آخرین اخبار

فوايد سبزيجات قرمز رنگ شگفت انگيز است تغذيه

فوايد سبزيجات قرمز رنگ شگفت انگيز است

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص سبزيجات قرمز رنگ

سبزيجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي مي توانند به کاهش خطر ابتلا به بيماري هايي مانند ديابت، پوکي استخوان و کلسترول بالا کمک کنند. مواد مغذي گياهي که رنگ زيبايي به اين سبزيجات مي بخشند داراي فوايد سلامت قدرتمندي نيز هستند. رنگ هاي تيره‌تر، مانند رنگ تيره چغندر، به طور معمول به معناي آن است که اين سبزيجات از محتواي مواد مغذي گياهي از جمله آنتي اکسيدان ها، ويتامين ها و مواد معدني بيشتري برخوردار هستند. اين مواد مغذي به پيشگيري از سرطان، مبارزه با بيماري هاي مزمن و تقويت سيستم ايمني کمک مي کنند.

سبزيجات قرمز، رنگ و افزايش ارزش تغذيه اي خود را از ليکوپن و آنتوسيانين دريافت مي کنند. ليکوپن آنتي اکسيداني است که به کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي، محافظت از چشم ها، مبارزه با عفونت ها، و محافظت در برابر آسيب دود تنباکو کمک مي کند. همچنين، پژوهشگران پتانسيل محافظت در برابر سرطان پروستات و تومورهاي ديگر را مطالعه مي کنند. از سوي ديگر، آنتوسيانين مي تواند از کبد محافظت کند، بينايي را بهبود ببخشد، و فشار خون و التهاب را کاهش دهد.

بنابر گزارش موسسه ملي سرطان آمريکا، به رغم فوايد بسيار، بيشتر بزرگسالان به ميزان کافي از سبزيجات قرمز و نارنجي رنگ مصرف نمي کنند. در ادامه با برخي از مفيدترين قرمزهاي دنياي سبزيجات بيشتر آشنا مي شويم.

چغندر

چغندر يکي از سبزيجات سرشار از آنتي اکسيدان است. همچنين، چغندر منبع خوبي براي پتاسيم، فيبر، فولات، ويتامين c، و نيترات ها است. مطالعات جديد نشان داده اند که اين سبزي مي تواند فشار خون را کاهش دهد، جريان خون را بهبود ببخشد، و استقامت ورزشکاران را تقويت کند.

براي کسب بهترين نتيجه، سرخ کردن چغندر با مقدار اندکي از يک روغن سالم توصيه مي شود و مصرف برگ هاي چغندر را نيز به واسطه محتواي بالاي ويتامين هاي a، c، و k فراموش نکنيد. همچنين، مي توانيد آب چغندر را مصرف کنيد، اما بنابر توصيه پژوهشگران بايد نسبت به ميزان مصرف مراقب باشيد. نوشيدن روزانه آب چغندر، بيش از اندازه است. در عوض، تنها چند بار در هفته چغندر مصرف کنيد و آب چغندر را با آب ميوه و سبزيجات ديگر ترکيب کنيد تا نه تنها نوشيدني خوشمزه‌تري داشته باشيد، بلکه مواد مغذي بيشتري دريافت کرده و از مصرف بيش از اندازه نيز پيشگيري کنيد.

کلم قرمز

در شرايطي که بيشتر بنفش رنگ به نظر مي رسد تا قرمز، اين سبزي از فوايد سلامت بسياري همانند ديگر اعضاي خانواده کلم مانند کيل، بروکسل و بروکلي برخوردار است. رنگ تيره کلم قرمز از آنتوسيانين، آنتي اکسيداني قدرتمند که مي تواند خطر اختلالات مغزي، سرطان، و بيماري قلبي عروقي را کاهش دهد، ناشي مي شود.

کلم قرمز از محتواي ويتامين ها و مواد معدني بالا سود مي برد. تنها يک فنجان از اين سبزي 85 درصد از دوز روزانه مورد نياز براي ويتامين c، 42درصد از ويتامين k، و 20 درصد از ويتامين a را تامين مي کند. کلم قرمز منبع خوبي براي فيبر، ويتامين b6، پتاسيم و منگنز نيز محسوب مي شود.

براي دريافت بيشترين ميزان مواد مغذي از کلم قرمز، آن را خام مصرف کنيد. همچنين، مي توانيد اين سبزي را به صورت پخته مصرف کنيد، اما بايد با آب و در مدت زمان کوتاه بخارپز شود تا آنتوسيانين، گلوکوزينولات و ديگر مواد مغذي موجود در آن زياد از بين نروند. براي بهره‌مندي از باکتري هاي خوب، مصرف کلم قرمز تخمير شده را مي توانيد مد نظر قرار دهيد.

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي يکي از سبزيجات محبوب و پر مصرف در جهان است. گوجه فرنگي منبع خوبي براي ليکوپن، ويتامين c، و پتاسيم است. بنابر گزارش موسسه ملي سلامت آمريکا، گوجه فرنگي تازه و محصولات گوجه فرنگي مانند رب و سس حدود 85 درصد از ليکوپن موجود در رژيم غذايي ما را تامين مي کنند. در شرايطي که انواع مختلف شيوه هاي مصرف مفيد هستند، گوجه فرنگي پخته شده با مقداري روغن سالم جذب ليکوپن را براي بدن تسهيل مي کند.

فلفل دلمه اي قرمز

اين سبزي تقريبا شيرين مزه، مي تواند دوز روزانه ويتامين a، و سه برابر دوز روزانه ويتامين c شما را تامين کند و اين در شرايطي است که تنها 30 کالري دارد. فلفل دلمه اي قرمز انتخابي سالم براي تقويت سيستم ايمني و بهره‌مندي از پوستي سالم و درخشان است. محتواي بالاي ويتايمن c موجود در اين سبزي به محافظت در برابر عفونت کمک مي کند. خوردن فلفل دلمه اي قرمز به صورت خام يا پخته ويتامين b6، ويتامين e و فولات را در اختيار بدن قرار مي دهد.

تربچه

اين ريشه هاي خوراکي که از مزه اي تند سود مي برند در خانواده کلم ها قرار دارند. تربچه منبع خوبي براي ويتامين c، فولات، و پتاسيم است و نصف فنجان از آن تنها نه کالري دارد. فيبر موجود در تربچه به احساس سيري کمک مي کند. در حالت خام، تربچه از بيشترين ميزان ويتامين ها، مواد معدني و آنتي اکسيدان ها بهره مي برد، اما در حالت ترشي نيز از مواد مغذي و دوستدار روده سود مي برد.

فلفل چيلي قرمز

با فلفل چيلي قرمز مي توانيد مقداري تندي را وارد رژيم غذايي خود کرده و با التهاب مبارزه کنيد. ممکن است تندي فلفل در ابتدا اندکي مشکل آفرين باشد، اما کپسايسين موجود در فلفل مي تواند به کاهش درد کمک کند. همچنين، پژوهشگران پتانسيل کپسايسين در مبارزه با سرطان را بررسي مي کنند. يک اونس (28 گرم) فلفل چيلي قرمز افزون بر تامين منيزيم، مس، و ويتامين a مي تواند دو سوم از دوز روزانه براي ويتامين c را نيز فراهم کند.

راديکيو

راديکيو با برگ هاي تيره رنگ خود حاوي مواد مغذي فراواني است. يک فنجان از اين سبزي بيش از دوز روزانه مورد نياز ويتامين k را تامين مي کند. همچنين، راديکيو منبع خوبي براي فولات، مس، منگنز و ويتامين هاي b6، c، و e است.

کاهوي برگ قرمز

بسيار شبيه به راديکيو، کاهوي برگ قرمز سرشار از مواد مغذي است که مي توانند به محافظت در برابر سرطان و کند کردن روند پيري کمک کنند. برگ هاي قرمز و تيره اين کاهو سرشار از مواد مغذي مانند آنتي اکسيدان ها و ويتامين b6 هستند. يک فنجان از برگ خرد شده کاهو قرمز تقريبا نيمي از نياز روزانه براي ويتامين هاي a و k را تامين مي کند. مصرف اين کاهو به حفظ آب بدن نيز کمک مي کند، زيرا 95 درصد برگ هاي آن از آب تشکيل شده اند.

ريواس

ريواس منبع خوبي براي کلسيم، پتاسيم، ويتامين c، و ويتامين k است. مصرف ريواس بدون اين که قند زيادي به آن اضافه شده باشد و به صورت خام بيشترين ميزان فوايد سلامت را دارد.

پياز قرمز

در شرايطي که شايد تمايل چنداني به مصرف پياز قرمز خام نداشته باشيد مي توانيد با افزودن آن به غذايي که مي پزيد، مواد مغذي بيشتري را مصرف کنيد. پياز قرمز حاوي ارگانوسولفورها، ترکيباتي که در سير، تره فرنگي، و پياز يافت مي شوند، است. اين مواد شيميايي گياهي مي توانند سيستم ايمني بدن را تقويت کنند، توليد کلسترول را کاهش دهند، و از کبد پشتيباني کنند.آليل سولفيدها نيز مي توانند به مبارزه با سرطان و بيماري قلبي کمک کنند و فيبر موجود در پياز قرمز از سلامت روده پشتيباني مي کند.

سيب زميني قرمز

آکادمي تغذيه و رژيم هاي غذايي آمريکا مصرف سيب زميني، سبزيجات برگ‌دار، و گوجه فرنگي را براي افزايش دريافت پتاسيم و ايجاد تعادل در فشار خون توصيه مي کند. سيب زميني قرمز از محتواي پتاسيم، ويتامين c، تيامين، و ويتامين b6 بالا سود مي برد.

بدون در نظر گرفتن اين که سيب زميني را چگونه مصرف مي کنيد، بهتر است پوست آن را دور نريزيد، زيرا پوست سيب زميني سرشار از فيبر و بسياري از ويتامين ها است. سيب زميني قرمز، به طور ويژه، حاوي مواد مغذي گياهي بسياري است که رنگ قرمز يا صورتي را به پوست آن مي بخشند.




منبع:asriran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها