آخرین اخبار

توهين دختران ايراني را فراري مي دهد اجتماعي

توهين دختران ايراني را فراري مي دهد

  بزرگنمايي:

چه خبر - 90 درصد فرارها از خانه به دليل توهين، تحقير و مشکلات درون خانواده است

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه کودک آزاري مهم‌ترين دليل بي سرپرستي است، بر لزوم توجه به کودکان کار و خيابان تاکيد کرد.حبيب‌الله مسعودي فريد ضمن بيان آنکه کودک آزاري در کنار معضل اعتياد، آسيبي است که به مهم‌ترين دلايل بي‌سرپرستي و بد سرپرستي تبديل شده‌؛ از 600 هزار تماس با اورژانس اجتماعي در سال گذشته خبر داد و گفت: 8.5 درصد اين تماس ها به علت کودک آزاري و 7.5 درصد به علت همسرآزاري صورت گرفته است که اين مسائل از بعد اجتماعي و مسائل ناشي از مشکلات خانواده، قابل بررسي است.

وي در ادامه تاکيد کرد: بايد به خانواده‌ها درخصوص حقوق کودکان آموزش‌هاي لازم ارائه شود، زيرا هر نوع تنبيه، تحقير، بهداشت، تغذيه و محل زندگي نامناسب و ... جزو مواردي از کودک‌آزاري محسوب مي‌شوند که خانواده‌ها اطلاعي از اين موارد ندارند.

به گفته معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي، بيشترين تماس‌ها با اورژانس اجتماعي که حدود 25 درصد اين تماس‌ها را شامل مي شود، مربوط به مشکلات خانوادگي مانند طلاق و ... است که خشونت خانگي نيز جزئي از آنها محسوب مي‌شود.

فريد در ادامه عنوان کرد: براي جلوگيري از خشونت خانگي بايد مهارت‌هاي زندگي و توانمندسازي از کودکي به فرزندان آموزش داده شود و بهترين زمان ارائه اين آموزش ها در بدو تولد براي کنترل خشم والدين است و پس از آن در مهدکودک‌ها و سپس در آموزش و پرورش و در کتب درسي بايد اين موضوعات گنجانده شوند.

راه‌اندازي مهدهاي دوستدار خانواده

وي همچنين از راه‌اندازي مهد دوستدار خانواده خبر داد و تصريح کرد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قصد داريم با تشکيل مهد دوستدار خانواده، مهارت‌هاي زندگي و فرزندپروري را به کودکان و والدين آموزش دهيم.معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در ادامه اظهار کرد: بيشترين آزارهاي کودکان جسمي و فيزيکي است، اين درحاليست که کودک‌آزاري جرم عمومي محسوب مي‌شود و نياز به شاکي خصوصي ندارد اما از اين ماده قانوني کسي اطلاعي ندارد و بايد اطلاع‌رساني کافي انجام شود.

فريد گفت: در حال حاضر 170 پايگاه خدمات اجتماعي نيز در مناطق و محلات حاشيه‌نشين در کشور فعاليت مي‌کنند که البته نياز به توسعه دارند، به طوريکه بر اساس بررسي‌هاي انجام شده 900 محله و منطقه حاشيه‌نشين در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن مناطق آسيب‌خيز، تعداد آنها به بيش از 1500 منطقه مي‌رسد.

وي تصريح کرد: معتقدم نيازست که در تمامي مناطق حاشيه‌نشين، يک پايگاه اجتماعي ايجاد شود و براي تحقق اين موضوع حداقل براي هر پايگاه نياز به 30 ميليون تومان داريم که در صورت تامين مالي نسبت به اين امر اقدام خواهيم کرد.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي از فعاليت 18 خانه امن براي زنان در معرض آسيب خبر داد و گفت: در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف اين خانه‌ها وجود دارند و در صورتيکه استاني اين مرکز را نداشته باشد، فرد موردنظر به مراکز بحران منتقل مي‌شود و هدف کارشناسان ما اين است که فرد در معرض آسيب، به خانواده خود بازگردد و در غير اين صورت در مراکز نگهداري مي‌شوند.

لزوم راه‌اندازي خانه‌هاي امن در استانها

نگهداري 1200 زن در معرض خشونت در خانه‌هاي امن

فريد افزود: بر اساس نياز بايد خانه‌هاي امن در استان‌هاي مختلف کشور راه‌اندازي شوند و قصد داريم در همه استان‌ها اين خانه‌ها را احداث کنيم.وي با اشاره به اينکه سال گذشته 1200 زن در معرض آسيب و خشونت خانگي در اين مراکز نگهداري شده‌اند، گفت: از ابتداي سال تاکنون 800 نفر به اين مراکز مراجعه کرده‌اند.معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در خصوص آنکه کدام استان داراي بيشترين ضريب آسيب است؟ اظهار کرد: در کل کشور و کلانشهرها مانند تهران، فارس، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوي آسيب اجتماعي بيشتري وجود دارد ، البته به اين دليل است که افراد از استان‌هاي ديگر به کلانشهرها مهاجرت مي کنند؛ همانطور که در مورد کارتن‌خواب‌ها نيز در تهران و شهرهاي زيارتي تعداد آنها بيشتر است چون از استان‌هاي ديگر کشور به تهران مراجعه مي‌کنند.

مشکلات درون خانواده دليل 90 درصد «فرارها»

60 تا 70 درصد دختران به خانواده بازمي‌گردند

فريد از فعاليت 31 خانه سلامت ويژه دختران در معرض آسيب و خشونت زير 18 سال در کشور خبر داد و تاکيد کرد: سال گذشته 506 نفر در اين مراکز پذيرش شده‌اند که در 6 ماه اول سال نيز تعداد افراد مراجعه کننده 260 نفر بوده است.

به گفته معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، 90 درصد فرارها از خانه به دليل توهين، تحقير و مشکلات درون خانواده است و 10 درصد نيز به دليل ارتباط عاطفي، دوستي، پولدارشدن دختران و ... انجام مي‌شود که 60 تا 70 درصد دختران به خانواده‌هاي خود بازمي‌گردند.

فريد در پايان با اعلام اينکه خريد و فروش کودکان جرم است، اظهار کرد: در اين زمينه بهزيستي وظيفه تعريف شده مستقيمي با جرم ندارد اما با پيگيري‌هاي صورت گرفته با معاونت‌ درمان وزارت بهداشت قرار شد اگر با مورد مشکوک برخورد کردند ، سريعا اورژانس 123 را در جريان امر قرار دهند تا کودک تحويل خانواده داده شود؛ اما متأسفانه اين معضل در چند بيمارستان پايتخت وجود دارد

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد