آخرین اخبار

بعد از خوردن موز اين 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ مي دهد! تغذيه

بعد از خوردن موز اين 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ مي دهد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص موزکاهش وزن، کاهش نفخ، مبارزه با سرطان و افزايش انرژي با خوردن روزانه يک موز!

اگر به شما بگويم که يک ابزار جديد و پيشرو براي کمک به کاهش وزن، کاهش نفخ ورم شکم، مبارزه با سرطان و افزايش انرژي، آن هم با قيمتي مناسب در دسترس داريد، چه مي کنيد؟

بايد بدانيد که موز، ميوه اي قدرتمند است و قدرت آن به اثبات رسيده است. تيم متخصص تغذيه ما دقيقا مشخص نموده اند که خوردن يک موز چه کاري در بدنتان انجام مي دهد. براي ديدن اثرات موز روزي يک موز به رژيمتان اضافه کنيد تا وزن کم کنيد و چربي بسوزانيد.

21. موز نفخ شکم و ورم و پف را کمتر مي کند

موز نفخ شکم و ورم و پف را کمتر مي کندموز نفخ شکم و ورم و پف را کمتر مي کند

نفخ شکم حتي شکم هاي خوش ترکيب شش تکه six-pack را هم مثل يک کيسه شش تکه باد کرده مي کند. با مصرف موز با احتباس آب و گاز در شکم مقابله کنيد. يک مطالعه که اخيرا انجام شده نشان داده است زناني که يک موز را در 2 وعده، به عنوان ميان وعده قبل از غذا به مدت 60 روز مي خورند، نفخ شکمشان تا 50 درصد کاهش پيدا کرده است! چرا؟ اين ميوه با باکتري هاي افزايش نفخ در معده مقابله مي کند ضمن اين که بهترين منبع پتاسيم است که مي تواند به کاهش احتباس مايعات کمک کند.

20. موز چربي سوزي را استارت مي زند

موز چربي سوزي را استارت مي زندموز چربي سوزي را استارت مي زند

موز داراي 12 ميلي گرم کولين choline است، يک ويتامين B از بين برنده چربي که مستقيما روي ژن هايي که باعث ذخيره چربي در شکم مي شوند، تاثير مي گذارد. ( يکي از دلايل بزرگ شدن شکم افرادي که مشروب زيادي مي نوشند اين است که الکل باعث آلوده شدن کولين شده و درنتيجه سب افزايش وزن اطراف کبد مي شود. ) اين ويتامين را مي توانيد در گوشت بدون چربي، غذاهاي دريايي و خربزه پيدا کنيد.

19. موز احساس شادي را سريعتر و بيشتر مي کند

موز احساس شادي را سريعتر و بيشتر مي کند

موز فقط از نظر ظاهري به لبخند شباهت ندارد بلکه باعث افزايش آن هم مي شود، چون حاوي ويتامين B9 يا فولات است. اين ماده مغذي با خواص ضد افسردگي که دارد مي تواند با ايجاد بستري مناسب با افسردگي مبارزه کند. ( به عبارت ديگر کمک مي کند تا سروتونين serotonin، ماده شيميايي که مسئول احساس خوب است، سريعتر وارد مغز شود. ) مطالعات بروز بالاي کمبود فولات در 50 درصد مبتلايان به افسردگي را نشان داده اند و برخي پزشکان توصيه مي کنند که اگر در حال مصرف داروهاي ضد افسردگي هستيد، براي اين که تاثير بهتري از اين داروها بگيريد، مصرف فولات را افزايش دهيد.

18. موز استرس و اضطراب را کمتر مي کند

موز استرس و اضطراب را کمتر مي کندموز استرس و اضطراب را کمتر مي کند

به گفته بيجورک Bjork: موز علاوه بر ويتامين B9 که تقويت کننده خلق و خو است، حاوي تريپتوفان tryptophan است، " يک پيش ماده براي ساخت سروتونين" و سروتونين مي تواند مهم ترين ماده شيميايي مغز باشد چون خاصيت ضد افسردگي طبيعي داشته و مي تواند اضطراب و بي خوابي را درمان کند. همينطور ساير مشکلات احساسي مانند خستگي، تحريک پذيري، بي قراري، عصبانيت و خشونت را هم مي تواند کاهش دهد. همچنين موز داراي نوراپي نفرين norepinephrine است که عکس العمل هاي " جنگ و گريز " ما را تنظيم مي کند و باعث تنظيم استرس مي شود. موز يک خوراکي واقعي و طبيعي براي بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگيري از افسردگي است. خوبي اش به اين است که براي مصرف آن نياز به نسخه نداريم. ( مي توانيد پوره موز را در آبي که براي سم زدايي استفاده مي کنيد، اضافه کرده و با خيال راحت نوش جان کنيد. )

****نوراپي نفرين norepinephrine: هورموني است که توسط غده فوق کليوي مرکزي و اعصاب سمپاتيک و توابع آن به عنوان يک انتقال دهنده عصبي منتشر شده است و به عنوان يک دارو براي بالا بردن فشار خون استفاده مي شود.****

17. موز بي خوابي را درمان مي کند

موز بي خوابي را درمان مي کندموز بي خوابي را درمان مي کند

اين خاصيت موز هم به دليل تريپتوفان tryptophan (يک پيش ماده براي ساخت سروتونين) است. به گفته کسي بيجورک Cassie Bjork، سردبير زندگي سالم ، " تريپتوفان trytptophan يک پيش ماده براي ساخت ملاتونين melatonin است که باعث افزايش آرامش شده و به خواب منظم کمک مي کند. " براي اين منظور مي توانيد قبل از خواب به جاي قرص خواب آور يک عدد موز بخوريد.

****ملاتونين Melatonin: هورموني است که در غدهٔ صنوبري (پينه‌آل)، غدهٔ کوچکي در مغز، توليد مي‌شود و به تنظيم چرخهٔ خواب و بيداري در بدن کمک مي‌کند. مقدار بسيار کمي از ملاتونين در غذاهايي مانند گوشت‌ها، حبوبات، ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد. ملاتونين همچنين به صورت مکمل غذايي در بازار وجود دارد، هرچند ارزش تغذيه‌اي شناخته‌شده‌اي ندارد.****

16. موز عضله سازي مي کند

موز عضله سازي مي کند

اگر بعد از ورزش در ماهيچه هايتان احساس درد کرديد يا به اندازه کافي رشد عضله نداريد احتمال دارد که منيزيم کافي از رژيم غذايي خود دريافت نمي کنيد. موز يکي از منابع خوب منيزيم است که مي تواند به انقباض و انبساط عضلات و آرامش و سنتز پروتئين کمک کند و سبب افزايش توده عضلاني بدون چربي شود. مصرف منيزم به تجزيه و تحليل چربي کمک کرده و اين فرايند سبب مي شود بدنتان چربي ذخيره شده در خود را آزاد کند.

خواب راحت تر با چاي موز: يک راه بدست آوردن منيزيم نوشيدن چاي موز است. کمي آب را جوش آورده، موز را شسته و بدون اين که پوست بگيريد، سر و ته آن را بزنيد و به مدت 7 – 10 دقيقه آن را جوشانده و سپس موز را از آب برداشته و چاي موز را قبل از خواب بنوشيد.

15. موز روند ريکاوري (ترميم) را بهبود مي بخشد

موز روند ريکاوري (ترميم) را بهبود مي بخشد

پتاسيم به ريکاوري ماهيچه هايتان بعد از ورزش کمک مي کند، رشدشان را تقويت کرده و باعث مي شود بتوانيد بيشتر ورزش کنيد.

14.موز قند خون را تثبيت مي کند

موز قند خون را تثبيت مي کندموز قند خون را تثبيت مي کند

به گفته بيجورک " موز به دلايل زيادي منبع تغذيه اي غني به حساب مي آيد. بهتر است پروتئين و چربي هاي سالم را با موز مصرف کنيد تا سرعت جذب قند موز به جريان خون کاهش پيدا کند. اين کار موثرترين استراتژي براي تثبيت قند خون است که به معني سطح انرژي ثابت و کاهش وزن است (چون سطح قند خون ثابت به لوزالمعده اجازه ترشح هورمون گلوکاگون glucagon را مي دهد که هورمون چربي سوز است.)

13.موز ولع و هوس خوردن را کمتر مي کند

موز ولع و هوس خوردن را کمتر مي کندموز ولع و هوس خوردن را کمتر مي کند

يکي ديگر از مزاياي ثابت نگه داشتن قند خون اين است که ولع خوردنتان کاهش پيدا مي کند. خوردن يک عدد موز بين وعده هاي غذايي به معني پرخوري کمتر است و ديگر دور و بر کشوها دنبال خوردني نمي گرديد.

12.موز احساس سيري ايجاد مي کند

موز احساس سيري ايجاد مي کند

موزي که کاملا نرسيده باشد غني از نشاسته مقاوم است که به معناي واقعي کلمه در برابر فرايند هضم مقاومت نشان مي دهند. باکتري هاي سالم روده را تقويت کرده و اشتها را کاهش داده و منجر به اکسيداسيون کارآمدتر چربي مي شود.در واقع يک مطالعه نشان داد که جايگزيني فقط 5 درصد کربوهيدرات با منبع نشاسته مقاوم مي تواند چربي سوزي بعد از غذا را تا 30 درصد افزايش دهد!از آنجايي که موز کال يا موزي که هنوز کاملا نرسيده است کمي تلخ است، براي بهره بردن از مزيت آن مي توانيد آن را با ديگر ميوه ها مخلوط کرده و به يک اسموتي خوشمزه تبديلش کنيد تا متوجه طعم تلخ آن نشويد.

11. موز سطح کلسترول بد را کاهش مي دهد

موز سطح کلسترول بد را کاهش مي دهدموز سطح کلسترول بد را کاهش مي دهد

اگر اخيرا مصرف غذاهاي چرب و فسد فودتان بالا رفته احتمال اين که چربي ترانس بالايي مصرف کرده باشيد هست – نوعي چربي که باعث بالا رفتن سطح کلسترول بد LDL مي شود. قبل از اين که کارتان به مصرف ليپيتور Lipitor (داروي چربي خون)بکشد، يک عدد موز بخوريد.با توجه به مطالعه اي که در مجله تغذيه انجام شده است، موز حاوي فيتو استرول ها phytosterols است که اين ترکيبات اثر کاهنده روي کلسترول بد LDL خون دارند. به گفته بيجورک: علاوه بر اين موز حاوي ويتامين B6 است که تقريبا براي همه چيز مفيد است- سلامت قلب، سلامت دستگاه ايمني، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سيستم عصبي.

10. موز هضم را راحت تر مي کند

موز هضم را راحت تر مي کند

آيا شما هميشه احساس پري مي کنيد... نه فقط بعد از خوردن؟ موز مي تواند به هضم ضعيف شما کمک کند. موز يک منبع عالي از پري بيوتيک prebiotics و کربو هيدرات هاي غيرقابل هضم است که به عنوان غذاي باکتري هاي خوب روده ( پروبيوتيک ها probiotics) عمل مي کند و عمل هضم را بهبود مي بخشد– چون حاوي fructooligosaccharides هستند. مجموعه اي از مولکول هاي فروکتوز fructose که منجر به سلامت بهتر دستگاه گوارش مي شود.

9. موز عمل دفع را منظم تر مي کند

موز عمل دفع را منظم تر مي کند

اگر بچه داشته باشيد حتما اين حقه را بلديد : فيبر بالاي موز مي تواند تحرک روده ها را نرمال کند. موز با داشتن 3 گرم فيبر نامحلول به حرکت راحت تر مدفوع در سيستم گوارش و دفع آسان تر آن ها کمک مي کند. حتي زماني که دچار اسهال شده باشيد هم خوردن موز کارساز است. به گفته دکتر ايزابل اسميت Isabel Smith، خوردن موز براي افرادي که دچار اسهال شده اند، الزامي است زيرا پروبيوتيک هاي probiotics موجود در موز اساسا غذاي باکتري هاي خوب روده ما هستند.

8. موز استخوان ها را قوي تر مي کند

موز استخوان ها را قوي تر مي کندموز استخوان ها را قوي تر مي کند

اگرچه موز حاوي مقدار زيادي کلسيم نيست – کمتر از 1 درصد نياز روزانه – مي توانند به جذب بهتر کلسيم با وجود پريبيوتيک prebiotic fructooligosaccharides کمک کند. بر اساس مطالعه اي که در مجله آمريکايي تغذيه باليني منتشر شده، همانطور که fructooligosaccharides در هنگام هضم تخمير مي شود، توانايي بدن در جذب کلسيم را بالا مي برند.

7. موز انرژي را افزايش مي دهد

موز انرژي را افزايش مي دهدموز انرژي را افزايش مي دهد

حتما دليلي وجود دارد که دوندگان ماراتن قبل و بعد و در حين دويدن موز مصرف مي کنند: موز سرشار از گلوکز است، بهترين و راحت ترين قند قابل هضم که انرژي بهينه براي دويدن، پاورليفتينگ (وزنه برداري) و دوچرخه سواري را تامين مي کند. خوردن يک عدد موز بعد از تمرين کمک مي کند تا به سرعت انرژي اي که با عرق ريختن در حين تمرين سنگين تخليه شده است، جايگزين شود.

6. موز در برابر بيماري هاي مزمن از شما محافظت مي کند

موز در برابر بيماري هاي مزمن از شما محافظت مي کندموز در برابر بيماري هاي مزمن از شما محافظت مي کند

حتي اگر موز حاوي ويتامين A نبود باز هم مي توانست به کاهش کمبود ويتامين A کمک کند. موز غني از پرو ويتامين A - provitamin A ، کاروتنوئيد carotenoids ، بتا کاروتن beta-carotene و آلفا کاروتن alpha-carotene هستند. و بر اساس مقاله اي که در بولتن غذا و تغذيه منتشر شده، خوراکي هاي داراي سطح بالايي از کاروتنوئيد ها براي محافظت در برابر بيماري هاي مزمن از جمله سرطان ها، بيماري هاي قلبي-عروقي و ديابت مفيد هستند.

5. موز نبرد با سرطان را بلد است

موز نبرد با سرطان را بلد استموز نبرد با سرطان را بلد است

دلفينيدين Delphinidin يکي از آنتي اکسيدان هاي مجود در موز است که داراي خواص ضد تومور است. يک مطالعه در سم شناسي مواد غذايي و شيميايي نشان داده است که استفاده از دلفينيدين تغليظ شده باعث مهار رشد و تکثير سلول هاي سرطاني معده مي شود. ضمن اين که کنترل وزن هم در کاهش ريسک ابتلا به سرطان موثر است.

4.موز فشار خون را کاهش مي دهد

موز فشار خون را کاهش مي دهدموز فشار خون را کاهش مي دهد

براساس گزارش سازمان جهاني غذا و دارو FDA" ترکيب سديم پايين و پتاسيم بالا با کاهش سطح فشار خون و کاهش فراواني سکته مغزي در افراد و جمعيت ها همراه است. خوب حالا چه حدسي مي زنيد؟ موز پتاسيم بالا و سديم پاييني دارد، اين ميوه به طور رسمي توسط سازمان جهاني غذا و دارو FDA به عنوان کاهش دهنده فشار خون و محافظت کننده در برابر حمله قلبي و سکته مغزي شناخته شده است.

3. موز خون را غني تر مي کند

موز خون را غني تر مي کندموز خون را غني تر مي کند

تقويت خون و رفع کم خوني با اضافه شدن آهن موز به خون، امکان پذير است. به گفته بيجورک " آهن براي حفظ سطح انرژي مهم است چرا که مسئول انتقال اکسيژن به سلول هاي شماست. کمبود آهن مي تواند کاهش وزن را متوقف کند چون پايين بودن سطح آهن باعث مي شود که بدن براي حفاظت از انرژي تلاش کند و در نتيجه سوخت و ساز بدن کاهش پيدا کرده و نه تنها از دست دادن وزن متوقف مي شود بلکه حتي منجر به افزايش وزن خواهد شد.

2. موز بينايي را بهبود مي بخشد

موز بينايي را بهبود مي بخشدموز بينايي را بهبود مي بخشد

به گفته اسميت :موز حاوي ويتامين A و C است و هر دو آنتي اکسيدان بوده و براي تغذيه سالم پوست و چشم مورد نياز هستند. همچنين حاوي بتاکاروتن و آنتي اکسيدان هايي است که مي تواند از سلو لها محافظت کرده و در ترميم آسيب ها در سطح سلولي کمک کند. موز همچنين حاوي مواد مغذي ديگر مانند ويتامين E و لوتئين است – هر دو براي سلامت چشم لازمند. لوتئين Lutein يک ماده مغذي است که به کاهش خطر ابتلا به دژنراسيون ماکولا macular degeneration ( تباهي لکه زرد چشم ) کمک مي کند.

1. موز بدن را سم زدايي مي کند

موز بدن را سم زدايي مي کندموز بدن را سم زدايي مي کند

موز سرشار از پکتين pectin است که به عنوان يک سم زداي طبيعي شناخته مي شود. اين فيبر ژلاتين مانند به ترکيبات سمي خون چسبيده و از طريق ادرار آن ها را از بدن دفع مي کند. در واقع بر اساس مطالعه اي مشخص شده که پکتين مرکبات در طي 24 ساعت بعد از مصرف، دفع جيوه توسط ادرار را 150 درصد افزايش مي دهد. ضمن اين که پکتين نقش مهمي در از دست دادن سريع وزن ايفا مي کند و مي تواند ميزان جذب چربي در سلول ها را محدود کند!



منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها