آخرین اخبار

مردم امکانات امدادي 20 کاميون را دزديده اند!! اجتماعي

مردم امکانات امدادي 20 کاميون را دزديده اند!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - تاييد حمله به 20 کاميون امدادي به زلزله زدگان

سردار رمضان شريف سخنگوي سپاه پاسداران در مصاحبه اي به بيان جزئيات اقدامات سپاه پرداخت و وضعيت امداد رساني به منطقه زلزله‌زده پرداخت.
اهم صحبت هاي او از اين قرار است:
* بعد از جريان زلزله بم و تجربه خوبي که سپاه در امدادرساني در بم کسب کرد، دستورالعملي براي نحوه مقابله با حوادث طبيعي و همين‌طور امدادرساني به مردم در بحران‌هاي طبيعي تهيه شده است و تقريبا هم بعد از هر اتفاقي اين دستورالعمل به روز مي شود.
*خوشبختانه در غرب کشور به دليل مباحث امنيتي و مرزها يگان هاي نيروي زميني و قرارگاه حمزه سپاه معمولا نيروهاي انساني قابل توجهي در اختيارشان هست و همچنين حضور قرار گاه سازندگي براي ساماندهي به آب‌هاي غربي کشور خوشبختانه تجهيزات مهندسي قابل توجهي در منطقه حادثه وجود داشت. حدود 300 دستگاه از بيل مکانيکي گرفته تا بلدوزر وجود داشت.
*در فاز اول نيروها تلاش کردند براي آوار برداري و انتقال مجروحان و همچنين برپايي بيمارستان صحرايي براي امداد به مردم. همچنين مجموعه قرارگاه سازندگي براي بازگشايي مسيرهاي اصلي وارد عمل شد. اين اقدامات اوليه تا نزديک صبح طول کشيد. در گزارشي که دوستان ما و مسئولين شهر دادند اين اقدامات اوليه خوشبختانه خيلي در کاهش تلفات موثر بوده است.
*دو دليل از تلفات اين زلزله کاسته شد يکي اينکه زلزله در ساعات اوليه شب اتفاق افتاده بود و همچنين قبل از زلزله اصلي يک پيش لرزه اي وقوع پيدا کرده بود و باعث شده بود جمعيت زيادي از خانه خارج شوند و همين باعث شده بود که تلفات نسبت به ابعاد حادثه کم باشد.
*با تقسيم کاري که ساعات اوليه انجام شده مجموعه روستاها و بازگشايي‌ها و تلاش براي امداد رساني و همچنين کمک رساني از ساير استان ها به مجموعه سپاه واگذار شد و همچنين سر و سامان دادن به سر پل ذهاب به دوستان ارتش سپرده شد.
*متأسفانه مردم ما وقتي گفته مي شود که آمار تلفات 100 يا 300 نفر بوده اند خيلي مورد اعتناي افکار عمومي قرار نمي گيرد که همکاري و همدلي شود انگار حتما بايد يک آمار بالايي در تلفات باشد گفت: شب اول و شب دوم خيلي سخت گذشت با توجه به اين که هوا بسيار سرد بود.
*امروز صبح موقع نماز دوستان اطلاع دادند حدود دوهزار چادر توزيع شده است. البته نارسايي هايي هم به دليل «فرهنگي» که در اين شرايط وجود دارد، ممکن است باشد. اگر حجم امکاناتي که وجود داشت به در شرايط عادي و به صورت دقيق توزيع شده بود من فکر مي کنم همه جمعيت برخوردار مي شدند ولي به دليل متأسفانه به دليل «فرهنگي» که حاکم است و سوء استفاده اي که فکر مي کنم مربوط به آن منطقه هم نبودند باعث نارسايي‌هايي شده است. امروز تأمين امنيت محموله ها به سپاه واگذار شد و امروز صبح سردار جعفري از مسيربازديد کردند که انشاءالله مشکلي وجود نداشته باشد. من فکر مي کنم از امروز مردم استقرار مختصري را پيدا کردند.
*در ساعات اوليه کار خوبي که هوافضاي سپاه انجام داد پل هوايي بين مناطق زلزله زده و فرودگاه کرمانشاه و بعد فرودگاه تهران ايجاد کرد تا هرچه سريع تر مجروحين منتقل شود. من فکر مي کنم که در مجموع براي کاهش تلفات کار جمعي خوبي انجام شده است.
واکنش به گلايه هاي مردم
*در ساعات اوليه به دليل امنيتي که در غرب کشور برقرار است هيچ احتمالي براي اين اتفاق داده نمي شد. در زلزله بم و يا ورزقان که سپاه تجربه داشت نمي گويم که اين اتفاق نمي افتاد اما معمولا در شهر و بعد از دپوي امکانات اتفاق مي افتاد. اما در اين زلزله بر اساس آنچه عده اي مدعي مي شوند که امکانات دير رسيد يک شايعه و يک نوع حرص و ولع در شهر ايجاد شد که هرکس زودتر بتواند امکانات را بگيرد اما بعد ديگر چيزي به دستش نمي رسد. از طرف ديگر مطمئنم که يک عده سوء استفاده‌گر از مناطق ديگر در ورودي شهر ريختند و اين کار را انجام داده اند چون من منش مردم اين شهر را ديده ام.
* دوستان هلال احمر به سردار جعفري اطلاع دادند که به داد ما برسيد که ما امکانات را مي آوريم ولي اين امکانات به شهر نمي رسد. بر اين اساس از صبح تيم حفاظت براي تأمين امنيت محموله ها داده شد. اين اتفاق براي کاميون‌هاي هلال احمر افتاده است چون کاميون هاي سپاه تيم حفاظت داشته اند.
*مسئولان هلال احمر مدعي هستند که ديشب 20 کاميون دچار اين مشکل شده است حالا بخشي از اين 20 کاميون بالاخره به دست مردم رسيده است.
*اينکه بخواهيم تشخيص بدهيم که مردم هستند و يا سوءاستفاده کنندگان در اين شرايط کار سختي است.
*هيچ نقطه کور و صعب العبوري وجود ندارد. همه روستاها جاده آسفالت و خوبي دارد و به دليل وقوع جنگ اکثر اين روستاها بازسازي خوبي داشتند. بخش عمده مناطق روستايي سالم است و اکثر قريب به اتفاق خانه ها سالم هستند هرچند ترک هايي جزئي دارند البته روستاهايي هستند که به دليل شدت زلزله تخريب 90 درصد هم دارند. البته گستردگي منطقه زلزله‌زده و شوک اوليه که وارد مي شود تا نيروهاي امدادي بتوانند کمک کنند احتمالا گلايه هايي که در اين ويدئوها مي شود صحيح است چون روز بعد زلزله تا بخواهد امکانات از مرکز منتقل شود نارسايي‌هايي وجود دارد.
*خوشبختانه در مقياس جغرافيايي که اين زلزله گسترده اتفاق افتاده تقريبا سرعت امدادرساني خوب بوده است. البته کسي منکر نارسايي ها نيست. چون بايد در نظر گرفت که تقريبا صدهزار نفر در يک زمان تقريبا همه چيز را از دست مي دهند شما فرض کنيد که دپوي بزرگي هم داريد با اين حال سامان‌دهي براي توزيع هم کار سختي است. من احساسم اين بود که از صبح امروز مسئولان بر کار مسلط بودند.


منبع: اعتماد آنلاين



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد