آخرین اخبار

پشت پرده غذاهاي 5 هزار توماني اجتماعي

پشت پرده غذاهاي 5 هزار توماني

  بزرگنمايي:

چه خبر - استقبال مردم از غذاهاي 5 هزار توماني

محدوده ميدان انقلاب از جمله مناطق شلوغ و پر رفت و آمد تهران به شمار مي آيد؛ وجود کتابفروشي ها و دانشگاه تهران موجب شده است تا همواره گروه زيادي از جوانان و دانشجويان نيز به شمار جمعيت اين محدوده بيافزايند؛ به همين علت ميدان انقلاب را يکي از پر ازدحام ترين نقاط کلان شهر تهران مي نامند.
 
با اين تفاسير نمي توان از سودجويي هاي برخي از گردانندگان مراکز تهيه غذا غافل ماند؛ اين موضوع نه تنها در ايران که در ساير نقاط دنيا نيز وجود دارد اما چشم هاي ناظران است که مي تواند تا حدودي شرايط سودجويي را کنترل کند.
 
گشت مشترک تعزيرات به همراه نمايندگان دستگاه هاي نظارتي همواره بازديدهايي از مراکز مختلف خدمات و عرضه محصولات دارد و امروز(سه شنبه) در بازديد سرزده، محدود ميدان انقلاب براي بازرسي بهداشتي و صنفي را برگزيد تا به کم و کيف عرضه غذا در اين واحدهاي صنفي پي برد.

يک سوال مهم براي ماموران گشت
 
سوالي مهم براي ماموران گشت مطرح بود و آن اينکه چرا در محدوده انقلاب مانند برخي نقاط پر رفت و آمد تهران، آشپزخانه ها، مراکز تهيه غذا و رستوران هايي ديده مي شود که غذاهايي همچون جوجه کباب و کباب را به قيمت هاي بسيار پايين عرضه مي کنند و معمولا در ساعات صرف ناهار و شام مشتريان زيادي دارند؟
 
قيمت هايي که با يک حساب سرانگشتي همه را متعجب مي کند و شايد مشتريان نيز بارها از صاحب و فروشنده غذا، علت ارزان بودن را جويا مي شوند و آنان نيز در جواب، حاشيه سود پايين و تعداد فروش بالا را علت ارزاني بيان مي کنند.
 
در برخي از اين واحدهاي صنفي، چلو جوجه 170 گرمي به قيمت پنج هزار و 500 تومان به فروش مي رسد! که زيرقيمت اتحاديه و نرخ متعارف است.
 
حال اين پرسش مطرح مي شود که آيا اين مراکز واقعا به خاطر فروش بالاتر، اينگونه قيمت شکني مي کنند يا از کيفيت غذا مي کاهند؟ فاجعه آنجاست که با بي توجهي به کيفيت و بهداشت، سلامتي مردم را به خطر مي اندازند.
 
اين در حالي است که رسول توحيدلو، بازرس اصناف در گشت مشترک تعزيرات در اين خصوص به خبرنگار ايرنا اظهار مي کند: قيمت اتحاديه چلوجوجه و چلوکباب با توجه به کيفيت مواد اوليه و وزن، متفاوت است اما به طور متوسط قيمت هر پرس چلوجوجه کباب 12 تا 13 هزار تومان و چلوکباب کوبيده حدودا 14 تا 15 هزار تومان است.

گزارش گشت تعزيرات از 4 واحد صنفي تهيه خوراک
 
گشت تعزيرات امروز در مجموع از چهار آشپزخانه بازديد کرد که تقريبا موارد تخلف صنفي و بهداشتي مشابهي داشتند.
ماموران گشت مشترک در اين گشت با کباب ها و جوجه کباب هايي مواجه شدند که در يخچال هاي بسيار کثيف و با شرايط و وضعيت بسيار نامطلوب نگهداري مي شدند؛ رنگ و بوي اين کباب ها و جوجه کباب ها آنقدر نامطلوب و مشمئزکننده بود که همه حاضران جلوي بيني خود را گرفته بودند.
 
محمد نيازي نماينده سازمان دامپزشکي در اين بازرسي به خبرنگار ايرنا گفت: گوشت هاي واحد صنفي ياد شده فاقد مشخصات است و معلوم نيست که چه زماني و از کجا تهيه شده است چون صاحب اين واحد صنفي از ارائه فاکتور خودداري مي کند همچنين براساس ظاهر و بوي نامطلوب به نظر مي رسد که گوشت ها فاسد هم باشد بنابراين گوشت ها فاقد مصرف انساني است و بايد معدوم شود.
 
در اين بازديد، در يکي از اين آشپزخانه ها گوشت هاي مرغ در يخچالي که به گفته صاحب مغازه خراب شده است و از ديروز منتظر تعميرکار هستند، نگهداري مي شد، وضعيت اين يخچال اسف بار بود.
 
نماينده دامپزشکي تيم گشت مشترک تعزيرات در اين خصوص به خبرنگار ايرنا اظهار کرد: حوضچه خون در يخچال تشکيل شده است که واقعا مشمئزکننده و تهوع آور است ؛ آنقدر که بوي نامطبوع آن در فضا پخش شده است .
 
وي افزود: با توجه به اينکه مرغ هاي داخل يخچال اين واحد صنفي داراي تاريخ مصرف است و تاريخ امروز روي بسته ها درج شده است، اما شرايط نگهداري و يخچال مناسب نيست بنابراين دستور مصرف سريع داده مي شود چرا که مرغ تازه تنها 72 ساعت در يخچال قابل نگهداري است.
 
فاطمه عدلي کارشناس بهداشت در اين بازديد به خبرنگار ايرنا گفت: شرايط ظاهري، ظروف نگهداري غذا و همچنين يخچال و فريزر اين واحد صنفي فاقد شرايط نگهداري مطلوب است به طوري که درجه حرارت يخچال 14 درجه سانتي گراد بالاي صفر است اين درحاليست که دماي يخچال بايد بين صفر تا چهار درجه سانتي گراد باشد همچنين دماي فريزر بايد 18 تا 24 درجه سانتي گراد زير صفر باشد که در اين واحد صنفي هفت درجه سانتي گراد زير صفر است.
 
وي اظهار کرد: در مورد بار ميکروبي و آلودگي مواد غذايي نياز به نمونه برداري و آزمايشات دقيق است اما با توجه به ظاهر مواد غذايي، بوي نامطبوع يخچال و فريزر، اين واحد صنفي اخطار بحراني دريافت مي کند و ظرف 48 ساعت آينده پلمب مي شود.

برخي وجوه مشترک اين مراکز
 
« خورشت هاي آماده اي که در ظرف هاي کثيف به صورت يخ زده و قنديل بسته در يخچال قرار دارند»، «وجود غذاهاي بدون در، داخل يخچال» و «بطري هاي حاوي رنگ غذا که به جاي زعفران و با عنوان برنج زعفراني و جوجه کباب و کباب لقمه زعفراني به خورد مردم داده مي شود» از جمله وجوه مشترکي يخچال هاي اين مراکز است.
 
بهمن حسن بيگي، قاضي تعزيرات و رئيس گشت هاي مشترک تعزيرات در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اين موارد، تخلف بهداشتي و تقلب در کسب محسوب مي شود و در چارچوب نظام صنفي و قانون تعزيرات بايد برخورد قانوني با متخلفان صورت گيرد.

سرويس بهداشتي بدون روشويي کنار آشپزخانه
 
در يکي از اين بازديد ها، متاسفانه کنار آشپزخانه، سرويس بهداشتي قرارداشت که اصلا روشويي در آن تعبيه نشده بود! که به گفته نماينده بهداشت بار ميکروبي و آلودگي داشت.
اين، فقط تنها مشکل واحد صنفي ياد شده نبود بلکه غذاها به جاي اينکه روزانه طبخ شود به مقدار
زيادي از قبل تهيه شده بود و در يخچال نگهداري مي شد تا به سفارش مشتري گرم شود.
 
در اين خصوص، فاطمه عدلي نماينده بهداشت به خبرنگار ايرنا گفت: خورشت ها و غذاهاي رستوران ها و آشپزخانه ها بايد به صورت روزانه و تازه تهيه شود؛ غذاي پخته شده به صورت منجمد نبايد در يخچال نگهداري شود چراکه زمان مصرف بايد يخ زدايي شود و اين مساله بار ميکروبي و احتمال آلودگي غذا را بالا مي برد.
 
عدلي همچنين اضافه کرد: اين واحد صنفي به جاي زعفران از رنگ غذا استفاده مي کند و با توجه به اينکه استفاده از رنگ هاي غذا در تهيه مواد غذايي از سوي بهداشت و درمان ممنوع اعلام شده است و تنها مراکز صنعتي با حضور مسئول فني مجازبه استفاده رنگ هستند بنابراين جزو نواقص بحراني به حساب مي آيد و اين واحد صنفي از سوي بهداشت و درمان اخطار 48 پلمب مي گيرد.

گرفتگي راه فاضلاب يکي از آشپزخانه ها
 
همچنين راه فاضلاب يکي از آشپزخانه ها گرفته بود و البته همسايگان هم شاکي بودند که وضعيت بسيار نامناسب راه آب باعث تجمع سوسک و موش و موجب اذيت و آزار همسايگان است ضمن اينکه بوي نامطلوب فاضلاب هم آزار دهنده است.
 
کنار اين آشپزخانه ، فست فود فروشي هم قرار داشت که ماموران از آن هم بازديد کردند . در اين مغازه ، پيتزاي کوچک يک نفره با نوشابه را پنج هزار تومان عرضه مي کردند.
بازديد از آشپزخانه پيتزافروشي بسيار سخت بود چراکه با يک بالابر يک نفره اعضاي تيم گشت تعزيرات به زيرزمين رفتند که نه تنها دماي آشپزخانه بسيار بالا و نفس گير بود که مواد غذايي نيز در همان شرايط ، نگاهداري مي شد.
 
خوراک بندري آماده و سس هاي دست ساز در ظرف هاي نامناسب قرار داشتند و کاملا مشخص بود که قابل مصرف نيست اما صاحب مغازه مي گفت که اينها را صبح براي مصرف روز تهيه کرده است و وجود سوسيس کالباس هاي يخ زده فاقد مشخصات هم نشان مي داد که به صورت فله اي خريداري شده اند.

مردم ، باز هم داشتند غذا مي خريدند!
 
بر اساس اين گزارش در پايان اين بازديد مقدار قابل توجهي گوشت، سيخ هاي کباب و جوجه کباب آماده، سوسيس و کالباس يخ زده فاقد درج هرگونه اطلاعات توليدي، ماهي هاي فاسد، سس هاي يخ زده و تاريخ مصرف گذشته، خورشت هاي آماده يخ زده، فست فودهاي آماده و آبليموهاي بدون تاريخ مصرف و توليد با حضور نمايندگان دستگاه هاي نظارتي و جلوي در اين واحدهاي صنفي مقابل چشم مردم معدوم شد.
 
نکته قابل توجه اين بود که باوجود حضور نمايندگان دستگاه هاي نظارتي و بازديد اين واحدهاي صنفي اما همچنان مردم در حال خريد غذا بودند و علت انتخاب خود را در وهله نخست، قيمت پايين اين آشپزخانه ها عنوان مي کردند!
 
به نظر مي رسد علاوه بر بار مسئوليت و نظارت دستگاه هاي نظارتي که مسئوليت رسيدگي به سلامت و امنيت مردم را برعهده دارند، آموزش و اطلاع رساني شهروندان نيز بسيار حائز اهميت است.

خلاء هاي قانوني و عدم بازدارندگي جرايم پيش بيني شده
 
رئيس گشت هاي مشترک تعزيرات در اين بازديد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: مردم امکان
بازديد از آشپزخانه هاي رستوران ها را ندارند و اين وظيفه دستگاه هاي نظارتي است تا با دقت نظر و حساسيت بالا نسبت به امنيت و سلامت مردم، اقدامات لازم نظارتي را انجام دهند.
 
بهمن حسن بيگي اظهار کرد: متاسفانه به دليل خلاء هاي قانوني و عدم بازدارندگي جرايم پيش بيني شده در قانون، امکان ارتکاب و تکرار تخلف بيشتر مي شود و اين روند نياز به بازنگري و اصلاح دارد.
 
حسن بيگي يادآور شد: شهروندان مي توانند از طريق سامانه 135 سازمان تعزيرات حکومتي و يا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را براي رسيدگي اعلام کنند تا گشت هاي مشترک تعزيرات حکومتي به همراه دستگاه هاي نظارتي در اسرع وقت و به صورت سرزده به تخلفات و شکايات رسيدگي داشته باشند.

 



منبع: ايرنا

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد