بزرگنمايي:
چه خبر - بدفروش ترين ماشين ها در بازار
باوجوداينکه بازار خودرويي ايران به نسبت ساير بازارهاي خودرويي به دليل تحريمها و سياستهاي واردات، بازار خلوتي است، اما کماکان به دليل ورود طيف وسيعي از محصولات شرکتهاي مجاز به ايران، بازار نسبتاً پويايي را شاهد هستيم.
افزايش چالشهاي مربوط به خريد و فروش خودرو، با توجه به افزايش تنوع خودروها افزايش مييابد. در ادامه نيز بايد اشاره کرد به طبع اين افزايش حجم بازار، عوامل تأثيرگذار بر فروش خودرو نيز دستخوش تغيير قرار ميگيرد. يکي از تأثيرگذارترين عوامل انتخاب در خريد خودرو، سهولت خودرو در هنگام فروش است که متأسفانه از ديد حجم بسيار زيادي از خريداران دور است. شکي نيست که خريدار امروز، فروشنده فردا است و اين موضوع که بتوان خودرو خريداريشده را با سهولت بيشتر و طبيعتاً قيمت مناسب و اصطلاحاً سر قيمت به فروش رساند، ميتواند عامل بسيار مؤثري در انتخاب خودرو باشد.
در اين مقاله 4 خودرو بد فروش در محدوده قيمتي بين 30تا 50 ميليون تومان معرفي ميشود. البته گفتني است که حتي خودروهاي معرفيشده نيز در بازه زمان، خريداري ميشوند، اما توان چانهزني فروشنده بسيار پايينتر از ساير خودروهاي خوش فروش است و شايد نتوان آن را به قيمت به فروش رساند:
سرير: سرير، يکي از اعضاي خانواده سمند، با نگاه توليد يک خودروي نسبتاً تشريفاتي، توسط شرکت ايرانخودرو در سال 83 آغاز به توليد شد. اين خودرو از نظر ظاهر، شباهت زيادي به خودرو سمند ال ايکس دارد و اين موضوع بديهي کاملاً بديهي است، زيرا سيستم شاسي بندي و اصول طراحي همه خودروهاي خانواده سمند يکسان است. در خودرو سمند سرير، براي افزايش آسايش و راحتي سرنشينان، در حدود 30 سانتيمتر بين درب جلو و عقب، افزودهشده است که البته ظاهر نهچندان مناسبي را به اين خودرو داده است.
از طرفي بايد پرسيد که با توجه به سطح کيفي توليد محصولات ايرانخودرو و البته سطوح دانشي طراحان اين خودروها، آيا شاسي اين خودرو تحمل اين وزن بيشتر و طول بيشتر را خواهد داشت يا خير! سمند سرير يکي از خودروها بد فروش بازار است و توليد سال 88، 89 و 90 اين خودرو به ترتيب 25.5، 27 و 28 ميليون قيمتگذاري شدهاند. البته اين قيمت سرير نسبت به قيمت سمند ال ايکس، در حدود 6 ميليون تومان گرانتر است که شايد يکي از دلايل سختي فروش همين موضوع باشد.
J3 کرمان موتور: خودروي J3 که از کارخانه جک مهمان پارکينگهاي ايرانيان شده است، با نام مستعار توجوي بهعنوان جايگزيني براي خودروي فولکسواگن گل معرفي شد که البته نتوانست جايگاه مناسب گل را در اذهان پر کند. اين خودرو در سال 1391 وارد بازار ايران شد و در همان ابتدا در فهرست خودروهاي بد فروش قرار گرفت. توليد سال 94 اين خودرو در حدود 27.4 ميليون قيمت دارد.
پارس ELX: پژو پارس که در ابتدا بانام پرشيا وارد بازار شد، بهنوعي تغييريافته پژو 405 است که تا حدي ظاهر پير آن را براي هوادارانش منطقيتر کرد، بااينوجود، اين خودرو نيز در رده خودروهاي بد فروش قرار ميگيرد. شايد يکي از دلايل اين اتفاق، مصرف بالا و همچنين افت کيفي زياد يا اصطلاحاً استهلاک زياد اين خودرو باشد. مدل 94 معمولي اين خودرو را ميتوان با حدود 31 ميليون تومان تهيه کرد.
206 تيپ 1: 206 با ظاهري جوانپسند، مخاطبان فراواني دارد بااينحال تيپ 1 آن جزء خودروهاي بد فروش قرار دارد و عمر بالاي اين خودرو و همچنين نداشتن کيسه هوا دو عامل اصلي براي بد فروش بودن است. در کل تعداد اين خودرو در بازار بسيار کم و محدود است و متوسط قيمتي اين خودروها 10 ميليون تومان تخمين زده ميشود.
منبع: jamejamonline.ir