آخرین اخبار

مسئول حادثه دردناک متروي قم را معرفي کنيد اجتماعي

مسئول حادثه دردناک متروي قم را معرفي کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مسئول حادثه متروي قم کيست؟ عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر قم گفت: چگونگي اصول مقاوم سازي در ديوار متروي قم يکي از سوالات فني مردم است که بايد در اين خصوص شفاف سازي شود. نعمت الله عواطف رستمي شنبه شب در جلسه شوراي اسلامي شهر قم، با تسليت درگذشت دو تن از نيروهاي قرارگاه خاتم الانبياء در حادثه متروي قم افزود: تلاش هاي گسترده اي که در جهت پيدا شدن افراد در زير آوار از سوي نيروهاي امدادي صورت گرفت جاي تقدير دارد. مردم سوالات زيادي در مورد حادثه در ذهن دارند و آگاهانه يا ناآگاهانه فلش سوال به سمت و سوي شهرداري و شوراي شهر است و شهروندان زيادي حتي با من تماس گرفتند و شايد به دليل عدم اطلاع از روند حادثه سوالاتي در اين باره مطرح کرده اند که بايد پاسخ داده شود.
وي بيان کرد: به طور کلي از نظر فني اين سوال در ذهن مطرح مي شود که در چنين وضعيتي آيا اصول مقاوم سازي ديوار انجام و محاسبه شده بود و مسئوليت آن بر عهده چه کسي بوده است.

عضو شوراي اسلامي شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به اين فقدان اصول مقاوم سازي، وجود جرثقيلي سنگين در محل کارگاه چه خطراتي را مي توانست در پي داشته باشد که همه اين مسائل نياز به بررسي لازم دارد و بايد مسئولان امر در مورد مقاوم سازي کارگاه و مقاومت ديوار شفاف سازي کنند و مشخص شود مسئول حادثه چه کسي است.

عواطف رستمي همچنين در اين جلسه پيرامون مصوبه اي جهت اخذ مجوز نرخ پيشنهادي کرايه انواع خودروهاي فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر درون شهري در سال 96 که توسط کميسيون خدمات شهري قرائت شد، عنوان کرد: حجم زياد رانندگان تاکسي موجب کاهش درآمد و افزايش کرايه و نارضايتي مردم شده است.

وي خاطرنشان کرد: قوانين جذب رانندگان تاکسي مربوط به سال 41 است در حالي که اين قوانين نياز به بازنگري و به روز رساني دارد تا مانع از جذب اين تعداد راننده و ايجاد مشکلات شويم.

اين عضو شوراي اسلامي شهر قم همچنين بيان کرد: طبق گفته شرکت هاي تاکسي روزانه گاهي تا 100 نفر متقاضي ورود به سيستم تاکسيراني مي شوند که اين امر با توجه به حجم ترافيکي نياز به توجه ويژه اي دارد و گران شدن کرايه تاکسي براي حل مشکلات اقتصادي اين قشر مي تواند نارضايتي مردم را در پي داشته باشد.

اين مصوبه با انتقاداتي که بر نحوه کرايه ها مطرح شد در نهايت در چند لايحه به تصويب رسيد.

علت فوت دو قرباني حادثه متروي قم صدمات ناشي از آوار بود

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري قم گفت: علت فوت قربانيان حادثه خط a متروي قم صدمات ناشي از آوار و فرورفتن اجسام در پيکر دو قرباني اين حادثه بود.

عباس جعفري در جلسه در خصوص حادثه مترو عنوان کرد: طبق نظر پزشکي قانوني دو نيروي قرباني در حادثه خط a متروي قم در همان ابتدا بر اثر صدمات ناشي از آوار و فرو رفتن اجسام در بدن شان فوت کرده و فوت بر اثر خفگي نبود.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري قم افزود: نيروهاي امدادي بيش از 14 ساعت در صحنه حادثه حضور داشتند و با ايجاد ايمني در منطقه براي جلوگيري از ريزش مجدد ديوار به خارج کردن اجساد مشغول بودند.

وي در تشريح حادثه که 5 شنبه 21 بهمن ماه اتفاق افتاد گفت: حادثه در ايستگاه ولي عصر(عج) در ساعت 11:07 دقيقه به سازمان آتش‌نشاني اعلام شد و نيروها از ايستگاه 4 طي مدت 30 ثانيه به محل رسيدند. طول ريزش ديوار حدود 60 متر بود و در محل حادثه افراد زيادي جمع شده بودند که در ابتدا احساسي رفتار شد و حتي افراد جا مانده زير آوار را تا 20 نفر نيز تخمين زدند از اين رو از 5 ايستگاه گروه‌ نجات با 80 نفر نيرو و 13 خودرو به محل حادثه اعزام شد.

وي با بيان اينکه فرماندهي امداد در حادثه را آتش نشاني عهده دار بود تصريح کرد: محل حادثه شکل خاصي داشت و به نوعي بود که هر لحظه احتمال ريزش 100 تا 150 کاميون خاک وجود داشت به همين دليل ورود به آنجا سخت بود و بايد با احتياط رفتار شد و براي حفظ جان نيروها، همه افراد را يک جا اعزام نکرديم.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني قم يادآور شد: در ابتدا امداد رساني با احتياط کامل و با حداقل نيروي 10 نفر در حال انجام بود اما با توجه به پيش بيني هايي که در مورد ريزش مجدد وجود داشت 200 نفر از همکاران در شيفت استراحت را نيز فراخوانديم. تلاش بي وقفه‌اي براي بيرون آوردن افراد صورت گرفت و با حجم خاک پيش بيني شد که عمليات بيش از 20 ساعت زمان ببرد. با توجه به وجود قطعات بتني حجيم و سنگين تا 50 تن وزن در اين آوار، قطعات را با تجهيزات سوراخ کرده و با جرثقيل جابجا شد.

جعفري عنوان کرد: سعي شد طبق اطلاعات لازم از نيروهاي حاضر در صحنه و شاهدان با شناسايي دقيق افراد همه فعاليت هاي امدادي را در يک نقطه متمرکز کنيم تا هر چه سريع افراد را از زير آوار خارج شوند.

وي ادامه داد: در آمارهاي دقيق متوجه مدفون شدن دو نفر در زير آوار شديم يکي از نگراني هاي ما خطري بود که جان همکاران امدادي را با ريزش خاک تهديد مي کرد اما با عنايت به خريد تجهيزات مدرن و دستگاههاي برش بتن و فرز در ماه هاي اخير، کار ما بسيار تسهيل شد وگرنه پيش بيني چند روزه در کار هم بود.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني قم خاطرنشان کرد: دستگاه‌هاي مکانيکي را از دهانه تونل وارد کرديم تا جان افراد زير آوار سالم بماند و حتي از دستگاه زنده ياب استفاده شد و با سرعت و دقت کامل در صدد نجات جان افراد بوديم.

وي گفت: در ساعت 5 عصر اولين جسد را بيرون آورديم متاسفانه ميلگرد داخل بدن فرو رفته بود و اين ميلگردها آسيب زيادي به جسد زده بود و کار بيرون کشيدن جنازه را دشوار کرد. در جلسه پزشکي قانوني که شنبه برگزار شد متوجه شديم علت فوت خفگي نبوده بلکه افراد به دليل صدمات ناشي از آوار و فرو رفتن اجسام داخل بدن شان فوت کرده بودند.

وي بيان کرد: يکي از دغدغه هاي جدي ريزش باران بود که بر نگراني هاي ما افزود و خاک رس را به گل تبديل کرد اما با همه تلاش ها دومين جسد در حدود ساعت دو بامداد پيدا شد و اين دو، کارگر و تکنسين برق بودند.

قرارگاه خاتم در حادثه ريزش ديوار متروي قم بايد پاسخگو باشد

رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: قرارگاه خاتم به عنوان پيمانکار بايد پاسخگوي حادثه باشد چرا که بايد در روند اجراي پروژه اقدامات ايمني را مورد توجه قرار مي داد و به هر شکلي چه از طريق سازه نگهبان مانع از بروز حادثه مي‌شد.

ولي الله بياتي نيز در سالن جلسات ساختمان شهيد باکري، ضمن تسليت درگذشت دو تن از شهروندان در حادثه ريزش ديوار تونل مترو قم، افزود: در اين جلسه گزارشي از حادثه و نحوه امداد رساني و تلاش در جهت خارج کردن اجساد ارائه مي شود.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: آن چه شواهد و قرائن نشان مي دهد حادثه متروي قم مي توانست حادثه بسيار بزرگتري باشد اما به لطف خدا همه نيروها خارج شده بودند و بعد از آن حادثه اتفاق افتاده است. اگر حادثه ريزش ديوار جانبي مترو زماني اتفاق مي افتاد که نيروها در آن جا حضور داشتند يک فاجعه سنگيني را در پي داشتيم. اين حادثه ناگوار بايد براي ما درس عبرت شود و از اين تجربه به خوبي استفاده کنيم تا از اين دست حوادث مشابه ديگر اتفاق نيافتد.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم بيان کرد: به هر حال مسئوليت اين کار با قرارگاه است. همچنين شهرداري نيز به عنوان کارفرما بايد نظارت دقيقي بر ايمني پروژه داشته باشد در اين راستا وقتي ديده شد که مشکل ايمني در روند اجراي پروژه وجود دارد بايد به صورت کتبي اعلام مي شد.

وي گفت: اميد است در جهت احداث ساير ايستگاهها نظارت شهرداري دقيق تر باشد. ما در اين جا بايد از نيروهاي امدادي از جمله آتش نشاني در جهت خدمت رساني به موقع تقدير و تشکر کنيم چرا که زحمات زيادي کشيده شد و با وجود خطراتي که در صحنه در جهت ريزش مجدد وجود داشت همچنان به خدمت پرداختند.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم خاطرنشان کرد: اين دو نيرو از قرار گاه خاتم بودند و با توجه به برگزاري مراسم تشييع اين دو متوجه شديم که افراد اهل قم نيستند و ما براي اين دو کارگر طلب مغفرت مي کنيم.

وي گفت: کميسيون زيربنايي نيز در رابطه با مساله ريزش ديوار با معاونت شهرداري همکاري کند که نتيجه اي از دليل اصلي حادثه به دست بيايد و عوامل دخيل در ريزش ديوار بررسي شود.




منبع: ايسنا




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد