آخرین اخبار

در ايران چند نفر ايدز دارند؟ اجتماعي

در ايران چند نفر ايدز دارند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرآنلاين: رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت به مناسب 11 آذرماه، اول دسامبر، روز جهاني ايدز به بيان مهمترين اقدامات و اهداف وزارت بهداشت در پيشگيري، کنترل و کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشي از بيماري ايدز در کشور پرداخت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت؛ محمد مهدي گويا گفت: تا اوايل پاييز امسال در کشور 32 هزار و 670 نفر مبتلا به ايدز شناسايي شده اند و برآورد ما اين است که تعداد مبتلايان به ايدز در کشور بين 75 تا 90 هزار نفر در کشور باشند و با سرعت در تلاش هستيم تا گروهي که از بيماري خودشان آگاهي ندارند را شناسايي کنيم و مورد مشاوره و آزمايش قرار دهيم.

وي با اشاره به دسترسي مردم ساکن در حاشيه شهرها به خدمات بهداشتي در قالب طرح تحول سلامت، يادآور شد: يکي از اهدافي که در اجراي اين برنامه ارزشمند در نظر گرفته شده، پيشگيري و مراقبت از بيماري ايدز است که به طور ويژه در نظر گرفته شده و سال گذشته شاهد ادغام برنامه پيشگيري از ايدز در برنامه خدمات بهداشتي کشور به خصوص در حاشيه شهرها بوديم.

رسيدن به پايان ايدز، هدف جهاني تمام کشورها تا سال 2030

کشورهاي دنيا تصميم گرفتند که در 15 ساله هزاره سوم يعني از سال 2015 تا 2030، اقدامات ويژه اي براي رسيدن به پايان ايدز را در دستور کار خود قرار دهند البته پايان ايدز به اين معني نيست که ديگر شاهد اين بيماري نباشيم بلکه به اين معني است که بيماري ايدز نبايد يک مشکل بهداشتي باشد و کشورها بتوانند به مرحله اي برسند که اگر فردي به بيماري ايدز مبتلا مي شود، صرفا بر حسب اتفاق باشد و ديگر شاهد ابتلاي ميليون ها نفر در سال نباشيم.

تا سال 2020 بايد تعداد ابتلاي ساليانه به ايدز در دنيا به کمتر از 500 هزار نفر برسد

وي رسيدن به هدف پايان ايدز در دنيا را داراي دو فاز عملياتي عنوان کرد و گفت: فاز اول اين هدف از سال 2016 تا 2020 اجرا مي شود که قرار است در اين مرحله، تعداد مبتلايان ساليانه به ايدز در سال 2020 به کمتر از 500 هزار نفر در جهان برسد در حاليکه در شرايط کنوني هر ساله بيش از دو ميليون نفر در جهان به اين بيماري مبتلا مي شوند و موارد مرگ ناشي از ابتلا به ايدز نيز بايد تا سال 2020 به کمتر از 500 هزار مورد در سال برسد.

تصويب برنامه استراتژيک چهارم ايدز کشور در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي

دکتر گويا از تدوين و تصويب برنامه استراتژيک چهارم ايدز کشور در ماه هاي پاياني سال گذشته در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي کشور به رياست رييس جمهور و عضويت 9 تن از وزرا خبر داد و گفت: اين برنامه بر مبناي هدف جهاني پايان دادن به ايدز تهيه شده که بايد بتوانيم ظرف 4 سال آينده 90 درصد از افراد مبتلا به اين عفونت را در کشور شناسايي کنيم، 90 درصد از افراد مبتلا به ايدز تحت درمان باثبات و پايدار قرار گيرند و اطمينان حاصل کنيم که 90 درصد از افرادي که تحت درمان باثبات و پايدار قرار دارند، درمان مناسبي دريافت مي کنند و تعداد ويروس در بدن آنها به حداقل ممکن رسيده و احتمال آلوده کردن افراد ديگر توسط آنها به صفر نزديک شده است که به اين اهداف، 90، 90، 90 مي گويند.

رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تمام سازمانها و نهادهاي درگير با بيماري ايدز در کشور متعهد شدند که براي رسيدن به اهداف 90، 90، 90 نهايت تلاش خود را به کار گيرند.

بيماريابي ايدز دو برابر افزايش يافته است

وي با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کنترل و کاهش ايدز در کشور، يادآور شد: وزارت بهداشت براي افزايش بيماريابي برنامه هاي مدوني دارد به گونه اي که از زمان تصويب اين برنامه تا کنون در کشور، با انجام مشاوره و آزمايش، بيماريابي ايدز دو برابر افزايش يافته است.

دکتر گويا اظهار داشت: دسترسي وزارت بهداشت به گروههاي داراي رفتار پر خطر مانند رفتارهاي پرخطر جنسي، اعتياد تزريقي و يا مصرف هر گونه مواد اعتياد آوري که مي تواند افراد را در معرض ابتلا به ايدز قرار دهد، افزايش پيدا کرده و علاوه بر اين، مشاوره با اين افراد افزايش قابل توجهي يافته و توانسته ايم آنها را متقاعد کنيم که آزمايش هاي لازم را انجام دهند که تعداد مبتلايان تحت درمان نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

پيشگيري از انتقال ويروس hiv از مادر به فرزند را يکي از مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت

رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، پيشگيري از انتقال ويروس hiv از مادر به فرزند را يکي از مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: هدف ما کاهش 90 درصدي انتقال ويروس ايدز از مادر به فرزند تا سال 2020 است و اين برنامه ابتدا در 16 استان کشور آغاز شد و بر اساس برنامه استراتژيک چهارم ايدز کشور، بنا است پيشگيري از انتقال ويروس ايدز از مادر به فرزند در تمام استانهاي کشور اجرا شود.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: همه تمهيدات لازم براي انجام آزمايش هاي سريع در زنان باردار، تشخيص عفونت احتمالي و تحت درمان قرار دادن آنها انجام شده است بنابراين مادران باردار، در اولين مراجعه، مشاوره و در صورت نياز درمان مي شوند، شانس انتقال ويروس آنها به فرزندش و ديگران به حداقل مي رسد، عمر وي طولاني تر مي شود و همسران آنها نيز تحت مراقبت قرار مي گيرند و در صورت نياز درمان مي شوند.

در زمان پخش سريال پريا، تعداد مراجعه کنندگان براي مشاوره ايدز به مراکز درماني 8 برابر افزايش يافت

دکتر گويا از افزايش اطلاع رساني به مردم و گروه هاي پرخطر ايدز به عنوان يکي ديگر از برنامه هاي استراتژيک چهارم ايدز کشور ياد کرد و گفت: افزايش اطلاع رساني در مورد ايدز اهميت بسيار زيادي دارد و بزرگترين نقش را در اين مسير، رسانه ها و به ويژه رسانه ملي بر عهده دارند به عنوان نمونه در زمان پخش سريال پريا، تعداد مراجعه کنندگان براي مشاوره ايدز به مراکز درماني 8 برابر و تعداد افرادي که درخواست آزمايش براي تشخيص ايدز کرده بودند، 4 برابر افزايش يافت.

وي ضمن تاکيد بر اهميت اطلاع رساني به مردم و گروه هاي پر خطر در مورد بيماري ايدز، يادآور شد: علاوه بر اين، آموزش جوانان به ويژه از طريق خانواده ها و مدارس با همکاري وزارت آموزش و پرورش و ديگر سازمانها يکي از مهمترين برنامه هاي تحقق برنامه استراتژيک چهارم ايدز کشور است.

دکتر گويا گفت: يکي ديگر از برنامه هاي وزارت بهداشت، تقويت کيفي برنامه هاي کاهش آسيب هاي ناشي از اعتياد است و درمان با متادون و سرنگ و سوزن به قدر کافي در کشور گسترده شده و زمان آن رسيده که با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي کيفيت آنها را افزايش دهيم.

مبتلايان به ايدز مي توانند تا 60 سال پس از تشخيص عفونت ايدز زنده بمانند

وي از درمان باثبات و پايدار به عنوان يکي ديگر از برنامه هاي وزارت بهداشت ياد کرد و افزود: زماني که از ابتلاي افراد به ويروس ايدز آگاهي پيدا مي کنيم آنها را به مراکز درماني ارجاع مي دهيم و درمان آنها بايد ويژگي هايي مانند انتخاب بهترين و مناسب ترين داروها و درمان با ثبات باشد يعني مراجعه کننده از درمان تمکين کند و اطمينان حاصل کند که علاوه بر بهبودي، باعث طولاني تر شدن عمر وي مي شود و اين افراد مي توانند تا 60 سال پس از تشخيص عفونت ايدز نيز زنده بمانند.

آموزش هاي ويژه پيشگيري از ايدز به 200 پزشک خانواده در کشور

دکتر گويا اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون 200 پزشک از سيستم بهداشتي کشور که عمدتا پزشک خانواده هستند به مدت دو هفته در مرکز تحقيقات ايدز کشور در دانشگاه علوم پزشکي تهران که همکار سازمان بهداشت جهاني و يکي از پيشرفته ترين مراکز آموزش ايدز در دنيا است، تحت آموزش ويژه پيشگيري از ايدز قرار گرفتند و آنها نقش درمان سرپايي را در تمام شهرستان هاي کشور بر عهده دارند که خوشبختانه از مراجعات مکرر و بي مورد به بيمارستانها جلوگيري شده و بيماران در صورت نياز به اين مراکز ارجاع داده مي شوند، درمان مبتلايان به ايدز راحت تر شده و باعث افزايش رضايتمندي و مراقبت از آنها شده است.

رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت يادآور شد: اين 200 نفر از پزشکان خانواده شبکه اي را با مرکز تحقيقات ايدز کشور تشکيل داده اند و به تبادل تجربيات خود به صورت آنلاين مي پردازند که در ارتقاي درمان افراد مبتلا به ايدز موثر بوده است.

به گفته وي در حال حاضر، پيشرفته ترين تجهيزات تشخيصي ايدز در کشور وجود دارد و در 13 قطب کشوري، آزمايش هاي تشخيص ايدز در پيشرفته ترين نوع خود انجام مي شود و امکان تشخيص عفونت ايدز در تمام شهرستان هاي کشور فراهم شده است.

خدمات درماني ايدز در کشور رايگان است

دکتر گويا مهمترين ويژگي درمان مبتلايان به ايدز در ايران را رايگان بودن آن دانست و گفت: در بسياري از کشورهاي دنيا، امکان درمان رايگان مبتلايان به ايدز وجود ندارد اما درمان ايدز در سراسر کشور به صورت رايگان انجام مي شود.

رييس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت اضافه کرد: آموزش پيشگيري از ابتلا به ايدز به نوجوانان و جواناني که داراي رفتارهاي پرخطر هستند يکي از مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت است که به صورت آزمايشي در کشور در حال اجرا است که هدف آن، اطلاع رساني، آموزش، مشاوره و انجام آزمايش براي نوجوانان و جوانان داراي رفتارهاي پرخطر است تا موجب تغيير رفتار در آنها شود.



منبع: خبرآنلاين





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد