آخرین اخبار

تايلند و تعطيلات آخر هفته اجتماعي

تايلند و تعطيلات آخر هفته

  بزرگنمايي:

چه خبر - اثر تعطيلات بر بازار گردشگري و سهام تايلند امير شاملويي: تعادل ميان کار و زندگي از جمله مواردي است که با گسترش زندگي شهرنشيني و صنعتي شدن کشورها هر چه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.يکي از موارد مهم در اين حيطه توجه به تعطيلات آخر هفته است که مي‌تواند بر وضعيت زندگي کارکنان تاثير بگذارد و آنان را براي کارآيي بيشتر و هفته کاري جديد آماده سازد. اين کار علاوه‌بر اينکه بهره‌وري کارکنان را افزايش مي‌دهد، در گردش اقتصادي بسياري از صنايع کوچک‌تر نيز مهم است. براي مثال مي‌توان به صنعت گردشگري، فراغت، مراکز اقامتي و برخي ديگر از اين موارد اشاره کرد.
در اين راستا و براي بهبود کيفيت کار در کشورهاي غربي، سال‌ها است که تعطيلات آخر هفته به دو روز افزايش يافته و روزهاي شنبه و يکشنبه در آنها تعطيل است. اما کشورهاي مسلمان به جز افزايش کارآيي و بهره‌وري نيروي کار، دليلي ديگر براي در دستور کار قرار دادن تعطيلات دوروزه و تغيير زمان آنها نيز دارند و آن اين است که تعطيلي بازارهاي مالي در کشورهاي مختلف اسلامي که عموما پنج‌شنبه و جمعه است، سبب مي‌شود که تعداد روزهاي تعطيلي تعاملات مالي با جهان عملا به چهار روز برسد. به همين دليل، تلاش‌هايي براي دو روزه کردن تعطيلات در کشورهاي مختلف و هماهنگي با تعطيلات جهاني به‌خصوص در روزهاي جمعه و شنبه انجام شده است. تايلند يکي از کشورهايي است که در امر جذب گردشگر و مديريت بحران‌هاي وارد شده به اين کشور به‌خصوص در صنعت گردشگري بسيار موفق بوده است. اين کشور با وجود آنکه هر چند سال يک بار با مشکلاتي نظير سيل، کودتا و ساير رويدادهاي مهم سياسي، اجتماعي و بلاياي طبيعي رو به رو شده، با اين حال هرگز به‌طور پايدار در جذب گردشگران دچار اختلال نشده است.
قانون کار و ظرفيت‌هاي گردشگري در تايلند

طبق قانون کار در اين کشور، ميزان کار از 8 ساعت در روز و 48 ساعت در هفته نبايد فراتر برود. البته در مورد کارهايي که براي سلامت يا ايمني کارکنان مضر هستند، بنا بر مقررات وزارتخانه‌هاي اين کشور نبايد از 7 ساعت در روز و 42 ساعت در هفته فراتر رود. در مورد تعطيلات هفتگي، يک کارفرما بايد به کارکنان خود اجازه دهد در هفته يک روز تعطيل داشته باشند و بازه ميان تعطيلي دو هفته نبايد بيش از 6 روز باشد. همچنين کارکنان بايد حقوق پايه خود را در تعطيلات هفتگي دريافت کنند؛ البته اين قانون به استثناي کارگران روزانه، کارگران ساعتي يا کارگراني است که دستمزد آنها مبتني بر توليد محصول مي‌باشد. با اين وجود، برخي شرکت‌ها در اين کشور در روزهاي شنبه نصف روز را کار مي‌کنند؛ اگرچه ملاقات کاري در روزهاي شنبه براي تايلندي‌ها امري غيرمعمول است. از سوي ديگر در بخش‌هايي نظير هتل‌ها، حمل و نقل، جنگلداري يا کار در برخي حوزه‌ها تعطيلات هفتگي مي‌تواند انباشت شده و بعدها مورد استفاده قرار گيرد. علاوه‌بر اين، تعطيلات سنتي و تعطيلات سالانه نيز وجود دارند که در آنها نيز بايد حقوق پايه کارکنان به آنان داده شود. در واقع اين تعطيلات سالانه مي‌تواند سفر داخلي اين کشور را به‌شدت متاثر کند و يکي از دلايل انتخاب آن نيز همين بوده است.
همان‌طور که مشخص است، قوانين کار در تايلند امکانات مناسبي براي سفر و گردشگري در اختيار شهروندان اين کشور قرار داده است. مطابق قوانين موجود در مورد تعطيلات سالانه، هريک از کارکنان که به‌طور مستمر براي يک سال کامل کار کرده باشد، مي‌تواند از اين تعطيلات استفاده کند که کمتر از شش روز کاري نيست و مي‌تواند در اين مدت حقوق پايه خود را نيز دريافت کند. براي کارکناني که کمتر از يک سال کار کرده‌اند، کارفرما مي‌تواند تعطيلات سالانه را به همان نسبتي که وي کار کرده، تخصيص دهد، همچنين کارفرما و کارکنان مي‌توانند در مورد به تعويق انداختن تعطيلات سالانه و انباشت آن براي سال آتي با يکديگر توافق کنند. با اين وجود بيشتر تايلندي‌ها سفرهاي يک يا دو روزه را ترجيح مي‌دهند و تعطيلات آخر هفته توانسته است گردشگران داخلي اين کشور را به خوبي افزايش دهد.

تعطيلات و سهام در تايلند

در همين حال، سياست تعطيلات دو روزه در کشورهاي مختلف هميشه با اين مساله روبه‌رو بوده که اين تعطيلات ممکن است بر وضعيت بازارهاي سهام و ساير بخش‌ها و صنايع اين کشورها اثر بگذارد. تحقيقاتي که در مورد بازارهاي سهام انجام شده است نشان مي‌دهد که اثر تعطيلات پديده‌اي است که در آن بازده سهام به‌طور غيرطبيعي قبل از تعطيلات زياد مي‌شود. هيچ توضيح کاملي براي اين پديده وجود ندارد، اگرچه مطالعات زيادي نشان داده‌اند که اثر تعطيلات معمولا در سراسر جهان ديده مي‌شود. نتايج تحقيقات مشابه در کشور تايلند نشان مي‌دهد در اين کشور نيز اين قاعده برقرار است؛ به‌طوري که در دوره پيش از تعطيلات متوسط سطح بازده‌هاي بالاتر همراه با سطح نوسان بالاتري است. نکته جالب‌توجه اين است که نوسان بالاتر مي‌تواند ناشي از اين باشد که اغلب تعطيلات در تايلند همانند ساير کشورها نيست. تنها تعطيلات سال نو است که در تمام کشورها و تايلند مشابه است. اين امر براي سرمايه‌گذاران تا حدودي نااطميناني‌هايي داشته است زيرا پيش‌بيني را در مورد اينکه چه اتفاقاتي در بازارهاي جهاني در طول تعطيلات تايلند مي‌افتند از بين مي‌برد.
علاوه‌بر اين، اثرتعطيلات فرهنگي و دولتي بر بازار سهام متفاوت است. تنها تعطيلات دولتي است که به‌نظر مي‌رسد بازده بالاتري نسبت به دوره‌هاي غيرتعطيل داشته باشد، درحالي که بازدهي بازار سهام در طول تعطيلات فرهنگي با روزهاي غيرتعطيل چندان تفاوتي ندارد؛ هرچند اين اختلافات در بازدهي، چندان هم زياد نبوده است. به‌طور کلي مي‌توان گفت که بازده پيش از تعطيلات در تايلند که بيش از دو روز باشد، کمي غيرعادي مي‌شود. علاوه‌بر آنچه گفته شد، سرمايه‌گذاري در طول روزهاي پيش از تعطيلات نوسانات و تغييرپذيري بيشتري دارد و همچنين ريسک‌هاي بالاتري نيز دارد. بنابراين مي‌توان اين پرسش را بررسي کرد که بازدهي روزهاي پيش از تعطيلات در واقع حاصل سرمايه‌گذاري ريسک‌گريز عقلايي است.

حتي اگرچه پي بردن به علت بازدهي روزهاي پيش از تعطيلات دشوار است، اما وجود شواهدي نسبت به بازده‌هاي غيرمعمولي مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران نشانه‌اي باشد تا زمان سرمايه‌گذاري خود را به درستي تعيين کنند. صرف‌نظر از اين موضوع، هرچه نوسانات مربوط به روزهاي پيش از تعطيلات در بازار سهام بالاتر رود، رفتار سرمايه‌گذاران منعکس کننده بسته‌شدن بازار در تعطيلات تايلند خواهد بود که مي‌تواند بر فعاليت‌هاي خريد و فروش بازار حتي در روزهاي پيش از تعطيلات اثر بگذارد و آن را غيرطبيعي‌تر نمايد. به‌طور کلي مي‌توان گفت سياست‌هاي کشور تايلند در مديريت تعطيلات بسيار مناسب بوده و علاوه‌بر اينکه ميزان گردشگران خارجي را به‌طور فزاينده‌اي افزايش داده است، در زمينه گردشگري داخلي نيز با به‌کارگيري چنين سياست‌ها و ايجاد زمينه‌هايي در قانون کار که ظرفيت گردشگري داخلي را تقويت مي‌کنند، به موفقيت دست يافته است.



منبع: روزنامه اقتصاد





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد