آخرین اخبار

با اين مواد غذايي از ابتلا به آلزايمر جلوگيري کنيد تغذيه

با اين مواد غذايي از ابتلا به آلزايمر جلوگيري کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا مي توان از ابتلا به آلزايمر جلوگيري کرد؟

محققان التهاب و مقاومت به انسولين را به عنوان عوامل کليدي در اين بيماري عصبي شناسايي کرده اند که آنها سبب آسيب به سلول هاي عصبي و اختلال در ارتباط بين سلولي مي شوند. خبر خوب اين است که ما مي توانيم از بيماري آلزايمر جلوگيري کنيم اگر غذاهايي را انتخاب کنيم که به کاهش التهاب کمک کند و از سيستم پيام مغز، بهبود مقاومت به انسولين و ترويج جريان خون پشتيباني کند. خوشبختانه غذاهاي بسياري براي اين نياز وجود دارد.

در اينجا هشت انتخاب رژيم غذايي که مي تواند به جلوگيري از توسعه بيماري آلزايمر کمک کند آورده شده است و راه هاي طبيعي براي جلوگيري، تاخير و يا حتي معکوس کردن بيماري آلزايمر بيان مي شود.

1. مصرف غذاهاي بالا برنده گلوکز و قند خون را کاهش دهيد.

غذاهاي سرشار از قند و همچنين پردازش شده، کربوهيدرات هاي تصفيه شده (براي مثال، برنج سفيد، ماکاروني سفيد، آرد سفيد) مي تواند سبب افزايش شديد در ميزان قند خون، که منجر به التهاب در مغز مي شود، گردد.سطح قند خون بالا با خطر بيشتري از زوال عقل مرتبط شده است.

برچسب مواد غذايي را به دقت بخوانيد، زيرا بسياري از غذاها داراي قند پنهان شده است. مانند غلات صبحانه (دانه هاي آلي با گزينه هاي کم قند)، پروتئين و ميله هاي انرژي زا، چاشني، سس پاستا و غذاهايي با ادعاي مارک کم چرب يا بدون چربي که اغلب به آنها براي جبران کاهش چربي، شکر اضافه شده است. در واقع، ارتباط بين سطح قند خون و آلزايمر باعث شده است که بسياري از کارشناسان به بيماري ديابت نوع 3 اشاره کنند.

2. غذاهاي چرب امگا 3 بخوريد.

ماهي هاي چرب آب سرد و جلبک دريايي (براي گياه خواران و کسانيکه ماهي نمي خورند)، بهترين منابع غذايي اسيدهاي چرب امگا 3 epa (ايکوزاپنتانوئيک اسيد) و dha (اسيد دکوزاهگزانوئيک) مي باشد. شواهد نشان مي دهد که dha ممکن است با کاهش تجمع پلاک بتا آميلوئيد در مغز به جلوگيري از بيماري آلزايمر کمک کند. ماهي آزاد، ساردين، ماهي تن، ماهي خال مخالي، ماهي قزل آلا و منابع ماهي از اين چربي هاي سالم هستند.

3. به مقدار کمي آجيل بخوريد.

نشان داده شده است، آجيل درختي (به عنوان مثال، بادام، آجيل برزيل، کاشو، فندق، گردو، پسته، گردو) عمدتاً به دليل منبع سالم اسيدهاي چرب امگا 3 (عامل مبارزه با التهاب و کمک به گردش خون)، براي عملکرد شناختي مفيد است. آجيل همچنين منبع خوبي از ويتامين هاي گروه b و e است و نشان داده شده سبب کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان مي شوند.

4. mind را در ذهن خود داشته باشيد.

mind مخفف رژيم مديترانه اي dash و براي تاخير در دژنراسيون عصبي موثر است و آن ترکيبي از عناصر مهم از رژيم غذايي dash و رژيم غذايي مديترانه اي است. به علاوه نشان داده شده است شامل غذاهاي خاص و مواد مغذي است که از نظر علمي به نفع مغز مي باشد.

رژيم غذايي mind، که توسط اپيدميولوژيست تغذيه دکترمارتا کلر موريس و همکارانش در مرکز پزشکي دانشگاه راش توسعه داده شد، سبب کاهش خطر ابتلا به بيماري آلزايمر تا 53 درصد در ميان افرادي که به دنبال برنامه غذا خوردن دقيق هستند و حدود 35 درصد در ميان کساني که تا حد متوسط برنامه غذايي را رعايت کردند، شده است. با توجه به نظر موريس رژيم mind پيروي از رژيم غذايي مديترانه اي و يا رژيم غذايي dash را راحت تر مي کند، زيرا آن تاکيد بسيار کمتر در مصرف ماهي داشته و تمرکز مختلف در گرفتن ميوه ها و سبزيجات دارد.

5. مقدار زيادي از ميوه ها و سبزيجات مصرف کنيد.

سبزيجات برگ سبز و انواع توت ها بايد در بالاي ليست رژيم غذايي ما باشد و نشان داده شده است که در ترويج عملکرد شناختي مفيد هستند. بلوبري به ويژه همانند توت فرنگي مفيد است. سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، برگ چغندر، خردل و ديگر سبزي سالاد از عملکرد مغز حمايت مي کنند، زيرا آنها غني از لوتئين و يک آنتي اکسيدان قوي همانند فولات، ويتامين k و بتا کاروتن مي باشند.

6. از چربي هاي ترانس اجتناب کنيد.

اين چربي ها با توليد راديکال آزاد و التهاب، که هر دو تاثير منفي بر عملکرد مغز دارند، در ارتباط هستند. چربي هاي ترانس در حال حاضر در پنل تغذيه اي مواد غذايي ذکر مي شوند، پس برچسب مواد غذايي را بخوانيد و مطمئن شويد که مواد تشکيل دهنده، به خصوص در غذاهاي بسته بندي شده، برچسب چربي ترانس صفر يا کمتر از 0.5 گرم در هر وعده داشته باشد. از موارد ديگر مانند غذاهاي سرخ شده، فست فود و مارگارين که پناهگاهي براي چربي ترانس شناخته شده اند، اجتناب کنيد.

7. چاي سبز بنوشيد.

لذت بردن از دو تا چهار فنجان چاي سبز در روز، گرم يا سرد، براي کمک به تقويت حافظه و جلوگيري از بيماري آلزايمر مفيد است. مطالعات متعدد، بهبود در عملکرد شناختي، کاهش زوال شناختي و يا کاهش استرس اکسيداتيو را با مصرف چاي سبز به صورت روزانه نشان داده اند. با چاي سبز و ورزش از آلزايمر پيشگيري کنيد.

8. چربي هاي اشباع شده را کاهش دهيد.

چربي هاي اشباع شده دشمن نيستند، اما آنها بهترين دوستان شما نيستند. مصرف خود را از گوشت قرمز (3 وعده يا کمتر در هفته)، غذاهاي سرخ شده (کمتر از 1 وعده در هفته)، کره (کمتر از 1 قاشق غذا خوري در روز)، پنير (کمتر از 1 وعده در هفته) و ديگر غذاهاي لبني پر چرب، کاهش دهيد. پژوهش ها شواهد قوي بر اثرات مضر چربي اشباع براي زوال عقل دارند.

9. مصرف ادويه کورکومين را افزايش دهيد.

کورکومين، ماده فعال در زردچوبه است که در مبارزه با بيماري آلزايمر مفيد است. در يک بررسي اخير، يک تيم از دانشمندان استراليايي، نشان داده اند که کورکومين مي توانيد بتا آميلوئيد مشخصه پلاک آلزايمر را تغيير دهد و نشان داده شده، ماده آنتي اکسيدان و خواص ضد التهابي آن، عملکرد مغز و توسعه زوال عقل را تحت تاثير قرار مي دهد.




منبع:shafaonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها