آخرین اخبار

تاثيرات خوردن 2 هفته لبو براي يک ورزشکار تغذيه

تاثيرات خوردن 2 هفته لبو براي يک ورزشکار

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اين گياه ريشه اي شگفت انگيز است که خدا براي استقامت ورزشکاران آفريده است.لبو يک خوراکي همه کاره است به خصوص براي دوندگان. همان زماني که شروع به تمرين براي ماراتن کردم متوجه دليل آن شدم. واقعا اين ريشه معجزه آسا بود که دويدن من را اينقدر بهتر کرده بود؟
تحقيقي که در سال هاي اخير انجام شده متقاعد کننده است. فرض اوليه اين تحقيق بر اين اساس است که لبو يک منبع فوق العاده نيترات nitrate است، که مشخص شده عامل کاهش فشار خون است. بر اساس مطالعه اي که سال 2013 توسط اندي جونز Andy Jones انجام شد، استاد فيزيولوژي کاربردي در دانشگاه اکستر Exeter و کاشناس در زمينه کارايي لبو، نشان داد ميزان اکسيژني که براي ادامه ورزش نياز داريد بعد از مصرف آب لبو کاهش پيدا مي کند. به عبارت ديگر نسبت به قبل انرژي کمتري براي دويدن با يک سرعت يکسان نياز داريد.
با توجه به تحقيقاتي که روي عملکرد دوچرخه سواران انجام شد، ورزشکاران حدود 2.5 ساعت قبل آب لبو مصرف کرده بودند. بالاترين دوز آب لبو (4 دوز) که به اندازه 70 ميلي ليتر تغليظ شده بود، بهترين نتيجه را بوجود آورد – 3 درصد کاهش مصرف اکسيژن.
يک متخصص علم تغذيه در ورزش در مصاحبه اي با Asker Jeukendrup بيان کرده بود که شواهد قوي مبني بر تاثير لبو بر عملکرد ورزشي وجود دارد.
به گفته جونز Jones، " فکر نمي کنم شکي در اين باشد که نيترات اثرات فيزيولوژيکي دارد. شواهدي براي نيترات موجود در رژيم غذايي وجود دارد که کاهش دهنده فشار خون بوده و تاثير مثبت بالقوه قوي روي سلامت قلب و عروق دارد. در حال حاضر نکته کليدي اين است که کشف کنيم در چه جوامع و رويدادهاي ورزشي بيشترين عملکرد موثر را دارد."
يک مطالعه جديدتر در سال 2016 با هدايت لکس ورديجک Lex Verdijk در دانشگاه ماستريخت Maastricht هلند، بر روي بازيکنان فوتبال انجام شد. بازيکناني که دو ليوان کنسانتره لبو (آب غليط لبو) مصرف کرده بودند به طور ميانگين 3.4 درصد سرعتشان افزايش پيدا کرده بود. ضربان قلبشان هم نسبت به افرادي که دارونما مصرف کرده بودند کمتر بود.
گذشته از نتايج مسابقات و تحقيقات ، مي دانيم که لبو براي مان خوب است. اگر حتي مصرف لبو باعث شود ورزشکاران کمي راحت تر بدوند هم خيلي عالي است. به علاوه يک مثال واقعي و شناخته شده براي اثبات حرف هايمان داريم، اليود کيپچوگ Eliud Kipchoge، دارنده مدال طلا المپيک و صاحب رکورد 2:00:25 ماراتن يکي از افرادي بود که به مصرف لبو اعتقاد داشت. اگر لبو اينقدر براي او مفيد بوده من هم دوست دارم اين ريشه قرمز رنگ را امتحان کنم.

در ادامه مقاله تجربه 14 روز متوالي مصرف لبو را مي خوانيد:1. تغيير رنگ ادرار و مدفوع بعد از خوردن 2 هفته لبو:

1. تغيير رنگ ادرار و مدفوع بعد از خوردن 2 هفته لبو:

بله، به همه بايد در مورد رنگ مدفوع شخص مصرف کننده لبو هشدار دهيد. من از قبل مي دانستم که ادرار و مدفوعم قرار است به رنگ قرمز درآيند وگرنه با مشاهده اين رنگ بايد خودم را با عجله به اورژانس مي رساندم. رنگدانه اي به نام بتانين betanin، ادرار و مدفوع را به رنگي غير طبيعي در مي آورد که در اغلب افراد بسته به مقدار لبويي که مصرف کرده باشند تا 48 ساعت دوام دارد. جالب اينجاست که متوجه شدم هميشه به اين شکل نيست. به اين بستگي دارد که چطور لبو را آماده کرده باشيم يا چقدر از آن خورده باشيم. يک کاسه بزرگ سوپ لبو تاثير بيشتري از يک کاسه لبوي خرد شده به همراه برگهايش بر رنگ ادرار داشت. در هر صورت هيچ دليلي براي نگراني وجود ندارد.
پاداش: با مصرف لبو مواد مغذي پر کاربردي از جمله ويتامين C، فولات (اسيد فوليک) folate و پتاسيم را به بدنتان مي رسانيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رنگ مدفوع خبر ميدهد از سر درون

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رنگ ادرار چه اسراري از درونتان را فاش ميکند؟

2. احساس سيري همراه با گاهي اوقات احساس نفخ بعد از خوردن 2 هفته لبو:

2. احساس سيري همراه با گاهي اوقات احساس نفخ بعد از خوردن 2 هفته لبو:

لبو پر کننده معده است. بر اساس گزارش USDA، يک ليوان لبو که من به عنوان يک وعده استفاده مي کردم حاوي 3.8 گرم فيبر (حدود 14 درصد از مقدار توصيه شده روزانه) است. اکثر روزها اين وعده را با ساير سبزيجات و ميوه ها مخلوط کرده و مثلا اسموتي درست مي کردم که نسبت به يک وعده غذايي معمولي، مدت زمان بيشتري مرا سير نگه مي داشت. اين يک مزيت بود صادقانه بگويم که گاهي احساس مي کردم مقدارش خيلي براي يک وعده زياد است. من نفخ کرده بودم و به خصوص زمان دويدن احساس ناراحتي داشتم. اين نفخ بعد از چند روز اول از بين رفت ولي عامل سير کنندگي همچنان پابرجا بود و بنابراين ديگر مثل روزهاي قبل ريزه خواري نمي کردم. يک اسموتي در صبح قدرت کافي تا وعده ناهار را براي من فراهم مي کرد. ترکيب اسموتي من حاوي بلوبري blueberries، آب نارگيل، شيربادام، يک عدد موز و کره بادام بود. از اين نوشيدني بعد از يک مسافت طولاني دويدن به عنوان ريکاوري هم استفاده مي کردم.

3. پودر نوشيدني لبو Powdered beet drink يا مکمل لبو beet performance supplement؟

3. پودر نوشيدني لبو Powdered beet drink يا مکمل لبو beet performance supplement؟

من به انواع مختلف محصولات لبو که براي ورزشکاران به بازار عرضه شده بود دسترسي داشتم بنابراين مقداري از پودر آن را تهيه کردم. يک روز که وقت کمي داشتم از پودري استفاده کردم که بايد با آب مخلوط مي شد و 20 تا 60 دقيقه قبل از ورزش استفاده مي شد. اصلا خوب نبود. نزديک بود بالا بياورم و آخرين باري شد که از اين پودرهاي مخلوط استفاده کردم. مزه اش شبيه شربت سرفه با طعم شيميايي لبو بود.

3. پودر نوشيدني لبو Powdered beet drink يا مکمل لبو beet performance supplement؟

سپس از" مکمل ورزشي لبو beet performance supplement " که هر يک شات آب لبوي آن معادل 3 عدد لبو بود. بر اساس تبليغش بايد سطح استقامت، مصرف اکسيژن و سلامت قلب و عروق را بهبود مي بخشيد" و بايد حدود يک ساعت قبل از ورزش استفاده مي شد. اين يکي طعم خيلي بهتري داشت و راحت تر خورده مي شود. آيا مثل همان سوخت جتي که قولش را داده بودند، بود؟ دلم مي واهد بگويم که بود ولي گفتنش سخت است و اکثر تمرينات دويدن من در اين مرحله با مشکل کم تري روبرو مي شد و احتمالا از اين مکمل به عنوان يک عادت هميشگي استفاده نخواهم کرد. با اين حال اين مکمل يک راه عالي براي استفاده از مزاياي لبو با طعم و مزه مناسب است.

4. آماده سازي لبو ساده تر از چيزي است که فکر مي کنيد.

4. آماده سازي لبو ساده تر از چيزي است که فکر مي کنيد.

من در آشپزي تقريبا مهارت دارم ولي هرگز سراغ لبو نرفته بودم چون ظاهر سختي دارد. ولي به من ثابت شد که اشتباه مي کردم. ساده ترين روش براي اضافه کردن لبو به رژيم غذايي برشته کردن آن ها در اول هفته و نگهداريشان در يخچال است. تنها کاري که نياز است انجام دهيد اين است که فر را با دما 180 درجه سانتيگراد گرم کنيد، برگهاي لبو را جدا کرده، در يک فويل آلومينيوم بپيچيد و در سيني فر گذاشته و به مدت 60 دقيقه در فر قرار دهيد.
پوست کندنشان شايد کمي برايتان مشکل ساز باشد چون دستتان را قرمز رنگ مي کند ولي اين رنگ به راحتي شسته مي شود و فقط هفته اي يک بار لازم است اين کارها را انجام دهيد. پس مقدار مورد نيازتان براي 5 روز آينده را يک جا آماده کنيد. وقتي که لبوها آماده باشند به راحتي مي توانيد آن ها را به سالاد اضافه کنيد يا با بالزاميک مخلوط کنيد و رويش پنير بپاشيد يا به هر شکل ديگري که فکر مي کنيد به راحتي قابل استفاده است.

5. دو هفته اول تمرينات مارتن با لبو بهتر از چيزي شد که تصور مي کردم.

5. دو هفته اول تمرينات مارتن با لبو بهتر از چيزي شد که تصور مي کردم.

بعد از يک مدت زمان طولاني دور بودن از تمرينات به علت مسافرت، شرايط کاري و ساير شرايط زندگي به طور قابل وضوحي نگران مدت زمان و شدت تمريناتم بودم. با اين که تمرينات هنوز برايم مشکل بود ولي توانستم فاصله اي طولاني را بدون احساس درد بدوم. آيا دليلش استفاده از لبو بود؟ شايد تنها دليلش اين نبوده باشد ولي مطمئنا مصرفش به ضررم نبوده است. بعد از يک سال ابتلا به آنفولانزا و انواع سرماخوردگي ها توانستم يک ماه تمام در سلامت باشم که به نظرم رژيم غذايي سالمي که در پيش گرفتم عامل اصلي اين سلامت بود به خصوص استفاده از لبو که بازگشت دوباره ام را مديون اين ريشه دوست داشتني هستم.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها