آخرین اخبار

چه غذاهايي در سفر بخوريم تا دچار مسموميت غذايي نشويم؟ تغذيه

چه غذاهايي در سفر بخوريم تا دچار مسموميت غذايي نشويم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - مسموميت غذايي در مسافرت

دکتر زهرا عبدالهي مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص مسموميت غذايي در سفر نوروزي هشدار داد و گفت: غذاهايي همچون کباب کوبيده، الويه و غذاهاي آبکي، بسيار فساد پذيرند. توجه به تغذيه و مواد غذايي مصرفي در سفر بسيار مهم است و با رعايت چند نکته ساده مي توان از سفر خود بيشترين لذت را برد.

يکي از مواد غذايي مهم و حساس آب مصرفي است. از آب چشمه، نهر و رودخانه براي آشاميدن استفاده نکنيد. هميشه آب هاي بطري بسته بندي شده همراه داشته باشيد و باقيمانده آب بطري ها را در پشت شيشه وزير تابش نورخورشيد قرار ندهيد. اگر از سلامت آب در جايي بي‌اطلاعيد، آن را بجوشانيد و بعد مصرف کنيد.

دکتر عبدالهي در خصوص مصرف غذا در طول سفر، افزود: خوردن غذاهاي شور که غالبا در رستوران هاي بين راهي، غذاهاي کنسروي و انواع فست فود ها وجود دارد مي تواند سلامت شما را به خطر بيندازد. اگر به مسافرت مي رويد، سعي کنيد غذاي بيرون را خيلي کم مصرف کنيد. اما اگر مجبور شديد در رستوران غذا ميل کنيد رستوراني را انتخاب کنيد که ظاهر رستوران، وضعيت کارکنان آن و شرايط بهداشتي محيط، مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتي معتبر داشته باشند.

در صورت مصرف مواد غذايي کنسروي قبل از مصرف، 20 دقيقه بجوشانيد و از مصرف کنسروهاي بادکرده يا زنگ زده خودداري کنيد. توصيه مي شود، به جاي سالاد و سبزي خوردن در رستوران ها که احتمال آلودگي آن زياد است، ماست بخوريد. يک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه فرنگي و خيار و ليمو ترش شسته شده همراه داشته باشيد و در رستوران در کنار غذايي که سفارش مي دهيد، از گوجه فرنگي و خيار خرد شده که همراه خود داريد، استفاده کنيد.

غذاهايي را که با خود به سفر مي بريد نيم پز نکنيد، يا از همان اول غذا را کامل بپزيد يا اينکه در مقصد اقدام به پخت آن کنيد. غذاهايي مثل کتلت و کوکو يا تخم مرغ پخته براي سفر مناسب هستند و غذاهايي مثل الويه و کبا ب کوبيده، کالباس و سوسيس بسيار حساس و فساد پذير هستند. غذايي که براي بين راه تهيه مي کنيد ، نبايد آبکي باشد. غذاهاي آبکي مثل انواع خورش ها، سريعتر فاسد مي شوند چون ميکروب ها و باکتري ها در فضاي مايع، محيط مناسب تري براي رشد و تکثير دارند. غذايي را که براي سفر آماده مي کنيد، در طول راه کاملا خنک نگهداريد.

به جاي نوشابه هاي گازدار، همراه باغذا دوغ کم نمک و بدون گاز سفارش دهيد. نوشابه هاي گازدار حاوي مقدارزيادي قند هستند مقدارزيادي کالري وارد بدن مي کنند که نتيجه اش اضافه وزن و چاقي است. ممکن است بگوييد از نوشابه هاي بدون قند و يا رژيمي استفاده ميکنيم، ولي بايد بدانيد که حتي نوشابه هاي بدون قند هم حاوي مقادير زيادي فسفات هستند که از جذب کلسيم غذا که براي استحکام استخوان ها ضروري است، جلوگيري مي کنند و نتيجه اش در دراز مدت پوکي استخوان خواهد بود.

دکتر عبدالهي در خصوص مصرف تنقلات در سفر، اظهار داشت: در طول راه به عنوان تنقلات، مقداري آجيل مثل نخودچي، کشمش، خرما، انجير خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک و يا تخمه هاي کم نمک بهمراه داشته باشيد. اين تنقلات بسيار سالم تر و کم ضررتر از چيپس، پفک و نوشابه هاي گازدار هستند. از خريد و مصرف چيپس هايي که به صورت فله عرضه مي شوند، خودداري کنيد. اين نوع چيپس ها معمولا حاوي مقدار زيادي نمک و روغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهيه آنها کيفيت مطلوبي نداشته باشد، به اين دليل مصرف آنها حتي مي تواند سرطانزا باشد.

مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اينکه بسياري از افراد مايلند در طول مسير، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند که غذاي سالم، مطبوع و با کيفيتي خورده باشند، توصيه کرد: بايد توجه داشت که گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف يخ گذاشته و دقت کنيد در طول راه و قبل از کباب کردن، کاملا سرد نگهداري شوند. از گوشت هايي که در هواي آزاد آويزان شده و به فروش مي رسند، استفاده نکنيد. انواع ميکروب ها و تخم انگل ها با مصرف اين گوشت ها که ممکن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل مي شود.

در موقع تهيه کباب وجوجه کباب، مواظب باشيد که تمام قسمت هاي آن و به خصوص داخل آن کاملا حرارت ديده و به خوبي پخته شود تا در صورت وجود آلودگي احتمالي، با پختن از بين برود. کبابي که خوب پخته شده باشد، قهوه ايي رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است، به اين معني است که پخته نشده و آلودگي احتمالي آن از بين نرفته است که نتيجه اش مسموميت غذايي همراه با اسهال، استفراغ، دل درد و دل پيچه خواهد بود.




منبع:mehrnews.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها