بزرگنمايي:
چه خبر - حذف آينه از خودروها
خودروهاي بدون راننده يا خودروهايي که به جاي آينههاي مرسوم از نمايشگرهاي ويديويي استفاده ميکنند، سالهاست از سوي طراحان براي بهبود زيبايي و ايمني خودرو و بهره وري در مصرف سوخت پيشنهاد شدهاند اما با بکارگيري در خودروهاي جديد به زودي به واقعيت ميپيوندند.
اين پيشنهادات ماه گذشته در ژاپن به واقعيت نزديک شد و اين کشور يکي از نخستين بازارهايي شد که اجازه ميدهد در خودروها به جاي آينه از دوربينها استفاده شود. انتظار براي ساخت خودروهاي بدون آينه تامين کنندگاني مانند ايچيکو اينداستريز و رابرت بوش را تشويق کرده به عرضه اين فناوري روي بياورند.
پيش قدم شدن ژاپن در اين حرکت ممکن است شرکتهاي ژاپني را در اين زمينه پيش بياندازد. شرکت ايچيکو که عمدتا تامين کننده چراغ و آينه خودرو بوده است، فرصتهاي بزرگي را در خودروهاي بدون آينه مشاهده کرده و در همين راستا نخستين محصولش را توليد کرده است.
علي اردوبادي، مديرعامل ايچيکو در مصاحبهاي در مقر اين شرکت در توکيو به اتونيوز گفت: وظيفه ما بهبود ديد راننده با چراغ و آينه بوده و اکنون شامل دوربينها هم ميشود. وي در ادامه افزود: تغيير فناوري در اين بخش به معناي فرصتهاي درآمد بالاتر است.
اما بکارگرفتن دوربينها در خودرو فقط به معناي درآمد بالاتر نيست. مونيتورهاي مبتني بر دوربين نسبت به آينههاي سنتي اين مزيت را دارند که به خودروسازان در مقابله با دو چالش بهبود ايمني و بهبود اقتصاد سوخت کمک ميکنند.
دوربينها زاويه ديد بيشتري را براي رانندگان فراهم ميکنند و نقاط کوري که معمولا با آينههاي سنتي ديده نميشوند به راحتي قابل مشاهده ميشوند. اين دوربينها ميتوانند ديد راننده در هواي تيره و باراني را با اصلاحات ديجيتالي تصوير بهبود ببخشند.
سيستمهاي مبتني بر دوربين معمولا وزن کمتري نسبت به آينهها داشته و از اين رو به بهبود اقتصاد سوخت کمک ميکنند. همچنين به بدنه خودرو نماي زيباتري ميبخشند.
نخستين محصول ايچيکو يک آينه عقب داخلي است که دو قابليت دارد و هم ميتواند به عنوان آينه معمولي مورد استفاده قرار بگيرد و هم با يک چرخش به نمايشگر ديجيتالي تبديل ميشود که تصاوير ويديويي از عقب خودرو نمايش ميدهد.
اواخر سال گذشته که کارگروه «مجمع جهاني براي هماهنگ سازي مقررات خودروي» سازمان ملل استفاده از دوربين به جاي آينه را تصويب کرد، مسير حرکت به سوي خودروهاي بدون آينه هموار شد.
طبق اعلام ايچيکو، انتظار ميرود ژاپن و اتحاديه اروپا از جمله مناطقي باشند که امسال با بازبيني مقررات داخلي، امکان استفاده از فناوري جديد را فراهم ميکنند. آمريکا هم در سال 2018 اين استاندارد را بکار ميگيرد در حاليکه چين تا چند سال آينده به اين کلوب ملحق خواهد شد.
حجم بکارگيري اين فناوري ممکن است در ابتدا اندک باشد اما پيش بيني ميشود تا سال 2023 حدود 29 درصد يا حدود 2. 3 ميليون خودرو در بازار ژاپن به مونيتورهاي ويديويي به عنوان آينههاي داخلي مجهز باشند. همچنين پيش بيني ميشود در حدود 900 هزار خودرو، دوربينها جايگزين آينههاي بغل شوند.
ايچيکو قصد دارد با همکاري شرکت فرانسوي والئو سيستمهاي مونيتور خود را خارج از ژاپن در بازارهايي شامل آمريکا و اروپا معرفي کند. فناوري جديد به روي سايرين هم گشوده خواهد بود. به عنوان مثال شرکت بوش آلمان حتي آينه خودرو نميسازد اما اين فرصت را مشاهده کرده که ميتواند از تخصص خود در محصولات الکترونيکي براي ورود به اين بخش استفاده کند. در همين راستا قصد دارد در سه سال آينده مونيتورهاي بدون آينه عرضه کند.
منبع: isna.ir