آخرین اخبار

هيچ گذشتي نسبت به تخريب کنندگان منابع طبيعي و کشاورزي نشود اجتماعي

هيچ گذشتي نسبت به تخريب کنندگان منابع طبيعي و کشاورزي نشود

  بزرگنمايي:

چه خبر - فرماندار بانه:

به گزارش خبرنگار ايرنا محمد فلاحي شامگاه پنجشنبه در نشست شوراي حفاظت از اراضي ملي و شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان بانه که در سالن جلسات دادگستري بانه برگزار شد افزود: مردمي کردن منابع طبيعي بهترين تاکتيک در امر مبازره با تخريب منابع طبيعي است که بايد اهميت وجود منابع طبيعي براي مردم روشن شود.
وي با بيان اينکه بايد خلاء هايي را که در حوزه منابع طبيعي وجود دارد پر کنيم ادامه داد: فضاي مجازي و انجمن هاي مردمي ظرفيت هاي خوبي براي آگاهي دادن به مردم در زمينه اهميت حفظ منابع طبيعي و کشاورزي است.
فلاحي افزود: بايد تمام روستاها مجهز به تجهيزات و تيم هاي اطفاي حريق شوند و علاوه بر حفظ جنگل، حفاظت از منابع ملي را بايد مورد توجه قرار دهيم.
وي گفت: اداره منابع طبيعي و آبخيزداري و اداره جهاد کشاورزي بايد در تعطيلات عيد نوروز يک شماره تماس براي گزارش تخريب ها يا آتش سوزي ها اعلام کنند.
وي حفاظت از منابع طبيعي و ملي را وظيفه همگاني دانست و اظهار کرد: بايد هر فرد خود را مامور منابع طبيعي و کشاورزي بداند و در برابر تخريب کنندگان منابع طبيعي مبارزه کند.
فرماندار بانه با اشاره به اينکه وضعيت موجود منابع طبيعي حاصل روابط و ضوابط مديران قبلي است، گفت: هم اکنون همه آحاد جامعه از وضعيت موجود ناراضي است، بنابراين بايد از تخريب منابع طبيعي و اراضي ملي پيشگيري کنيم.
وي خاطر نشان کرد: بسياري از ساخت و سازهاي غير مجاز در منابع ملي در نزديکي روستاي کوپيچ، قايبرد، بني رزان و ترخان آباد انجام مي شود که بايد بيشتر گشت ها در اين مسيرها مستقر شوند.
وي با بيان اينکه پليس ساختمان شهرداري نمي تواند از ساخت و سازهاي غير مجاز جلو گيري کند، افزود: شهرداري بايد تکليف پليس ساختمان را مشخص کند و با بنياد تعاون قرارداد منعقد کند که ماموران نيروي انتظامي با پليس ساختمان همکاري کنند.
**بانه داراي 130 هزار هکتار منابع طبيعي و اراضي ملي است
در ادامه اين جلسه رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بانه گفت: سطح منابع طبيعي و اراضي ملي شهرستان بانه 130 هزار هکتار و اراضي کشاورزي 15 هزار هکتار است.
عثمان صالح زاده با اشاره به وسعت منابع طبيعي بانه افزود: تجهيزات و امکانات اداره منابع طبيعي محدود است.
وي افزود: 20 نفر نيرو براي حفاظت از 130 هزار هکتار از اراضي ملي بانه کافي نيست.
وي اظهار کرد: امسال 191 پرونده تخريب و تصرف تشکيل شده که 188 پرونده در دادسرا در جريان است، 97 فقره رفع تصرف حکم قطعي پيدا کرده ، 42 فقره قطع درختان و 2 مورد فروش مال غير انجام شده است که با همکاري دستگاه قضايي و نيروهاي انتظامي اقدامات پيشگيري و قضايي انجام شده است.
صالح زاده به طرح 433 هکتار الحاقي بانه اشاره کرد و ادامه داد: طرح الحاقي بانه شامل 50 هکتار از اراضي ملي و 167 هکتار اراضي کشاورزي است که شامل روستاهاي حاشيه شهر مي باشد.
وي بابيان اينکه عوامل طبيعي، عوامل انساني عمدي و غيره عمدي، خشکي هوا و تغييرات اقليمي در وقوع آتش سوزي ها موثر است افزود: اقتصاد شهر بانه در اقتصاد روستايي تاثير گذاشته و دامداري و کشاورزي به نسبت سال هاي قبل در بانه کاهش يافته است.
وي ادامه داد: در اين شرايط پوشش گياهي هم زياد شده آتش سوزي منابع طبيعي و جنگل ها بيشتر شده است.

**امسال 18 مورد ساخت و ساز غير مجاز در بانه تخريب شده است
رئيس دادگستري بانه نيز در اين نشست گفت: امسال با پشتيباني دادستان و دستگاه قضايي بانه 18 مورد ساخت و ساز غير مجاز در اين شهرستان تخريب شده است.
جليل قلي زاده افزود: هر ساله افراد زمين خوار و متجاوز در ايام تعطيلات نوروزي از موقعيت سوء استفاده مي کنند و اقدام به تغيير کابري زمين ها و منابع طبيعي و انجام ساخت و ساز غير مجاز مي کنند که بايد در اين ايام اکيپ هاي گشت زني فعال شوند و مانع اين ساخت و سازها شوند.
وي اظهار کرد: در روستاي مجسه فردي 800 متر مربع از منابع طبيعي اطراف روستا را تخريب و تصرف کرده که براي تبرئه شدن از اين تخلف، خود را به يکي از همکاران در فرمانداري محلق کرده بود که با همکاري سازمان بازرسي استان اين موضوع پيگيري شد.
قلي زاده به موارد ديگر در بحث تخريب و تصرف اراضي ملي شهرستان اشاره کرد و افزود: طرح الحاقي خارج از محدوده بسياري از ساخت و سازهاي غير مجاز در کميسيون ماده 100 مطرح مي شود که تعدادي از اين ساخت و سازها در اراضي دولتي انجام شده است.
وي گفت: دادگستري فقط در خصوص ساخت و ساز غير مجاز تصميم گيري مي کند و با توجه به قانون شهرداري ها، هر گونه ساخت و ساز بايد با مجوز شهرداري انجام شود.
وي با بيان اينکه تخريب ساخت و سازهايي که با خريد و فروش غير قانوني انجام شود و مالکيت قانوني ندارد بايد در دستگاه متولي انجام شود اظهار کرد: اين ساخت و سازها که در چند طبقه و با رعايت اصول مهندسي ساخته شده در صورتي که کارشناس نظام مهندسي و شهرداري به لحاظ مقررات ساختمان آن را تاييد کند نمي توانيم تخريب کنيم و اين کار وظيفه سازمان هاي متولي است.
قلي زاده اظهار کرد: در اراضي ارقندي فرجي `سليمان بگ` بازيد انجام شده و سه مورد ساخت و ساز غير مجاز در اراضي دولتي صورت گرفته است که براي انتقال قانوني و يا ابطال سند بايد اداره مسکن و شهر و سازي و منابع طبيعي و آبخيزداري اقدام کنند.
وي با اشاره به ساخت و سازهاي غير مجاز محدوده الحاقي 433 هکتاري بانه خاطر نشان کرد: نقل و انتقال قانوني اراضي دولتي مستلزم طرح و نقشه جديد است که تبعات خاصي دارد.
وي افزود: براي حفظ منابع طبيعي و اراضي دولتي خارج از محدوده که هم اکنون به داخل محدوده شهر الحاق شده بايد پيشگيري انجام شود.
رئيس دادگستري بانه تاکيد کرد: بايد اکيپ هاي حفاظتي همانند گذشته فعال شود و دستگاه هاي امر ليست کشيک هاي خود تا 72 ساعت را به ما ارائه دهند.
وي تاکيد کرد: در صورتي که تخريب يا تجاوزي به منابع طبيعي و اراضي ملي انجام شده بايد مستند سازي شود.
قلي زاده افزود: بايد همه دستگاه هاي مرتبط، به وظايف خود عمل کنند و با همکاري و هماهنگي از تخريب منابع ملي و طبيعي که از ثروت هاي خدادادي است حفاظت کنند.
وي با اشاره به اينکه در رابطه با آتش سوزي ها با مشکلاتي مواجه هستيم، گفت: آتش سوزي ها بيشتر در منابع طبيعي و جنگل ها اتفاق مي افتد که تاحدودي در زمينه مهار و کنترل اين آتش سوزي ها ضعيف عمل شده که با توجه به فرار رسيدن فصل بهار و احتمال وقوع آتش سوزي ها ضروري است اقدامات پيشگيرانه انجام شود.
**امسال 129 فقره اختياريه تغيير کاربري منابع طبيعي صادره شده است
در ادامه اين جلسه مدير جهاد کشاورزي بانه به اقدامات انجام شده در بحث قلع و قم ساخت و سازهاي غير مجاز اشاره کرد و گفت: در ابتداي سال جاري 129 فقره اختياريه تغيير کاربري زمين هاي کشاورزي و منابع طبيعي صادر شده است.
کريم شريفي افزود: 23 فقره پرونده قضايي هم براي 42 هزار و 370 متر مربع زمين تغيير کاربري تشکيل شده است.
وي اظهار کرد: افزايش قيمت زمين و موقعيت تجاري و گردشگري شهرستان بانه زمينه را براي سوء استفاده افراد فرصت طلب فراهم کرده است.
وي کم کارهاي صورت گرفته در مقابله با فرصت طلبان را ناشي از کمبود امکانات عنوان کرد و گفت: در سال هاي گذشته يک اکيپ گشت زني کنترل ساخت و سازها در شهرستان فعال بوده و امسال 2 اکيپ در محورهاي مختلف شهرستان فعال شده که در ايام تعطيلات نوروزي در مسيرهاي مختلف گشت زني مي کنند.
وي پيشگيري از ساخت و ساز هاي غير مجاز را آسانترين راه مبارزه با سود جويان دانست و خاطر نشان کرد: پيشگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز در منابع طبيعي نيازمند همت جمعي است.
شريفي گفت: يکي از عوامل مهمي که سبب شده بود که فرصت طلبان منابع طبيعي را تخريب کنند مشخص نبودن اداره متولي بود و فرصت طلبان از اين موقعيت سوء استفاده مي کردند.
وي افزود: بايد در ايام تعطيلات عيد همه اعضا يک اکيپ مشترک را فعال کنيم که اختيارات اجرايي داشته باشد و به موقع با افراد سوء جو برخورد قانوني شود که اجراي اين طرح نيازمند حمايت هاي دستگاه قضايي، فرمانداري و نيروي انتظامي است.
شهرستان مرزي بانه در 242 کيلومتري غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زينب طلائي / **انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان کردستان در کانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهاي پيام /*



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد