آخرین اخبار

ازدواج با جنين 6 ماهه درون شکم مادرش در ايران!!! اجتماعي

ازدواج با جنين 6 ماهه درون شکم مادرش در ايران!!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - کودکان‌ عروس، کودکان داماد، نوجوانان مطلقهدختران کوچکي که عروس مي‌شوند و پسران نوجواني که پشت لب‌شان سبز نشده، داماد مي‌شوند و رئيس خانه‌هاي جديدشان با يک دنيا مسئوليت دنياي آدم بزرگ‌ها. اين حکايت تعداد زيادي از کودکان ايراني است که زير سن قانوني ازدواج مي‌کنند، بچه‌دار مي‌شوند و خيلي‌هايشان هم، از هم جدا مي‌شوند.

در سال‌هاي گذشته کم نبوده‌اند کساني که درباره ازدواج زودهنگام دختران و پسران ايراني هشدار داده و گفته‌اند که در بعضي استان‌ها اين موضوع به مرز هشدار رسيده است. حالا اما «کاميل احمدي»، مردم‌شناس و محقق، براي نخستين‌بار پژوهشي را در ٧ استان ايران انجام داده که بيشترين تعداد ازدواج‌هاي زودهنگام در آنها اتفاق مي‌افتد؛ اين پژوهش که براساس گفت‌وگو و پرکردن پرسشنامه ازسوي ٥٠٠ دختر و پسري که زير سن قانوني ازدواج کرده‌اند، انجام شده، نشان مي‌دهد که به ترتيب، خراسان‌رضوي، آذربايجان‌شرقي، خوزستان، سيستان‌وبلوچستان، آذربايجان‌غربي، اصفهان و هرمزگان استان‌هايي‌اند که بيشترين ازدواج‌هاي زودهنگام در آنها اتفاق مي‌افتد.

«کاميل احمدي»، پژوهشگر اين تحقيق، در نشست تخصصي «طنين سکوت: پژوهشي جامع در باب ازدواج زودهنگام کودکان در ايران» که به اين مناسبت برگزار شد، گفت: متأسفانه داده‌ها درباره ازدواج کودکان در ايران بسيار اندک است: «عواملي چون قدرت، سنن، هنجارهاي اجتماعي و کم‌سوادي دخيل هستند که بايد با بررسي هريک از آنها اقداماتي را درنظر گرفت تا ازدواج کودکان در ايران کاهش پيدا کند.» به گفته او، «قبل از انقلاب اسلامي براساس قانون مدني مصوب در‌سال ١٣٥٣ سن بلوغ و حداقل سن ازدواج براي دختران و پسران ١٨‌سال درنظر گرفته شده بود. تاکنون نيز آمارهايي از ازدواج کودکان در ايران منتشر شده که براساس سرشماري ‌سال ١٣٩٣ ميزان ازدواج دختران در سن ١٥ تا ١٩سالگي بسيار زياد بوده است. ازسوي ديگر در‌سال ٩٠، در سن بين ١٠ تا ١٤‌سال نيز، ٤٨‌هزارو٥٦٧ نفر ازدواج زودهنگام داشته‌اند و حتي تا قبل از ١٥سالگي داراي يک فرزند بوده‌اند. ازسوي ديگر به‌طور کلي، در‌سال ٩٠، ٣٧٠‌هزار ازدواج زير سن قانوني اتفاق افتاده است.»

اين پژوهشگر، راهکارهاي جلوگيري از ازدواج کودکان در ايران را اينطور دانست: «غيرقانوني کردن و جرم‌انگاري ازدواج کودکان، سياست‌هاي مساوات جنسيتي براي تضمين حمايت از قربانيان، تعيين سن قانوني ازدواج، ضمانت وجود سياست‌هاي اجرايي مناسب براي جلوگيري از ازدواج کودکان و درگير کردن شخصيت‌هاي مذهبي براي تغيير در پارادايم مذهبي مي‌تواند از عواملي باشد که به جلوگيري يا کاهش ازدواج کودکان در ايران منتهي شود.»

نتايج پژوهش

نتايج «پژوهشي جامع درباب ازدواج زودهنگام کودکان در ايران» نشان مي‌دهد که ارتباط پيچيده‌اي ميان ازدواج زودهنگام کودکان و اعمال ناقص‌سازي اندام تناسلي زنان وجود دارد. در اين تحقيق آمده که يافته‌هاي پژوهش‌هاي قبلي درباره رواج ختنه زنان در ايران حاکي از همبستگي بين رواج اين پديده در چهار استان ايران دارد که درمطالعه اخير بر برخي از اين استان‌ها تمرکز شده است. اين مطالعه در هفت استان که بيشترين فراواني ازدواج زودهنگام در آنها گزارش شده است، انجام شد؛ خراسان‌رضوي، آذربايجان‌شرقي، خوزستان، سيستان‌وبلوچستان، آذربايجان غربي، هرمزگان و اصفهان. از اين ميان در دو استان هرمزگان و آذربايجان‌غربي درصدهاي نسبتا بالايي از وقوع ختنه زنان نيز وجود دارد. اين پژوهش نشان مي‌دهد که چند همسري معمولا بيشتر درميان زنان ٢٠‌درصد فقيرجامعه رخ مي‌دهد تا زنان ٢٠‌درصد طبقه بالاي جامعه و کم‌سوادي به ‌شدت با عمل چند همسري، همبستگي دارد.

درکنار چند همسري اما پديده کودک همسري هم قرار مي‌گيرد؛ پديده‌اي که يک مسأله جهاني است و مي‌تواند در هر گوشه دنيا، از خاورميانه گرفته تا آمريکاي لاتين، آسياي جنوبي و اروپا اتفاق بيافتد. تحقيقات نشان مي‌دهند که اين موضوع نه‌تنها در بسياري از مناطق دنيا رخ مي‌دهد، بلکه افرادي که خودشان کودک همسر مي‌شوند، با روي گشاده و رضايت قلبي ازدواج مي‌کنند، چراکه چنين رسم‌هايي از نظر اجتماعي پذيرفته شده‌اند. براساس گزارشي از سازمان «دختر، نه عروس» اگر روند ازدواج کودکان کاهش نيابد، آمار جهاني ازدواج کودکان به ١,٢‌ميليارد مورد در‌سال ١٤٢٩ مي‌رسد. براساس گزارش صندوق جمعيت سازمان ملل درکشورهاي درحال توسعه، از هر سه دختر، يک نفر در نوجواني ازدواج مي‌کند که معادل ٣٤‌درصد از جمعيت اين گروه سني هستند. با درنظر داشتن اين روند، تخمين زده شده که تا‌ سال ١٣٩٩، ١٤٠‌ميليون دختر در زير سن ١٨‌سال و ١٥‌ميليون نفر از آنها زير ١٥‌سال درجهان ازدواج خواهند کرد. هرساله ١٤‌ميليون و هر روزه هم ٣٩‌هزار دختر ازدواج مي‌کنند. درکشورهاي درحال توسعه از هر ٩ دختر، يک نفر قبل از رسيدن به سن ١٥سالگي متأهل مي‌شود.

ازسوي ديگر نتايج اين پژوهش و پژوهش‌هاي قبلي نشان مي‌دهد که سالانه ٧,٣‌ميليون دختر زير ١٨‌سال فرزندي به دنيا مي‌آورند و از ميان آنها، ٢‌ميليون نفر زير ١٤‌سال سن دارند. از نظر آماري مرگ‌ومير مادران درحين زايمان درميان زناني که زير ٢٠سالگي زايمان کرده‌اند، ٥٠‌درصد بالاتر است. هرساله ٧٠‌هزار نفر از اين نوزادان اندکي پس از تولد مي‌ميرند و ٣.٢‌ميليون کودک، مجبور به سقط جنين مي‌شوند.

پس از انقلاب اسلامي در ايران، در بسياري از قوانين مربوط به ازدواج تجديدنظرهايي به عمل آمد. حالا اما سال‌ها بعد از تصويب اين قوانين، غير از موضوع ازدواج زودهنگام، طلاق ميان کودکان زير ١٨سالي هم که با هم ازدواج مي‌کنند، مسأله‌ساز شده است. نتايج پژوهش «کاميل احمدي» نشان مي‌دهد که نرخ طلاق هم در ايران در گروه سني ١٠ تا ١٨‌سال به طرز قابل توجهي بالاست، به‌طوري که براساس آخرين داده‌هاي جمعيت‌شناسي، ٢١,١٤٩ دختر و پسر زير ١٨‌سال در‌سال ٩٣ طلاق گرفته‌اند.

تعداد کلي ازدواج‌هاي زودهنگام کودکان به طرز تعجب‌برانگيزي در واقعيت بالاتر است، چراکه بسياري از اين ازدواج‌ها در روستاهاي کوچک و مناطق روستانشين به‌طور رسمي ثبت نمي‌شوند. نتايج پژوهش اخير دراين‌باره نشان مي‌دهد که حداقل ٤٨‌هزارو٥٨٠ دختر در سنين ١٠ تا ١٤سالگي در‌سال ٩٠ ازدواج کرده‌اند و ٤٨‌هزارو٥٦٧ نفر از آنها قبل از رسيدن به سن ١٥سالگي، حداقل يک فرزند داشته‌اند.

خراسان رضوي؛ استاني با بيشترين تعداد ازدواج‌هاي زودهنگام

در اين پژوهش، استان‌ها با تحليل داده‌هاي جمعيت‌شناسي موجود درباره آمارهاي ازدواج در يک‌دهه اخير انتخاب شدند، فهرست به کار گرفته شده در اين مطالعه با انتخاب استان‌هايي صورت گرفته که بالاترين آمار کودک همسري را داشته‌اند و درطول اين ١٠سال، بيشتر از بقيه استان‌ها تکرار شده‌اند. اين هفت استان عبارت‌اند از: خراسان‌رضوي، آذربايجان‌شرقي، خوزستان، سيستان‌وبلوچستان، آذربايجان‌غربي، هرمزگان و اصفهان.

استان خراسان‌رضوي، نخستين رتبه را در ازدواج زودهنگام در ميان پسران در سنين ١٠ تا ١٤‌سال و درميان دختران در سنين ١٥ تا ١٩‌سال را به خود اختصاص داده است. اين پژوهش نشان مي‌دهد که يک عامل تأثيرگذار ديگر در ازدواج زودهنگام در اين منطقه، مالکيت آب است. در استان خراسان‌رضوي با اقليم خشکش، کم‌آبي مانع رشد کشاورزي است. دسترسي به زمين‌هايي که داراي قنات‌هاي آبي هستند، يک امتياز ويژه به شمار مي‌رود. اين امتياز زيست‌محيطي نقش مهمي در شکل دادن هنجارهاي اجتماعي ايفا مي‌کند. مثلا در منطقه خيرآباد، جايي که بيشتر افراد مالک قنات‌ها هستند، ازدواج زودهنگام درميان خانواده‌ها رايج است تا به اين وسيله، سلسه مراتبي را که از قبل موجود است، حفظ شوند، مصاحبه با ساکنان اين منطقه نشان داد که مهريه ممکن است براساس سن عروس متفاوت باشد، به اين معنا که هرچقدر عروس جوان‌تر باشد، مهريه بالاتر است.

٢٧‌درصد قربانيان ازدواج زودهنگام محصل هستند

دختراني که در خردسالي ازدواج مي‌کنند، بيشتر احتمال مي‌رود در سنين پايين هم طلاق بگيرند. تحقيقات نشان داده است که ٢٧‌درصد قربانيان ازدواج زودهنگام، هنوز درحال تحصيل هستند و در ٤٥درصد، ازدواج دليل عمده ترک مدرسه بود تا اين افراد بتوانند کار خانه‌داري و وظايف بچه‌داري را انجام دهند. بيشتر پاسخگويان فقط تحصيلات ابتدايي داشتند و تنها ١٠‌درصد از آنها اين شانس را داشتند که تحصيلاتشان را تا کلاس دوازدهم، ادامه دهند. در ٥٧,١‌درصد از موارد، زن قبل از ازدواج به مدرسه مي‌رفته و در ٧٤.١‌درصد از موارد به زن قول ادامه تحصيل بعد از ازدواج داده شده بود، اتفاقي که در واقعيت تحقق پيدا نکرد.

در نتيجه ازدواج کودکان، سلامت جنسي و باروري دختر خردسال بيش از هرچيزي، تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد. جسم دختربچه‌ها از نظر فيزيکي شرايط مناسبي براي زايمان ندارد و دختر به اندازه کافي بالغ نبوده و در نتيجه هم سلامت مادر و هم سلامت فرزند به خطر مي‌افتد. ازدواج کودکان نه‌تنها سلامت مادر، بلکه سلامت نسل بعد را هم به خطر مي‌اندازد. اين مطالعه نشان داده است که ٩٧‌درصد از زنان که يک‌بار زايمان کرده بودند، ازسوي خانواده خودشان و مادرانشان مراقبت‌هاي بعد از زايمان را داشتند. ٤٥‌درصد پاسخگويان هيچ مشکلي را درحين زايمان مطرح نکردند و ٢٧‌درصد اعلام کردند که زايمان دردناک و خونريزي شديدي داشتند.

دختراني که در اين پژوهش با آنها مصاحبه شده و قبل از ١٥سالگي زايمان کرده بودند تا حدود ٨٨‌درصد ريسک دچارشدن به زخم پارگي زايمان را داشتند که آنها را درمقابل عفونت‌ها آسيب‌پذير مي‌کرد. درد و عفونتي که درتمام طول زندگي همراه آنها خواهد بود. بررسي‌ها نشان داد که ميزان آگاهي زنان درباره زخم پارگي زايمان پايين بود، حتي وقتي با استفاده از اصطلاحات محلي، توضيحات بيشتري دراختيار آنها قرار گرفت، بيشتر زنان حتي کساني که بيش از ١٥ بخيه را درحين زايمان داشتند، نمي‌دانستند که زخم پارگي زايمان را تجربه کرده‌اند.

اين مطالعه نشان داد که ٤٢‌درصد از پاسخگويان مرد هنگام تولد فرزندشان ١٧‌سال سن داشتند. در زمان مطالعه آنها، صاحب دوفرزند بودند. در مناطقي که ازدواج زودهنگام کودکان رايج بود، والدين تصميم‌هاي مربوط به ازدواج را به جاي فرزندان‌شان مي‌گرفتند. تقريبا ٧٦,٢‌درصد از افراد متأهل در زمان ازدواج از شکل‌گيري، ازدواج خودشان باخبر بودند، ولي ٢٣‌درصد از افراد هيچ اطلاعي از اين‌که با چه کسي ازدواج مي‌کنند، نداشتند. ٥٢.٤‌درصد از تصميم‌هاي ازدواج توسط والدين يا ساير اعضاي خانواده به غير از خود فرد گفته شده بود. در زماني که مراسم ازدواج ترتيب داده شده بود، ٤٢.٩‌درصد از افراد تمايل به ازدواج نداشتند.

بررسي‌ها در اين پژوهش نشان داده که اطلاعات زنان درباره سلامت جنسي و باروري و همچنين اعتماد‌به‌نفس‌شان نسبت به بدن و ميل جنسي‌شان، ناچيز بود. آموزش جنسي هم در مدارس وجود نداشت و بسيار ناچيز بود و با حداقل کيفيت ارايه مي‌شد. به‌طورکلي ٦٠‌درصد پاسخگويان عقيده داشتند که ازدواج زودهنگام کودکان بايد متوقف شود و ٣٢,٥‌درصد عقيده داشتند که اين موضوع بستگي به ويژگي بدني و عقيده شخص دارد. هيچ‌کدام از پاسخگويان اطلاعي از سن قانوني ازدواج نداشتند. زمان پاسخگويي به اين سوالات، آنها تصور مي‌کردند سن قانوني ازدواج ١٨‌سال به بالاست. بيشتر آنها معتقدند سن ١٥سالگي براي ازدواج دختران و ٢٠سالگي براي ازدواج پسران زود است و بر اين باور بودند سن مناسب براي ازدواج براي فرزندانشان ٢٠سالگي است.

٢١,٢‌درصد از زنان متأهل بيان کردند که مجبور به رابطه جنسي با شوهرانشان بودند و تعداد کمي از آنها توانايي اين را داشتند که با شوهرشان در مورد نداشتن تمايل به برقراري رابطه جنسي صحبت کنند، چراکه فکر مي‌کردند آميزش جنسي به‌طور اجتناب‌ناپذيري بخشي از وظايف زناشويي آنهاست. رايج‌ترين واکنش به اين آميزش اجباري، ناراحتي با ٤٢.٩درصد، نفرت با ٢٨.٦‌درصد و خشم ٢٨.٦درصد بود.

آذربايجان شرقي؛ جنين در رحم مادرش نامزد مي‌شود

مشاهدات پژوهشگران اين تحقيق در روستاهايي مانند گيلک‌آباد، نشان داده که دختران در سن يک يا دوسالگي نامزد شده و تقريبا هيچ بچه مجردي بالاي سن پنج‌سال در روستا وجود نداشته است. در مصاحبه‌هاي محلي که در آن بومي‌ها، هنجارها و مناسک خود را بيان مي‌کردند، رواج ازدواج زودهنگام در اين روستا مورد تأکيد قرار مي‌گرفت. در گيلک‌آباد يک نوزاد ٦ماهه نامزد مي‌شد. به نقل از يک سخنگوي مرد درحين مصاحبه، جنين در رحم مادرش با شخص ديگري نامزد مي‌شود.

٧٠,٨‌درصد از پاسخگويان در زمان انجام پژوهش ازدواج کرده بودند و کمتر از ٢٠‌درصد (١٨.٨درصد) درمراسم ازدواج خود حضور نداشتند. در ٧٥‌درصد از موارد يک نامزدي رسمي توسط خانواده‌شان تدارک ديده شده بود. مجموع ١٨.٦‌درصد از پاسخگويان مجرد بوده و درميان متأهلان ٧٠.٨‌درصد از ازدواج‌ها به محض ازدواج در مدارک شناسايي‌شان ثبت شده بود.

سيستان ‌وبلوچستان بيشترين مرگ «کودک ‌مادران» را دارد

تناقض ازدواج ديرهنگام که در بيشتر شهرهاي مراکز استاني و مناطق شهري وجود دارد، درمنطقه سيستان‌وبلوچستان چشمگير به نظر نمي‌رسد. جمعيت اين استان در يک سيستم قبيله‌اي و طايفه‌اي زندگي مي‌کنند که در آن رضايت درباره ازدواج کودکان تنها تحت‌تأثير فرهنگ نيست. در اين استان والدين نمي‌توانند از پس مخارج مدرسه يا دانشگاه فرزندانشان برآيند. در نتيجه آنها را وادار به ازدواج مي‌کنند. مشکلات حاد بارداري و زايمان از علت‌هاي عمده مرگ‌ومير درميان زنان ١٥ تا ١٩‌سال در اين استان است. آنطور که سازمان بهداشت جهاني گزارش داده، در‌سال ٨٩ در برخي استان‌ها مرگ‌ومير مادران بيشتر از نوزادان بوده و استان سيستان‌وبلوچستان يکي از آنهاست؛ به اين معني که در استاني مانند سيستان‌وبلوچستان مادران به دليل زايمان مي‌ميرند. با درنظر داشتن اين‌که اين استان نرخ ٥,٦٤‌درصدي تولد و ١٢‌درصدي مرگ مادر درکشور را داراست، ميزان مرگ‌ومير مادر در اين استان بسيار بالاتر از ساير استان‌ها کشور برآورد مي‌شود. ساير استان‌ها مانند آذربايجان‌غربي، خوزستان، کرمان، لرستان، اصفهان درصدهاي کمتري از مرگ مادر را گزارش کرده‌اند. در‌سال ٩٤، سيستان‌وبلوچستان بالاترين ميزان زايمان را درميان مادران زير ١٥‌سال داشت.

تقريبا تمام پاسخ‌دهندگان در اين مطالعه عنوان کرده‌اند که رسم ازدواج ناف‌بري يا براي خودشان، بستگان‌شان يا يکي از کساني که مي‌شناختند، صورت گرفته بود. اين رسم فراگير به اين معني است که دو نوزاد با رضايت والدينشان به نامزدي هم درمي‌آيند و قرار بر اين است زماني که بزرگ شدند، با هم ازدواج کنند. رواج اين پديده به طرز چشمگيري درهمه روستاهاي مورد بررسي بالا بود. همان‌طور که توسط افراد مطلع محلي گفته شد، فرد مي‌تواند اين وصلت نانوشته را در بزرگسالي‌اش لغو کند و تصميم بگيرد که با کس ديگري ازدواج کند.

نسبت ازدواج زودهنگام کودکان به کل ازدواج‌ها در سيستان‌وبلوچستان درطول دهه اخير هيچ‌گاه کمتر از ٤٠‌درصد نبوده است. هيچ‌ کدام از پاسخگويان درهنگام مصاحبه درحال تحصيل نبودند و عمده‌ترين دليل ترک تحصيل خود را ازدواج مي‌دانستند. ازدواج ٧٧,٦‌درصد از پاسخگويان توسط يک فرد ميانجي تدارک ديده شده بود. ٥١.١‌درصد از افراد گفتند که يک نامزدي رسمي ازطرف خانواده‌ها، برايشان برگزار شده بود. ٥١.٥‌درصد از زنان، شوهراني کمتر از ١٠‌سال بزرگ‌تر از خودشان داشتند و ٣٧.٥‌درصد از مردان با زناني کمتر از ١٠‌سال کوچک‌تر از خودشان ازدواج کرده بودند.

٤٢,٩‌درصد از پاسخگويان، هرگز، در معرض پيام‌هاي پيشگيرانه از ازدواج زدوهنگام کودکان و در معرض آموزش جنسي قرار نگرفته بودند. تمام پاسخگويان از سن قانوني ازدواج بي‌اطلاع بودند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که آمار طلاق در هر دوجنس، در اين استان درحال افزايش بوده، اما سطح اين افزايش درميان دختران زير ١٨سال، درمقايسه با پسران بالاتر است. اين يعني که هر‌سال تعداد بيشتري از کودکان بيوه مي‌شوند. مخصوصا زماني که دختري خردسال با مردي بسيار بزرگ‌تر از خودش ازدواج کرده، اين مسأله ديده شده است؛ ازدواج‌هاي از هم پاشيده شده، بسياري از دختران را وادار به تنها زندگي کردن و بزرگ کردن فرزندان‌شان بدون حمايت مي‌کند.

٦١,٨‌درصد از زنان حداقل دو زايمان داشته و ٢٠.٦درصد، ميانگين سنشان در نخستين زايمان، ١٧‌سال بوده است. ٧٤.٤‌درصد مردان پاسخگو حداقل داراي دوفرزند بودند و ٤٥.٧‌درصد آنها در زمان تولد، نخستين فرزندشان ١٧‌سال سن داشتند.

هرمزگان؛ ٢٩‌درصد نمي‌دانستند با چه کسي ازدواج مي‌کنند

٢٩,٤‌درصد پاسخگويان اين پژوهش در استان هرمزگان؛ اطلاعي نداشتند که با چه کسي ازدواج مي‌کنند. ٥١‌درصد گفتند که در زمان ازدواج خوشحال بوده‌اند، ١٩.٦‌درصد به دليل اجبار به ترک مدرسه، ناراحت بودند، ٥٦.٩‌درصد از پاسخگويان مي‌خواستند که فرزندشان هم به همان شيوه‌اي که خودشان ازدواج کرده بودند، وصلت کنند، مجموع ٦٦.٤‌درصد از ازدواج‌ها، شامل جهيزيه و ٩٠.٢‌درصد آن شامل مهريه مي‌شد و در ٣٩.٢‌درصد از موارد هيچ‌ کدام از اينها به عروس پرداخت نشده بود.

٣٧,٣‌درصد پاسخگويان معتقد بودند که هيچ فايده‌اي در ازدواج در سن پايين وجود ندارد. درحالي‌ که ١٩.٦‌درصد پاسخگويان اين امر را به‌عنوان يک عامل تقويت‌کننده ارتباطات و پيوندهاي خانگي مي‌دانستند. درمجموع ٣٩.٢‌درصد از افراد هم گفتند که ازدواج ديرهنگام منجر به سطوح بالاتر آموزش و فهم ميان زوج‌ها مي‌شود و ١١.٨‌درصد از آنها کاهش بارداري‌هاي نوجواني را به‌عنوان يک فايده ازدواج ديرهنگام عنوان کردند.

استان اصفهان، آخرين استاني که ازدواج هاي زودهنگام زيادي در آن اتفاق مي افتد

آخرين سرشماري در‌سال ٩٣ نشان داد که جمعيت اين استان برابر با ٥‌ميليون و٧٠٠‌هزار نفر است. در پژوهش اخير، ٧١,٤‌درصد از پاسخگويان مرد حداقل دو فرزند داشتند و ٢٨.٦‌درصد از آنها، در ١٦سالگي پدر شده بودند. ٨٤.١‌درصد از افراد متأهل از ازدواج‌شان آگاه بودند و ١٥‌درصد از آنها در زمان عقد نمي‌دانستند که با چه کسي ازدواج مي‌کنند. ٤٧.٧‌درصد از تصميم‌هاي ازدواج توسط والدين و ساير اعضاي خانواده گرفته شده بود.

تفاوت سني ميان زن و شوهر در ١٠,٨‌درصد از موارد بيش از ١٠‌سال بود و در ٢٩.٧‌درصد پايين‌تر از ١٠سال. علاوه بر اين، ٥٧.١‌درصد از مردها همسراني داشتند که تقريبا هم‌سن‌و‌سال خودشان بودند، ٤٠.٩‌درصد درمواجهه با پيام‌هاي پيشگيرانه ازدواج زودهنگام کودکان ازسوي تلويزيون قرار گرفته بودند. ٢٩.٥‌درصد توسط دوستان و ١٥.٩‌درصد هرگز اطلاعي از چنين پيام‌هاي پيشگيرانه‌اي نداشتند. به‌طورکلي، ٢٠‌درصد از پاسخگويان معتقد بودند که ازدواج زودهنگام کودکان بايد متوقف شود. ٢٩.٥‌درصد باور داشتند که اين ازدواج‌ها بايد ادامه يابد و ٥٠‌درصد تداوم آن را به ويژگي‌هاي فردي، اندازه بدن و رفتار فرد وابسته مي‌دانستند. بسياري از پاسخگويان يادآور شدند که شاهد خشونت خانگي در زمان کودکي‌شان بودند.




منبع : جام جم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد