آخرین اخبار

رژيم هاي فاقد گلوتن به اين دلايل رد مي شوند تغذيه

رژيم هاي فاقد گلوتن به اين دلايل رد مي شوند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مضرات رژيم فاقد گلوتن

تقريبا 20% آمريکايي ها ادعا مي کنند که به طرز فعالانه اي به دنبال محصولات بدون گلوتن هستند، اين مد غذايي متخصصان تغذيه و پزشکان را نگران کرده است. طبق نظرسنجي اخير، تقريبا يک نفر از هر 5 آمريکايي مي گويد که به طور فعالانه اي سعي مي کند که غذاهاي بدون گلوتن را در رژيم خود جاي دهد. اين، روندي است که متخصصان تغذيه و پزشکان را نگران کرده است، بسياري از آنها به فقدان شواهد علمي براي حمايت از واکنش شديد در برابر گندم، استناد مي کنند.

تنها دو ميليون از آمريکايي ها بيماري سلياک دارند، که در حال حاضر تنها دليل، تحريم پزشکي براي حذف کامل گلوتن از رژيم غذايي است. درضمن، گزارش ها از عدم تحمل گلوتن، وضعيتي که موجب علايمي مانند نفخ کردن، گازمعده، سردرد، خستگي، اسهال و درد شکمي مي شود، به نظر مي رسد در حال افزايش باشد. اما شواهد علمي کمي براي حمايت از وجودعدم تحمل گلوتن، وجود دارد. هيچ تست تشخيصي مشخصي وجود ندارد، و علايم در تعدادي ديگر از اختلالات گوارشي، شامل سندرم روده تحريک پذير، مشترک است. بعضي محققين معتقدند که گلوتن به اشتباه متهم شده است، مواد رايج ديگر در مواد غذايي تصفيه شده بر پايه گندم، در واقع مقصر اصلي هستند.

البته، اگر قطع مصرف گلوتن خطرات خاصي ايجاد نمي کرد، ممکن بود مشکلي نباشند. دکتراستفانوگوانداليني، مديرپزشکي در مرکزبيماري سلياک دانشگاه شيکاگو، در مصاحبه اي با webmd توضيح داد که: شخصي که نياز به يک رژيم بدون گلوتن دارد، مي تواند از فوايد شگرفي بهره مند شود. اما براي هر کس ديگري، استقبال از اين رژيم منطقي به نظر نمي رسد.

آيا شما از خطرات حذف گندم و محصولات حاوي گلوتن از رژيم غذاييتان آگاه هستيد؟ بخوانيد تا متوجه شويد که چرا پيروي از رژيم بدون گلوتن براي سلامتي و کيف پولتان گران تمام مي شود.

1- جايگزيني غلات کامل با غذاهاي بدون گلوتن فرآوري شده، ساده است

با بررسي قفسه هاي سوپرمارکت محل زندگي خود، مشکل است که صف وسيعي از محصولات بدون گلوتن، که قفسه ها را پوشانده اند، ناديده گرفت. متاسفانه تعدادي از اين غذاهاعلاوه بر گلوتن، فاقد مواد مغذي، هستند. مواد غذايي بدون گلوتن، و به خصوص آن هايي که تصفيه يا فرآوري شده اند، اغلب از موادي تشکيل شده اند که ارزش غذايي کمي دارند و يا اصلا ارزش غذايي ندارند، مانند: سيب زميني، تاپيوکاو يا نشاسته برنج. اين ها غلات کامل نيستند، و براي مثال، خاصيت ضد التهابي و آنتي اکسيداني گندم را ندارند.

بسياري از غذاهايي که به طور طبيعي فاقد گلوتن هستند، شامل سيب زميني سرخ شده، آبنبات و برندهاي خاصي از چيپس، اصلا سالم نيستند. براي بسياري از مردم که به سمت رژيم غذايي فاقد گلوتن مي روند، فکر کردن به اينکه مي توان به غذاهاي ناسالم يا جايگزين هاي فرآوري شده تکيه کرد، وسوسه انگيز است.

2- ممکن است از رژيم غذايي تان فيبر، ويتامين ها و مواد مغذي کافي دريافت نکنيد

دريافت فيبر به ميزان کافي، که به حفظ سلامت روده هايتان کمک مي کند، در رژيم غذايي فاقد گلوتن چالش برانگيز است. غلات، شامل غلات گندم، ماکاروني، و نان يکي از مهم ترين منابع فيبر رژيمي به همراه ميوه ها و سبزيجات مي باشند. اما جايگزين هاي بدون گلوتن، معمولا فاقد فيبر هستند، اين به اين معني است که رژيم غذايي بدون گلوتن مي تواند منجر به يبوست شود. علاوه بر اين، اجتناب ازمصرف گندم به معني اجتناب ازمحصولات گندمي مغذي غني شده است، که درنهايت مي تواند به کمبود ويتامين ها وموادمعدني مانند کلسيم، نياسين، ريبوفلاوين، تيامين و فولات منجرشود.

3- ممکن است بيماري سلياک داشته باشيد و ندانيد

کارشناسان مي گويند که ممکن است 1% آمريکايي ها مبتلا به بيماري سلياک باشند، اما اين رقم، بسيار کمتر از مقدار واقعي است. اين بيماري در اثر يک واکنش خودايمني غيرعادي به گلوتن ايجاد مي شود، بيماري سلياک مي تواند به پوشش داخلي دستگاه گوارش آسيب برساند، وموجب علايمي مانند: اسهال، کم خوني، خارش هاي پوستي، و درد استخوان شود. بيماري سلياک اگر تحت درمان قرار نگيرد، مي تواند موجب سرطان روده شود.

اما بيماري سلياک ممکن است در افرادي که هيچ علايمي ندارند هم وجود داشته باشد. تشخيص حساسيت به گلوتن توسط خودتان و قطع مصرف گلوتن، مي تواند خطرناک باشد زيرا شما نمي دانيد که مبتلا به سلياک هستيد يا نه. تنها راه براي پي بردن، مراجعه به متخصص دستگاه گوارش و دادن آزمايش خون است. اما بايد براي مدت چند ماه تا زمان آزمايش، گلوتن مصرف کرده باشيد. بسياري از مردم که مصرف گلوتن را بدون رفتن به سراغ توصيه پزشکي قطع مي کنند، متوجه مي شوند که حاضر نيستند براي دادن آزمايش، مصرف گلوتن را دوباره شروع کنند.

4- غذاهاي فاقد گلوتن ممکن است منجر به افزايش وزن شوند، نه کاهش آن

اين اشتباه است که فکر کنيد پيروي از رژيم فاقد گلوتن، مي تواند کمکتان کند وزن اضافه تان را از دست دهيد. درحقيقت، بعضي از مردم برعکس آن را تجربه مي کنند، هنگامي که مصرف گندم را قطع مي کنند، وزن اضافه مي کنند. وقتي که شما غلات کامل مي خوريد، ساختار کامل دانه، شامل سبوس، جوانه واندوسپرم چيزي است که باعث مي شود شما احساس سيري کنيد.

غلات کامل، مدت بيشتري طول مي کشد تا هضم شوند و اين به اين معناست که قند به تدريج در خونتان آزاد مي شود، به جاي آنکه باعث شوند قند خونتان ناگهان بالا برود. ازآنجايي که مواد غذايي بدون گلوتن که مي توانند حاوي کربوهيدرات هاي رژيمي و کالري اضافي، براي تقليد از بافت و طعم غذاهاي حاوي گلوتن باشند، اغلب فاقد غلات کامل هستند، باعث مي شوند به محض اينکه غذا خورده ايد احساس گرسنگي کنيد، درحالي که پس از آن، کربوهيدرات هاي اضافي به صورت چربي ذخيره مي شوند.

5- براي مواد غذايي فاقد گلوتن خيلي بيشتر پرداخت خواهيد کرد

در سال 2014 ، مواد غذايي فاقد گلوتن، يک صنعت 9 بيليون دلاري را عرضه کردند. به طور ميانگين شما براي محصولاتي که برچسب فاقد گلوتن دارند، در مقايسه با همتاي حاوي گلوتن شان، پول بيشتري پرداخت خواهيد کرد. مطالعه اي توسط محققيين دانشگاه dalhousie در هاليفکس کانادا، نشان داد که محصولات فاقد گلوتن 242% از محصولات مشابهي که حاوي گلوتن اند، گران ترند. در بعضي موارد محصولات تا 455% گران تر بودند. به عبارت ديگر، توليد کنندگان، سود به جيب مي زنند. با توجه به هزينه ها، پيروي ازرژيم فاقد گلوتن ممکن است در نهايت بيشترين خطر را براي کيف پولتان داشته باشد.




منبع:fitnessmagazine.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها