بزرگنمايي:
چه خبر - ايمني خودروهاي موجود در بازار ايران
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني (who) سالانه 3 /1 ميليون نفر در تصادفات رانندگي در سراسر دنيا کشته شده و بيش از 50 ميليون نفر مصدوم ميشوند. ناوگان حملونقل جهاني در سال 2010 به يک ميليارد دستگاه رسيد و پيشبيني ميشود که در 10 تا 15 سال آينده اين تعداد دو برابر شوند.
اين افزايش کمسابقه در کشورهاي کمدرآمد و با درآمد متوسطي رخ خواهد داد که 90 درصد از کل مرگ و مير جادهاي را شامل ميشوند. حدود 48 درصد از تلفات تصادفات رانندگي، سرنشينان خودرو هستند، به منظور اجتناب از بار جهاني روبهرشد مصدومان جادهاي، بهبود ايمني خودروها حياتي است.
وقتي شما به دنبال خريدن خودرو جديدي هستيد، ايمني نقش مهمي در تصميم شما ايفا خواهد کرد. موسسات مختلفي وجود دارند که خودروهاي مختلف را با استفاده از عوامل متنوعي از لحاظ ايمني رتبهبندي ميکنند.
موسسه ايمني ترافيک بزرگراههاي ملي (nhtsa)، موسسه بيمه ايمني بزرگراه (iihs)، موسسه برنامه ارزيابي خودروهاي جديد (ncap) و گزارشهاي مصرفکننده که ترکيبي از رتبهبندي اين آژانسهاست ميتواند به کمک شما بيايد. اغلب سازمانهاي رتبهبندي ايمني خودرو دسته وسيعي از اطلاعات را براي آزمايشهاي خود به کار ميگيرند. با اين حال معيارهاي سنجش ايمني در موسسات مختلف متفاوت است.
ايمني سرنشينان بزرگسال
يکي از اولويتهايي که براي خريداران و توليدکنندگان اتومبيل بسيار اهميت دارد حفظ ايمني سرنشينان است. وقتي راننده و ديگر سرنشينان احساس ايمني داشته باشند از مسافرت و رانندگي با خودرو خود لذت بيشتري خواهند برد. در تست ايمني سرنشينان بزرگسال، حفظ سر، پاها، کمر، لگن، سينه و گردن سرنشينان جلو اهميت دارد. نمره محافظت سرنشين بزرگسال از طريق تست اثر جلويي، اثر جانبي و شلاق تعيين ميشود.
ايمني سرنشينان خردسال
ايمني سرنشينان خردسال به ويژه نوزادان در تست تصادف مهم است. اين معيار از دوره دوم بررسيهاي euro ncap به معيارهاي تست تصادف اضافه شد. اين تست با قرار دادن عروسک کودک در نگهدارنده خردسالان روي صندلي عقب انجام ميشود. نمره اين شاخص نشاندهنده قدرت سيستمهاي مهار کودک (crs) در تستهاي اثر کناري و جلويي، توانايي خودرو در تطبيق جاي کودک با طراحي و اندازههاي مختلف و وجود شرايط کافي براي انتقال امن کودک درون خودرو است.
ايمني عابر پياده
ايمني عابر در تصادفهايي که با عابر يا با خودروهاي ديگر انجام ميشود يکي از مهمترين موارد است. در برخورد دو اتومبيل اگر خودرو به سمت چپ يا راست بچرخد احتمال آسيب رساندن به عابر پياده زياد است. همچنين ايمني عابر پياده در نواحي مختلف خودرو متفاوت است. در تست ايمني عابر پياده، ايمني عابر در برخورد به شيشههاي جلو و کاپوت، چراغ و ناحيه جلوپنجره و همچنين سپر خودرو مورد تست قرار ميگيرد. خودروهايي ميتوانند نمره خوبي از اين تست بگيرند که سيستم ترمز فوري خودکار (aeb) آنها عابران پياده را تشخيص دهد.
سيستمهاي کمکي ايمني
يکي ديگر از موارد موثر در ارزيابي ايمني خودروها، ميزان بهرهمندي آنها از سيستمهاي کمکي راننده براي کاهش خطاهاي احتمالي راننده است که نقش مهمي در پيشگيري از تصادف بازي ميکند. تاثير سيستمهايي مثل هشدار باز بودن کمربند ايمني، کنترل الکترونيکي پايداري يا esc و سيستمهاي محدودکننده سرعت بر نجات جان سرنشينان خودرو اثبات شده است و موسسه euro ncap به ارزيابي عملکرد اين سيستمها نيز در خودروهاي مختلف ميپردازد.
در ادامه به بررسي شاخصهاي ايمني خودروهاي خارجي پرطرفدار در ايران پرداختهايم.
ميزان ايمني خودروهاي بي ام و bmw
ميزان ايمني خودروهاي کيا kia
ميزان ايمني خودروهاي رنو renault
ميزان ايمني خودروهاي تويوتا toyota
ميزان ايمني خودروهاي هيوندا hyundai
ميزان ايمني خودروهاي ساير خودروهاي موجود در بازار
منبع: هفته نامه تجارت فردا