آخرین اخبار

چرا همسراني که با عشق ازدواج مي کنند، به هم خيانت مي کنند؟ روابط عاطفي

چرا همسراني که با عشق ازدواج مي کنند، به هم خيانت مي کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - دلايل خيانت زوجين در زندگي زناشويي

يکي از ويژگي‌هاي ازدواج، تعهد و پايبندي هر يک از همسران نسبت به يکديگر و حقوق متقابل است، به‌گونه‌اي که اين تعهد شالودهٔ زندگي مشترک است؛ در غير اين صورت اعتماد متقابل بين همسران يا اعضا خانواده کم‌تر و کم‌تر خواهد شد. در سبب‌شناسي خيانت، دلايل متعددي را مي‌توان برشمرد. تفاوت‌هاي شخصيتي بين افراد مختلف و تفاوت‌هاي فرهنگي جوامع گوناگون و حتي وضعيت‌هاي مختلف باعث مي‌شود اين دلايل و عوامل متفاوت باشند. بايد بدانيم اين فقط مردها نيستند که خيانت مي‌کنند، بلکه خانم‌ها نيز اين کار را انجام مي‌دهند؛ بنابراين بهتر است به جاي اينکه اين مشکل را به جنگ جنسيت تبديل کنيم، به دنبال علت خيانت‌ها بگرديم.

در اين زمينه، ويليام گلاسر، روان‌شناس نامي، بيان مي‌دارد: زوج‌ها زندگي مشترکشان را با عشق شروع مي‌کنند، اما مي‌بينند صميميت اوليه به‌تدريج رنگ مي‌بازد. با گذشت زمان زندگي برخي از همسران به جدايي کشيده مي‌شود، اما اکثريت به زندگي مشترکشان با آهنگي يکنواخت و ملال‌آور ادامه مي‌دهند و براي تحمل اين زندگي به مشروبات الکلي، پرخوري، استفاده از مواد مخدر يا ارتباطات نامشروع روي مي‌آورند. به عقيدهٔ اين روان‌شناس، مهم‌ترين انگيزهٔ زن و مرد متأهلي که به‌سوي روابط نامشروع کشيده مي‌شوند، تجربهٔ مجدد صميميت فردي و جنسي است. چيزي که ديگر آن را در زندگي مشترکشان نمي‌يابند؛ بنابراين جذابيت روابط نامشروع بدين دليل است که هيچ يک از طرفين، عيب‌جويي، سرزنش و شکوه نمي‌کنند يا نق نمي‌زنند. در ادامه برخي از دلايل خيانت مردان و زنان را به‌صورت تفصيلي مي‌خوانيد.

برگرداندن حس فرديت و استقلال

يک نظريه بر اين عقيده است که انگيزهٔ چنين عملي تمايل افراد به برگرداندن حس فرديت و استقلالي است که در چهارچوب ازدواج تضعيف شده است. فرد ممکن است از نظر عاطفي به حدي از بلوغ هيجاني نرسيده باشد که بتواند در مقابل ناراحتي يا نارضايتي همسر، تماميت خود را حفظ کند؛ به همين دليل با جستجوي يک رابطهٔ جديد در واقع در جست‌وجو و بازسازي خود جديد است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ده دليل خيانت شوهر به همسر خود!؟

اطمينان خاطر از جذابيت براي جنس ديگر

برخي از افراد در پيِ نياز به اطمينان خاطر از اينکه هنوز براي جنس ديگر جذاب و خواستني هستند، به رابطهٔ خارج از ازدواج رو مي‌آورند. به‌واقع، در روابط طولاني اين سؤال براي برخي پيش مي‌آيد که آيا هنوز در بازار خريداري دارند يا خير. تمايل به يافتن پاسخ اين پرسش ممکن است آنان را به رسيدن به اهداف غيرمشروع شان سوق دهد.

عدم‌ رضايت از ازدواج و برآورده‌ نشدن نيازهاي عاطفي

يکي از عوامل اصلي خيانت، روابط زن و شوهر است. زماني که بين همسران، روابط زناشويي خوبي حاکم نباشد، اين احتمال وجود دارد فرد به همسر خود خيانت کند. اختلالات جنسي که به مرور زمان براي برخي به‌وجود مي‌آيد و مشکلات شخصيتي باعث مي‌شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صميمي باعث اين خيانت‌ها مي‌شود. همسراني که به هر دليلي از محبت و توجه مرد زندگي خود محروم باشند، معمولاً وقتي مورد وسوسه و اغواي شخص ديگري قرار مي‌گيرند ممکن است دچار انحراف شوند.

انگيزه‌اي براي پايان‌ دادن ازدواجي که ديگر رضايت‌ بخش نيست

رفتارهاي زشت، نق‌زدن‌هاي دائمي، نزاع‌ها و مجادله‌هاي فراوان دستورالعمل مناسبي براي ايجاد سردرد است و در تصور برخي همسران، البته به غلط، خيانت بهترين راه فرار از جهنم خانه است و بهتر از آسپرين به درمان سردرد کمک مي‌کند.

عدم‌ دسترسي به رابطهٔ جنسي در چهارچوب ازدواج

برخي از همسران در روابط زناشويي با همسر خود ممکن است تمايل به اين روابط را از دست بدهند يا کم‌تر به اين موضوع اهميت بدهند که اين امر ممکن است باعث فشارهاي رواني و جسماني به همسر و منجر به کج‌روي او شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين دسته از همسران بيشتر خيانت مي کنند!!

انتقام

اگر چه همه براي انتقام‌ جويي از همسرشان به آن‌ها خيانت نمي‌کنند، اکثراً احساس مي‌کنند، حال که خيانت ديده‌اند، آن‌ها نيز مجاز به مقابله به مثل هستند. برخي تصور مي‌کنند بايد طعم تلخ دارويي را که به آن‌ها خورانده شده به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده بشوند.

کسب هيجان و تنوع

بعضي مواقع هم رابطهٔ خارج از ازدواج فقط به منظور کسب هيجان و تنوع اتفاق مي‌افتد؛ يعني هيچ شکايت يا نارضايتي خاصي در ازدواج وجود ندارد فقط برخي افراد به دنبال هيجان رابطهٔ خارج از ازدواج هستند. در واقع پنهان‌کاري و راز موجود در يک رابطهٔ غيرقانوني به جذابيت رابطهٔ خارج از ازدواج مي‌افزايد.

محيط خانوادگي نامطلوب

در ميان علل ديگر عهد شکني مي‌توان محيط خانوادگي را بررسي کرد. بي‌وفايي يکي از والدين ممکن است باعث بي‌اعتمادي فرزندان شود؛ زيرا کودکان والدين خود را سرمشق قرار مي‌دهند و آن‌ها را ايده‌آل‌ترين افراد منبع قدرت مي‌پندارند. ممکن است تصور کنند پدر و مادر کامل‌ترين انسان‌هاي روي زمين هستند؛ از اين رو سعي به تقليد از رفتار آن‌ها مي‌کنند. تعارضات بين والدين، کشمکش‌ها، مسائل عاطفي نگرش نوجوانان را نسبت به ازدواج تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. تجارب کودکي رفتار بزرگسالي را شکل مي‌دهد. والدين بي‌وفا، مُهر تأييد بر بي‌وفايي مي‌زنند و آن را براي فرزندان خود قابل‌توجيه مي‌کنند. اين کودکان در آينده ممکن است از برقراري رابطهٔ صميمانه بر پايه اعتماد متقابل اجتناب کنند و به‌راحتي با برقراري رابطهٔ سطحي با همسر خود يا ديگري به زندگي خود و ديگران ضربه وارد کنند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خيانت

ساير علل مؤثر

برخي مطالعات نيز نشان مي‌دهد عوامل ديگري نيز در بروز خيانت مؤثر هستند؛ به عنوان مثال سن عامل مهمي است. افراد بين هجده تا سي‌سال تقريباً دوبرابر افراد بالاي پنجاه‌سال احتمال رابطهٔ خارج از ازدواج دارند. نگرش آسان‌گير و علاقهٔ زياد به رابطهٔ جنسي با ميزان رابطهٔ خارج از ازدواج همبستگي دارد. شرايط زندگي و کاري نيز نقش مهمي در رابطهٔ خارج از ازدواج دارد. گمنامي موجود در سفرها، جمعيت و گمنامي موجود در شهرهاي بزرگ نيز به احتمال ايجاد اين گونه روابط اضافه مي‌کنند. افرادي که روابط ضعيفي با دوستان، اقوام و آشنايان برقرار مي‌کنند يا از فعاليت‌ها و تعهدات مذهبي کم‌رنگي برخوردارند، بيشتر احتمال خيانت به تعهد ازدواج را دارند. همچنين احتمال بي‌وفايي در افرادي که تحصيلات عاليه دارند، در مقايسه با افرادي که از تحصيلات عاليه برخوردار نيستند، بسيار بيشتر است. پژوهشي ديگر تأثير عواملي را بر روابط خيانت بررسي کرده‌اند که عبارت‌اند از: تعداد فرزندان، طلاق قبلي، رضايت پيش از ازدواج، آمادگي براي ازدواج، داشتن دوستاني که روابط خارج از زناشويي داشته‌اند و گذشتهٔ اجتماعي.



منبع : روزنامه سپيده دانايي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟