آخرین اخبار

10 توصيه مهم براي آماده کردن خودرو در زمستان ماشين

10 توصيه مهم براي آماده کردن خودرو در زمستان

  بزرگنمايي:

چه خبر - 10 توصيه ضروري در زمستاني‌کردن خودرو

با عبور از اواسط فصل پاييز، کم‌کم به روزهاي سرد سال نزديک مي‌شويم. براي اين که در اين دوران کمترين دردسر و اذيت را متحمل شويم، بهتر است پيش از سرد شدن هوا تدابيري براي آماده‌سازي خودرو به منظور استفاده در فصل سرما بينديشيم. در ادامه به چند مرحله متفاوت براي رساندن خودرو به شرايط ايده‌آل در فصل سرما اشاره خواهيم کرد.

اطمينان از عملکرد ترموستات
ترموستات، قطعه‌اي مکانيکي و حساس به دماست که در مسير آب خنک‌کننده خودرو قرار مي‌گيرد و با توجه به دمايي که برايش تعيين شده، با رسيدن دماي آب به آن عدد، مسير آب رادياتور را باز مي‌کند تا دماي پيشرانه خودرو از حد مجاز عبور نکند. وقتي خودرو را استارت مي‌زنيد، ترموستات بسته است تا دماي موتور به عدد ايده‌آل برسد. سپس با افزايش دماي آب مسير خنک‌کننده موتور، فنر ترموستات آزاد شده و مسير را براي گردش آب باز مي‌کند. وجود ترموستات براي ثبات دماي پيشرانه ضروري است. هرچند برخي مکانيک‌هاي قديمي بر اين عقيده هستند که در تابستان بايد ترموستات را باز کرد که موتور جوش نياورد، مساله اينجاست که همان طور که دماي بالا براي موتور ضرر دارد، دماي پايين هم موجب مستهلک‌شدن قطعات پيشرانه و عواقبي مثل روغن سوزي، افزايش مصرف سوخت و... مي‌شود. با اين حال گاهي در فصل گرما براي تجاوز نکردن دماي موتور از حد مجاز، مکانيک‌ها ترموستات را با نمونه‌اي دما پايين‌تر تعويض مي‌کنند. لذا براي اين که موتور شما در فصل سرما، سرد کار نکند و بخاري هم گرمايش خوبي داشته باشد، پيشنهاد مي‌کنيم حتما از وجود ترموستات با دماي استاندارد (چيزي که کارخانه نصب کرده) و سلامت کارکرد آن مطمئن شويد.

بررسي دوره‌اي رادياتور موتور و بخاري
اگر ازجمله افرادي هستيد که براي خودرو از آب مقطر يا آب مخصوص رادياتور استفاده مي‌کنيد، معمولا کمتر پيش مي‌آيد رادياتور موتور يا رادياتور بخاري خودرويتان دچار مشکلاتي مثل گرفتگي در مجاري و... شود، اما اگر از هر نوع آبي (آب شير شهري و...) براي پر کردن رادياتور استفاده مي‌کنيد، لازم است هر از گاه مسير رادياتورها و لوله‌هاي اتصالي را بررسي کنيد. در واقع بايد گفت اين فرآيند بررسي، بهتر است به صورت دوره‌اي در بين تمام خودروها صورت بگيرد. زيرا خنک‌شدن صحيح و اصولي موتور، تاثير بسزايي در کارکرد پيشرانه و عمر آن خواهد داشت. با اين حال بهتر است پيش از شروع فصل سرما، از محلول‌هاي رادياتور شور استفاده کنيد و پس از گذشت دوره مخصوص شست‌وشوي مسير آب، محتواي سيستم خنک‌کننده موتور را تخليه کرده و مجددا پر کنيد. اگر مسير رادياتور شما گرفتگي‌هاي فراوان داشته باشد، موضوع با محلول شست‌وشو برطرف نمي‌شود و بايد رادياتورها را باز کنيد. رادياتور موتور اصولا با روش سيخ زدن در مجاري (توسط رادياتورساز با سيخ مخصوص) و شست‌وشوي پياپي مسير رادياتور (با پمپاژ آب در داخل رادياتور) و... تميز خواهد شد، اما به علت بهره‌گيري رادياتور بخاري از ساختاري متفاوت، اصولا با پمپاژ پرفشار آب و... مشکل حل مي‌شود.

بررسي وضع مايع خنک‌کننده
بحث روي مايع خنک‌کننده‌اي که در داخل مسير رادياتور و بلوک سيلندر استفاده مي‌شود، از چيزي که به نظر مي‌رسد وسيع‌تر است. در واقع بسياري از افراد به دليل ناآگاهي از مسائل آن، ضررهاي مالي زيادي را متحمل مي‌شوند، اما براي اين که مسير رادياتور سلامت کامل داشته باشد بايد به چند نکته توجه کنيد. اول اين که بهتر است براي مايع خنک‌کننده موتور از آب رادياتور مخصوص يا آب مقطر (که اصولا در خشکشويي‌ها يافت مي‌شود) استفاده کنيد. در واقع آب لوله‌کشي شهري در اکثر مواقع حاوي املاحي است که موجب بروز رسوب در مسير رادياتور خواهد شد و در نتيجه سيستم خنک کننده خودرو کارکرد خود را از دست مي‌دهد، اما در فصل سرما توجه داشته باشيد که حتما از محلول ضديخ در آب رادياتور استفاده کنيد. زيرا حجم آب هنگام يخ زدن افزايش مي‌يابد و اين موضوع مي‌تواند به ترکيدن بلوک سيلندر خودرو و نشتي در رادياتور، لوله‌ها و اتصالات منجر شود. البته ضديخ چه در زمستان و چه در فصول گرم سال يکي از نيازهاي مبرم خودرو به شمار مي‌رود و در کنترل دماي مايع خنک‌کننده سيستم موتور اثر بسزايي دارد. همچنين در برخي موارد ديده شده که بعضي افراد بي‌اطلاع براي رفع برخي از نشتي‌هاي سيستم رادياتور خودرو از مواد غيراستانداردي مثل زردچوبه(!) استفاده مي‌کنند که اين موضوع شايد موجب رفع نشتي موقت مسير شود، اما در نهايت مسير اصلي گردش آب را مي‌بندد و سيستم را دچار اختلال مي‌کند.

توجه به باد چرخ‌ها
همان طور که مي‌دانيد، حجم باد داخل تاير با توجه به تغيير فصل، کم و زياد مي‌شود. براي اين که باد تايرهاي خودروي شما هميشه در وضع مناسبي قرار داشته باشد، بايد تنظيم باد خودرو را به صورت دوره‌اي انجام دهيد. پس پيش از هر چيز توصيه اکيد ما اين است که باد تاير خودرو را متناسب با فصل سرما تنظيم کنيد.

کنترل وضع تايرها
تايرهاي نامرغوب که جنس خشک‌تري نسبت به لاستيک‌هاي معتبر دارند، با سرد شدن هوا ممکن است خشکي شان تشديد شده و در نتيجه سواري خودرو سخت‌تر از قبل شود. پس در فصل سرما، تاريخ توليد تاير و مرغوبيت آن را بررسي کنيد. همچنين با توجه به اين که با ورود به نيمه دوم سال، بارندگي‌ها افزايش پيدا کرده و فراگير مي‌شوند، براي داشتن چسبندگي مناسب به سطح جاده بايد از تايرهايي با آج استاندارد و مناسب استفاده کنيد. در واقع پيشنهاد مي‌شود در خريد تاير، به دنبال محصولات چهار فصل برويد و همچنين پيش از رسيدن آج تاير به کمتر از 40 درصد، به فکر تعويض آن بيفتيد. زيرا در صورت صاف شدن سطح تاير، ترمزگيري خودرو بسيار ضعيف‌تر شده و همچنين پايداري آن بر سر پيچ‌ها نيز کاهش پيدا مي‌کند.

سلامت باتري
هرچند در فصل سرما، کارکرد صحيح تک‌تک ادوات مرتبط با اين فصل براي داشتن رانندگي ايمن و خوب لازم است، اما سلامت باتري از مهم‌ترين مسائلي است که بايد رعايت کنيد تا دستتان در پوست گردو نماند. در واقع با ضعيف شدن باتري خودرو، استارت زدن خودرو در فصل سرما با مشکل مواجه مي‌شود و همچنين ممکن است باتري توان کافي براي استارت سرصبح (که موتور کاملا سرد است) را نداشته باشد. به بيان ديگر باتري خودرو اصولا بين سه تا چهار سال عمر مفيد دارد و در صورت گذر از اين مدت زمان، ممکن است با مشکل مواجه شود. در واقع در باتري‌هاي اسيدي بايد سطح اسيد را همواره مدنظر داشته باشيد و در باتري‌هاي اتمي نيز نشانگر سلامت باتري بسيار حائزاهميت است، اما مساله اينجاست که ممکن است يک باتري با عمري بالاي چهار سال زماني که موتور گرم است (و گرمايش به باتري هم مي‌رسد) خوب استارت بزند، اما ضعف اصلي را در زمان سرماي کامل نشان دهد. پس براي اين که از دردسر روشن کردن خودرو رهايي پيدا کنيد، سلامت باتري را مدنظر داشته باشيد.

آماده‌سازي ادوات فصل سرما
تاکنون امکانات مختلفي براي آسايش راننده و سرنشينان در فصل سرما اختراع شده که ازجمله مهم‌ترين و فراگيرترين آنها مي‌توان به بخاري، برف پاک کن، مه شکن و... اشاره کرد. پيشتر به راهکارهايي براي داشتن يک بخاري بهتر و گرم‌تر اشاره کرده بوديم، اما براي اين که در فصل سرما و بارندگي با مشکل مواجه نشويد، بايد به چند مورد توجه داشته باشيد. نخست اين که برف‌پاک‌کن خودرو (بخصوص در خودروهاي توليد داخل) بايد تقريبا هر يک تا سه سال تعويض شود. زيرا تيغه‌هاي برف‌پاک‌کن به خاطر قرارگيري زير تابش مستقيم خورشيد و شرايط متفاوت آب و هوايي خشک خواهند شد و از اين رو براي داشتن شيشه‌اي تميزتر به تيغه سالم نياز خواهيد داشت. البته اين موضوع در شرايط نوري شب اهميت بيشتري پيدا خواهد کرد. همچنين کارکرد صحيح فن دمنده بخاري و تميز‌بودن فيلتر داخل کابين يکي ديگر از مهم‌ترين مسائلي است که در راه‌اندازي خودرو براي فصل سرما بايد به آن توجه کنيد.

بررسي درزبندي‌ها
با افزايش عمر خودرو (بخصوص در توليدات داخلي)، درزبندي‌هاي کابين مستهلک مي‌شوند. براي مثال لاستيک‌هاي دور در خشک مي‌شوند و غير از به صدا افتادن در‌ها، هنگام عبور از دست‌انداز، موجب نفوذ هواي سرد به داخل کابين شده و همچنين در صورت بروز بارندگي شديد، امکان نفوذ قطرات آب به داخل کابين افزايش پيدا مي‌کند. همچنين آبگيرهاي بيروني شيشه‌ها و درزگير شيشه‌هاي جلو و عقب نيز بخاطر لاستيکي بودن جنسشان و با قرارگيري زير تابش مستقيم آفتاب، خاصيت آب‌بند خود را از دست مي‌دهند. پس پيش از شروع فصل سرما، اين بخش‌هاي به ظاهر ساده را بررسي کنيد تا طي بارندگي‌ها و در فصول غيرگرم سال، کابين راحت‌تري داشته باشيد.

کنترل روغن موتور
يکي از عواملي که اثر بسيار زيادي در کارکرد صحيح پيشرانه خودرو دارد، استفاده از روغن‌موتور مرغوب و متناسب با مکانيک خودرو است که البته پيشنهاد مي‌شود با تغيير فصل، تغييري هم در نوع روغن مورد استفاده ايجاد کنيد. در واقع روغن موتور خودرو را مي‌توان مثل خوني در رگ‌هاي پيشرانه دانست که داراي دو مشخصه کيفي بسيار مهم است. نخست عددي که به عنوان گرانروي يا ويسکوزيته (در علم مکانيک تحت عنوان لزجت معني مي‌شود) شناخته مي‌شود، به ميزان غليظ يا رقيق‌بودن (مقاومت سيال در برابر لغزيدن و جاري شدن) روغن گفته مي‌شود که براي مثال با اعدادي مثل 30ـ5، 40ـ10، 50ـ20 و... شناخته مي‌شود. هرچه عدد بازه سمت راست بيشتر باشد، روغن غليظ‌تر بوده و در خودروها براي استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است. براي مثال روغن 40ـ10 از 50ـ20 رقيق‌تر است. پس توصيه مي‌شود در خودروهاي قديمي‌تر، در فصل سرما از روغن رقيق‌تر (مثل 40ـ10) استفاده کنيد. همچنين شاخصه بعدي روغن، ميزان کيفيت آن است که با حروفي مثل SN، SL، SM و... شناسايي مي‌شوند که البته هر نوع روغن، بسته به فناوري پيشرانه خودرو استفاده مي‌شود.

مهم‌ترين وسايلي که بايد همراه داشته باشيد
جدا از بحث تغييرات و بررسي‌هايي که بايد پيش از ورود به فصل سرما روي خودرو اعمال کنيد، براي آسودگي در فصل سرما (بخصوص هنگام سفر) لازم است برخي وسايل را هميشه همراه داشته باشيد. نخستين مورد زنجير چرخ است که جداي از کاربرد بسيار حساس و الزامي آن هنگام بارش برف، در صورت همراه نداشتن در فصل سرما مجبور به پرداخت جريمه نقدي خواهيد بود. همچنين داشتن يک جعبه ابزار کامل با آچارهاي مخصوص خودرويتان، از کليدي‌ترين نکات براي پيشگيري از بروز مشکل در شرايط بحراني (جاده‌هاي دورافتاده و...) است. داشتن دستکش کار براي جا زدن زنجير چرخ، چراغ قوه، پتوي مسافرتي و... نيز ازجمله وسايل ديگري است که بايد هنگام سفر در فصل سرما همراه داشته باشيد.


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها