آخرین اخبار

شهره سلطاني از کودکي گياهخوار بوده است! هنر و سلامت

شهره سلطاني از کودکي گياهخوار بوده است!

  بزرگنمايي:

چه خبر - شهره سلطاني از رژيم غذايي خود گفت

اين روزها گياهخواري نه‌تنها بين بعضي افراد رواج يافته، بلكه بعضي هنرمندان هم از طرفداران پروپاقرص اين سبك تغذيه‌اي شده‌اند. شهره سلطاني يكي از هنرمنداني است كه از دوران كودكي به گياهخواري گرايش داشته، در حال حاضر گياهخوار حرفه‌اي است و البته به قارچ علاقه زيادي دارد. به عقيده او سبزيجات و گياهان بسيار خوشمزه‌تر و مفيد‌تر از فراورده‌هاي گوشتي هستند و مي‌توان با كمك آنها انواع غذاهاي ايراني و خارجي را طبخ كرد، بدون آنكه كمبود گوشت در اين غذاها احساس شود.

غذاي مورد علاقه شهره سلطاني هم بشقاب سبزيجات است و وقتي منوي رستوران را باز مي‌كند اول از همه سراغ گزينه‌هاي گياهي مانند بشقاب سبزيجات مي‌رود. او به شما مي‌گويد كه چطور از گياهخواري لذت ببريد و سبك زندگي سالم‌تري داشته باشيد.

دوست ندارم گوشت حيوانات را بخورم

گذشته از اينكه بسيار به سبزيجات و مزه‌هاي متنوع‌شان علاقه دارم، مخالف گوشتخواري هستم و گوشت هيچ موجود زنده‌اي را نمي‌خورم. از كودكي خوردن گوشت را به‌جز مواقعي كه منع پزشكي داشتم و دكتر تاكيد كرده كه پروتئين بدنم را هيچ چيز جز گوشت تامين نمي‌كند كنار گذاشتم. به دليل توصيه پزشكي هم با ميل و رغبت گوشت نمي‌خورم و چون ديگر عادت به گوشتخواري ندارم، به عنوان دارو اين ماده غذايي را فقط در مواقع لزوم مصرف مي‌كنم.

تنوع غذاهاي گياهي زياد است

سبزيجات بسيار خوشمزه‌اند، خواص فراوان و متنوعي دارند و اغلب غذاهايي كه از گياهان تهيه مي‌شوند كاملا سالم هستند كه براي هر رده سني مفيدند. خواصي كه در سبزيجات وجود دارد و تنوع غذايي آنها قابل مقايسه با گوشت و فراورده‌هاي آن نيست. شايد بعضي افراد فكر كنند تنوع غذاهاي گياهي كم است اما به هيچ وجه اينطور نيست. من سعي مي‌كنم غذاهاي متنوعي با گياهان طبخ كنم. مثلا بخارپزشان مي‌كنم يا انواع كوكو‌هاي خوشمزه را با آنها درست مي‌كنم.

كلم بروكلي، قارچ، سيب‌زميني، گل‌كلم و. . . را بخارپز كرده و آنها را با كمي روغن زيتون، آبليمو و پودر آويشن سرور مي‌كنم كه خيلي خوشمزه مي‌شود. گاهي هم انواع سس‌هاي سالم را براي اين نوع غذا درست مي‌كنم. مدل‌هاي متنوعي از كوكو مثل كوكو سبزي، سيب‌زميني، كدو، نخود و. . . را با سبزيجات و گياهان مي‌پزم كه خيلي خوشمزه مي‌شوند. گريل بسياري از سبزيجات هم بسيار لذيذ مي‌شود. مي‌توانيم از انواع پنير‌هاي خوشمزه كه اين روزها در بازار به راحتي قابل دسترس است براي لذيذ كردن غذاهاي گياهي استفاده كنيم. من در غذاهايم از برنج هم زياد استفاده مي‌كنم؛ پخت برنج در كنار لوبيا چشم‌بلبلي، كلم بروكلي يا شويد تركيب خوشمزه‌اي ايجاد مي‌شود.

در هند پخت بعضي غذاهاي گياهي را ياد گرفتم

در فرهنگ ملل مختلف مي‌توانيد غذاهاي متنوع و خوشمزه گياهي را پيدا كنيد و اگر روش‌هاي پخت‌شان را ياد بگيريد با غذاهايي مواجه مي‌شويد كه مزه‌شان فوق‌العاده است. وقتي در هند بودم با روش پخت برخي از اين غذاها آشنا شدم و وقتي آنها را براي دوستان و اطرافيانم پختم، خيلي دوست داشتند. پايه اين غذاها همه گياهي است و با انواع ادويه‌هاي خاص و متنوع مزه‌دار و لذيذ مي‌شوند.

اهل نوشابه‌هاي گازدار نيستم

اصلا نوشابه نمي‌نوشم و اگر بخواهم در كنار غذا نوشيدني صرف كنم از آب يا نوشيدني‌هاي ارگانيك مانند آبميوه‌هاي طبيعي، بهارنارنج يا دوغ استفاده مي‌كنم كه اين بستگي به غذايي دارد كه پخته‌ام. در كنار بشقاب سبزيجات، دوغ يك نوشيدني مناسب است. دسر اين غذا هم مي‌تواند ماست ميوه‌اي باشد كه لذيذ، سالم و كم‌كالري است. البته دسر‌هاي شيرين هم مكمل خوبي براي بشقاب سبزيجات محسوب مي‌شوند كه چندان مورد علاقه من نيستند.

به ورزش و تغذيه سالم اهميت مي‌دهم

بسيار به تغذيه سالم اهميت مي‌دهم. تازه با وجود اينهمه وسواس سال گذشته بيماري سختي گرفتم كه احتياج به رژيم غذايي دشواري داشت و همچنان اين رژيم ادامه دارد.

من هرگز اهل خوردن غذاهاي فوري يا پرچرب نبوده‌ام. پيش از بيماري‌ام خيلي اهل ورزش بودم و حتي به اتفاق برخي از دوستانم عضو تيم واليبال هنرمندان بوديم و به شكل مرتب ورزش مي‌كرديم. اسكواش را هم خيلي دوست دارم و در حال حاضر و پس از بهبودي هم اين ورزش را دنبال مي‌كنم. البته ما بچه‌هاي تئاتر از همان ابتداي كار و دوره آموزش تئاتر، ورزش را شروع مي‌كنيم چون بخشي از يادگيري تئاتر تمرينات بدني است.

قبلا سواركاري هم كرده‌ام اما از وقتي علاقه‌ام به حيوانات شدت گرفت احساس كردم اين ورزش را دوست ندارم چون در آن مجبوريم به اسب‌ها لگام بزنيم كه قطعا باعث اذيت‌شان مي‌شود. در حال حاضر ترجيح مي‌دهم اسب‌هاي آزاد را ببينم و از ديدن‌شان در طبيعت لذت ببرم. يكي از آرزوهاي من اين است كه مردم دنيا به سمت گياهخواري روي بياورند.

رژيم شهره سلطاني ايده‌آل است

رژيم گياهخواري اگر به شكلي درست و زير نظر متخصص تغذيه با در نظر گرفتن برخي فاكتور‌ها انجام شود، بسيار هم رژيم مناسبي است. به نظر مي‌رسد رژيم خانم شهره سلطاني بسيار منعطف و مناسب است. او فقط بايد مراقب كمبود ويتامين 12 b خود باشد. كمبود اين ويتامين 5 تا 7 سال بعد از گياهخواري نمود پيدا مي‌كند و مي‌تواند موجب كم‌خوني، اعصاب ضعيف و موارد زيان‌بار ديگري شود. در حال حاضر دسته‌اي از گياهخواران هستند كه منعطف‌ترند و ماهي يک تا دو بار هم فرآورده‌هاي حيواني و گوشتي مصرف مي‌كنند.

همچنين آمپولي با نام‌هاي مختلف وجود دارد كه سالانه براي گياهخوار‌ها تزريق مي‌شود كه در درازمدت با مشكل كمبود ويتامين 12 b مواجه نشوند. كاملا درست است كه تنوع سبزيجات و همين‌طور تنوع غذاهاي گياهي بسيار بالاست اما گياهخواري صرف به همه افراد توصيه نمي‌شود. خانم سلطاني با توجه به اينكه گفتند از لبنياتي مثل پنير استفاده مي‌كنند درنتيجه مقداري از ويتامين 12 b ايشان تامين مي‌شود. چه بهتر كه خانم سلطاني حبوبات را جايگزين گوشت كنند. قارچ به‌تنهايي نمي‌تواند جايگزين مناسبي براي گوشت باشد. اگر گاهي براي ‌مهمان‌هاي‌شان خورش طبخ مي‌كنند، لوبيا‌هاي داخل خورش را مصرف كنند بسيار عالي است به هر حال آب گوشت هم در اين غذا وجود دارد.


در صورتي‌كه مصرف همين حبوبات و سويا را افزايش دهند رژيم غذايي ايشان بسيار هم ايده‌آل است. مصرف نوشابه به هيچ عنوان و براي هيچ فردي توصيه نمي‌شود كه خدا را شكر خانم سلطاني هم جايگزين‌هايي مناسب براي اين نوشيدني مضر پيدا كرده‌اند. نوشابه طول عمر را كاهش مي‌دهد و منجر به پوكي استخوان مي‌شود. همچنين خانم سلطاني بايد در نظر داشته باشد كه كالري بيشتري را بايد در روز‌هايي كه فعاليت بدني دارد و ورزش مي‌كند دريافت كند. اگر با همان ميزان كالري كه در روزهاي عادي دريافت مي‌كند به ورزش بپردازد در طولاني‌مدت با ضعف و كاهش بيش از اندازه وزن مواجه مي‌شود.

خانواده‌ام هم گوشت نمي‌خورند

بااينكه خانواده‌ام گياهخوار نيستند اما چندان هم غذاهاي گوشتي نمي‌خورند. به‌خاطر همين براي تهيه غذا براي مهماني‌ها هم معمولا از غذاهاي گياهي استفاده مي‌كنم، البته گاهي هم پيش مي‌آيد كه خورش‌ها را براي ‌مهمانان و دوستان با گوشت مي‌پزم ولي خودم گوشت‌شان را نمي‌خورم.

قارچ را جايگزين گوشت كرده‌ام

به قارچ علاقه زيادي دارم و از آن به شكل خام و پخته زياد استفاده مي‌كنم. طعمش را خيلي دوست دارم، مخصوصا پاستاي سبزيجات و ماكاروني با قارچ خيلي خوشمزه مي‌شود. درواقع گياهخوارها مي‌توانند قارچ را جايگزين گوشت و پروتئين‌هاي گوشتي كنند.




منبع : مجله زندگي ايده آل




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي