتي بيوتيک که خودش بهترين شاهد است، ممکن است به 7 نفر پروبيوتيک يکسان بدهيد و فقط يک نفر متوجه تفاوت قطعي شود. دليلش اين است که آرايش ميکروبيوم هر شخصي مانند اثر انگشتش منحصر به فرد است و تحت تاثير سن، ژنتيک و جنس قرار دارد. به عنوان مثال، تحقيقات حيواني در دانشگاه تگزاس نشان داد که ميکروب هاي زنده در روده مردان و زنان، واکنش متفاوتي به رژيم غذايي يکسان مي دهند. دانشمندان در حال حاضر در حال مطالعه راه هايي براي مهار ميکروب هاي فردي براي درمان بيماري هستند، به جاي در نظر گرفتن عموم مردم.

پروبيوتيک ها به پري بيوتيک ها نياز دارند
پروبيوتيک ها به پري بيوتيک ها نياز دارند

باکتري روده شما (هم بازديد کننده ها و هم ساکنين) هم به غذا نياز دارند. پري بيوتيک ها، کربوهيدرات هاي غير قابل هضم که باکتري هاي دوست بدن را تغذيه مي کنند و به افزايش جمعيت شان کمک مي کنند، وارد کنيد. حتي ممکن است به تنهايي هم در بازسازي ميکروبيوم که در اثر استرس بيرون رانده شده اند مفيد باشند. يک مطالعه اخيرا نشان داده است، موش هايي که پري بيوتيک مصرف مي کردند بعد از يک تجربه استرس زا خواب بهتري داشتند. پري بيوتيک ها را به صورت خوراکي، نه قرص، روزانه مصرف کنيد. چرا که دريافت مقدار مورد نياز آن ها از طريق مکمل ها دشوار است. پري بيوتيک ها در جو دوسر کامل، موز، پياز، سير و مارچوبه يافت مي شوند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پروبيوتيک، پري بيوتيک و سين بيوتيک جه تفاوتي دارند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد پروبيوتيک ها براي بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پروبيوتيک مورد نياز بدن شما در اين خوراکي ها است


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها