آخرین اخبار

8 نفراز افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهايي به دام افتادند اجتماعي

8 نفراز افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهايي به دام افتادند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازداشت افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهايي

بازار مکاره‌اي درست شد که در آن دسترنج يک‌ساله بلکه چند ساله بچه‌ها خريد و فروش مي‌شد، انگار نه انگار پاي حيثيت بزرگ‌ترين عائله دولت در ميان است. دستگاهي با بيش از يک ميليون کارمند و 13 ميليون دانش‌آموز قد و نيم‌قد که بايد آينده اين مملکت را بسازند. صداي خانواده‌ها بلند شد، مديران به ميدان آمدند و در آخر مشخص شد حرف‌هاي در گوشي و شايعات پر بيراه نبوده است، حالا مديران رسما قبول دارند حداقل در يکي دو درس مهم سوالات لو رفته و با سرنوشت دانش‌آموزان بازي شده است، آن هم در مقطعي که با حذف کنکور قرار بوده معدل بچه‌ها به عنوان عامل اصلي پذيرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي مورد توجه قرار بگيرد.

فروش سوالات با مبالغ 60 تا 200هزار تومان!

آنطور که خانواده‌ها و دانش‌آموزان معترض در تماس با رسانه‌ها مدعي هستند، شبکه‌هاي اجتماعي بويژه تلگرام و اينستاگرام پاتوق اصلي سوداگران سوالات امتحاني بوده و در اين کانال‌ها سوالات امتحاني با رد و بدل شدن مبالغي بين 60 تا بعضا 200 هزار تومان در اختيار متقاضيان قرار مي‌گرفت. قرار هم مشخص بود؛ يک ساعت تا نيم ساعت قبل از برگزاري امتحانات که معمولا به‌صورت هماهنگ و راس ساعت 8 صبح برگزار مي‌شد، سوالات در کانال‌هاي تلگرامي يا صفحات اينستاگرام قرار مي‌گرفت.

اعتراض دانش‌آموزان به لو رفتن سؤالات

«محمد - ع» يکي از دانش‌آموزان سال سوم رشته تجربي است که در شهر تهران تحصيل مي‌کند. وي ضمن اعتراض به لو رفتن سوالات مي‌گويد: از وقتي که مسؤولان شرط معدل را براي پذيرش در دانشگاه‌ها دخالت داده‌اند، هر ساله شاهد اين حاشيه‌ها هستيم و متاسفانه سال به سال هم اوضاع بدتر مي‌شود.


وي مي‌افزايد: در رسانه‌ها از قول مسؤولان شنيده که چون سوالات دقايقي قبل از شروع امتحانات در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده چندان تاثيرگذار نبوده حال آنکه مشاهداتش حاکي از دسترسي بسياري از دانش‌آموزان به تلفن‌هاي هوشمند و عضويت آنها در کانال‌هاي تلگرامي فروش سوالات بوده است.


به گفته اين دانش‌آموز، به‌دليل عدم مراقبت‌هاي مناسب در حوزه‌هاي امتحاني، بسياري از بچه‌ها با تلفن همراه‌شان سر جلسه حاضر مي‌شدند يا اينکه دقايقي پس از شروع امتحان سر جلسه حاضر مي‌شدند و ممانعتي هم از حضورشان نمي‌شد! اين دانش‌آموز مقطع متوسطه تصريح کرد: به علت حواشي اين چند سال بسياري از خانواده‌ها و دانش‌آموزان از مسؤولان مي‌خواهند براي جلوگيري از اجحاف، ضمن حذف تاثيرگذاري معدل، تکليف دانش‌آموزان در رقابت علمي سراسري مشخص شود.

مجلس لو رفتن سؤالات را قطعي مي‌داند

بالا گرفتن اعتراضات، پاي مجلسي‌ها را هم به وسط کشيد. در اين ميان کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي فعالانه وارد عمل شد و با دعوت از مسؤولان و برخي اولياي معترض، پرونده امتحانات پايان ترم دانش‌آموزان متوسطه وارد مرحله تازه‌اي شد. جبار‌ کوچکي‌نژاد، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهايي دوره متوسطه، اظهار داشت: با توجه به اينکه ضريب معدل دانش‌آموزان در آزمون کنکور مؤثر است، لذا کميسيون آموزش مجلس به‌عنوان کميسيون تخصصي به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهايي متوسطه ورود کرد. وي با بيان اينکه گزارش‌هايي درباره لو رفتن سوالات امتحانات دوره متوسطه به کميسيون آموزش مجلس ارسال شده، افزود: در جلسه اخير کميسيون آموزش موضوع لو رفتن سوالات امتحانات دوره متوسطه با حضور مسؤولان آموزش و پرورش، پليس فتا و همچنين اولياي دانش‌آموزان بررسي شد. عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح کرد: بر اساس گزارش پليس فتا و گزارش‌هايي که به کميسيون واصل شده و شهادت اولياي دانش‌آموزان مشخص شد سوالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است. کوچکي‌نژاد با تأکيد بر اينکه تاکنون آمار دقيقي از اينکه لو رفتن سوالات به‌صورت فراگير بوده يا تنها در چند شهرستان يا يک استان جنوبي کشور بوده، وجود ندارد، گفت: قرار است در نخستين جلسه کميسيون آموزش پس از سرکشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه، موضوع فراگير بودن يا اينکه در چه شهرستان‌ها و استان‌هايي سوالات لو رفته با حضور مسؤولان پليس فتا و آموزش‌وپرورش بررسي شود.

معلوم نيست سؤالات لو رفته باشد؟!

اين در حالي است که آموزش‌وپرورش به عنوان بزرگ‌ترين وزارتخانه کشور به طور مستقيم يا غيرمستقيم با آحاد ملت در ارتباط است و به نوعي سرنوشت يکايک شهروندان با اين ارگان دولتي گره خورده است. بديهي است دستگاهي که خيل جمعيت ميليوني را مخاطب خود مي‌بيند بايد در راستاي جلب اعتماد و شفاف‌سازي گام بر دارد، در غير اين صورت بي‌اعتمادي عمومي را نه تنها درباره دولت بلکه کل سيستم به دنبال خواهد داشت. متاسفانه پيگيري‌هاي خبرنگار «وطن امروز» حاکي از پاسخگويي مسؤولان اين ارگان دولتي نيست!

در همين رابطه عبدالرسول عمادي، رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهايي پايه سوم دبيرستان اظهار کرد: ما گزارش رسمي درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهايي نداريم ولي تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد! وي در پاسخ به اين پرسش که شنيده مي‌شود يکي از کساني که اقدام به توزيع سوالات ادبيات فارسي کرده بازداشت شده است هم گفت: اين فرد چند دقيقه قبل از آزمون، سوال را در فضاي مجازي ارسال کرده بود و زمان براي استفاده کسي نبوده است. رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش بيان کرد: ظاهرا دقايقي قبل از آزمون سوالات را توزيع کرده‌اند و گزارش مستندي از سوي مرجعي رسمي در دست نيست. گفتني است صحبت‌هاي اين مقام مسؤول در حالي بيان مي‌شود که پليس فتا بروز تخلف را تاييد کرده و مسؤولان کميسيون مجلس نيز برخي تخلفات از جمله انتشار سوالات نهايي را دقايقي قبل از برگزاري امتحانات اعلام کرده‌اند.

به جاي حاشا کردن جبران کنيد

فرهاد فلاحتي، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات و نايب رئيس کميته آموزش‌وپرورش مجلس شوراي اسلامي در رابطه با لو رفتن سوالات امتحاني متوسطه مي‌گويد: مسؤولان وزارت آموزش‌وپرورش به‌جاي حاشا کردن مشکل را بپذيرند و در جهت جبران و احقاق حق دانش‌آموزان گام بردارند. وي افزود: قانون راهکارها را مشخص کرده، اگر اشتباه سهوي يا خداي نکرده تعمدي در کار بوده بايد با متخلف برخورد شود و از دستگاه عريض و طويلي مثل آموزش‌وپرورش با آن همه زيرمجموعه‌هاي قانوني نظير مرکز سنجش، دفتر ارزيابي عملکرد و حراست هيچ‌گونه عذري پذيرفته نيست و بايد پاسخگو باشند. وي افزود: در صورت مشخص شدن تخلفات، بن‌بست قانوني وجود ندارد و مسؤولان آموزش‌وپرورش مي‌توانند با تجديد امتحانات و مراقبت اصولي، در جهت جبران کوتاهي‌ها گام بردارند و اعتماد دانش‌آموزان و خانواده‌ها را جلب کنند. فلاحتي با اشاره به منافات داشتن کنکور و عدالت آموزشي يادآور شد: حذف کنکور مطالبه جدي مردم و نظام از مسؤولان است و بروز تخلفاتي مثل لو رفتن سوالات نبايد دستاويزي براي برقراري دوباره نظام ناعادلانه کنکور شود، زيرا با وجود کنکور مافيايي شکل گرفته که به‌دنبال خالي کردن جيب مردم است و نظام تعليم و تربيت را تک‌بعدي و از اهداف بلند تربيتي و پرورشي خود دور کرده است.

دستگيري 8 نفر از عوامل افشاي سؤالات امتحانات نهايي

معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتا اعلام کرد 8 نفر از عوامل افشاي سوالات امتحانات نهايي دستگير شدند. سرهنگ حسين رمضاني درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهايي افزود: يکي از موضوعات و مشکلاتي که خردادماه امسال پيش آمد و در خرداد سال گذشته نيز در فضاي مجازي با آن مواجه بوديم، بحث فروش سوالات نهايي در فضاي مجازي بود. وي گفت: براساس شکايت‌هاي مسؤولان آموزش‌وپرورش از افراد سودجو و کلاهبردار و برحسب دستورات مقامات قضايي، همکاران بنده در پليس فتاي استان‌هاي سراسر کشور وارد عمل شدند و بلافاصله تحقيقات فني و پليسي خود را آغاز کردند. معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا گفت: در تحقيقات مشخص شد تمام مواردي که در فضاي مجازي انتشار پيدا کرده بود، سوالات امتحان نهايي نبود بلکه همه اين اقدامات با نيت کلاهبرداري و سودجويي توسط مجرمان صورت گرفته است. وي افزود: ما تمام نمونه سوالات کلاهبرداران را با مسؤولان آموزش‌وپرورش تطبيق داديم و فقط در يک مورد سوالات لو رفته بود و آن هم در يک شهرستان کوچک در يکي از استان‌هاي جنوبي کشور بود که در واقع از زمان لو رفتن سوالات تا آغاز امتحانات دانش‌آموزان، زمان بسيار کمي باقي مانده بود. سرهنگ رمضاني ادامه داد: در اصل مي‌توان گفت که سوالات به صورت واقعي به دست دانش‌آموزان همان شهرستان کوچک نيز نرسيده بود و پليس فتاي اين استان خيلي سريع آن فرد را شناسايي و دستگير کرد و تحويل مقامات قضايي داد. وي گفت: در اين‌باره 8 نفر از افراد کلاهبردار را در کشور شناسايي و دستگير کرده‌ايم که تحويل مقامات قضايي شده‌اند و 10 نفر ديگر را نيز شناسايي کرده‌ايم که منتظر صدور دستورات مقامات قضايي هستيم تا اين افراد را نيز دستگير کنيم. معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا افزود: در بحث پيگيري اين پرونده‌ها ما در کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي نيز حضور پيدا کرده و گزارش مستندي از اقدامات پليس فتا در اين‌باره ارائه داديم.



منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد