آخرین اخبار

11 نکته جالب درباره خودروي بوگاتي شيرون ماشين

11 نکته جالب درباره خودروي بوگاتي شيرون

  بزرگنمايي:

چه خبر - بوگاتي شيرون خودروي خاص و متفاوت

همه از مدل جديد بوگاتي شيرون انتظار دارند تا يک رکورد سرعت جديد براي خودروهاي توليدي به ثبت برساند، ولي اين خودروي چند ميليون دلاري فقط به خاطر سرعت بالاي خود معروف نشده است و قابليت‌هاي بسيار ديگري نيز دارد.

شيرون ادامه‌دهندهٔ راه بوگاتي ويرون فوق‌العاده است. خودرويي که توسط بوگاتي براي عصر جديد بازطراحي شده است و همچنين استانداردهاي دنياي ابرخودروها را در صنعت خودرو از نو تعريف مي‌کند، و همچنين طراحي جديد و تکنولوژي‌هاي نوآورانه‌اي را نيز به دنياي ابرخودروها اضافه مي‌كند.

درحالي‌که موتور 8.0 ليتري مجهز به چهار توربو شارژ 16 سيلندر w شکل 1500 اسب بخاري آن توجه همه را به خود جلب کرده است، بازيگران اصلي پشت پروژهٔ شيرون اطلاعات، جزئيات و نکات جديدي را در مورد اين خودرو به ما داده‌اند که توجه و علاقهٔ ما را به آن بيش از پيش کرده است.

چهار توربوشاژر

يکي از اصلي‌ترين عوامل عملکرد فوق‌العاده شيرون سيستم توربوشارژر آن است. چهار توربوشارژر روي موتور اين خودرو همانند ويرون نصب شده است، ولي اندازهٔ توربوهاي شيرون حدوداً 69 درصد بزرگ‌تر از ويرون مي‌باشد. کمپرسورهاي بزرگ‌تر به معناي اينرسي بيشتر است و اين تأخير توربوي بيشتري را به ارمغان خواهد آورد. براي مقابله با اين تأخير و غيرقابل مشاهده کردن آن، بوگاتي يک سيستم دومرحله‌اي طراحي کرده است: دو توربوي اول در 1900 دور در دقيقه درگير مي‌شوند، و اگزوز سپس به‌طور مستقيم با فلپي که دو توربوي ديگر را در 3800 دور در دقيقه فعال مي‌کند درگير مي‌ شود و آن را در مرحلهٔ چهار توربو قرار مي‌دهد. اين‌گونه است که مي‌توانيد از يک موتور خودرو 1600 نيوتن‌متر گشتاور به دست بياوريد.


آئروديناميک فعال: بالهٔ عقب

با نيم‌نگاهي به ثبت يک رکورد سرعت جديد، ولفگانگ دورهايمر مديرعامل بوگاتي گفته است که شيرون در سال 2018 شانس خود را براي اين امر امتحان خواهد کرد، ازاين‌رو استفادهٔ استراتژيک از تجهيزات آئروديناميک فعال به امري غيرقابل‌اجتناب تبديل مي‌شود. قابل‌توجه‌ترين مورد بالهٔ عقب کاملاً سازگار شوندهٔ شيرون مي‌باشد، که وزن کمتري داشته و سطوح درگ کمتري در مقايسه با بالهٔ ويرون دارد و مي‌تواند با توجه به آنچه در لحظه موردنياز است به يکي از چهار موقعيت اصلي تغيير وضعيت دهد. فراتر از يک حالت کاملاً جمع شده، اين باله مي‌تواند در حالت حداکثر سرعت کمي بالا بيايد، يا در حالت‌هاي هندلينگ و اتوبان به‌طور کامل باز شود. در هر حالت، بالهٔ خودرو اين قابليت را دارد که به‌منظور رسيدن به ديناميک بهتر در زواياي مختلفي تغيير حالت دهد. هنگامي‌که کمي به سمت جلو کج شود، باله مي‌تواند با بازي کردن نقش ترمزي هوايي به ترمزهاي غول‌آساي خودرو براي کاهش سرعت آن کمک کند.

مهندسان اين موضوع را به ما مي‌گويند چون آزمايش تونل باد به حداکثر سرعت 300 کيلومتر بر ساعت محدود شده است که بسيار از محدوديت شيرون کمتر است. بوگاتي مجبور شد براي کامل کردن آناليزهاي حداکثر سرعت از پيست گروه فولکس‌واگن در نزديکي‌هاي شهر ولفسبورگ استفاده کند. با آزمايش‌هاي انجام شده در سرعت‌هاي بالاتر از 400 کيلومتر بر ساعت، مهندسان مي‌گويند که شيرون در کلاس توسعهٔ مختص به خود مي‌باشد.

رينگ و تايرهاي قدرتمند

همانند ويرون، بوگاتي براي ساخت تايري مناسب که بتواند از پس قدرت و سرعت شيرون بربيايد به شرکت ميشلن همکاري نزديکي داشته است. براي اين خودرو شرکت ميشلن تايرهايي ويژه با اندازهٔ 285/30 r20 براي چرخ‌هاي جلو و تايرهاي 355/25 r21 براي چرخ‌هاي عقب طراحي کرده است.
بوگاتي از يک ترکيب رينگ‌هاي 20 اينچي در جلو و 21 اينچي در عقب براي اين خودرو استفاده کرده است، دليل آن اين مي‌باشد که اين مجموعه مي‌تواند ابعاد و همچنين ديناميک بهتري را براي خودرو ارائه نمايد. براي هماهنگي با اين تغييرات، و همچنين ساخت ترمزهايي بزرگ براي تايرهاي بزرگ خودرو، کاليپرهاي بزرگ شيرون از هشت پيستون در جلو و شش پيستون در عقب به ازاي هر کاليپر استفاده کرده است. اين کاليپرها نقشي اساسي در ارائهٔ عملکردي فوق‌العاده و همچنين کاهش آني سرعت ماورايي شيرون ايفا مي‌کنند.

آخيم آنشيت، رئيس بخش طراحي بوگاتي مي‌گويد دليل ديگري نيز وجود دارد که چرا رينگ‌هاي جلو يک اينچ از رينگ‌هاي عقب کوچک‌تر هستند: "بر اساس قانون، راننده بايد قادر باشد تا چهار درجه پايين را ببيند. هر چه رينگ‌هاي جلو بزرگ‌تر باشد، راننده در ارتفاعي بالاتر خواهد نشست، موضوعي که به‌عنوان يک طراح هيچ‌گاه شما نمي‌خواهيد اتفاق بيفتد."

آئروديناميک غيرفعال بسيار بالا

علاوه بر باله، شيرون از يک سيستم مديريت دريچه‌هاي هواي پيچيده و تقويت شده نيز بهره مي‌برد. کل طراحي قسمت جلوي خودرو با در نظر گرفتن جريان هوا انجام شده است، مخصوصاً در مناطق با فشار هواي بالا مانند جلوپنجره و پرده‌هاي هواي چرخ‌ها. منطقهٔ درگ مؤثر اطراف چرخ‌ها به‌منظور به حداقل رساندن تلاطم ناشي از چرخش مداوم چرخ‌ها کاهش پيدا کرده است. سه دريچهٔ ورودي هوا در هر سمت کناري خودرو به‌طور خاص براي خنک کردن ترمزها طراحي شده است.

برخي از تجهيزات بسيار مهم به صورت عمدي از ديد مخفي شده‌اند، مانند يک فلت و طوقه‌هاي زير بدنه که به کاناليزه کردن جريان هوا کمک مي‌کنند. شيرون همچنين از يک ديفيوزر عقب بهينه‌شده و همچنين يک اسپليتر جلوي بهبوديافته ازنظر هندسي بهره مي‌برد، که داون فورس قابل‌توجهي را بدون اضافه کردن درگ بيشتر براي خودرو به ارمغان مي‌آورد. به‌منظور خنک نگاه داشتن موتور تحت فشار زياد، خودرو در هر دقيقه به 60 هزار ليتر هوا نياز دارد، براي اين‌که بتوانيد بزرگي اين عدد را درک کنيد، 60 هزار ليتر هوا مقداري است که يک انسان در طول 5 روز نفس مي‌کشد.

فيبر کربن آن را مستحکم و گران‌تر کرده است

با توجه به استحکام و قدرت بالا و درعين‌حال وزن بسيار کم، فيبر کربن يک مادهٔ اوليه فوق‌العاده، هرچند گران‌قيمت براي توليد ابرخودروها مي‌باشد. آخيم آنشيت، رئيس بخش طراحي بوگاتي که اعتقاد دارد اين بخشي است که کمپاني آن‌ها در صنعت خودرو يکي از پيشگامان مي‌باشد در مورد فيبر کربن مي‌گويد: "ما قطعاً در اين بخش از مهارت و تخصص بالايي برخوردار هستيم. فيبر کربن خود به‌تنهايي يک هنر است."

اتاق فيبر کربني شيرون براي يک خودروي جاده‌اي بسيار مقاوم و مستحکم بوده و به عدد 50 هزار نيوتن‌متر به ازاي هر درجه از استحکام پيچشي رسيده است. اين عدد مشابه استحکام بدنهٔ يک خودروي مسابقه‌اي لومان مي‌باشد، يا به‌عبارتي‌ديگر سه برابر قوي و محکم‌تر از يک خودروي معمولي با بدنهٔ فولادي. يک نکتهٔ بسيار جالبي که ما در خط توليد بوگاتي متوجه آن شديم: اگر رشته‌هاي فيبر کربن استفاده شده در بدنهٔ شيرون را کنار هم قرار دهيد، طول آن به‌اندازهٔ 9 برابر فاصلهٔ زمين تا کرهٔ ماه خواهد بود.

سرعت حداکثري

خوب، ما نمي‌توانيم ليستي از مواردي که شيرون را از بقيه خودروها جدا مي‌کند تهيه کرده و اشاره‌اي به سرعت نکنيم. درحالي‌که بقيهٔ ابرخودروهاي فوق‌سريع دنيا مانند فراري لافراري، پورشه 918 اسپايدر و مک‌لارن p1 از موتورهاي الکتريکي در کنار موتورهاي درون‌سوز خود بهره مي‌برند، بوگاتي به‌طور کامل آن مسير را فراموش کرده و به موتور غول‌آساي درون‌سوز خود بسنده کرده است. پس از رسيدن به سرعت 421 کيلومتر بر ساعت با اين خودرو، راننده مي‌تواند با فشردن يک کليد سرعت خودرو را تا 460 کيلومتر بر ساعت افزايش دهد. درواقع اين مکانيسمي است که اگر بخواهيد قدرت واقعي شيرون را ببينيد، بوگاتي به اين شکل محدوديت‌هاي الکترونيکي شيرون را براي شما برخواهد داشت. هرچند، فقط چند نقطه در دنيا وجود دارد که مي‌توان به چنين سرعت‌هايي دست يافت.

دکتر ويلي نتوشيل، مهندس ارشد بوگاتي دراين‌باره مي‌گويد: "بايد اين نکته را به ياد داشته باشيد که براي توقف کامل خودرويي در آن سرعت به مسافت ترمز بالايي نياز خواهيد داشت. پيست گروه خودروسازي فولکس‌واگن در نزديکي شهر ولفسبورگ يک مسير مستقيم طولاني طراحي شده مختص اين امر را دارد که در تست‌هاي حداکثر سرعت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين يک پايگاه ارتش در آلمان وجود دارد که در صورت درخواست مي‌توانيم از آن نيز استفاده کنيم."

يک مشتري پر و پا قرص

با خودرويي به اين اندازه خاص و ويژه، ليست مشتريان خاص بوگاتي نيز آمار بسيار جالبي در خود دارد. شايد باور نکنيد، به‌طور ميانگين مشتريان خاص بوگاتي 42 خودرو در گاراژ خود دارند. بله، درست خوانده‌ايد، 42 خودرو! بودن در موقعيت آن‌ها قطعاً آرزوي خيلي از عشق خودروها در سراسر دنياست. آخيم آنشيت در اين مورد مي‌گويد: "بسياري از اين افراد 10 فراري، تمام مدل‌هاي مک‌لارن و چندين ابرخودروي ديگر در گاراژ خود دارند. بوگاتي معمولاً گل سرسبد کلکسيون خودروهاي آن‌ها محسوب مي‌شود."

با اين همه خودرو، بدون شک هيچ‌کدام از آن‌ها کارکرد بالايي نمي‌توانند داشته باشند. به‌طور ميانگين، مالکان مدل‌هاي بوگاتي در سال حدوداً 2600 کيلومتر با آن‌ها رانندگي مي‌کنند، و پس از يک دهه حضور در بازار، پرکارکردترين بوگاتي ويرون حاضر در بازار فقط 40 هزار کيلومتر کار کرده است. خودروي سرويس و تست خود کمپاني بوگاتي بيشترين کارکرد را با 90 هزار کيلومتر، رکورد بيشترين کارکرد را به خود اختصاص داده است.
يک نکتهٔ جالب: علاوه بر ابرخودروهاي زيادي که مالکان بوگاتي در گاراژهاي خود دارند، به‌طور ميانگين هرکدام از آن‌ها مالک 1.7 جت اختصاصي و 1.4 قايق بزرگ تفريحي مي‌باشند.

مواردي که نمي‌تواند به سرانجام برسد

درحالي‌که بوگاتي شيرون يک ابرخودروي بي‌نظير دنياي خودرو مي‌باشد، چند مورد وجود دارد که بوگاتي قصد انجام آن‌ها را داشته ولي تاکنون موفق نشده آن‌ها را کامل کند.
آنشيت دراين‌باره مي‌گويد: "ما ابتدا مي‌خواستيم يک دستگيره درب نامرئي و همچنين آينه‌هاي ديجيتال را براي شيرون ارائه نماييم. اين‌ها مواردي بودند که به دليل مشکلات قانوني موفق به انجام آن‌ها نشديم." وي در ادامه با اشاره به کانسپت آينده‌نگرانهٔ فولکس‌واگن توضيح مي‌دهد: "وقتي‌که چند سال پيش در حال رانندگي و تست xl1 بوديم، متوجه شديم که آينه‌هاي ديجيتالي در هنگام بارندگي آن استانداردي که ما براي بوگاتي نياز داريم را ارائه نمي‌کنند. بحث‌هاي قانوني اين موارد هم که جاي خود دارد."


نه همان led هاي معمولي خودروي ما!

يکي از بارزترين المان‌هاي طراحي بوگاتي شيرون، طراحي چراغ جلوي "هشت چشم" آن مي‌باشد که به نوعي امضاي اين خودرو محسوب مي‌شود. ساشا سپيلوف، طراح اصلي بدنهٔ شيرون دراين‌باره مي‌گويد: "ما در مورد اين چراغ‌ها از مدت‌ها قبل تصميم خود را گرفته بوديم، سال 2011 يا 2012 بود، و ما فکر کرديم که اين طراحي مي‌تواند به آن ظاهر هدفمند و جذابي که به دنبالش بوديم کمک کند." چهار لامپ led موجود در هر چراغ نوعي ادراک افقي عرضي ايجاد مي‌کند، يکي از حقه‌هاي بصري که به‌منظور عريض‌تر نشان دادن شيرون در مقايسه با ويرون استفاده شده است، درحالي‌که در واقعيت شيرون فقط چند ميلي‌متر عرض بيشتري دارد. هرچند اين چراغ‌هاي فقط جنبهٔ زيبايي ندارند.

سپيلوف مي‌گويد: "درواقع يک دريچه هواي فعالي داخل چراغ وجود دارد، بنابراين يک جنبهٔ عملکردي نيز اين چراغ‌ها دارند و فقط براي زيبايي خودرو طراحي نشده‌اند." چراغ‌هاي عقب نيز ارزش جلب‌توجه ما را دارد، بوگاتي مي‌گويد اين چراغ‌ها با طول 1.6 متري خود طولاني‌ترين چراغ‌هاي led استفاده شده در صنعت خودرو هستند. داخل پنل اين چراغ‌هاي 82 عدد لامپ led نصب شده است.

تست‌هاي نهايي

به دليل خروجي‌هاي فوق‌العاده بالاي نيرو و گشتاور اين خودروي جديد، تست نهايي خودرو در مولشايم بايد دوباره انجام بگيرد. کريستوف پيوچون، مدير توليد و تدارکات بوگاتي مي‌گويد: "ما اين موتور را براي ويرون توسعه داديم، ولي گشتاور خروجي آن براي جاده‌هاي فعلي و همچنين آزمايشي که قصد انجامش را داشتيم بسيار زياد بود."

علاوه بر تست نهايي رانندگي 60 کيلومتري، هرکدام از شيرون‌هاي توليد شده مسافتي 350 کيلومتري بيشتري را در جاده‌هاي واقعي، از جمله جاده‌هاي کوهستاني منطقه آزمايش شده‌اند. تست‌هاي شتاب‌گيري و ترمزگيري بيشتر در يکي از باندهاي فرودگاه کولمار انجام شده است. آخرين مرحله يک تست هنگام بازگشت مي‌باشد که با سرعت 130 کيلومتر بر ساعت و به‌منظور خنک کردن موتور انجام مي‌شود.
يک نکتهٔ جالب: بوگاتي 30 دستگاه خودروي ويژه آزمايش دارد که هم‌اکنون در جاده‌ها به گشت‌وگذار مي‌پردازند. اين‌ها همان خودروهايي هستند که در حال آزمايش در نقاط مختلف مشاهده شده‌اند، و همچنين از اين خودروها براي بازاريابي و نشان دادن آن به خريداران احتمالي نيز استفاده شده است. اين خودروها روي‌هم تاکنون بيش از 460 هزار کيلومتر مسافت طي کرده‌اند و 1000 تاير عوض نموده‌اند.

"خوي وحشي‌گري"

در مورد پروژهٔ شيرون، تيم طراحي بدنه مجبور بودن اطمينان حاصل کنند که بحث آئروديناميکي و همچنين سيستم خنک‌کننده مي‌توانند پاسخ گوي قدرت بالاي موتور خودرو باشند. فرانک هِيل، رئيس تيم طراحي بدنه شيرون در اين مورد مي‌گويد: "در ابتدا، ما در تمامي اسکچ‌هايمان 25 درصد بيشتر را مدنظر قرار مي‌داديم." 25 درصد بيشتر را از نظر آماري مي‌توان در 1500 اسب بخار نيروي شيرون در مقابل 1200 اسب بخار ويرون مشاهده کرد.

فراتر از نيازهاي فني، طراحان شيرون تلاش کرده‌اند تا خوي و همچنين ظاهري تهاجمي‌تر به اين خودرو بدهند. ساشا سليپانوف، کسي که بعدها مسئوليت تيم طراحي بدنهٔ شيرون را به عهده گرفت اعتقاد دارد: "شخصاً آنچه همواره تلاش کرده‌ام اين بوده است که خوي وحشي‌گري بيشتري را در اين خودرو ايجاد کنم."

درحالي‌که ايجاد ظاهري تهاجمي براي بدنهٔ شيرون اولويت داشت، لوکس و شيک بودن اولويت‌هاي اصلي در طراحي کابين خودرو بودند. ولي اجازه ندهيد اين ظاهر شيک شما را گول بزند. صفحه سرعت‌سنج اين خودرو يادآور قدرت فوق‌العاده بالا، نيروي مطلق و سرعت عجيب‌وغريب شيرون است. عدد 500 روي صفحه سرعت‌سنج اين خودرو حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد!




منبع: pedal.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها