آخرین اخبار

اسباب بازي را براي کودک زير يک سال چگونه انتخاب کنيم؟ روابط عاطفي

اسباب بازي را براي کودک زير يک سال چگونه انتخاب کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اصول خريد اسباب‌بازي براي نوزادان زير يک سال

اصول خريد اسباب‌بازي براي نوزادان زير يک سال بسياري از پدرها و مادرها بر اين باورند که تا يک سالگي، تنها رسيدگي به تغذيه و رشد جسمي کودک کافي است. در صورتي که اسباب‌بازي‌ها از همين ماه‌هاي اوليه زندگي حضور پررنگي در زندگي کودکان دارند. اگر شما براي خريد يک اسباب بازي شتاب‌زده و بدون شناخت عمل نکنيد، قدم بزرگي در رشد فکر و قدرت تخيل کودک‌تان برداشته‌ايد. براي شناخت اسباب‌بازي‌هاي مناسب و مفيد براي کودکان زير يک‌سال در اين يادداشت با ما همراه شويد:

خريد اسباب بازي براي کودکان تا سه ماهگي

در ماه‌هاي اول تولد، هنوز ديد نوزاد به خوبي شکل نگرفته است و تنها مي‌توانند اشيايي را که در فاصله 20 تا 35 سانتي متري آنها قرار دارد، ببيند. از علاقه‌مندي‌هاي نوزاد خيره شدن به اطرافش است. البته او اشيا و کساني را که در همان فاصله قرار دارند مي‌تواند ببيند. يعني همان فاصله‌اي که وقتي در آغوش‌اش مي‌گيريد، او با صورت شما دارد. پس بايد توجه داشته باشيد که اسباب‌بازي‌ را در مقابل چشمان او بگيريد. اسباب‌بازي‌هاي صدادار براي نوزادي که در اولين ماه‌هاي زندگي‌اش قرار دارد، بسيار سرگرم کننده است. سعي کنيد برايش اسباب‌بازي‌هايي با رنگ‌هاي تند و با صداي ملايم و متنوع بخريد تا سيستم حسي حرکتي او تحريک شود.

آينه‌هاي نشکن هم انتخاب مناسبي براي او به عنوان اسباب‌بازي است. توجه داشته باشيد که نوزاد نمي‌تواند تشخيص دهد که صورت درون آينه صورت خود اوست و صرفا به دليل حرکت اعضاي صورت خود در آينه مشغول مي‌شود. عروسک‌هاي نرمي که با فشار دادن آنها صداهاي مختلفي از آنها شنيده مي‌شود نيز براي نوزاد در اين سن بسيار سرگرم کننده است.

خريد اسباب بازي براي کودکان 3 تا 6 ماهگي

براي نوزاد 3 تا 6 ماهه که مدام دوست دارد انگشت خود را بمکند و سعي مي‌کند با دست کوچک خود اسباب‌بازي‌ها را در دست بگيرد جغجغه سبک و يا آويزهايي که از تخت و کالسکه‌اش آويزان مي‌شود و توليد صدا مي‌کنند، مناسب است. دقيقا به همين دليل که نوزاد مي‌تواند اسباب‌بازي‌ها را در دست خود بگيريد، خريد اسباب‌بازي‌هاي کوچک اصلا گزينه مناسبي براي او نيست. چرا که او همه چيز را داخل دهان خود مي‌کند و اين کار خطراتي براي او به همراه دارد.

حيوانات عروسکي توپر و نرم که هيچ دکمه يا وسيله سختي در ساخت آن‌ها به کار برده نشده باشد، يک اسباب‌بازي خوب براي فرزند شما محسوب مي‌شود. اگر مي‌خواهيد براي نوزادتان اسباب بازي لاستيکي بخريد پيشنهاد ما خريد اسباب‌بازي‌هاي قابل انعطاف و صدادار است. اين نوع اسباب‌بازي‌ها به خصوص در هنگام حمام نوزاد بسيار برايش سرگرم کننده هستند و کار شما را هم در هنگام شست‌و‌شوي او راحت مي‌کنند.

خريد اسباب بازي براي کودکان 6 تا 9 ماهگي

حالا ديگر نوزاد شما مي‌تواند دو اسباب‌بازي مختلف را در دستان خود بگيرد و به هم بکوبد يا قاشق را روي بشقاب بکوبد. مغز نوزاد در اين سن به سرعت در حال تکامل است. از طرفي او مي‌تواند اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه‌اش را بشناسد و از نظر حرکتي نيز مي‌تواند خود را به اين سو و آن سو بکشد. به همين دليل براي نوزاد 6 تا 9 ماهه اسباب‌بازي‌هايي که باعث تحرک بيشتر او مي‌شوند، انتخاب مناسبي است.

زمان مناسب براي آشنايي کودک شما با کلمات فرا رسيده است. مي‌توانيد براي او کتاب‌هاي پارچه‌اي بخريد و با خواندن آنها مهارت‌هاي زباني او را تقويت کنيد. سعي کنيد وقتي مشغول کتاب خواندن براي او هستيد به صورت يکنواخت اين کار را انجام ندهيد. شما در حال کتاب خواندن براي يک نوزاد هستيد نه يک فرد بزرگسال. بايد با ايجاد صداهاي مختلف و تکان دادن دست و صورت اين کار را انجام دهيد تا توجه نوزاد به سمت شما جلب شود.
اين سن زماني است که نوزاد مي‌تواند با عروسک‌هاي خود مانوس شود و با عروسک محبوب‌‌اش به خواب برود. پس براي آنها عروسک‌هاي نرم، با رنگ‌هاي شاد انتخاب کنيد.

خريد اسباب بازي براي کودک 9 تا 12 ماهگي

براي نوزاد 9 تا 12 ماهه اسباب‌بازي‌هاي حرکتي بهترين انتخاب است. او ديگر مي‌تواند بنشيند و چهاردست و پا راه برود. پس بيش از پيش به اين نياز دارد که مهارت‌هاي حرکتي‌اش تقويت شود. حالا او مي‌تواند اجسام را با دو انگشت سبابه و شصت از روي زمين بردارد، پرت کند و تکان بدهد. دردسرهاي شما تازه در اين سن آغاز مي‌شود چرا که او شروع به خالي کردن کمدها و کابينت‌هاي شما مي‌‌کند. نوزاد در اين سن به ديدن کتاب‌هاي عکس‌دار و دالي بازي کردن بسيار علاقه‌مند است.

در اين سن نبايد براي فرزندتان اسباب‌بازي‌هايي بخريد که دسته داشته باشند. بلکه اسباب‌بازي‌هاي چرخ‌دار براي او گزينه بهتري‌ است. مکعب‌هاي پارچه‌اي هم براي او جذاب هستند. مي‌توانيد مکعب‌هاي چوبي هم در اختيار او بگذاريد. البته بايد اندازه قطعات آنها بزرگ و تعداد آنها کم باشد. اين کار به او کمک مي‌کند که وقت بازي کردن، تفاوت پارچه و چوب را متوجه شود.

اسباب‌بازي‌هايي که درهم فرو مي‌روند يا از بزرگ به کوچک روي هم قطار مي‌شوند هم از ديگر اسباب‌بازي‌هاي مناسب اين سن است. مي‌توانيد براي او عروسک‌هاي انگشتي بسازيد و او را براي مدتي سرگرم کنيد. يک کاغذ و چند مداد پهن در اختيارش بگذاريد و اجازه دهيد هرچه دلش مي‌خواهد بکشد.

وسايلي که از خودشان صدا توليد مي‌کنند و کودک مي‌تواند خودش آنها را بنوازد نيز براي او بسيار مناسب هستند. پيشنهاد ما به شما طبل‌ کوچک يا کيبردهاي آهنگين کوچک هستند. نواختن موسيقي باعث سرگرم شدن و آرامش او مي‌شود. سعي کنيد همراه با اين موسيقي براي او شعرهاي کودکانه بخوانيد. به اين ترتيب شما مي‌توانيد در هنگام خواب يا براي آموزش موضوعات مختلف به او از شعرها کمک بگيريد.

نتيجه گيري

به صورت کلي مي‌توان گفت که اسباب‌بازي‌هاي صدادار تا شش ماهگي و اسباب‌بازي‌هايي که مهارت‌هاي فيزيکي و حرکتي نوزاد را تقويت مي‌کنند از شش ماهگي به بعد براي او بسيار مناسب هستند. همچنين براي آشنايي بيشتر نوزاد با کلمات و تقويت مهارت‌هاي زباني مي‌توانيد از شش ماهگي براي او کتاب بخوانيد. از 9 تا دوازده ماهگي نيز وقت خريدن لگوهاي رنگي و آشنايي کودک با موسيقي و شعرهاست. تمام اين موارد به فرزند شما کمک مي‌کند تا با لذت و علاقه مهارت‌هاي لازم را ياد بگيرد و در مسير رشد فکري و جسمي قدم بردارد.



منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟