آخرین اخبار

10 اشتباه در زندگي که جلوي شاد بودن تان را مي گيرد شادکامي و موفقيت

10 اشتباه در زندگي که جلوي شاد بودن تان را مي گيرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين موارد نمي گذارد در زندگي تان شاد باشيد

حتما شما هم مثل من شگفت زده خواهيد شد اگر بدانيد روش زندگي‌ روزمره چه ارتباطي با سلامتي و شادي و لذت‌هايي که مي‌بريم دارد. شما هر روز انتخاب‌هايي مي‌کنيد و تصميم‌هايي مي‌گيريد، برخي از اين انتخاب‌ها که ظاهرا کاملا نامرتبط با سلامتي و شادي‌تان هستند، در واقع تاثير چشمگير و بزرگي بر روح و جسم‌تان مي‌گذارند.

نداشتن ارتباط‌هاي عميق و معنا دار (مانند ازدواج، دوستان صميمي و حفظ روابط خانوادگي)

بيشتر تجربيات بشر، در ارتباط با ساير افراد شکل مي‌گيرد. ارتباط داشتن چيزي است که به ما ارزش و اعتبار داده و زندگي‌مان را معنا دار مي‌کند. مغز انسان براي ارتباط‌ها و تعاملات اجتماعي برنامه ريزي شده و به دنبالش هم مي‌گردد. آنهايي که مراودات اجتماعي خوب و محکمي دارند، سالم‌ترند و احتمال مرگ و ميرشان هم پايين‌تر است. ضمنا، تحقيقات علمي نشان داده با افزايش سن، افرادي که پيوندهاي اجتماعي محکم‌تري دارند، طول عمرشان هم بيشتر است. اينطور که يافته‌ها نشان داده، روابط دوستانه حتي با سرطان نيز مي‌تواند مبارزه کند.
فوايد روابط عميق، در ازدواج هم به خوبي جلوه مي‌کند؛ داشتن رابطه‌اي طولاني مدت، ريسک افسردگي، خود کشي و اعتياد به مواد مخدر را کاهش مي‌دهد. مطالعه‌اي که روي 6000 نفر صورت گرفت دريافت، ازدواج منجر به طول عمر مي‌شود، در حاليکه مجرد ماندن و هرگز ازدواج نکردن، يکي از عوامل مرگ زودرس است. روابط خانوادگي مستحکم، يکي از دلايل اصلي طول عمر زياد مردم ژاپن است. حال اين همه پژوهش‌ها و تحقيقات چه مي‌گويند؟ ارتباط و احساس تعلق داشتن، براي يک زندگي سالم و شاد، ضروريست. نوع بشر براي حفظ سلامت خود به روابط عميق نياز دارد.

تمام روز را نشسته‌ايد

شايد اين دليل شما را از جاي‌تان بلند کند! تحقيقات علمي نشان داده تمام روز را يک جا نشستن، تاثيرات مضري روي سلامتي‌تان دارد که فراتر از انتظار شماست. ساعت‌ها پاي تلويزيون نشستن، ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و مرگ را افزايش مي‌دهد، حتي اگر فعاليت بدني داشته باشيد! پس روشن است که پشت ميز کار نشستن هم براي‌تان خوب نيست. يافته‌ها و اطلاعات جمع آوري شده، از نمونه‌هاي کوچکي نيستند.

يادتان مي‌رود گاهي هم نفس عميق بکشيد

خيلي از افراد عاشق کلاس يوگا هستند چون تنها زماني است که مي‌توانند فقط بنشينند و نفس بکشند. تنفس عميق، غذايي لذيذ براي روح و روان است. از زماني که شما از خواب بيدار مي‌شويد تا وقتي که به رختخواب برويد، تا به حال شده که 15 دقيقه فقط بنشينيد و نفس بکشيد؟ اگر اين کار را نمي‌کنيد، ظلم بزرگي به خودتان است؛ زيرا فوايدي که مديتيشن و خود آگاهي براي شما دارد، شگفت انگيز و غيرقابل چشم پوشي است. مديتيشن، استرس و اضطراب را کاهش مي‌دهد، کيفيت زندگي‌تان را بالا مي‌برد و سيستم ايمني‌تان را تقويت مي‌کند. علم مي‌گويد: ده اشتباهي که جلوي شادي و سلامتي شما را مي‌گيرد

عضو هيچ انجمن و گروهي نيستيد

شواهد و پژوهش‌هاي فراواني وجود دارد که ثابت کرده، فعاليت‌هاي معنوي و تعلق داشتن به انجمن‌هاي حمايت‌گر، تاثيرات فوق‌العاده مثبتي بر سلامت روح و جسم دارد. فرقي نمي‌کند عضو يک انجمن مذهبي باشيد يا يک گروه حامي و فعال اجتماعي؛ امتيازاتي که اين گونه فعاليت‌ها براي شما دارد، تفاوت‌هاي بزرگي در زندگي‌تان ايجاد مي‌کند.
مثلا حتما شما هم افرادي را ديده‌ايد که ايمان محکمي دارند و معمولا به خوبي و با اراده‌اي محکم مي‌توانند بر نگراني‌ها و چالش‌هاي زندگي‌شان غلبه کنند و کمتر دچار استرس‌هاي دست و پاگير مي‌شوند. گروه‌هاي معنوي، منبعي از دوستي و ارتباط‌هاي با ارزش هستند که براي شادي و سلامتي بسيار مفيدند.
حتي اگر فکر مي‌کنيد آدم ِ چندان مذهبي نيستيد، طبق يافته‌هاي تحقيقاتي، کافيست حسي از تعلق و ارتباط موثر را با عضويت در ساير گروه‌ها تجربه کنيد. در ميان اين گروه‌ها مي‌توانيد عقايد و نگرش‌هاي خود را با ديگران به اشتراک بگذاريد و از افکار آنها نيز باخبر شويد، خواهيد ديد نسبت به آنهايي که حامي خاصي ندارند، چقدر شادتر و سالم‌تر خواهيد بود.

توانمندي‌هاي خلاقانه‌ي خود را ناديده مي‌گيريد

نشان دادن خلاقيت‌ها و ابتکارهايي که داريد، ريسک بيماري را کاهش داده و سلامت و تندرستي‌تان را تقويت مي‌کند. مثلا طبق تحقيقاتي که در دانشگاه هاروارد انجام شد، هنر براي کاهش اضطراب و استرس سودمند است، هيجانات مثبت را بيشتر مي‌کند و احتمال افسردگي را کم مي‌کند. در آزمايش ديگري که انجام شد، نوشتن ِ خلاقانه، واکنش سيستم ايمني بدن نسبت به HIV را تقويت کرده بود.

تمام روز را در خانه سپري مي‌کنيد

کشف دنياي اطراف، چه از طريق مسافرت به دوردست‌ها و چه قدم زدن در جنگل يا کوهنوردي، طيف گسترده‌اي از فوايد جسمي و روحي را نصيب‌تان مي‌کند. مخصوصا قرار گرفتن در معرض روشنايي آفتاب، بر خلاف تاثيرات منفي نورهاي مصنوعي، روح و روان‌تان را تازه مي‌کند. دانشمندان دريافتند طبيعت گردي و گشت و گذار در جنگل و بيان و صحرا و ...، مي‌تواند به کاهش وزن، افزايش اعتماد بنفس در بيماران روحي و حتي کاهش ارتکاب جرايم جنسي کمک کند؛ به اين شيوه‌ي درماني Adventure Therapy يا ماجراجويي درماني گفته مي‌شود. مضمون اصلي موجود در تمام اين مطالعات اين است که، کشف دنياي بيرون و وقت گذراندن در طبيعت مي‌تواند اعتماد به نفس را بالا برده و باوري که نسبت به خود داريد را تقويت کرده و در نتيجه توانايي‌تان براي تعاملات با ديگران هم بيشتر شود.

به جاي اينکه وقت‌تان را موثر سپري کنيد، تلف مي‌کنيد

ارزش وقت را دانستن و موثر سپري کردن آن، بخشي ضروري از يک زندگي شاد و سالم و معني دار است. ما بيشتر وقت‌مان را صرف روزمرگي‌هايي مي‌کنيم که خودمان خلق‌شان نکرده‌ايم، براي فعاليت‌هاي بي‌کيفيت و کم ارزش، بيش از حد وقت مي‌گذاريم و عادت کرده‌ايم به يک جا نشستن، غذا خوردن، تماشا کردن و غرق اطلاعات غير ضروري شدن. در صورتي که بايد طبق افکار و ابتکارات خودمان، دست به خلق کارهايي بزنيم که معني بيشتري براي‌مان داشته باشد و حتي براي روزمرگي‌هاي ضروري‌مان نيز، ارزش‌هايي تعريف کنيم.
شما نمي‌توانيد مدت زماني را که روي اين سياره هستيد مشخص کنيد، اما مي‌توانيد کارهاي را که روي اين سياره انجام مي‌دهيد کنترل کنيد. لازم نيست کارهايي که مي‌کنيد خيلي سخت و بزرگ باشند. مثلا به جاي اينکه غذا را از بيرون بخريد، خودتان بپزيد، به جاي تماشاي بازي، خودتان بازي کنيد، گاهي به جاي خواندن، خودتان دست به قلم شويد. فقط کافيست هر روز، کارهاي کوچکي که بوي زندگي مي‌دهند انجام دهيد.

شغلي را داريد که علاقه‌اي به آن نداريد

حتما مي‌دانيد که خيلي کار کردن و درگير استرس‌هاي مداوم شغلي شدن چه ضرري براي‌تان دارد. شغل شما، به هر طريقي که استرس زيادي به شما بدهد، براي‌تان بد است؛ تنش‌هاي ناشي از مسئوليت‌هاي سنگين، ناسازگاري با مدير و مافوق، احساس بي‌ارزش تلقي شدن و عدم رضايت شغلي و حتي زمان‌هاي طولاني کار کردن، ريسک ابتلا به بيماري‌هاي عروق کرونري را، بدون در نظر گرفتن عوامل بيروني، افزايش مي‌دهد. چه کار بايد بکنيد؟ هيچ استراتژي واحدي وجود ندارد که براي همه مفيد باشد. خودتان با توجه به شرايط و امکانات و نگرشي که داريد بايد راهي براي کاهش استرس‌هاي حرفه‌اي‌تان پيدا کنيد.

تنهايي غذا مي‌خوريد

دکتر برايان وانسينک، نويسنده‌ي کتاب Mindless Eating در کتابش مي‌نويسد، وقتي افراد تنهايي غذا مي‌خورند، معمولا در خوردن زياده روي مي‌کنند. ضمنا، اگر تحت رژيم باشيد و تنهايي غذا بخوريد، احتمال اينکه به رژيم‌تان خيانت کنيد بيشتر است. تنهايي غذا خوردن، احتمال خوردن ِ سبزيجات ِ بيشتر و غذاي سالم را کاهش مي‌دهد. به نظر مي‌‌رسد وقتي تنهايي غذا مي خوريم، اهميت کمتري به سلامت تغذيه‌مان مي‌دهيم تا زماني که با فرد يا افراد ديگري غذا مي‌خوريم.

فکر مي‌کنيد لياقت سلامتي و شادي و عشق را نداريد

تنها يک چيز است که بين آنهايي که خودشان را واقعا دوست دارند و آنهايي که هنوز عشق به خود را باور نکرده‌اند وجود دارد و آنهم اين است که باور دارند «لياقت» دوست داشتن خودشان را دارند. اگر اجازه دهيد ترس يا آسيب پذيري‌تان و يا احساس خجالتي که داريد، مانع نشان دادن خود ِ حقيقي‌تان شود، پس نمي‌توانيد با ديگران ارتباط خوبي داشته باشيد. اگر مي‌خواهيد از ترس‌هاي‌تان عبور کنيد، به قضاوت‌ها اهميت ندهيد و زندگي سالم‌تر و شادتري داشته باشيد، پس مجبوريد اول به خودتان اين اجازه را بدهيد که باور کنيد ارزشمند هستيد.
داشتن يک زندگي سالم، خيلي فراتر از پايبندي به ورزش و تغذيه‌ي سالم است. موارد گفته شده را فراموش نکنيد زيرا نقش مهمي در سلامتي و شادي شما دارند. بيشتر اوقات چيزي که بدن ما براي التيام نياز دارد، رژيم غذايي بهتر و يا برنامه‌ي تمريني جديد نيست، بلکه گاهي واقعا لازم است اشتباهاتي که گفته شد را مرتکب نشويد تا شادي و سلامتي، بدون اينکه حتي مستقيما تصميمي بگيريد، وارد زندگي‌تان شود.


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد