آخرین اخبار

برنزه کردن هم جرم شد! اجتماعي

برنزه کردن هم جرم شد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - جراحي‌هاي زيبايي و پلاستيک در صدر تخلفات پزشکي

سولاريوم و برخي از عمل‌هاي زيبايي در سال‌‌هاي اخير با حاشيه‌هاي زيادي رو به‌رو بوده است. از آنجا که عنوان مي‌شود گرايش به عمل‌هاي زيبايي در ايران به نسبت بسياري از کشور‌ها بالاست، تعداد زيادي از پزشکان که گاه تخصص لازم را در زمينه عمل‌هاي جراحي زيبايي ندارند، وارد اين حوزه شده‌اند. انجام عمل‌هاي جراحي زيبايي در مطب‌ها و حتي برخي آرايشگاه‌ها باعث افزايش شکايات در اين زمينه شده، چنان‌که عنوان مي‌شود بيشتر شکايات پزشکي مربوط به عمل‌هاي جراحي زيبايي است. برخي از عمل‌ها به‌طور کلي ممنوع است و انجام برخي ديگر در بيمارستان‌ها و در شرايط خاص مجوز دارند.

سالانه 25 تا 30‌هزار جراحي زيبايي بيني در کشور ما انجام مي‌شود و بعد از آن جراحي پلک و صورت، ليپوساکشن سينه و شکم رواج زيادي دارد. در حال حاضر تنها 250 جراح پلاستيک در کشور وجود دارد که بيش از صد نفر آنها در تهران هستند و مابقي در مرکز استان‌ها ساکنند. از هر 10 بيماري که به متخصصان جراحي پلاستيک و زيبايي مراجعه مي‌کنند، حدود چهار تا پنج نفرشان در گذشته عمل زيبايي انجام داده‌اند، اما از نتيجه کار راضي نبوده‌اند، زيرا به افرادي مراجعه کرده‌اند که تخصص اين کار را نداشته‌اند. امروزه در کشور جراحي‌هاي زيبايي و پلاستيک در صدر تخلفات پزشکي است. بر اساس قانون مجازات و آيين‌ نامه نظام پزشکي، دادگاه نظام پزشکي به جرايم و تخلفات آنها رسيدگي مي‌کند. اين در حالي است که چندي پيش عضو شوراي عالي نظام پزشکي از ازدياد شکايت رشته‌هاي جراحي و زيبايي به علت ريسک بالاي درمان خبر داد. محمدرضا خردمند گفت: رشته‌هايي که با مسائل ترميمي، جراحي و زيبايي سر وکار دارند، با شکايت‌هاي بيشتري مواجه هستند، نه به اين دليل که از تبحر کمتري برخوردارند، بلکه اقدام آنها پرخطرتر و پرريسک‌تر از ساير رشته‌هاست.

کاربري دستگاه سولاريوم جرم است

روز گذشته يک مسئول سازمان غذا و دارو گفت: دستگاه‌هاي سولاريوم فاقد هرگونه مجوز براي توليد، ورود و ترخيص بوده و تامين، نگهداشت، عرضه، مصرف و کاربري اين اقلام جرم است. جمال تولي با ابراز تاسف از اينکه برنزه کردن به يکي از ملاک‌هاي زيبايي بين افراد جامعه به ويژه بانوان تبديل شده است، اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم يکي از راه‌هاي برنزه‌کننده بدن است که به رغم قيمت‌هاي بالا و عوارض جدي مورد استفاده مردم قرار مي‌گيرد. او ادامه داد: استفاده از سولاريوم به دليل وارد ساختن مستقيم اشعه ماوراي بنفش به بدن و افزايش احتمال ابتلا به سرطان پوست به‌ويژه نوع خطرناک آن معروف به ملانوما حتي براي يک‌بار هم خطرناک است. اين مسئول سازمان غذا و دارو با تاکيد بر اينکه عملا برنزه شدن بي‌عوارض وجود ندارد، عنوان کرد: در بسياري موارد فعل اول جمله عاميانه «بکش و خوشگلم کن» ديگر ما‌به‌ازاي بيروني يافته و ماهيت چنين اقداماتي به صورت علمي زير سوال است، چرا که ايجاد پيري زودرس، آسيب چشمي تحريک و تاول زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزايش رنگدانه‌سازي پوست به عنوان عوارض برنزه شدن با دستگاه سولاريوم همواره در استفاده‌کنندگان از اين دستگاه‌ها مشاهده مي‌شود. تولي تصريح کرد: اداره کل تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو، استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم را ممنوع اعلام کرده است. در اينجا هم به صراحت اعلام مي‌کنيم دستگاه‌هاي مذکور، فاقد هرگونه مجوز براي توليد، ورود و ترخيص بوده و تامين، نگهداشت، عرضه، مصرف و کاربري اين اقلام جرم و قابل پيگيري است. به گزارش تسنيم، او با اشاره به اينکه معاونت درمان وزارت بهداشت هم در صورت مشاهده اين دستگاه در مراکز درماني با آن برخورد مي‌کند، عنوان کرد: سازمان بهداشت جهاني به دليل عوارض ناخوشايند سولاريوم، قوانين مشخص براي کنترل اين پديده تعيين کرده و به صورت جدي درباره برنزه کردن پوست هشدار داده است.

متقاضيان جراحي پلاستيک به کمک روانشناس نيازمندند

رئيس هيات بدوي سازمان نظام پزشکي درباره جرايم و خطاهاي پزشکي به «آرمان» مي‌گويد: هم اکنون بيش از حد معمول شاهد بروز جرايم و خطا در حوزه جراحي زيبايي هستيم، چون بسياري از افراد در جامعه ما در کار ديگران دخالت مي‌کنند. براي مثال هم اکنون در برخي آرايشگاه‌ها اعمالي همچون تتو، تزريق بوتاکس و ژل انجام مي‌شود. اين در حالي است که اين گونه اقدامات فقط بايد از سوي پزشک متخصص انجام شود. در برخي مواقع نيز مشاهده مي‌شود که پزشکان با تخصص‌هاي متفاوت در حوزه جراحي زيبايي و پلاستيک فعاليت مي‌کنند.

ايرج خسرونيا مي‌افزايد: پزشکان در صورت تمايل به انجام عمل جراحي زيبايي بايد قبل از هر اقدام در اين حوزه تحت آموزشي قرار گيرند تا بتوانند فعاليت کنند. به گفته او خطاي پزشکي را نبايد با عوارض پزشکي اشتباه گرفت. در اغلب عمل‌هاي جراحي عوارض پزشکي به دليل عارضه بيماري بروز مي‌کند، در اين شرايط پزشک تجربه کافي را داراست و بروز عارضه يک امر کاملا عادي است، اما با ورود پزشک به شکل تجربي در يک حوزه خاص خطاهاي بزرگي ثبت مي‌شود. رئيس جامعه متخصصان داخلي ايران مي‌افزايد: در سال‌هاي اخير بر تعداد خطاي پزشکي و عوارض ناشي از عمل افزوده شده است.

خسرونيا تاکيد مي‌کند: روزبه‌روز به تعداد خطاهاي پزشکي در جامعه افزوده مي‌شود و اگر اقدام پزشکان بر اساس آموزش‌ها و تمرين‌ها در دوران دانشجويي يا رزيدنتي باشد، ديگر خطاي پزشکي رخ نمي‌دهد. به گفته او نظام پزشکي به اين دليل تشکيل شد تا بتوان به شکل تخصصي بر فعاليت همکاران نظارت داشته باشد و به اين ترتيب افراد ناآگاه از امور پزشکي در اين امر دخالت نکنند. اين در حالي است که برخي از پزشکان خواستار مراجعه به دادگاه‌هاي معمولي براي رسيدگي به جرايم هستند. خسرونيا با بيان اينکه روزبه‌روز بر تعداد شکايت‌ها از پزشکان عمومي، جراحان عمومي، متخصصان داخلي و... افزوده مي‌شود، تاکيد مي‌کند: ‌اميد است با برگزاري دوره‌هاي آموزشي مرتبط با کار تجربه افراد افزايش يابد.

او با بيان اينکه امروزه در کشور ما جراحي بيني و ديگر جراحي‌هاي صورت افزايش يافته است، مي‌گويد: بسياري از افراد مراجعه‌کننده براي عمل‌هاي جراحي بيني يا گونه به مشکلات روحي و رواني دچار هستند. اغلب اين افراد بر اين باورند که چهره‌شان عيب‌هاي فراوان دارد. بنابراين به پزشکان توصيه مي‌شود که قبل از عمل جراحي بيماران را تحت آزمون روانشناسي قرار دهند. او درباره آمار جرايم پزشکي در زمينه جراحي پزشکي و زيبايي مي‌‌افزايد: آمار دقيقي در اين زمينه وجود ندارد. هم اکنون 10 تا 15‌درصد شکايت‌ها مربوط به جراحي‌هاي زيبايي است. عضو هيات‌مديره نظام پزشکي تهران بزرگ درباره چگونگي انجام شکايت در صورت بروز خطا يا قصور پرشکي مي‌گويد:‌ افراد بايد به دادسراي نظام پزشکي براي تنظيم شکايت مراجعه کنند، اما بايد افراد قبل از هر تصميم براي عمل جراحي زيبايي از روانشناس درباره انجام اين عمل مشاوره بگيرند. درضمن افراد نبايد به صرف انتشار آگهي در يک رسانه تحت عنوان عمل‌هاي زيبايي و تبليغات آن تحت تاثير قرار گيرند. خسرونيا مي‌افزايد:‌ هم اکنون آگهي‌هاي فراواني از سوي روزنامه‌ها، مجلات، ماهواره و... در زمينه جراحي‌هاي زيبايي درج مي‌شود، در اين شرايط فرد متقاضي عمل بايد با تحقيق فرد با تجربه را انتخاب کنند. به گفته او در اغلب موارد افراد بعد از انجام عمل‌هاي جراحي زيبايي به عمل‌هاي بعدي نيز گرايش پيدا مي‌کنند.


Seemorgh.com/news
منبع: روزنامه آرمان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد