آخرین اخبار

تمام حاشيه هاي پيش فروش پژو 2008 ماشين

تمام حاشيه هاي پيش فروش پژو 2008

  بزرگنمايي:

چه خبر - ريشه اصلي حواشي پيش فروش پژو 2008 کجاست؟

پيش‌فروش اولين خودرو پسابرجامي کشور در حالي درگير حواشي بسياري شد که ريشه اصلي اين حاشيه‌ها، نامشخص بودن قيمت بود.

هرچند عدم‌اعلام قيمت قطعي خودروهاي پيش‌فروشي مسبوق به سابقه است، با اين حال مشتريان حساسيت زيادي‌روي آن داشته و برايشان بسيار مهم است که بدانند خودرو ثبت‌نامي با چه قيمتي به دست‌شان مي‌رسد. اين در شرايطي است که خودروسازان قصد دارند به‌تدريج ساير محصولات جديد خود را نيز پيش‌فروش و روانه بازار کنند و طبعا اگر قرار به تکرار تجربه فعلي باشد، حجم نارضايتي در اين مورد بالاتر خواهد رفت.

مشتريان ايراني حق خود مي‌دانند که مانند همه جاي دنيا، از قيمت نهايي خودرو پيش خريد کرده‌شان مطلع باشند؛ بنابراين خودروسازان داخلي نيز طبعا بايد به اين مطالبه بحق احترام بگذارند. بدون شک اگر خودروسازان کشور از تجربه پيش‌فروش اولين خودرو پسابرجامي درس گرفته و در پيش‌فروش‌هاي بعدي، قيمت قطعي را اعلام کنند، اين موضوع هم رضايت مشتريان را در پي خواهد داشت و هم از جنبه استقبال عمومي و جذب نقدينگي، به نفع خود آنها نيز خواهد بود.

قوانين حقوقي در مورد قيمت پژو 2008 /ثمن معامله بايد مشخص باشد

در روزهاي گذشته شرکت بزرگ خودروساز اقدام به پيش فروش بيش از 16 هزار دستگاه از محصول مشترک خود با شرکت پژو فرانسه کرد. اين خودرو که از سال گذشته رونمايي شده بود، با مشخصات فني مناسب در کلاس قيمتي 50 تا 100 ميليون تومان معرفي شد. البته از روز نخست تمام کساني که درباره اين خودرو اظهار نظر کردند از اعلام قيمت دقيق آن به نوعي طفره رفتند.

گرچه پيش از اين هم قميت نهايي يک خودرو به روز معامله نهايي و شرايط نرخ ارز و قيمت تمام شده تا آنروز موکول شده بود اما در موارد قبلي قيمت اوليه مشخص شده و مابه التفاوت آن در زمان معامله قطعي از مشتري دريافت مي شد اما در مورد پژو 2008 گمانه زني در مورد قيمت نهايي از 75 ميليون آغاز و در نهايت به 120 ميليون تومان ختم مي شود.

اين فاصله 45 ميليون توماني بين قيمت احتمالي اين خودرو تنها به نفع دلالان و بازار سياه تمام مي شود و در نهايت مصرف کننده واقعي است که از اين نامعلوم بودن قيمت خودرو متضرر خواهد شد.

وزير صنعت: قيمت 2008 هنوز مشخص نشده است

بالاترين‌ مقام دولتي که در خصوص قيمت اين خودرو اظهار نظر کرده وزير صنعت،‌معدن و تجارت است که دو روز پيش در نشست خبري خود با قاطعيت اعلام کرد هيچ قيمتي هنوز براي اين خودرو مشخص نشده است.

وي در اين نشست خبري گفت: قيمت نهايي اين خودرو هنوز به طور قطع مشخص نيست و دريافت 60 ميليون تومان به‌عنوان وديعه طي فرآيند پيش‌فروش، به معناي دريافت 50 درصد قيمت نهايي اين خودرو نيست.

نعمت زاده در خصوص قيمت نهايي پژو ٢٠٠٨ گفت: مبلغي به صورت رسمي اعلام نشده و تنها پيش پرداخت آن که ٦٠ ميليون است قطعي شده و اين به معني قيمت ١٢٠ ميليوني نيست، با توجه به اينکه خط توليد آن ٢ ماه پيش افتتاح شد، با افزايش توليد اين خودرو شاهد کاهش قيمت خواهيم بود و به دنبال قيمت هاي کاذب و مصنوعي نيستيم.

مديرعامل ايران خودرو: قيمت خودرو 2008 هنوز قطعي نيست

از سوي ديگر هاشم يکه زارع مديرعامل شرکت ايران خودرو قيمت پژو 2008 را بين 90 تا 100 ميليون تومان اعلام کرد. اين در حالي است که قبل از آن به طور غير رسمي قيمت هايي بين 75 تا 90 ميليون تومان براي مدل هاي دنده دستي و دنده اتوماتيک اين خودرو شنيده مي شد.

يکه زارع بدون اعلام قيمت نهايي اين خودرو شايعات مربوط به قيمت 70 ميليون توماني آن را رد کرد و افزود: اگرچه قيمت قطعي اين خودرو اعلام نشده اما قيمت آن بين 90 تا 100 ميليون تومان خواهد بود که در مراسم رونمايي رسمي از اين خودرو قيمت و قطعي و شرايط فروش اين خودرو را به اطلاع مردم خواهيم رساند.


سازمان حمايت از مصرف کنندگان: قيمت نقدي فروش خودرو مشخص نشده است

يکي ديگر از کساني که در مورد قيمت نهايي اين خودروي پرحاشيه اظهار نظر کرد سازمان حمايت از مصرف کنندگان بود.

شهرام ميرآخورلو، معاون بازرسي سازمان حمايت در مورد ابهامات فروش پژو 2008 گفته که براساس آئين نامه پيش فروش خودرو، وديعه دريافتي هنگام پيش فروش حداکثر 50 درصد قيمت خودرو تعيين شده است، اما چون قيمت فروش نقدي آن مشخص نشده ،پيش بيني مي شود اين خودرو با قيمت 120 ميليون تومان از خرداد سال آينده عرضه شود و به همين دليل با پيش فروش 60 ميليون توماني موافقت شد.

با وجود آنکه اين مقام دولتي از آيين نامه پيش فروش خودرو به عنوان مرجع قانوني دريافت وجه پيش فروش خودرو نام برد اما مشخص نيست چرا وزارت صنعت و ايران خودرو همچنان بر موضع خود مبني بر اينکه قيمت نهايي خودرو 120 ميليون تومان نيست پافشاري کرده و از طرفي هيچ توضيحي در خصوص چرايي دريافت 60 ميليون تومان در پيش فروش ارائه نمي‌دهند.

قوانين حقوقي و فقهي چه مي گويند؟

گرچه وزير صنعت از آيين نامه و يا قانون مشخصي براي دريافت 50 درصد از قميت خودرو در پيش فروش اظهار بي اطلاعي کرد، اما قطعا آنچه درتمام معاملات خريد و فروش کشور رايج و عرف است مشخص بودن «ثمن معامله» است.

بر اساس قوانين حقوقي حاکم بر تمام معاملات، طرفين هر معامله خريد و فروش که پيش فروش خودرو نيز در آن دسته از معاملات قرار دارد، بسته به اوضاع و احوال خاص مي­توانند شرايطي را در قرارداد پيش‌بيني کنند، ليکن از آنجايي که برخي از شروط قراردادي به ارکان اساسي معاملات يا مقتضاي عقد خلل وارد مي‌­نمايد، قانونگذار در ماده 232 به بعد قانون مدني احکامي را مقرّر داشته و برخي از شروط را باطل تلقّي نموده است.

ابراهيم شعاريان، دانشيار گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم اجتماعي دانشگاه تبريز در مقاله پژوهشي خود در اين خصوص نوشته است: در بسياري از قراردادهاي پيش فروش اموال، به علّت طولاني بودن زمان تهيه و توليد، ثمن معامله تعيين نمي­ شود و محاسبه آن به زمان آينده موکول مي­‌گردد. در پيش فروش آپارتمان‌ها و اتومبيل چنين شيوه‌اي رايج است و در برخي مواقع تعيين ثمن از سوي توليد کننده صورت مي‌­پذيرد و در عمل موجب نزاع مي‌شود. علاوه برآن طبق قاعده سنتي پذيرفته شده در فقه و قانون مدني ما ميزان ثمن بايد مقطوع و معين باشد و در غير اين صورت معامله باطل تلقّي خواهد شد.

بخش خصوصي در مورد اين معامله چه مي‌گويند؟

فريال مستوفي عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و رييس کميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عدم مشخص بودن قيمت خودرو پژو 2008 گفت: به نظر من اين مدل معامله درست نيست. به همين سادگي .

وي ادامه داد اصولا وقتي مي خواهيم کالايي را بفروشيم بايد خريدار را از قيمت نهايي آن مطلع کنيم و درست نيست مشتري را در ابهام بگذاريم.

وي با اشاره به ريسک پذيري در معاملات معدني گفت: ما در حوزه معدن با عنوان معاملات ريسکي اين موضوع را تجربه مي کنيم. در اين موارد سرمايه‌گذار با انتخاب يک پهنه مشخص اقدام به اکتشاف مي کند. ممکن است در اين اکتشاف سرمايه گذاري بالايي صورت گيرد اما در نهايت به نتيجه دلخواه نرسد. اين در مورد پهنه هاي نفتي و گازي هم صدق مي کند. اما در مورد فروش کالا من تابحال نديده ام بدون تعيين قيمت براي مشتري اقدام به فروش شود.

محمدرضا نجفي منش، عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران و عضو شوراي سياست‌گذاري خودرو در اين خصوص گفت: نامشخص بودن قيمت خودرو از نظر من پسنديده نيست اگرچه اين موضوع دراختيار ايران خودرو است و در شرايطي که نمي دانيم نرخ ارز فردا چه قيمتي خواهد بود نمي توان قيمت خودرو را تعيين کرد.

وي ادامه داد: اين موضوع به بنگاه و به خريدار ربط دارد. خريدار اگر قبول کند بدون مشخص بودن قيمت کالا، آن را بخرد مشکلي نيست. مي بينيم که در حالي که قيمت اين خودرو مشخص نيست در عرض نيم ساعت چه استقبالي از پيش فروش آن صورت گرفت.

وي در ادامه تاکيد کرد: در معامله بايد ثمن معامله مشخص باشد و منطقي تر اين است که قيمت مشخص و اعلام شود.




منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها