آخرین اخبار

افزايش وزن شايد هديه اين اشتباهات کوچک شماست!! تغذيه

افزايش وزن شايد هديه اين اشتباهات کوچک شماست!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - باورهاي غلطي که باعث افزايش وزن شما مي شوند

براي کاهش وزن بايد مصرف خوراکي هاي سالم را در برنامه خود قرار دهيد. مثلا هر شنبه به بازار رفته و کلم کيل بخريد و شانس مصرف اين سبزي سالم را به خودتان بدهيد. اگر مي خواهيد تغذيه درستي داشته باشيد بايد براي خوراکي هاي سالم هزينه کنيد. البته بايد بدانيد که قدرت لاغر کنندگي که در مورد مصرف کلم کيل خوانده ايد مانند مثلث برمودا اغراق زيادي در آن وجود دارد. درست است که مصرف کلم براي شما مفيد است ولي نمي توان آن را به عنوان بهترين سبزي در اين زمينه طبقه بندي کرد و در حد افسانه اي که دهان به دهان گشته، بيشتر نيست.

اغلب باورهايي که در مورد خوراکي ها داريد فقط در حد شايعه است که از تلويزيون گرفته تا روزنامه هاي و صحبت هاي تلفني و گفتگوها دست به دست منتقل شده است. بنابراين محققين ما به دنبال تعيين صحت اين اطلاعات رفته اند. با خواندن اين مقاله متوجه خواهيد شد که چگونه واقعيت را از داستان پردازي جدا کرده و با تغييرصحيح در عادات خوردن خود، به راحتي مي توانيد به هدف کاهش وزن تان برسيد.

1. باور غلط: کلم کيل سالم ترين سبزي موجود است

کلم کيل سالم ترين سبزي موجود استکلم کيل سالم ترين سبزي موجود است

بررسي واقعيت: مطالعه اي که در سال 2014 در دانشگاه ويليام پاترسون ( William Paterson University) انجام شد، ميوه ها و سبزيجات را بر اساس تراکم مواد مغذي طبقه بندي کرد. اين طبقه بندي بر اساس سطح 17 ماده مغذي مختلف که براي بهبود سلامت قلب و عروق مفيد هستند، انجام شد. جاي تعجب نبود که 16 رتبه اول به سبزيجات برگ سبز اختصاص پيدا کرد که هر کالري آن ها سرشار از مواد مغذي بودند ( رتبه 17 به فلفل دلمه قرمز اختصاص پيدا کرده بود ). ولي کلم کيل حتي جزو 10 سبزي برتر هم قرار نگرفت. در واقع اسفناج و کاهوي روماني مثل جعفري و پيازچه تمام سبزيجات سبز را در اين طبقه بندي شکست دادند. حتي برگ هاي چغندر که معمولا دور مي اندازيد هم در رده بعدي اين طبقه بندي قرار گرفت.

2. باور غلط: سيروپ (شربت) ذرت با فروکتوز بالا بدتر از قند است

سيروپ (شربت) ذرت با فروکتوز بالا بدتر از قند استسيروپ (شربت) ذرت با فروکتوز بالا بدتر از قند است

بررسي واقعيت: با توجه به تحقيقات جديد در رژيم غذايي بدون شکر، شکر استاد مخفي شدن است. مالتودکسترين (Maltodextrin )، سيروپ برنج قهوه اي، دکستروز (dextrose)، ساکاروز (sucrose ) انواع قندهايي هستند که مصرف مي کنيم، ولي شناخته شده ترين آن ها سيروپ ذرت با فروکتوز بالاست. ولي آيا اين سيروپ بدتر از شکر ساده يا قند براي ايجاد مشکلات متنوع در دراز مدت است؟

در يک بررسي که در سال 2014 براي مطالعه و مقايسه اثرات قند و سيروپ ذرت با فروکتوز بالا انجام گرفت، هيچ تفاوتي بين اين دو در ايجاد تغييرات سطح قند خون، سطح چربي يا اشتها، پيدا نشد. به عبارت ديگر، بدن شما نمي تواند اين دو را از هم تشخيص دهد و هر دو برايش قند محسوب مي شوند. در واقع گناه اصلي اين سيروپ، ارزان بودن آن است که سبب شده به همه چيز از غلات گرفته تا سس کچاپ و سس سالاد اضافه شود. ولي ايده واقعا خوبي است که مصرف اين سيروپ را در رژيم غذايي تان کاهش دهيد. بهترين کار اين است که تمام قند غير ضروري رژيم غذايي خود را حذف نماييد.

3. باور غلط: نمک دريا نوعي سالم از نمک است

نمک دريا نوعي سالم از نمک معمولي استنمک دريا نوعي سالم از نمک معمولي است

بررسي واقعيت: نمک معمولي معدني بوده و حاوي 2300 ميلي گرم سديم در هر قاشق چايخوري است. نمک دريا از تبخير آب دريا بدست مي آيد که باز هم حاوي 2300 ميلي گرم سديم در هر قاشق چايخوري است. يعني از اين نظر دقيقا مشابه هم هستند. طرفداران نمک دريا روي اين نکته تاکيد مي کنند که، اين نمک حاوي موادي ديگر از قبيل منيزيم و آهن است، ولي در حقيقت مقدار اين مواد بسيار کم است. براي بدست آوردن مقدار کافي از اين مواد از طريق نمک دريا بايد همزمان مقدار بسيار زياد و در نتيجه خطرناک سديم دريافت کنيد. نمک معمولي به طور منظم با يد غني مي شود که نقش مهمي در تنظيم هورمون هاي بدن دارد، از سويي ديگر محتواي يد نمک دريا تقريبا صفر است.

نتيجه نهايي: تغيير عادت مصرف از نمک به نمک دريا فقط باعث مي شود به دليل احساسي که نسبت به سلامت آن داريد مقدار بيشتري از آن استفاده کرده و ضمن اين که هزينه بيشتري مي پردازيد تاثيري هم بر سلامت شما نخواهد داشت.

4. باور غلط: ضرر نوشيدني هاي انرژي از نوشابه کمتر است

نوشيدني هاي انرژي زا ضرر کمتري از نوشابه دارندنوشيدني هاي انرژي زا ضرر کمتري از نوشابه دارند

بررسي واقعيت: نوشيدني هاي انرژي زا مانند Red Bull ،Monster و Full Throttle با داشتن ويتامين B، عصاره هاي گياهي و آمينو اسيدها، سعي شان بر اين است که انرژي شما را افزايش دهند. ولي بيشترين چيزي که بدن شما از اين نوشيدني ها جذب مي کند( به خصوص در اطراف کمر )، قند اين نوشيدني هاست. يک قوطي 400 ميلي ليتري نوشيدني انرژي زا حاوي 280 کالري قند خالص است که حدود 80 کالري بيشتر از آن چيزي است که در يک قوطي 400 ميلي ليتري پپسي وجود دارد. علاوه بر اين در مطالعه اي که در دانشگاه مريلند انجام شد متوجه شدند که، تاثير خورندگي نوشيدني هاي انرژي زا بر روي دندان 11 درصد بيشتر از نوشابه هاي معمولي است.

اين هم از راز شرکت هاي سازنده نوشيدني هاي انرژي زا که نمي خواهند شما بدانيد: تنها نوشيدني اي که انرژي زا بودنش تاييد شده، نوشيدني هاي حاوي کافئين هستند. اگر مي خواهيد انرژي خود را افزايش دهيد، قند را کناري گذاشته و يک فنجان قهوه بنوشيد ( هر فنجان قهوه تلخ فقط داراي 5 کالري است که باعث مي شود نوشيدن روزانه آن در يک سال حدود 15 کيلو از وزنتان کم کند).

5. باور غلط: نوشابه هاي رژيمي کمک مي کند لاغر بمانيد

نوشابه هاي رژيمي کمک مي کند لاغر بمانيدنوشابه هاي رژيمي کمک مي کند لاغر بمانيد

بررسي واقعيت: مجمع تحقيقات چاقي به طور فزاينده اي در مورد شيرين کننده هاي مصنوعي استفاده شده در نوشابه هاي رژيمي -- aspartame و sucralose به عنوان مثال – هشدار مي دهد، چون اين شيرين کننده ها جلوي کنترل اشتها در ادامه روز را مي گيرند. يک مطالعه در پوردو مشخص نمود، موش هايي که قبل از صرف غذا از شيرين کننده هاي مصنوعي استفاده کرده بودند، کالري دريافتي بيشتري داشتند و يک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد، افرادي که در هفته 3 بار نوشيدني رژيمي مصرف مي کنند نسبت به ديگران 40 درصد چاق تر بودند. سعي کنيد مصرف اين نوشيدني ها را قطع کرده و آن را با آب گازدار با طعم ليمو، خيار و گياهان تازه جايگزين کنيد.

يک مطالعه که در مجله آمريکايي بهداشت عمومي منتشر شده بود مشخص کرد، بزرگسالاني که اضافه وزن دارند نسبت به افرادي که وزن متعادل دارند نوشيدني رژيمي بيشتري مصرف مي کنند. افرادي که نوشابه رژيمي مي نوشند نسبت به افرادي که نوشابه معمولي مي نوشند در طول روز کالري بيشتري مصرف مي کنند. محققان بين مصرف منظم نوشابه هاي رژيمي و کاهش واکنش به شيرين کننده هاي مصنوعي رابطه پيدا کرده اند، همچنين رابطه کاهشي بين طعم شيرين و ارزش انرژي را هم مشخص کرده اند. به اين معني که بدن افرادي که نوشابه رژيمي مصرف مي کنند، با مصرف شيريني ديرتر نشانه هاي سيري را حس مي کنند که همين امر سبب مي شود پرخوري کرده و وزنشان اضافه شود.

6. باور غلط: ماست براي باکتري هاي شکم تان مفيد است

ماست براي باکتري هاي شکم تان مفيد استماست براي باکتري هاي شکم تان مفيد است

بررسي واقعيت: مطمئنا بعضي از ماست ها حاوي باکتري هايي مفيدي هستند که هنگام نياز به کمک روده ها مي آيند. لاکتوباسيلوس اسيدوفيلوس (Lactobacillus acidophilus) باکتري مفيدي است که در ماست وجود دارد. ولي بيشتر ماست ها قند بالايي دارند که فقط موجب توليد باکتري هاي ناسالم در روده مي شوند، نه هيچ چيز ديگر (باکتري هاي ناسالم در شکم تان از قند تغذيه مي کنند، درست به همان روشي که در اطراف دندان هايتان جمع شده و تغذيه مي کنند).

7. باور غلط: خوراکي هاي کم چرب براي شما بهترند

خوراکي هاي کم چرب براي شما بهترندخوراکي هاي کم چرب براي شما بهترند

بررسي واقعيت: خوراکي هايي که در فروشگاه ها به عنوان کم چرب به فروش مي رسند، سرشار از نمک و کربوهيدرات هاي ارزان هستند. يک مطالعه در سال 2008 در مجله پزشکي نيوانگلند نشان داد که، در طول 2 سال افرادي که رژيم غذايي کم کربوهيدرات داشته اند 62 درصد بيشتر از افرادي که سعي کرده بودند چربي را از رژيمشان حذف کنند، کاهش وزن بيشتري داشته اند.

8. خوراکي هاي بدون چربي ترانس، واقعا فاقد اين چربي هستند

خوراکي هاي بدون چربي ترانس، واقعا فاقد اين چربي هستندخوراکي هاي بدون چربي ترانس، واقعا فاقد اين چربي هستند

بررسي واقعيت: دستورالعمل سازمان جهاني بهداشت اجازه مي دهد که توليد کنندگان روي بسته بندي ها از ميزان صفر گرم چربي ترانس استفاده کنند، حتي به صورت بزرگ در جلوي بسته بندي هايشان بنويسند، البته تا زماني که اين خوراکي حاوي کمتر از 0.5 گرم چربي ترانس در هر وعده باشد. سازمان بهداشت جهاني با توجه به عوامل ناشناخته مربوط به بيماري هاي قلبي به افراد توصيه مي کند که مصرف چربي هاي ترانس را تا حد ممکن پايين بياورند و حداکثر 1 گرم در هر 2000 کالري مصرف داشته باشند.

اگر يخچالتان پر از مواد غذايي با تقريبا نيم گرم چربي ترانس در هر وعده است، ممکن است روزانه چربي ترانس بيشتري از حد مجاز استفاده کنيد. مجله آمريکايي ارتقا سلامت در مقاله اي که اخيرا منتشر کرده از اين سهل انگاري سازمان بهداشت جهاني پرده برداشته و از خوانندگان خود خواسته تا زماني که اين مشکل اصلاح شود سعي کنيد از مصرف تمام مواد غذايي حتي آن هايي که با روغن نيمه هيدروژنه توليد شده اند ( چربي هاي ترانس ) خودداري کنيد.

9. باور غلط: مواد خوراکي با برچسب طبيعي سالم ترند

مواد خوراکي با برچسب طبيعي سالم ترندمواد خوراکي با برچسب طبيعي سالم ترند

بررسي واقعيت: سازمان بهداشت جهاني هيچ کنترل دقيقي براي استفاده از کلمه طبيعي بر روي برچسب هاي تغذيه ندارد. مثلا، سون آپ (7 up ) به خود مي بالد که 100 درصد طعمش طبيعي است، در حالي که حقيقت اين است که نوشابه با سيروپ ذرت فروکتوز بالاي غير طبيعي شيرين مي شود. ذرت طبيعي است ولي سيروپ ذرت با فروکتوز بالا با استفاده از سانتريفيوژ و يک سري واکنش هاي شيميايي توليد مي شود.

ديگر سو استفاده کنندگان از کمله طبيعي، اسنک هاي ذرتي طبيعي (Natural Cheetos) است که با مالتودکسترين (maltodextrin) و دي سديم فسفات (disodium phosphate) ساخته مي شود و تنها مواد طبيعي موجود در آن کشمش و سبوس است که هر دو در شکر و سيروپ ذرت قرار گرفته اند. بدترين قسمت اين است که شما بايد براي يک مشت غذاي بي ارزش معمولي پول بيشتري پرداخت کنيد.

10. باور غلط: زرده تخم مرغ باعث افزايش کلسترول خون مي شود

زرده تخم مرغ باعث افزايش کلسترول خون مي شودزرده تخم مرغ باعث افزايش کلسترول خون مي شود

بررسي واقعيت: درست است که زرده تخم مرغ حاوي کلسترول است، ولي تحقيقات ثابت کرده است که کلسترول خوراکي تقريبا هيچ ربطي به کلسترول سرم خون ندارد. محققين دانشگاه ويک فارست ( Wake Forest University) نشان دادند که در بيش از 30 مطالعه که روي تخم مرغ انجام شده، هيچ ارتباطي بين مصرف تخم مرغ و بيماري قلبي پيدا نشده و يک مطالعه در دانشگاه سنت لوئيس نشان داد که مصرف تخم مرغ در صبحانه مي تواند باعث کاهش مصرف کالري در ادامه روز شود.

11. باور غلط: اگر ورزش مي کنيد هر چه که بخواهيد مي توانيد بخوريد

اگر ورزش مي کنيد هر چه که بخواهيد مي توانيد بخوريداگر ورزش مي کنيد هر چه که بخواهيد مي توانيد بخوريد

بررسي واقعيت: متاسفانه اگر به خاطر ورزش چند برش کيک و سيب زميني سرخ کرده به خودتان جايزه دهيد، نيم ساعت دويدن سريع روي تردميل هيچ کمکي به کاهش وزن تان نخواهد کرد. مي دانيم که روي نمايشگر تردميل نوشته شده است که 500 کالري سوزانده ايد، ولي خروجي برآورد اين دستگاه ها متاسفانه هميشه دقيق نيست! تقريبا ورزش همراه با رژيم غذايي بد هيچ تاثيري ندارد، مگر اين که نصف روز خود را در باشگاه بگذرانيد. براي نتيجه گيري بايد علاوه بر ورزش از رژيم غذايي هوشمندانه اي هم استفاده کنيد.

12. باور غلط: اگر قبل از ورزش چيزي نخوريد، چربي بيشتري مي سوزانيد

اگر قبل از ورزش چيزي نخوريد، چربي بيشتري مي سوزانيداگر قبل از ورزش چيزي نخوريد، چربي بيشتري مي سوزانيد

بررسي واقعيت: بدون سوخت مناسب توان کافي براي انجام ورزش در مدت زمان لازم براي ايجاد تغيير در بدنتان را نخواهيد داشت. تمرينات بدون خوردن صبحانه مي تواند باعث کاهش قند خون و عدم تمرکز شود که موقع عرق کردن در اثر فعاليت مي تواند برايتان خطرساز باشد. به علاوه زماني که در حال دويدن با شکم خالي هستيد، بعد از ورزش احساس گرسنگي بيشتري خواهيد داشت که به معني تصميم گيري هاي اشتباه در خوردن مواد غذايي کم ارزش خواهد بود. مثلا شايد بعد از برگشتن به خانه يک پيتزاي کامل را يک جا بخوريد.

13. باور غلط: لاغري تضميني با رژيم غذايي پالئو Paleo

لاغري تضميني با رژيم غذايي پالئو Paleoلاغري تضميني با رژيم غذايي پالئو Paleo

بررسي واقعيت: جاي تعجب نيست که رژيم پالئو بيشترين آمار جستجو را در سال هاي اخير در گوگل ثبت کرده است. مصرف گوشت و استيک براي کاهش وزن؟ بله لطفا! ولي رژيم پالئو واقعا بهتر از آن است که بتواند حقيقت داشته باشد. با اين که رژيم غذايي غني از پروتئين در ابتداي امر به کاهش وزن کمک مي کند ولي به گفته محققين اسپانيايي، خوردن کم کربوهيدرات و پروتئين زياد در طولاني مدت مي تواند سبب افزايش وزن شود. در حقيقت مطالعه آن ها نشان داد، افرادي که رژيم با پروتئين بالا را رعايت کرده بودند، در 90 درصد موارد نسبت به افرادي که گوشت زيادي مصرف نمي کردند، در طولاني مدت 10 درصد به وزن بدنشان اضافه شده بود.

براي رسيدن به کاهش وزن با رژيم غذايي پالئو، خوراکي هاي ناسالم فرآوردي شده را کنار گذاشته و از روغن هايي که در رژيم هاي غذايي توصيه مي شود استفاده کنيد، ولي پروتئين را به اندازه مصرف کنيد. مصرف پروتئين روزانه در مردان نبايد بيشتر از 56 گرم و در زنان نبايد بيشتر از 46 گرم باشد. مصرف بيشتر از اين ميزان به عنوان چربي هاي ناسالم و مضر براي سلامتي در بدن ذخيره مي شود.

14. باور غلط: همه کالري ها با هم برابرند

همه کالري ها با هم برابرندهمه کالري ها با هم برابرند

بررسي واقعيت: خوردن 300 کالري مرغ مثل خوردن 300 کالري کيک نيست. بدن متناسب با مواد مغذي اي که هر خوراکي را تشکيل مي دهند، آن ها را استفاده و ذخيره مي کند. براي مثال، ذرت و لوبيا حاوي نشاسته مقاوم هستند، نوعي کربوهيدرات که هضم آن کار سختي است.

بدن قادر نيست بسياري از کالري ها و گلوکزها را جذب کند و مواد مغذي که در بدن سوزانده نشود، به عنوان چربي ذخيره مي شود. اين مساله براي منابع پروتئين خالص مثل بوقلمون، مرغ و ماهي هم صدق مي کند. ضمن اين که پروتئين در مقايسه با چربي و کربوهيدرات قدرت سير کنندگي بيشتري دارد.

بدن شما در حين فرايند هضم درصد منصفانه اي از کالري گوشت را مي سوزاند و بعد از هضم غذا حدود 35 درصد از کالري دريافتي شما سوزانده مي شود. کوکي هاي مورد علاقه شما نمي توانند چنين ادعايي داشته باشند.درواقع، از آن جايي که شيريني اصلي خوردني هاي شيرين، کالري خود را از شکر مي گيرند باعث مي شود از دسر خود کالري بيش از حدي دريافت کنيد که شما را گرسنه و در نتيجه چاق و پرخور مي کند.

15. اگر مي خواهيد وزنتان کم شود، نبايد در شب چيزي بخوريد

YOU CAN’T EAT AT NIGHT  IF YOU WANT TO LOSE YOU CAN’T EAT AT NIGHT  IF YOU WANT TO LOSE

بررسي واقعيت: خوردن بيش از حد از کالري ها در طول روز، نه فقط در طول شب، سبب افزايش وزن مي شود. در حقيقت خوردن خوراکي سالم قبل از خواب باعث افزايش متابوليسم و کاهش وزن مي شود، نه بر عکس آن!

وقتي قبل از خواب چيزي نخوريد سطح قند خونتان کاهش پيدا کرده و در نتيجه نمي توانيد درست بخوابيد و در نتيجه در طول روز بيشتر به دنبال خوردن قند و کربوهيدرات خواهيد بود. اگر اين اتفاق اغلب بيافتد، سبب افزايش وزن شما خواهد شد. از سويي ديگر خوردن ميان وعده درست مي تواند قند خون را ثابت نگه داشته و درنتيجه هورمون چربي سوز گلوکاگون ( glucagon)، مي تواند وظيفه اش را به درستي انجام دهد.

16. باور غلط: همين که يک خوراکي سالم باشد کافيست تا هر چه دلتان مي خواهد از آن بخوريد

همين که يک خوراکي سالم باشد کافيست تا هر چه دلتان مي خواهد از آن بخوريدهمين که يک خوراکي سالم باشد کافيست تا هر چه دلتان مي خواهد از آن بخوريد

بررسي واقعيت: آووکادو، بلغور جو دوسر، آجيل ها و خامه آن ها و کره هاي خوشمزه، خوراکي هاي کاملا سالمي هستند، ولي کم کالري نيستند. مثلا خوردن 200 کالري جو دوسر يا کوکي هاي شيريني که با اين دانه پخته مي شوند، خوراکي هاي سالمي هستند ولي اين مجوز را به شما نمي دهد که هر چه خواستيد از اين خوراکي ها بخوريد.

نتيجه: خوراکي ها چه مغذي باشند چه نباشند، براي هر وعده بايد مقدار معيني از آن ها را مصرف کنيد. اگرنمي توانيد مقدار معقولي از برخي خوراکي هاي پر کالري سالم را براي وعده غذايي خود در نظر بگيريد، حتما از جدول هاي تغذيه اي که کالري خوراکي ها را مشخص نموده اند، استفاده کنيد يا از بسته بندي هايي که خوراکي ها را بر اساس مقدار کالري بسته بندي کرده اند، خريداري کنيد. خريدن بسته هاي کوچک خوراکي ها با وجود ارزش افزوده بيشتري که مي پردازيد، ولي براي مصرف شما مناسب تر به نظر مي رسند.

17. باور غلط: مصرف پروتئين شيک (PROTEIN SHAKES ) و پروتئين بار (PROTEIN BAR) در کاهش وزن موثر است

مصرف پروتئين شيک (PROTEIN SHAKES ) و پروتئين بار (PROTEIN BAR) در کاهش وزن موثر استمصرف پروتئين شيک (PROTEIN SHAKES ) و پروتئين بار (PROTEIN BAR) در کاهش وزن موثر است

بررسي واقعيت: اگر چه محصولات پروتئيني بسته بندي شده مي توانند بخشي از رژيم هاي غذايي سالم در دنيا باشند، ولي برتري اي نسبت به وعده هاي غذايي که که در خانه با مواد مغذي مشابه درست مي شوند، ندارند. با اين حال، بسته به اين که چه شيريني يا شيکي انتخاب کنيد، ممکن است حتي سلامت خود را هم به خطر بيندازيد.

بسياري از محصولات محبوب با مواد افزودني نفخ زا، مانند کاراگينان (carrageenan ) و آب پنير به علاوه رنگ کاراملي ساخته مي شوند که مشخص شده عامل ايجاد سرطان هستند. تعدادي از مواد خوارکي تيوپي هم به جاي شکر از شيرين کننده هاي مصنوعي استفاده مي کنند که مي تواند ولع براي خوردن شيريني را بيشتر کرده و در طول زمان سبب افزايش وزن شوند.

توصيه: ولي اگر مي خواهيد در رژيم خود از شيک و بار استفاده کنيد، بهتر است آن ها را در خانه با مواد سالم، ميوه هاي تازه، سبزيجات، شير يا آب و شکر کم و پودرهاي پروتئيني گياهي تهيه کنيد. ضمن اين که اين خوراکي ها را حتما به جاي ميان وعده يا وعده اصلي غذايي خود استفاده کنيد، نه اين که به رژيم غذايي معمولي خود اضافه کنيد، چون در غير اين صورت به جاي کاهش وزن فقط باعث افزايش وزن شما خواهند شد.

18. باور غلط: نوشيدن 8 ليوان آب در روز کاهش وزن شما را تضمين مي کند

نوشيدن 8 ليوان آب در روز کاهش وزن شما را تضمين مي کندنوشيدن 8 ليوان آب در روز کاهش وزن شما را تضمين مي کند

بررسي واقعيت: با اين که مصرف آب و رفتن به دستشويي رابطه مستقيمي با هم دارند، ولي مصرف آب و کاهش وزن اين گونه نيستند. نوشيدن آب ضمانتي براي کاهش وزن نيست، به خصوص اگر به خوردن غذاهاي ناسالم پرکالري ادامه دهيد. ولي اين مساله به اين معنا نيست که نوشيدن آب خنک را متوقف کنيد. مصرف آب کافي در طول روز يک عادت بسيار خوب براي حفظ سلامت است. ولي بايد بدانيد اين مورد تنهاتغييري نيست که براي کاهش وزن نياز داريد.

19. باور غلط: آجيل چاق کننده است

آجيل چاق کننده استآجيل چاق کننده است

بررسي واقعيت: آجيل ها به خاطر محتوي چربي اي که دارند از شهرت بدي برخوردار شده اند، ولي علم تغذيه نشان مي دهد که خصوصيت چربي موجود در آجيل ها براي سلامتي ما لازم است.

در واقع اخيرا سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده که مجدد اصطلاح سالم در مورد خوراکي هايي که چربي آن ها براي سلامتي مفيد است، ارزيابي مي شود. مي توان آجيل هايي مانند پسته را در اين گروه قرار داد. آجيل هايي مثل پسته که در پوسته قرار گرفته اند، مي توانند بدن شما را فريب دهند و باعث شوند زودتر احساس سيري کنيد، چون پوسته هاي باقي مانده به چشم شما مانند يک وعده خوراکي بالقوه به نظر مي رسند که جلوي زياده روي در خوردن شما را مي گيرند.

20. باور غلط: خوردن غذاهاي حاضري احساس بهتري به ما مي دهند

خوردن غذاهاي حاضري احساس بهتري به ما مي دهندخوردن غذاهاي حاضري احساس بهتري به ما مي دهند

بررسي واقعيت: غذاهاي حاضري احساس بهتري به شما مي دهند، درست است؟ در واقع اين طور نيست. در مطالعه اي که سال 2014 در مجله روانشناسي سلامت با عنوان افسانه غذاهاي حاضري و راحت، انجام شد، محققان به شرکت کنندگان فيلم ناراحت کننده نشان دادند تا تاثير منفي روي روحيه شان بگذارد، سپس به آن ها غذاهاي حاضري، غذاهايي که حاضري و راحت محسوب نمي شدند يا خوراکي هايي که اصلا غذا به حساب نمي آمدند، دادند.

نتيجه: شرکت کنندگان همزمان با هم احساس بدي که داشتند را از ياد بردند، صرف نظر از چيزي که خورده بودند. هنوز هم فکر مي کنيد احساس بدي که داريد بهانه اي براي پرخوري کردن است؟ مشخص شده که نيست. پس بهتر است به خودتان روحيه بدهيد تا وزنتان کاهش پيدا کند.

21. باور غلط: کره بادام زميني يک ماده غذايي سالم است

کره بادام زميني يک ماده غذايي سالم استکره بادام زميني يک ماده غذايي سالم است

در بهترين شکل آن مي توان گفت که کره بادام زميني يک ماده غذايي سالم است، زيرا بادام زميني سرشار از چربي هاي تکثير نشده است، چربي هايي مفيد براي قلب که به کاهش وزن هم کمک مي کند. مواد تشکيل دهنده يک شيشه کره بادام زميني سالم که بايد روي شيشه بخوانيد عبارتند از:

- بادام زميني ( Peanuts).

- شربت ذرت جامد (corn syrup solids9).

- قند (sugar ).

- پروتئين نخود (pea protein ).

- نمک (salt ).

- روغن هاي گياهي کاملا هيدوژنه (fully hydrogenated vegetable oils)

- مونوگليسيريد و دي گليسيريد (mono and diglycerides )

- مولاس (molasses).

- اکسيد منيزيم (magnesium oxide).

- نياسيناميد (niacinamide ).

- فريک ارتو فسفات (ferric orthophosphate).

- اکسيد روي (zinc oxide ).

- سولفات مس (copper sulfate ).

- اسيد فوليک (folic acid ).

- پيريدوکسين هيدروکلرايد pyridoxine hydrochloride .

بيشتر کره هاي بادام زميني درصد بالايي فراوري شده و سرشار از قند و روغن هاي چرب ترانس هستند و ميزان چربي هاي سالم تکثير نشده در آن ها خيلي کم تر از مقداري است که، به آن نياز داريد. کره هاي بادام زميني خامه اي که راحت روي نان کشيده مي شوند (Peanut butter spread) هم که بدتر هستند. کلمه spread بر روي اين شيشه ها نشان دهنده اين است که حداقل 10% مواد افزودني دارند. با ادعاي فروشنده ها درمورد کره بادام زميني طبيعي و هر وعده ديگري که به شما مي گويد يک خوراکي سالم کم چرب استفاده مي کنيد، فريب نخوريد.

22. باور غلط: نان چند دانه و نان گندم کامل بهتر از نان سفيد است

نان چند دانه و نان گندم کامل بهتر از نان سفيد استنان چند دانه و نان گندم کامل بهتر از نان سفيد است

صبر کنيد، به نظر شما کلمه چند دانه يکي از بزرگترين کلمات شعار گونه در تغذيه نيست؟. همه به ما مي گويند که به جاي نان سفيد از نان کامل استفاده کنيم ؟ بله. ولي متاسفانه اين برچسب ها فقط در محدوده توليدات محلي اعتبار دارند. نان کامل گندم به طور کلي همان نان سفيد است که به آن ملاس يا کارامل اضافه شده و ما با ديدن رنگ تيره آن فکر مي کنيم نان سالم است. کلمه چند دانه هم فقط به اين معناست که به احتمال زياد در پخت نان از انواع مختلف غلات تصفيه شده بي ارزش استفاده شده است. هميشه در بسته بندي هاي نان به دنبال کلمه 100% گندم کامل يا 100% غلات سبوس دار بگرديد.

23. باور غلط: ساندويچ رپ سالم تر از ساندويچ معمولي است

ساندويچ رپ سالم تر از ساندويچ معمولي استساندويچ رپ سالم تر از ساندويچ معمولي است

ساندويچ رپ، يک نوع ساندويچ است که از نان گرد پيچيده شده دور يک سري مواد تهيه مي‌شود. ناني که در رپ استفاده مي‌شود نان گندم بوده و ممکن است تورتيلا، پيتا و يا لواش باشد. مواد داخل اين ساندويچ شامل گوشت سرد ورقه‌اي (مانند کالباس) يا مرغ يا ماهي، کاهو خردشده، گوجه خردشده يا پيکو دي گالو، گوآکاموله، قارچ سرخ‌شده، بيکن، پياز گريل‌شده، پنير و انواع سس‌ها مانند رنچ و يا خردل عسلي مي‌شود.

اين ورقه هاي نان ظريف و نازک که به دور ساندويچ پيچيده مي شوند، بسيار چشم نواز و سالم به نظر مي رسند. چطور ممکن است که بهتر از مصرف نان ساندويچي نباشند؟، خب بهتر است مواد داخل ساندويچ را هم در نظر بگيريد. اين مواد براي هر نفر حدود 310 کالري دارد، حتي قبل از اين که يک تکه گوشت يا سس به آن اضافه کنيد. دليلش اين است که براي اضافه کردن تورتيلا و پيچاندن آن به دور مواد خوراکي بايد به آن چربي اضافه کرد که اغلب روغن سويا يا هيدروژنه است (در حقيقت وقتي که مي خواهيد ساندويچ مکزيکي سفارش بدهيد، بهتر است به جاي تاکوي تازه از تاکوي خشک استفاده کنيد. به همان دليلي که در بالا اشاره شد).

24. باور غلط: سيب زميني فقط کربوهيدرات است

سيب زميني فقط کربوهيدرات استسيب زميني فقط کربوهيدرات است

سيب زميني را مي توانيد در بشقاب غذاي همه افراد پيدا کنيد، اما بر خلاف چيزي که فکر مي کنيد اين ماده خوراکي که در همه آشپزخانه ها پيدا مي شود، ارزش خوردن دارد. در مطالعه اي که اخيرا انجام شده مشخص شد که سطوحي از مواد شيميايي گياهي (phytochemicals) مانند زردينه (flavonoids ) و کوکو آمينز (kukoamines)، در سيب زميني ديده مي شود که قابل رقابت با کلم بروکلي، اسفناج و کلم بروکسل است.

کوکوآمينز چيست؟ شايد تا به حال اين اصطلاح را نشنيده باشيد، زيرا قبلا تصور مي شد که اين ماده فقط در گياهان دارويي چيني پيدا مي شود و با کاهش آسيب راديکال هاي آزاد و التهاب در کاهش فشار خون نقش موثري دارد.




منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها