آخرین اخبار

اعلام شرايط نقل و انتقال فيش‌هاي حج/اعزام حجاج از اول تا 26 مرداد از 19 فرودگاه اجتماعي

اعلام شرايط نقل و انتقال فيش‌هاي حج/اعزام حجاج از اول تا 26 مرداد از 19 فرودگاه

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجو، حميد محمدي در خصوص روند ثبت نام از واجدين تشرف به حج سال جاري گفت: ثبت نام اوليه تشرف به حج تمتع سال جاري از 23 فروردين ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دارندگان اسناد وديعه گذاري حج تا پايان شهريور ماه سال 1385 مي‌توانند براي انجام اين فرآيند به شعب بانک ملي سراسر کشور مراجعه کنند.

وي با اشاره به امضاي دير هنگام توافق‌نامه حج سال جاري و به دنبال آن اعزام با تاخير تيم مسکن حج به عربستان، اظهار داشت: ايران آخرين کشوري است که براي عقد قرارداد خدمات حج در کشور عربستان اقدام مي‌کند. در حوزه اجاره مسکن حجاج يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي خدماتي حج است با اين چالش مواجه بوديم که بخش عمده‌اي از هتل‌ها توسط ديگر کشورها اجاره شد بود و نگران اين بوديم که نتوانيم براي همه جمعيت حجاج ايراني تامين مسکن کنيم از اين رو اولويت‌ها را محتاطانه اعلام کرديم. اما به دنبال روند خوب اجاره مسکن حجاج در مکه و مدينه اولويت هاي حج را تا 31 شهريور ماه سال 1385 افزايش داديم.

تکميل سقف هزينه سفر حج تا 10 ميليون تومان توسط حجاج
رئيس سازمان حج ادامه داد: اگر بتوانيم هتل‌هاي بيشتري متناسب با استانداردها و شاخص‌هايي که در سازمان حج و زيارت تعريف شده را تامين کنيم، احتمال اين وجود دارد که اولويت‌هاي بيشتري را براي حج امسال فراخوان کنيم.

حميد محمدي در خصوص ميزان سهميه حجاج ايراني يادآور شد: در چند سال گذشته بدليل اجراي طرح توسعه مسجدالحرام 20 درصد از سهميه حج همه کشورهاي اسلامي کسر شده بود و در آخرين اعزام حجاج ايراني، 64 هزار زائر به حج اعزام شدند اما با تکميل بخش عمده‌اي از طرح توسعه، طرف سعودي امسال آن 20 درصد را جبران کرد از سويي با تلاش هيئت حج جمهوري اسلامي ايران موفق شديم سهميه حج را 35 درصد نسبت به سال 94 افزايش دهيم و امسال 86 هزار و 500 نفر به حج اعزام مي‌شوند.

رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينکه يک ميليون و 350 هزار نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، عنوان کرد: با نهايي شدن فرآيند اجاره هتل‌هاي حجاج در عربستان احتمال اعلام اولويت‌هاي جديد براي اعزام به حج وجود خواهد داشت.

وي در خصوص چگونگي فرآيند ثبت نام اوليه تشرف به حج سال جاري توضيح داد: دارندگان فيش‌هاي اولويت‌دار حج به همراه سند وديعه گذاري و شناسنامه و کارت ملي خود به يکي از شعب بانک ملي در سراسر کشور مراجعه مي‌کنند که مبلغ وديعه گذاري اوليه و سود متعلقه به آن محاسبه شده و متقاضيان بقيه اين مبلغ را تا سقف حداقل 10 ميليون تومان تکميل مي‌کنند.

محمدي درباره زمان اعلام کاروان‌هاي حج سال جاري گفت: با نهايي شدن فرآيند اجاره هتل‌هاي زائران، ليست کاروان‌هاي حج و قيمت نهايي آنها متناسب با درجه کاروان اعلام خواهد شد و واجدين شرايط اعزام به حج که نسبت به ثبت نام اوليه تشرف در بانک‌ها اقدام کرده‌اند، مي‌توانند در کاروان‌ها ثبت نام کنند.

اعلام قيمت نهايي کاروان‌هاي حج تا يک هفته آينده

رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص قيمت کاروان‌هاي حج عنوان کرد: ما همه تلاش خود را بکار برده‌ايم تا افزايشي در قيمت کاروان‌هاي حج نسبت به سال 94 نداشته باشيم اما نرخ ارز نسبت به سال 94 تغيير کرده و از سوي ديگر بخشي از خدمات از جمله حمل و نقل و يا چادرهاي زائران در عرفات تغيير کرده که مي‌خواهيم خيمه‌هاي بهتري براي حجاج تهيه شود که اين افزايش قيمت به دليل افزايش کيفي خدمات خواهد بود.

محمدي در خصوص زمان اعلام هزينه نهايي کاروانها گفت: اميدواريم با نهايي شدن فرآيند اجاره هتل حجاج، قيمت نهايي کاروان‌هاي حج بر مبناي درجات آنها تا يک هفته آينده اعلام شود.

وي به واجدين شرايط تشرف به حج سال جاري تاکيد کرد: حتما در اين دوره نسبت انجام فرآيند ثبت نام اوليه تشرف به حج سالجاري در شعب بانک ملي اقدام کنند و اين ثبت نام را به زمان اعلام کاروان‌هاي حج موکول نکنند.

حميد محمدي در خصوص فرآيند ثبت نام کاروان‌هاي حج بعد از نهايي شدن هتل‌هاي حجاج گفت: بصورت عمومي و همچنين از طريق رسانه‌هاي استاني زمان ثبت نام در کاروان‌هاي حج اعلام خواهد شد و واجدين شرايط اعزام به حج در شهرهاي محل سکونت خود مي‌توانند براي ثبت نام در کاروان ها اقدام کنند.

اطلاع رساني به حجاج از طريق پيامک
وي در خصوص اطلاع رساني فردي به زائران نيز بيان کرد: پس از ثبت نام زائران در کاروان‌هاي حج، اطلاع رساني به زائران از طريق ارسال پيامک هم انجام خواهد شد.

رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص نقل و انتقال اسناد وديعه‌هاي گذاري حج توضيح داد: دارندگان اسناد وديعه گذاري اولويت دار حج مي‌توانند نسبت به واگذاري فيش حج خود به ديگران اقدام کنند که براي اين کار لازم است انتقال دهنده و انتقال گيرنده فيش حج به يکي از دفاتر زيارتي مجاز سازمان حج و زيارت مراجعه کنند و هزينه اين فيش بر مبناي توافق در 2 طرف هست و سازمان حج در اين مقوله وارد نمي‌شود. اين فرآيند ايجاد شده تا از حضور دلالان در اين حوزه معنوي و ايجاد بازار سياه براي فيش‌هاي حج جلوگيري شود.

محمدي در ادامه در خصوص آخرين برنامه‌ريزي‌هاي و اقدامات حج سال جاري گفت: عمليات حج فرآيند وسيعي است که براي اجراي آن کميته‌ها و کارگروه‌هاي متعددي فعاليت مي‌کنند و هر سال بعد از عمليات حج آسيب شناسي صورت مي‌گيرد و در حوزه‌هاي مختلف عملياتي همچون حمل و نقل، اسکان، امداد و ... کارگروه‌هاي ويژه‌اي تشکيل مي‌شود که اين کارگروه‌ها از 3 ماه گذشته تشکيل شده و در حال برنامه‌ريزي امور هستند.

بازنگري در انتخاب مديران کاروان‌هاي حج

وي در خصوص برگزاري جلسات توجيهي و آموزشي حجاج گفت: بعد از ثبت نام زائران در کاروان‌هاي حج، اين جلسات برگزار شده و سرفصل‌هاي آموزشي اين جلسات بازنگري جدي شده و کاملا عملياتي و کاربردي شده است به گونه‌اي که با توجه به اينکه حجاج تنها يک بار به حج مشرف مي‌شوند پيش از اعزام نسبت به مکاني که به آنجا اعزام مي‌شوند و همچنين فضاي پرازدحام حج، آگاهي و آمادگي داشته باشند.

رئيس سازمان حج و زيارت در اين خصوص اضافه کرد: علاوه بر جلسات آموزشي کاروان‌ها، همايش‌هاي متمرکز آموزشي و توجيهي نيز براي همه زائران هر استان برگزار خواهد شد.

وي در ادامه بيان کرد: براي مديران کاروان‌هاي حج آموزش‌هاي ويژه‌اي در نظر گرفته شده همچنين در انتخاب مديران کاروان‌هاي حج شرايط انتخاب ويژه‌اي داشتيم و در ضوابط بازنگري کرديم. نشست‌هاي استاني با مديران و کارگزاران حج برگزار مي‌شود تا با يک آمادگي کامل به استقبال خدمات رساني به حجاج برويم.

فشرده بودن انجام برخي فرآيندهاي اجرايي حج
محمدي در خصوص مشکلاتي که ممکن است زائران در حج با آن مواجه باشند، توضيح داد: موسم حج امسال در فصل اوج گرما خواهد بود و ما در جلسات آموزشي به زائران يادآور خواهيم شد که در شرايطي از اين دست چگونه رفتار کنند که آسيب نبينند. مرکز پزشکي حج خدمات پزشکي خود را ارتقا داده است و براي ارائه خدمات به زائران مهيا مي‌باشد اما لازم است زائران نيز در اين زمينه‌ها به توجيهات و آموزش‌هاي که در جلسات مربوطه ارائه مي‌شود کاملا توجه کنند.

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين گفت: در مذاکرات حج به دغدغه‌ها و نگراني‌هاي نظام و مردم پرداخته شد و با توجه به حوادث حج 2 سال گذشته راهکار و مصاديق اجرايي براي جلوگيري از تکرار آن حوادث تعريف شد که بصورت مکتوب نيز در تفاهم نامه آمده تا ديگر شاهد اينگونه حوادث در حج نبوده و شاهد حضور عزتمندانه زائران در حج باشيم.

وي در خصوص تفاوت‌هاي حج امسال با سال‌هاي قبل گفت: با توجه به تعليق در عمليات حج در سال گذشته، امسال برخي فرآيندهاي اجرايي حج بصورت فشرده صورت مي‌گيرد و عليرغم آنکه برخي از زيرساخت هاي خدماتي که در سال هاي گذشته در اختيار داشتيم از دست رفته است اما بدنه اجرايي و مجموعه کارگزاران تلاش مضاعفي مي‌کنند تا اين سازوکار و زير ساختها فراهم شود و قطعا خدماتي شايسته به زائران ارائه شود.

رئيس سازمان حج در خصوص زمان اعزام حجاج به سرزمين وحي بيان کرد: اعزام حجاج از اول مرداد آغاز خواهد شد که نيمي از زائران در قالب کاروان‌هاي مدينه قبل و نيمي با کاروا‌ن‌هاي مدينه بعد به حج مشرف مي‌شوند و اين اعزام‌ها حدودا تا 26 مرداد ادامه خواهد شد. همچنين اولين گروه از حجاج 14 ذي الحجه به کشور بازخواهند گشت.

وي در خصوص مدت سفر حجاج گفت: مدت زمان سفر حجاج و اقامت آنان در مدينه منوره و مکه مکرمه بين 30 تا 33 روز خواهد بود.

محمدي در خصوص تعداد فرودگاه‌هاي تعيين شده براي انجام پروازهاي حج نيز بيان کرد: پروازهاي حج از 19 فرودگاه کشور انجام مي‌گيرد.

استفاده توامان از مچ بند الکترونيکي و کارت شناسايي زائر
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص استفاده حجاج از کارت و مچ بند شناسايي تصريح کرد: موضوع استفاده از مچ بند شناسايي براي حجاج موضوع بسيار ساده و بسيطي است اما متاسفانه اين روزها در فضاي مجازي عده‌اي که ممکن است با اصل فريضه حج مشکل داشته باشند در اين خصوص فضاسازي مي‌کنند و جو منفي در کشور ايجاد مي‌کنند.

وي در اين باره اضافه کرد: هر ساله کارت شناسايي براي حجاج تهيه مي‌شود که اطلاعات فردي و ضروري زائران روي آن درج شده است. همراه داشتن کارت شناسايي در شرايط پر ازدحام حج ضروريست اما بسيار اتفاق مي‌افتد که برخي از حجاج بويژه سالخوردگان يا فراموش مي‌کنند يا به همراه داشتن آن اهميت نمي‌دهند که خود اين امر مشکل ساز است. در حج احتمال گرمازدگي، بيماري و يا تصادف و يا گم شدن زائران در آن ازدحام جمعيت وجود دارد و از طرفي ميانگين سني نيمي از زائران ما بالاي 50 سال است و احتمال گم شدن زائر و همراه نداشتن کارت زائر وجود دارد. از اين رو کارشناسان ما به اين نتيجه رسيدند که علاوه بر کارت شناسايي زائر، همچون ديگر کشورها از مچ بند هم استفاده کنيم. بدليل اينکه اين مچ بند هميشه همراه زائران خواهد بود و دغدغه گم شدن و همراه نداشتن کارت زائر اينگونه مرتفع خواهد شد و اين جاي تعجب است که عده‌اي اين موضوع ساده را در جامعه تبديل به يک بحران کرده‌اند.

اسکان زائران در مدينه در تنگناست
وي در ادامه گفت: بعثه مقام معظم رهبري کتبي را در حوزه فرهنگي و معارف بري زائران تهيه و تدوين مي‌کند و ما در حوزه اجرايي ملزم هستيم که فضايي را فراهم کنيم تا زائران از فضاي معنوي حج بيشترين استفاده را داشته باشند.

رئيس سازمان حج و زيارت به حجاج توصيه کرد که حتما در جلسات آموزشي کاروان‌ها حضور داشته باشند و به نکاتي که در آن جلسات مطرح مي‌شود توجه جدي داشته باشند و هر سوال و ابهامي که در خصوص حج وجود دارد را در آن جلسات مطرح کنند و مديران و کارگزاران حج اينگونه موارد را به ما اعلام کنند. اگر زائران با اين آمادگي و آگاهي در حج حضور پيدا کنند، مشکلي براي آنان بوجود نخواهد آمد.

حميد محمدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: علي رغم کمبود وقت، تيم مسکن حج تمام تلاش خود را بکار گرفته که حتي هتل‌هايي با کيفيت‌تر از حج گذشته را براي زائران اجاره کنند اما از 3 سال قبل با توجه به اجراي طرح توسعه مسجد شريف نبوي(ص) در مدينه منوره، تمام هتل‌هاي محدوده حرم تخريب شده و ما و ديگر کشورها در مدينه براي اسکان در تنگنا هستيم با اين حال تلاش کرديم علي رغم همه محدوديت‌ها

بهترين هتل‌هاي موجود را براي زائران اجاره کنيم و از شاخص‌هاي خود کوتاه نيامديم.

تعيين تکليف حج عمره بعد حج تمتع
وي افزود: در حوزه تدارکات و تغذيه حج، تنوع در برنامه غذايي ضمن توجه به سلامت جسماني حجاج در نظر گرفته شده است. در حوزه پزشکي حج نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.

رئيس سازمان حج و زيارت در پايان در خصوص از سرگيري سفرهاي عمره توضيح داد: با توجه به حادثه فرودگاه جده، ايران اعزام عمره گزاران را متوقف کرد و شرط ما براي از سرگيري عمره مجازات 2 پليس خاطي فرودگاه جده بود که در مذاکرات حج رسما به ما اعلام شد که اين 2 مامور در حال گذراندن دوران محکوميت خود هستند، از اين رو شرط ما تامين شده است. لذا در صورتي که سعودي در حج به تعهدات خود عمل کنند عمره بعد از حج از سر گرفته خواهد شد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد