آخرین اخبار

ديسمنوره و آنچه بايد در مورد ديسمنوره دوره پريودي بدانيد سلامت خانواده

ديسمنوره و آنچه بايد در مورد ديسمنوره دوره پريودي بدانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - ديسمنوره چيست؟ ( dysmenorrhea )

ديسمنوره يک درد انقباضي و اسپاسم گونه در قسمت پائيني شکم است. ديسمنوره معمولا، در روز اول خونريزي شروع ميشود و معمولاً تا روز سوم طول ميکشد و بطور ناگهاني با قطع خونريزي، قطع ميشود.

خانم ها ممکن است همراه با آن علائم ديگري مثل تهوع، استفراغ، سردرد، گيجي و نفخ داشته باشند. همچنين احتمال بروز اسهال هم وجود دارد.

شايان ذکر است که بسياري از خانمها علائم را فقط در سيکلهاي با تخمک گذاري تجربه مي کنند نه در سيکلهاي بدون تخمک گذاري. دوره هاي بدون تخمک گذاري اغلب بصورت خونريزي بدون درد است.

ديسمنوره بدون علت مشخص را ” ديسمنوره اوليه ” مي نامند که ممکن است در بيش از 52 درصد جمعيت زنان وجود داشته باشد. در 5 تا 15 درصد اين موارد، درد به حدي شديد است که فرد را از حضور در مدرسه يا محل کار باز مي دارد . ديسمنوره يا درد قاعدگي با افزايش سن و پس از بارداري کاهش مي يابد .

در مواردي که علتي براي دسمنوره وجود دارد آن را ” ديسمنوره ثانويه ” مي نامند . علل شايع ديسمنوره ثانويه شامل آندومتريوز ، فيبروئيد ها ، آدنومايوز و عفونت لگني مي باشد . علل ديگر نيز وجود دارد که موارد آنها بسيار اندک مي باشد و در شرايط ويژه بررسي مي گردند .

دليل و نوع درد هاي ديسمنوره

علت، درد ترشح پروستاگلندين ها است که حين قاعدگي در بدن رها مي شود . پروستاگلندينها موادي شبيه به هورمون هستند که درنتيجه ترشح آنها رحم منقبض شده، جريان خون به رحم کاهش يافته و پايانه هاي عصبي نسبت به درد حساس تر مي شوند . افرادي که ديسمنوره اوليه دارند مقدار پروستاگلندينها در آنها بيشتر است.

درد معمولا در زير شکم بوده و ممکن است به کمر و پاها هم انتشار يابد. درد معمولا کرامپي بوده و شدت آن کم و زياد مي شود (به اصطلاح مي گيرد و ول مي کند) ولي ممکن است به صورت مبهم و ادامه دار نيز خود را نشان دهد .

درد معمولا کمي قبل و يا با شروع خونريزي شروع شده و در 24 ساعت اول به حداکثر خود مي رسد و پس از 2 روز کاهش مي يابد. ساير علايم شايع شامل سردرد، تهوع ، يبوست ، اسهال و تکرر ادرار مي باشد . حساسيت قبل از شروع قاعدگي ، افسردگي و نفخ شکم ممکن در قسمتي و يا کل دوره خونريزي ادامه يابد . براي تشخيص علل ثانويه معمولا معاينه باليني صورت گرفته و با توجه به آن تشخيص داده مي شود .

براي تشخيص ديسمنوره ثانويه از اوليه، پزشکان بايد فاکتورهايي مثل زمان بندي و محل خاص درد، انتشار درد، سابقه خانوادگي اندومتريوز، فعاليت جنسي، ابتلا به اسهال، تهوع، يا استفراغ و ميزان باز ماندن بيمار از فعاليت هاي ورزشي يا مدرسه بررسي شود.

معاينه بدني براي بررسي وجود توده هاي شکمي، اختلالات پرده بکارت و فتق ها الزامي است. همچنين در تشخيص، بزرگ شدن رحم يا اندومتريوز مفيد است. کشت ترشحات سرويکس يا واژن ممکن است وجود pid را اثبات کند و يا اينکه راديولوژي ميتواند به توده هاي لگني يا اختلالات مادرزادي به عنوان علل ديسمنوره اشاره داشته باشد.

درمان دارويي ديسمنوره

داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (مثل مفناميک اسيد و ايبوپروفن) معمولا درد را به طور موثر کاهش مي دهند. اين داروها اگر 1 تا 2 روز قبل از شروع قاعدگي مصرف شوند و در حين و پس از دو روز از قاعدگي مصرف آنها ادامه يابد بهترين کارايي را خواهند داشت.

در مواردي هم که درد قاعدگي ثانويه به علت ديگري باشد، درمان ضايعه ايجاد کننده درد، به بهبود درد کمک خواهد نمود.

در حال حاضر بيشترين تمرکز روي سه داروي nsaid معمول است که بصورت otc در دسترس مي باشد شامل ايپوپروفن، ناپروکسن و کتوپروفن. در مصرف ايپوپروفن بايد توصيه ها و احتياطات لازم مدنظر قرار گيرد مثل احتياطات آلرژيک (احتمال ايجاد کهير، آسم، تورم صورت، يا شوک) و نيز توصيه هاي مصرف (در صورت سوزش خفيف سر دل، ناراحتي و يا درد معده با غذا يا شير مصرف شود) و نيز هشدار در مورد علائم مصرف همزمان با الکل .

البته ديورتيکها مي توانند در کنترل بعضي از علائم از جمله تورم و ادم و افزايش وزن ناشي ازتجمع مايع در سندرم پيش از قاعدگي و يا در دوره قاعدگي مصرف گردند کافئين يک ديورتيک مؤثر است ولي ميتواند باعث عوارض جانبي مثل تغييرات فشارخون گردد و نيز يک ماده بالقوه اعتياد آور و با علائم محروميت شناخته شده بوده و ميتواند باعث تشديد سندرم پيش از قاعدگي گردد.

درمان سنتي ديسميوره

روش هاي درماني زير براي کاهش درد در هنگام قاعدگي ، بر اساس طب سنتي تهيه شده است و شايد در مورد شما کمک کننده باشد :

1- اسيدهاي چرب اساسي بيشتري مصرف نماييد :

مطالعات زيادي نشان داده، که مصرف اين اسيد هاي چرب که عمدتا در غذاهايي مانند ماهي هاي آبهاي سرد مثل سالمون و همچنين آجيل ها مثل گردو ، بادام و يا دانه هايي مانند کنجد و قلوس وجود دارد،سبب کاهش علائم ديسمنوره (علائم قبل از قاعدگي)مي گردد.

2- يک هفته قبل از شروع قاعدگي رژيم غذايي خود را تغيير دهيد :

يک هفته قبل از شروع پريود بهتر است ازاسفناج(مي توانيد آنرا بخارپز کرده وبا ماست ميل نماييد که بسيار هم خوشمزه است) ،تمشک وگردواستفاده کنيدوهمچنين از زعفران ،رازيانه ، ترخون ،تره فرنگي، موسير،فلفل سياه ،دارچين و پوست پرتقال بيشتري در موقع طبخ غذاها استفاده نماييد.

3-از چاي هاي گياهي استفاده نماييد :

چايي بابونه ، سنبل الطيب و گل گاوزبان، تمشک وسرخ وليک در کاهش درد وايجاد آرامش در شما بسيار موثرند. هريک از اين دم کرده ها را مي توانيد بطور مجزا تهيه وبه دلخواه خود مصرف نماييد. لازم به ذکر است که اين چاي هاي گياهي در واقع گنجينه هاي علم پزشکي شرق است که به ما به ارث رسيده و با مصرف بجا مي توانيد از آنها بسيار بهره ببريد.

4- مکملهاي منيزيوم مصرف نماييد :

بعضي از خانمها به دليل کاهش سطح منيزيوم خون ، دچار دردهاي پيش ازقاعدگي مي گردند ، لذا توصيه مي گردد، يک هفته قبل از پريود، شروع به مصرف روزانه 500 ميليگرم به علاوه 50 ميليگرم ويتامين b6 نماييد که بسيار در کاهش درد و گرفتگي هاي زير شکم بسيار مفيد است.

5- يک ليست تهيه کنيد:

حتما تا حالا متوجه شديد که يک هفته قبل از پريود به بعضي غذاها حساسيت و واکنش نشان مي دهيد و گاهي سبب تشديد ناراحتي شما در طول دوره قاعدگي مي گردد، لذا به شما توصيه مي کنيم تا ليستي از اين غذاها تهيه نموده ودر دوره هاي بعد از مصرف آنها خودداري نماييد.

6-تمرينات ورزشي وفکري انجام دهيد:

برخلاف گذشته که توصيه به استراحت مي شد اما در طب چيني توصيه به انجام ورزشهاي فيزيکي و فکري آرام و در حد متوسط مي گردد(مانند ورزشهاي تايي چي ، يوگا ). اين سبب مي گردد تا شمادر آرامش و تعادل بيشتري به سر ببريد.

7-از خوردن نمک، الکل، کافئين، و……..خودداري نماييد :

ممکن است شما نسبت به خوردن اين مواد اشتياق زيادي داشته باشد اما بايد بدانيد که بسيار در تشديد مشکلات شما موثرند واگر واقعا نمي توانيد در برابر آنها مقاومت کنيد، حداقل مصرف متوسط و کمي از آنها داشته باشيد و يا شکلات بخوريد!

8- نفس عميق بکشيد :

در مواقعي که بسيار کلافه و مضطربيد، پنج بار از راه بيني نفس عميق بکشيد و بيرون دهيد ، خواهيد ديد که در تخفيف درد وعلائم شما بسيار موثراست.



منبع: bartarinla.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟