آخرین اخبار

آيا خوردن فلفل تند به شما کمک مي کند زندگي طولاني تري داشته باشيد؟ تغذيه

آيا خوردن فلفل تند به شما کمک مي کند زندگي طولاني تري داشته باشيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - طول عمر بيشتر با فلفل چيلي قرمز تند, واقعيت يا دروغ؟علت تندبودن فلفل چيست؟

علت احساس تندي کردن در دهان بوسيله فلفل، ماده‌اي است به نام کپسايسين capsaicin که بسيار براي بدن مفيد است. کاپسيسين و تعدادي از ترکيبات مشابه ديگر توسط برخي از گياهان جنس کپسيکوم توليد مي‌شود موجب رانده شدن بعضي از علفخواران مي‌گردد. کاپسيسين نوعي آلکالوئيد است که در برخي از گياهان مثل فلفل قرمز يافت مي‌شود که براي پوست و موکوس محرک بوده و براي تهيه نوعي دارو که در تسکين برخي از دردها به کار مي‌رود مورد استفاده قرار گرفته است. اين ماده هرگاه به مخاط دهان برخورد کند، مغز به اشتباه آن قسمت را داغ احساس مي‌کند.

يک مطالعه جديد نشان مي دهد افرادي که فلفل چيلي قرمز تند مصرف مي کنند احتمالا زندگي طولاني تري خواهند داشت.در طول دوره 19 ساله اين مطالعه، محققان دريافتند که خوردن اين فلفل ها 12 درصد خطر مرگ را کاهش مي دهد، به ويژه از مشکلات قلبي و سکته مغزي.با اين حال، برخي از کارشناسان مي گويند که با اين يافته ها بايد با احتياط برخورد کرد.

به گفته کيت ايوب Keith Ayoob متخصص تغذيه و استاد باليني کالج پزشکي آلبرت انيشتن نيويورک که عضو محققين اين مطالعه نبوده، " مشخص نيست که آيا واقعا خوردن فلفل چيلي تند باعث اين نتايج شده يا اين که افرادي که فلفل چيلي مصرف مي کرده اند سبک زندگي سالم تري داشته اند. "

دلايل زيادي براي اضافه کردن فلفل چيلي تند به رژيم غذايي شما وجود دارد، براي مثال آن ها سرشار از مواد مغذي و آنتي اکسيدان هستند. با اين حال اين مطالعه فقط نشان مي دهد که فلفل ممکن است به طول عمر شما کمک کند، به گفته ايوب تحقيقات بيشتري نياز است که نشان دهد افرادي دقيقا به دليل خوردن فلفل چيلي قرمز تند، زندگي طولاني تري داشته اند.

کيت ايوب: " ما واقعا نمي توانيم صد در صد به اين نتايج بسنده کنيم. "

در اين مطالعه محققان روي اطلاعات بيش از 16 هزار بزرگسال که در نظر سنجي سازمان ملي سلامت و تغذيه National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES ) بين سال هاي 1988 و 1994 شرکت کرده بودند انجام شد. NHANES يک نظر سنجي سالانه است که توسط مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري ها در مورد عادات بهداشتي و غذايي آمريکايي ها انجام مي شود. اين نظر سنجي شامل يک سوال درباره اين بود که آيا شرکت کنندگان فلفل چيلي قرمز تند در ماه گذشته مصرف کرده اند؟ ( به شرکت کنندگان گفته شده بود که منظور پودر فلفل نيست ). همه شرکت کنندگان با هر ميزان فلفل تند قرمز در ماه گذشته، جزو مصرف کنندگان فلفل قرمز در نظر گرفته شدند.

محققان دريافتند، بعد از متوسط زمان دوره پيگيري نزديک به 19 سال، 22 درصد از افرادي که در مطالعه، خوردن فلفل چيلي قرمز تند را گزارش کرده بودند از دنيا رفتند، در مقابل 34 درصد از افرادي که فلفل قرمز نمي خوردند فوت شدند، و اين يافته در 9 ژانويه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

Could Eating Chili Peppers Help You Live Longer.jpgCould Eating Chili Peppers Help You Live Longer.jpg

محققان چند تجزيه تحليل مختلف ديگر روي داده ها انجام دادند، از قبيل سطح تحصيلات شرکت کنندگان، قوميت، رژيم غذايي و سبک زندگي. پس از تنظيم اين عوامل نتايج هنوز هم نشان مي داد افرادي که فلفل چيلي قرمز تند مصرف مي کرده اند ريسک مرگشان در طول دوره مطالعه نسبت به سايرين کمتر بوده است.

به گفته مصطفي چوپان Mustafa Chopan دانشجوي پزسکي کالج لارنر دانشگاه ورموند و نويسنده ارشد اين مطالعه، يک مطالعه مشابه که قبلا در چين انجام شده هم ارتباط بين فلفل چيلي و کاهش ريسک مرگ را ثابت کرده است. نتايج نشان مي دهد که ارتباط بين مصرف فلفل چيلي قرمز تند و کاهش مرگ و مير در يک جمعيت غربي را نشان مي دهد.

چگونه فلفل چيلي قرمز تند با کاهش خطر مرگ در افراد مرتبط است؟

**محققين متذکر شده اند که؛ گرچه يافته ها نشان مي دهد که فلفل چيلي قرمز تند عضوي سودمند در رژيم غذايي است ولي مشخص نيست که چرا با کاهش خطر مرگ در افراد مرتبط است.با اين حال محققان چند ايده براي کارکرد اين ارتباط ارائه داده اند.

**بر اساس مطالعه، يک توضيح احتمالي اين است که يک ترکيب به نام کپسايسين capsaicin –يکي از مولفه هاي اصلي فلفل قرمز –ممکن است نقشي در گيرنده هاي خاص ايفا کند که ممکن است به نوبه خود به محافظت در برابر چاقي کمک کرده و منجر به کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي شود.

**پژوهشگران اشاره کردند، کپسايسين همچنين داراي خواص ضد ميکروبي است که مي تواند باکتري هاي موجود در روده را تغيير دهد، در برابر چاقي و بيماري هاي قلبي عروقي از شما محافظت کند. فلفل چيلي قرمز تند حاوي مواد مغذي متعدد ديگر از قبيل ويتامين B، ويتامين C و يک ترکيب که در بدن تبديل به ويتامين A مي شود که همه اين ها مي توانند به اثرات سودمند آن در بدن کمک کنند.

چوپان اشاره کرد که اين مطالعه ثابت نمي کند که خوردن فلفل چيلي قرمز تند باعث مي شود زندگي طولاني تري داشته باشيد. براي اثبات اين رابطه علت و معلولي محققان نياز به انجام مطالعه اي روي افراد تصادفي که در دو گروه قرار گرفته باشند، دارند: يک گروه که فلفل چيلي قرمز تند را به غذايشان اضافه کنند و گروه ديگر که يک دارو نما را به غذايشان اضافه نمايند و در اين صورت محققان مي توانند رديابي کنند که آيا دو گروه تفاوت عمده اي در سلامت و مرگ و مير نشان داده اند يا خير.

پژوهشگران اشاره کرده اند که اين مطالعه چندين محدوديت داشته. به عنوان مثال عادت غذايي خود را فقط يک بار در زمان تکميل نظر سنجي NHANES گزارش داده اند و اين احتمال وجود دارد که عادت غذايي خود را در طول دوره پيگيري تغيير داده باشند. علاوه بر اين احتمال اين که شرکت کنندگان عادات غذايي خود را به اشتباه به ياد آورده باشند هم هست يا تفسير " فلفل چيلي قرمز تند چيلي " در اين نظر سنجي متفاوت بوده باشد.


منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها