آخرین اخبار

هزينه هاي ميليوني براي موزيک هيأت ها! اجتماعي

هزينه هاي ميليوني براي موزيک هيأت ها!

  بزرگنمايي:

چه خبر - هزينه هاي ميليوني هيات ها

در اين ميان، يکي از بخش‌هايي که بيشترين هزينه‌ را به هيأت‌ها و تکايا تحميل مي‌کند، بخشي است که مربوط به هزينه‌هاي موزيک و اکوي آنها مي‌شود. اين در حالي است که پيش از اين مراجع ديني بارها بر قبيح بودن استفاده از موزيک در هيأت هاي مذهبي تأکيد کرده بودند.
محسن محمدي از جمله شبيه‌خواناني است که سال‌هاست در اين زمينه فعاليت کرده است. وي تأکيد دارد در سال‌هاي گذشته شرايط اقتصادي و به ويژه هزينه‌هاي مربوط به موزيک و اکو (دستگاه پخش صدا) شرايطي ايجاد کرده که به تدريج رونق کار شبيه‌خواني کمتر و کمتر شده است.
وي در اين باره تأکيد دارد که اکنون بانيان هيأت‌ها و تکايا در موارد متعدد از پس هزينه‌هاي چند 10 ميليوني موزيک و اکو برنيامده و علاقه‌اي براي پرداخت به اين بخش نشان نمي‌دهند.
اين شبيه‌خوان در عين حال اظهار کرد: سال گذشته ما تنها براي يک چادر، موزيک و اکو بالغ بر 12 ميليون و 400 هزار تومان هزينه کرديم اما در سال جاري هزينه‌ها از اين هم بالاتر رفته و امکان اجراي 10 روزه تعزيه براي بسياري از گروه‌ها وجود ندارد.
محمدي همچنين عنوان کرد: اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که در گذشته علاوه بر 10 روز اول ماه محرم در ساير مناسبت‌هاي مذهبي نيز گروه‌هاي مختلف به اجراي تعزيه مي‌پرداختند.
وي با تأکيد بر اين که در حال حاضر يک شيپورزن براي همکاري با هيأت‌ها رقمي معادل 7 ميليون تومان طلب مي‌کند، گفت: استدلال بسياري از افراد آن است که از اين راه زندگي مي‌گذرانند؛ در حالي که اين افراد شغل ثابت دارند.
اين تعزيه‌خوان در ادامه صحبت‌هاي خود به خوانندگاني که در برخي از تکايا به نوحه‌خواني مي پردازند، اشاره کرد و گفت: حتي در برخي موارد نوحه‌خوان‌هايي که حرفه‌اي‌تر هستند، مبالغ چنداني بابت خواندن نوحه در هيأت‌ها طلب مي‌کنند.
محمدي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به برخي ديگر از هزينه‌هايي که براي هيأت‌ها و تکايا وجود دارد، گفت: امسال ما تنها براي تعمير زره‌هاي خود حدود 350 هزار تومان پرداخت کرديم اما البته زره‌هايي هم در بازار وجود دارد که جنس آنها به هيچ عنوان مرغوب نبوده و شايد اگر يک بار آنها را بر تن کنيم، دانه‌هاي آنها از جا کنده خواهد شد. براي اين نوع زره‌ها نيز قيمتي حدود 240 هزار تومان تعيين شده است.
محمدي ادامه داد: سال گذشته يکي از افرادي که براي ما به اجراي موزيک مي‌پرداخت، بابت هر روز 450 هزار تومان دستمزد مي‌گرفت اما امسال همين شخص تأکيد دارد که براي اجراي موسيقي در دسته‌هاي عزاداري روزانه 700 هزار تومان خواهد گرفت که براي ما پرداخت چنين هزينه‌هايي دشوار است. از سوي ديگر، افرادي که به اجراي موسيقي مي‌پردازند، در اين روزها چنان فعال هستند که از مدت ها قبل برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده و اکنون فرصتي ندارند و بر همين اساس، در سال جاري اجراي يک مراسم شبيه‌خواني براي ما حدود 20 ميليون تومان هزينه به همراه دارد.
اما مروري بر قيمت‌هاي بازار نيز گوياي آن است که در حوزه موسيقي و موزيک که از سال هاي گذشته در تکايا رونق گرفته، هزينه‌هاي سنگيني وجود دارد. به عنوان مثال، در ايام محرم و صفر هر سال هيأت‌هاي زيادي سيستم‌هاي صوتي خود را افزايش مي دهند که اين سيستم‌ها عبارتند از اکو، باند، ميکسر، دايناکورد، ميکروفن‌هاي معمولي و بي‌سيم، موتور برق و سيستم‌هاي وايرلسي که روي چرخ‌ها سوار مي‌شوند و از سيم استفاده نمي‌کنند. از سوي ديگر، در هيأت‌ها ريتم‌هاي زنجيرزني نيز به کار مي‌رود که شامل طبل، سنج و دهل بوده که در سال‌هاي جديد به آنها دمان و پرکاشن هم اضافه شده است.
بدين ترتيب هزينه‌هاي نصب و راه‌اندازي يک دستگاه صدابرداري در هيأت‌هاي عزاداري و زنجيرزني به شرط استفاده از باندهاي ايراني از جفتي سه ميليون تا شش ميليون تومان خواهد بود که اين هزينه‌ها در صورت استفاده از باندهاي خارجي به جفتي پنج تا 14 ميليون تومان نيز مي‌رسد. از سوي ديگر، دستگاه ميکسر يا همان دايناکورد که کار تنظيم صدا را بر عهده دارد، قيمت‌هاي مختلفي داشته و در حال حاضر کمترين هزينه براي خريد يک ميکسر حدود چهار ميليون تومان است که البته اين مدل ارزان‌ترين ميکسرها به شمار رفته و مدل‌هاي بالاتر از آن، به ترتيب از 12 تا 40 ميليون تومان‌ قيمت دارند. بر اساس برخي مشاهدات، سيستم موزيک و ريتم هيأت‌ها که شامل طبل مي‌شود، قيمتي حدود 300 تا يک ميليون و 500 هزار تومان داشته و براي دهل نيز از 150 هزار تومان تا يک ميليون و 200 تومان هزينه مي‌شود. همچنين سنج از 50 هزار تومان تا يک ميليون تومان قيمت داشته و براي پرکاشن هزينه‌هايي از 700 هزار تومان تا 6 ميليون تومان در نظر گرفته مي‌شود.
همچنين براي استفاده از سيستم وايرلس بايد يک فرستنده و يک گيرنده صدا نصب شود که براي هر چرخ داخل دسته‌ها هزينه‌اي حدود 1.5 تا 2 ميليون تومان نياز است. ميکروفون‌هاي بي‌سيم و نسل جديد قيمت‌هايي از 400 هزار تومان تا 5 ميلون تومان داشته و براي هر چرخ حامل سيستم برقي که در ميان دسته‌ها حرکت مي‌کند، حدود دو تا سه موتور برق نياز است که هزينه هر موتور برق از 5 تا 12 ميليون تومان براي سيستم‌هاي کارکرده و 14 تا 25 ميليون تومان براي سيستم‌هاي نو محسوب مي‌شود.
اما درآمدزايي‌هاي صورت گرفته در ماه محرم به اين موارد خلاصه نشده و طبق مشاهدات، حتي افرادي که براي ذبح قرباني اقدام مي کنند، هزينه‌اي بالغ بر 25 هزار تومان براي ذبح يک گوسفند دريافت مي‌کنند.


منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد