آخرین اخبار

تيپ شخصيتي نامزدتان را با خواندن اين مقاله بشناسيد!! روابط عاطفي

تيپ شخصيتي نامزدتان را با خواندن اين مقاله بشناسيد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - تيپ شخصيتي فرد مورد نظرتان را چگونه مي توانيد بشناسيد؟!

دکتر محمودي مظفر

«در تمام دنيا اولين رکن تشخيص تناسب افراد براي ازدواج با هم، هماهنگي تيپ هاي شخصيتي آنهاست.» پس براي اينکه بفهميم مخاطب خاص مان جهت ازدواج با ما مناسب است يا نيست، لازم است اول تيپ شخصيتي خودمان و بعد تيپ شخصيتي او را به طور دقيق بشناسيم؛ چون با شناخت درستي که از تيپ شخصيتي افراد داريم، مي توانيم راه نفوذ و تعامل درست با آنها را بدون هيچ سوءتفاهمي پيدا کنيم. پس اولين قدم براي تصيمي درباره ازدواج دقت در رفتار و واکنش هاي فرد مورد نظر براي تشخيص تيپ شخصيتي او است.

ابتدا خوب است بدانيم سيستم عصبي هر فرد با توجه به تيپ شخصيتي که دارد تنها به يک سري از محرک ها پاسخ مي دهد، براي مثال اگر خواستگار شما فردي «ديداري» باشد، با توجه به اينکه سيستم عصبي اش تصاوير را به خوبي دريافت کرده و ظواهر هر موضوعي برايش مهم است، در اولين نگاه فقط به نوع پوشش، آرايش و زيبايي تان توجه مي کند اما اگر تيپ شخصيتي خواستگار شما «شنيداري» باشد، بيشتر از آنکه به صورت شما و زيبايي تان توجه کند، تحت تاثير نوع برخورد کلامي و لحن گفتار شما است.

منطق او در نگاه اوست / اول ظاهر شما مهم است

نامزدتان خوش لباس و مرتب است، موقع حرف زدن با دليل و بي دليل از دست هايش استفاده مي کند، بدون اينکه نفس بگيرد مي تواند تندتند جملات را بگويد و هميشه خدا هم هيجان و حتي عجله دارد، به محض اينکه موهاي تان را کوتاه کنيد يا دستي به صورت تان ببريد متوجه تغييرتان مي شود، سينما و تلويزيون را دوست دارد، اگر از او درباره چيزي که نمي داند سوال کنيد، فورا براي فکر کردن نگاهش به سمت بالا مي رود و حافظه تصويري خوبي هم دارد.

راستش در دل تان خوشحاليد چون مردم به طور معمول به اين تيپ آدم ها «باحال» مي گويند، در حالي که از نظر علم روانشناسي تيپ نامزد شما ديداري است نه باحال! ديداري ها افرادي با روحيه پرشور هستند که گيرنده هاي عصبي شان به تصاوير حساس است، موقع تفريح از رنگ آفتاب بگيريد تا جزييات هر منظره اي که مي بينند، برايشان مهم است و وقتي از خاطرات شان با شما حرف مي زنند تمام جزييات تصاويري را که ديده اند، توصيف مي کنند.

يک فرد ديداري در جلسه خواستگاري فورا توجهش به قيافه و نوع پوشش شما جلب مي شود و بعد هم اينکه آيا فرد به روزي هستيد يا نه؟ زير ناخن ها تميز است يا نيست؟ بنابراين براي خواستگاري از يک فرد ديداري بايد سر و ظاهر مرتب و تميزي داشته و در خريد دسته گل يا هر مورد ديگري هم نهايت دقت و سليقه را به کار ببريد.

اما براي نمونه اگر به خواستگاري کسي با تيپ شخصيتي شنيداري برويد، هيچ کدام از اينها که گفته شد به اندازه اين که لحن شما و خانواده تان در سالم و احوال پرسي چطور است، مهم نيست. بايد بدانيد اين روند، تنها به روز خواستگاري مربوط نيست بلکه به طور مثال، اگر خانمي باشيد که با يک فرد ديداري ازدواج کرده، براي همسرتان آراستگي خودتان و مرتب بودن منزل تان هنگام ورودش و حالت چهره تان به دليل رضايت و احترامي که در چهره تان نسبت به او داريد، بسيار مهم است.

از طرف ديگر، ديداري ها از هديه گرفتن خوشحال مي شوند. براي همين اگر با يک شخص ديداري ازدواج مي کنيد، بايد هديه دادن براي تان به صورت عادت دربيايد. جالب است بدانيد براي ديداري ها هيچ وقت ظاهر همسرشان عادي نمي شود، هزار سال هم که بگذرد ظاهر نامرتب، دل شان را مي زند.

خلاصه بگوييم براي ديداري ها ظاهر همسرشان، يک اصل و فاکتور مهم است. بهترين شخصيت را هم که داشته باشيد وقتي ظاهرتان ايراد داشته باشد از نظر فرد ديداري، عيب بزرگي داريد.

خوشبخت شدن از راه گوش / گفتار مهم تر از رفتار

شايد شما هم ديده باشد مادر يک جوان با حيرت و ناراحتي مي گويد: «دختره هيچي نداره، نمي دونم پسرم عاشق چيش شده؟» اما اين سوال جواب ساده اي دارد؛ اگر پسر شما شنيداري باشد، مي تواند عاشق دختري شود که اصلا زيبا نيست اما صدا و لحن قشنگي دارد. سيستم عصبي شنيداري ها با لحن و آهنگ صدا تحريک مي شود. بنابراين کسي که لحن و صداي خوبي داشته اما قيافه اش متوسط است، به نظرشان مشکلي ندارد.

شنيداري ها همان کساني هستند که پشت تلفن به ديگري وابسته مي شوند و تابع و تحت تاثير کلام هستند. آنها بيشتر تکه کلام هاي شما را به خاطر دارند. يک راه شناسايي شنيداري ها اين است که اگر از او سوالي بپرسيد براي فکر کردن بيشتر نگاهش به چپ و پايين متمايل است و موقع صحبت کردن نسبت به ديداري ها آرام تر صحبت مي کند.

اين گروه بيشتر به کلمات و آواها توجه دارند مثلا اگر با يکي صحبت مي کنند براي شان نحوه گويش، تلفظ و ادبياتي که مخاطب شان به کار مي برد از قيافه و تيپ ظاهري او مهم تر است، اين دسته افراد از موسيقي و دکلمه لذت مي برند و خودشان هم سخنرانان خوبي هستند. وقتي نامزد شنيداري تان مي خواهد براي تان از بهترين خاطراتش بگويد حتما در توصيف آنچه تجربه کرده از صداي محيط و حرف هايي که بين خودش و ديگران رد و بدل شده است، خواهدگفت.

وقتي با فردي که داراي تيپ شخصيتي شنيداري است در ارتباط هستيد، بايد بدانيد اين افراد ذائقه شان هم شنيداري است؛ بنابراين در صحبت با آنها بهتر است زا کلمات بيشتر و لحن زيباتري استفاده کنيد. به علاوه شنيداري ها دوست دارند حس هاي شما را بشنوند و از توصيف حس هاي خودشان هم لذت مي برند. اين دسته افراد از تشکر کلامي و گفتار تحسين آميز لذت مي برند، يک آفرين ساده براي شان معجزه مي کند؛ همچنين لحن موبانه روي شان تاثير بسيار خوبي دارد.

خب برعکسش را هم در نظر بگيريد و اگر مي خواهيد از چشمش بيفتيد، سر نامزد شنيداري تان داد بکشيد. خانم يا آقايي که شنيداري است دوست دارد جمله «دوستت دارم» را به صورت شفاهي، بارها بشنود و اگر همسرش هزار شاخه گل هم برايش بخرد به اندازه گفتن جملات عاطفي و عاشقانه رويش تاثير خوب ندارد. در آخر هم گله مي کند که همسرش برايش گل مي خرد اما يک بار نمي گويد دوستت دارم. اغلب در اين مواقع واکنش طرف مقابل اين است که مي گويد: «يعني کارهايي که مي کنم نشانه دوستت دارم نيست؟» در صورتي که اين شخص بايد بداند که محبت کردن به شنيداري ها قلق خودش را دارد.

مثلا اگر براي شنيداري هاي پيامک يا موسيقي و فايل صوتي شعري را که خودتان خوانده ايد بفرستيد، براي شان بسيار خوشايندتر از وقتي است که براي شان گل يا هديه هاي کوچک مي خريد.

رمانتيک هاي بي حرکت

دسته سوم از تيپ هاي شخصيتي متعلق به گروه لمسي هاست. افراد لمسي از طريق لمس کردن، دنيا را درک مي کنند. حرکات شان کند است و با لحن آرام، شمرده و متين صحبت مي کنند. لمسي ها داراي عضلات افتاده و شکل هستند، وقتي روي مبل مي نشينند بعد از مدتي حتما لم داده و حتي اگر رودربايستي نداشته باشند در مبل پخش مي شوند. اين شل بودن در لحن، کلام و حرکات شان هم ديده مي شود؛ پس از آنها توقع هيجان نداشته باشيد.

مکث هاي شان بين جملاتي که مي گويند زياد است و ناگفته پيداست حوصله ديداري ها را بدجوري سر مي برند. اين افراد، بيشتر احساسي بوده و به شعر و ادبيات عميقا علاقه مند هستند. فرد لمسي همان خواستگاري است که وقتي روي مبل، رو به روي تان مي نشيند کاملا در آن فرو مي رود و اگر سوالي که جوابش را نمي داند از او بپرسند، چشم هايش به پايين و راست متمايل مي شود.

افراد لمسي درونگرا و عميق هستند، اگر دقيق باشيد متوجه مي شويد شانه هاي شان به سمت پايين مايل است، گاهي هم با داستان شان خودشان را لمس مي کنند يا موقع گفت و گو با صورت خودشان ور مي روند. لمسي ها در فضاي طبيعت درخت، گل و پرندگان را هم لمس مي کنند و انگار مسير درک شان از انگشتان شان مي گذرد.

بياييد براي تان فال بگيريم

حتما تا به حال خانم هاي زيادي را ديده ايد که با اشتياق به انواع و اقسام فال ها از قهوه، شمع و تاروت گرفته تا حافظ و چيني متوسل مي شوند که ببينند عاقبت شان چه خواهدشد. با شناخت تيپ شخصيتي فرد مورد نظرتان نيازي به فالگيرها نخواهيد داشت چون به سادگي مي توانيد بهفميد آيا با توجه به انتخاب تان خوشبختي در پيش هست يا نيست؟

هر چند در ابتدا هيجان طلبي و تند و تيز بودن فرد ديداري از نظر فرد شنيداري جالب است و ممکن است در همان برخورد اول به دليل تفاوت هاي شان براي هم جذاب باشند اما همين افراد وقتي در جريان سال ها زندگي مشترک در کنار هم قرار مي گيرند، نمي توانند يکديگر را تحمل کنند. به طور نمونه آدم ديداري، برون گراتر است و دوست دارد دائم با افراد ديگر اجتماع در تماس و تعامل باشد در صورتي که فرد شنيداري نسبت به ديداري ها درونگرا بوده و شلوغي روابط و فضاها را دوست ندارد؛ پس بهتر است در اين مواقع تنها با اتکار به جذابيتي که هر دو گروه براي هم دارند تصور خوشبخت شدن با هم نداشته باشند.

براي شنيداري ها زندگي مشترک با يک فرد شنيداري احتمال موفقيت بيشتري دارد تا با يک فرد ديداري. از آن طرف فکرش را هم نکنيد که يک فرد ديداري بتواند با فرد لمسي زندگي مشترک خوب و خوشي داشته باشد. اين دو تيپ اصلا با هم تناسبي ندارند و هر کدام باعث آزار ديگري مي شوند. خوشبختي ديداري و لمسي ممکن نيست ؛ حتي اگر تمام فالگيرها به خوشبختي آنها قسم بخورند.

شوخي ممنوع

افراد لمسي بيشتر از ظاهر و گفتار افراد، از لمس آنها تاثير مي پذيرند؛ يعني اگر در گوش نامزد لمسي تان زمزمه هاي عاشقانه داشته باشيد يا به سر و ظاهرتان برسيد، روي احساسات او اثر نداني ندارد اما آرام و با محبت به پشتش زدن مي تواند اثر بسيار خوبي بر احساسش داشته باشد. افراد لمسي شوخي هاي بدني را دوست ندارند و هرچند تاخيرها و سستي شان گاهي کلافه کننده است اما نبايد هيچ وقت براي وادار کردن شان به عجله، آنها را هل دهيد. برخلاف ديداري ها، براي افراد لمسي خوشمزه بودن غذا از مرتب بودن خانه، مهم تر است.



منبع : ماهنامه خانه بخت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟