آخرین اخبار

نوبرانه ها و بخور نخور هاي فصل بهار تغذيه

نوبرانه ها و بخور نخور هاي فصل بهار

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوبرانه ها و فصل بهار

دکتر سعيد صانعي، پژوهشگر طب سنتي معتقد است: در اين فصل، سراغ غذاها و دمنوش‌هايي برويد که رطوبت کمتري دارند و از طرفي‌ بايد پرخوري را کنار بگذاريد تا اضافه وزن معمول ناشي از تعطيلات را از بين ببريد.

فصل بهار، ميوه زيادي ندارد و ميوه‌هاي کال يا همان نوبرانه‌ها به بازار مي‌آيند. نوبرانه‌ها کنار خيابان به فروش مي‌رسند که بهداشتي نيستند و مشکلات گوارشي، اسهال و ميکروبي شدن جهاز هاضمه را به همراه دارند. دکتر صانعي مي‌گويد: ميوه‌هاي نارس خواصي ندارند و هضم آنها هم براي معده مشکل است، بخصوص افرادي که به زخم و ورم معده يا مشکلات اثني‌عشر مبتلا هستند، نبايد نوبرانه بخورند. از طرفي چاقاله بادام‌ که با قيمت زيادي به بازار عرضه مي‌شود و طرفداران زيادي هم دارد، معمولا با چاقاله زردآلو مخلوط است که مصرف آن دو با هم عامل مهم بروز نفخ شکم، درد مفاصل و سرماخوردگي است.

ميوه انباري نخوريد

بهار براي بسياري افراد با مصرف پرتقال و سيب‌ انباري سپري مي‌شود. به گفته اين متخصص طب سنتي، بايد سراغ ميوه‌هاي خشک مثل برگه‌هاي آلو، زردآلو يا هلو برويد و بعد از خيساندن در آب نوش‌جان کنيد. برگه‌ها مزاج سرد و خشک دارند و رطوبت و گرماي فصل بهار را خنثي مي‌کنند. حتي مي‌توانيد برگه‌ها را به ميز صبحانه بياوريد.

وي تاکيد مي‌کند: در اين فصل،‌ مصرف لبنيات در وعده صبح بسيار مفيد است. شيره انگور و ارده با نان برشته هم گرماي معتدلي دارند و مي‌توانند در سفره صبحانه قرار بگيرند. تخم مرغ عسلي با دارچين و پودر سرکه را هم گاه در وعده صبحانه خود قرار دهيد و پروتئين به بدنتان برسانيد.

سنگين نشويد

حتي اگر بعد از عيد نوروز دچار اضافه وزن نشده‌ايد، بهتر است مصرف وعده ناهار به شکل متداول حذف و با ميوه‌ها و خوراکي‌هاي سبک جايگزين شود. در اين فصل با حذف کالري ناهار مجازيد از 21عدد مويز، 14 بادام خام، هفت يا هشت خرما يا انجير خشک زرد استفاده کنيد.

دکتر صانعي با بيان اين مطالب مي‌افزايد: با حذف ناهار و رطوبتي که با مصرف غذاهاي متداول اين وعده به بدن مي‌رسد، در طي روز سرحال‌تر مي‌شويد. در عوض، وعده شام را زودتر ميل کنيد. مي‌توانيد از گوشت گوسفند يا بوقلمون استفاده کنيد. مصرف سبوس را فراموش نکنيد. بهار فصلي است که با ريزش مو همراه است و سبوس مي‌تواند، به حفظ موها کمک کند. نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌اي ميل کنيد‌. اگر هم دلتان هواي برنج سفيد کرد، حتما يک مشت چاشني سبوس همراهش دم کنيد.

شادابي را با حجامت بخريد

فصل بهار به علت رطوبت زياد، معمولا با خواب‌آلودگي همراه است. خصوصا افراد دمدمي مزاج در اين فصل بي‌حوصله مي‌شوند و به آنها توصيه مي‌شود تا حجامت کنند. اين پژوهشگر طب سنتي با بيان اين مطالب اظهار مي‌کند: حجامت خلط خون جمع شده حاصل از فصل سرما را از بين مي‌برد و شادابي را به بدن برمي‌گرداند.

بي‌حالي و آلرژي در کمين است

آيا مي‌دانيد، مصرف هندوانه در فصل بهار باعث ضعف، بي‌حالي و سستي مي‌شود و در بعضي افراد، آبريزش دهان هم ايجاد مي‌کند؟ با وجود اين که هنوز هوا آن‌قدرها گرم نشده، بعضي افراد با مصرف هندوانه، کشاله‌ران و پاها يا زير بغلشان عرق‌سوز مي‌شود. چاره اين است که هميشه خرما را با هندوانه همراه کنيد.

دکتر پيام فرحبخش، متخصص تغذيه به افرادي که در اين فصل گرفتار آلرژي مي‌شوند، توصيه مي‌کند، براي کاهش آلرژي مصرف مواد تحريک‌کننده مثل خربزه و انگور کاهش و در عوض ميزان مصرف سبزي‌ افزايش يابد.

با دمنوش‌ها لاغر شويد

در فصل بهار، گزنه به‌وفور حتي در اطراف تهران يا کناره باغ‌ها مي‌رويد. اين گياه خواص زيادي دارد و مناسب بهار است. از اين گياه غافل نشويد و از خواص دم کرده آن بهره ببريد.

دکتر صانعي در اين باره مي‌گويد: گزنه طبع گرم و خشک دارد و به کاهش رطوبت بهار در بدن کمک مي‌کند و کاهش وزن به همراه دارد. براي بهتر کردن طعم اين دمنوش مي‌توانيد، به ازاي هر مشت گزنه، يک تکه زنجبيل بگذاريد و همراه دو تا سه عدد ليوان آب، دم و ميل کنيد. دم‌کرده گل قاصدک نيز به کاهش اشتها کمک مي‌کند. براي مصرف کافي است، به ازاي يک مشت بسته گل قاصدک، چهار ليوان آب جوش و کمي نبات (براي بهتر کردن طعم آن) دم کنيد. براي اين که کلسترول و قند ناشي از خوردن آجيل و تنقلات عيد را کاهش دهيد، يک مشت بسته جو دوسر را با چهار ليوان آب جوش حدود 30 يا 40 دقيقه دم کنيد و در طي روز بنوشيد.

اين نکته مهم را فراموش نکنيد که براي حفظ خواص دمنوش‌ها بايد آنها را گرم بنوشيد. دمنوش گرم طعم بهتري دارد و تازه‌تر مي‌ماند. بعلاوه جذب و هضم آن راحت‌‌تر است.

قهوه سبز و ضربان قلب

اگرچه به عقيده بسياري از افراد، قهوه سبز طعم نامطبوعي دارد، اما اين روزها مصرف آن براي لاغري بسيار رواج يافته است.

دکتر صانعي در‌باره مصرف قهوه سبز مي‌گويد: قهوه سبز و قهوه معمولي تفاوت زيادي ندارند و تنها در ميزان کافئين موجود متفاوتند. درست است که با نوشيدن قهوه سبز ممکن است وزن کاهش يابد، اما افراد با استفاده از اين نوشيدني احساس شادابي نمي‌کنند.

تغذيه و تعادل

اضافه وزن بعد از تعطيلات نوروزي يادگاري است که براي بسياري از افراد به‌جا مانده‌است. در نوروز به علت آسوده بودن از استرس‌هاي معمول کاري جذب غذا افزايش پيدا مي‌کند و حتي بدون افزايش ميزان کالري همچنان به وزن اضافه مي‌شود و همه اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد تا بعد از عيد با اضافه وزن مواجه شويد.

دکتر فرحبخش مي‌گويد: بعد از پايان گرفتن مهماني‌ها بايد رژيم‌غذايي خود را متعادل کنيد و پنج گروه غذايي‌ را در بشقاب خود جاي دهيد. در ادامه فصل بهار بايد در بازگشت به رژيم غذايي قبل عجله کرد و فعاليت بدني را افزايش داد. مصرف چربي‌ها را کاهش دهيد و باقيمانده آجيل‌‌ها را دور از دسترس بگذاريد. هرم غذايي مناسب را دوباره پيش چشم خود بياوريد و سعي کنيد، متناسب با آن از نان و غلات، لبنيات و سبزي‌ها و ميوه‌ها و پروتئين‌ها مصرف کنيد.

بهار و خوش‌اشتهايي

به گفته دکتر فرحبخش در همين مدت کوتاه تعطيلات ممکن است، پرخوري عادت شده‌باشد و خواب‌آلودگي فصل بهار هم باعث شود که بعد از عيد خوش‌اشتها‌تر شويد. اگر گرفتار اين مشکل شديد، با مراجعه به کارشناسان تغذيه، رژيم غذايي متناسبي دريافت کنيد، تا شرايط تغذيه‌اي را کنترل کنيد. اگر از قبل نيز اضافه وزن داشته‌ايد، مي‌توانيد با آغاز سال جديد دکمه شروع کاهش وزن را روشن کنيد و به وزن ايده‌آل برسيد.

وي مي‌افزايد: نبايد سراغ رژيم‌هاي سم‌زدا که براي اين فصل توصيه مي‌شود، برويد. کليه و کبد کار سم‌زدايي را در بدن انجام مي‌دهند و رژيم‌ سم‌زدا آسيب‌ زيادي به بدن مي‌رساند.





منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها